Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#418722
Toen ik met Jamie bij de da was voor z'n enting, kregen we het over een HD test, die willen we evt. laten doen als hij een jaar is. Nu gaf de da aan dat er een nieuwe methode is wat al vanaf 4 maanden kon gebeuren, als er dan wel wat bijzonders word geconstateerd, kan je er eerder en beter wat aan doen omdat het bot nog zachter is. Het heet PennHIP, dit is de link: http://www.pennhip.org/
Kent iemand dit? Ik vind 4 maanden nog wel erg jong om onder narcose te gaan, zeker voor een Collie. En we hebben op dit moment geen reden om te denken dat er wat met z'n heupen is, de da zei dat alles goed leek zo. De enige reden waarom wij eventueel een HD test zouden laten uitvoeren is omdat we misschien wel een keer met Jamie willen gaan fokken. Maar dat is pas iets op langere termijn (2-3 jaar).
Hoeveel zin heeft zo'n test nu dan al, ik vraag het meer uit interesse naar de test, dan dat ik serieus overweeg het te doen, ik heb veel verhalen gelezen van collie's die 2 dagen na een narcose overleden, en het liefste wil ik dus nog even geen narcose voor ons hummeltje.
Door conleeuw
#418733
ik ben het met jou eens, jou hummeltje is nog erg jong om nu al, vooral zonder reden, een heup foto te laten maken.
PennHIP, is een "nieuwe" meer moderne manier om vroegtijdig verschillende heup aandoeningen te identificeren. Vraag is, is het wel zo handig, dus stel dat je deze test laat doen, moet je dan niet alsnog laten testen alvorens er gefokt wordt? of is dit afdoende. En wat is de toegevoegde waarden van PennHIP (vuiten vroege detectie) , vooral gezien het feit dat er dierenartsen zijn die de gewone HD foto kunnen maken zonder narcose. ;D
Ik ga wel lezen erover, maar dat is meer nieuwschierigheid, kan het gewoon niet laten. ;D
Door crutz
#418736
op deze link (hier klikken ;))
kan je er in elkgeval meer over vinden,

heb het bij Umi laten doen toen ze 4,5 mnd oud was, vond t eerst wat duur (idd wordt t nog niet erkend, dus traditioneel rontgenen moet je ook nog als je wilt gaan fokken) maar nu ik er meer over gelezen heb (was toen minder voorbereid dan nu) spreekt t me toch behoorlijk aan en er zullen een paar moeten zijn die de nek uitsteken om de stap te kunnen gaan zetten naar erkenning,
hier gaan Ace en Delwyn dus begin december ook gepennHIPped worden, zodat als pups van onze honden in de toekomst evt gepennHIPped worden (in de VS is t inmiddels wel erkend en daar gaan er toch wel een paar naar toe) er ook al terug gekeken kan worden in de lijn (al is t dan maar kort, maar 1 generatie, maar je moet toch ergens beginnen)
Door conleeuw
#418782
als je kijk naar de resultaten van de vergelijkende onderzoek is ook bij PennHIP de accuraadheid van de onderzoek beter bij 12 maanden en al helemaal bij 24 maanden, dus vraag ik me af, waarom zo jong al laten onderzoeken, met alle risico's van dien? Kijk "don't get me wrong", als iemand dit wil doen, vooral doen, en ik vindt het ook een goed idee dat er een meer objectieve meetmethode komt (helaas moet je toch nog je hond op nederlandse aanvaardbare manier laten onderzoeken, dus dan dubbel op) Verder als je zie dat op zo'n jonge leeftijd de accuraadheid lager ligt dan op latere leeftijd, zie ik de nut er niet van in om zo jong te testen. Je kan toch nog niet fokken met een pup van 4-12 maanden, waarom dan niet maar wachten tot ze iets ouder zijn, geestelijk lijkt het mij ook beter om een oudere hond onder narcose te plaatsen liever dan een jonge pup, maar goed , dat is maar mijn idee.
Laatst gewijzigd door conleeuw op di 08 nov 2005, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#418786
Volgens mij was het voordeel van penhip juist dat je zo vroeg al kan rontgenen. Dit met name voor de werkhonden, als je met 4 maanden namelijk al weet dat een hond een probleem kan gaan of gaat ontwikkelen kun je besluiten je energie en geld in de training van een andere hond te steken. Dat is natuurlijk erg fijn om te weten als je een hond met een speciaal doel koopt dat je dat er ook mee kunt gaan doen, niet dat je er een jaar of meer insteekt en het blijkt dat je dan moet stoppen omdat de hond HD heeft ontwikkelt.
Door conleeuw
#418795
sylvia schreef: Volgens mij was het voordeel van penhip juist dat je zo vroeg al kan rontgenen. Dit met name voor de werkhonden, als je met 4 maanden namelijk al weet dat een hond een probleem kan gaan of gaat ontwikkelen kun je besluiten je energie en geld in de training van een andere hond te steken. Dat is natuurlijk erg fijn om te weten als je een hond met een speciaal doel koopt dat je dat er ook mee kunt gaan doen, niet dat je er een jaar of meer insteekt en het blijkt dat je dan moet stoppen omdat de hond HD heeft ontwikkelt.
Oh, ok, maar als je toch een hond koopt uit een werkende lijn, moet het toch een beetje duidelijk zijn? Bijvoorbeeld, Dot haar moeder was 5 en werkten bijna dagelijks, Vader was 9 en ook hij werkten dagelijks, je mag dan toch wel aannemen dat geen HD speelt, ik moet er niet aan denken dat ik met Dot al op ongeveer 4 maanden met de hulp van narcose een hd diagnose probeerde te stellen.
Maar goed, ik ben dan ook wat dat soort dingen betreft een schijtluis, liever niet.
Door crutz
#418801
sylvia schreef: Volgens mij was het voordeel van penhip juist dat je zo vroeg al kan rontgenen. Dit met name voor de werkhonden, als je met 4 maanden namelijk al weet dat een hond een probleem kan gaan of gaat ontwikkelen kun je besluiten je energie en geld in de training van een andere hond te steken. Dat is natuurlijk erg fijn om te weten als je een hond met een speciaal doel koopt dat je dat er ook mee kunt gaan doen, niet dat je er een jaar of meer insteekt en het blijkt dat je dan moet stoppen omdat de hond HD heeft ontwikkelt.
idd, dat vind ik dus een groot voordeel en was voor ons ook de reden Umi zo jong te laten PHpen, bij Delwyn was ik de methode nog aan t overdenken (eigen ervaringen en zo) maar inmiddels sta ik er zeker achter

en verder vind ik het goed dat alle honden, dus ook gewoon de x-mechel die veel in de knpv gebruikt wordt, gerontgend kunnen worden en een officiele uitslag krijgen, deze honden kunnen dat nl nu niet en dan moet je dus op t oordeel van de DA afgaan en die geeft eigenlijk alleen maar aan goed of niet, terwijl je met deze methode dus beter kan gaan selecteren

helaas zijn er nl nog voldoende honden die werken ondanks slechte/mindere heupen waarvan de DA heeft gezegt, is wel redelijk, maar als ze dan goed werken wordt er (helaas) toch mee gefokt.............dit mede omdat je dus alleen maar op dat oordeel af kan gaan er er geen certificaat oid mee komt
Door amber13
#419250
Interessant dat er zelfs een forum van is, hier ga ik straks nog even rondlezen. Gewoon uit belangstelling naar de nieuwe methode. Ik heb al wel bestloten dat we het met Jamie eerst niet gaan doen, de enige reden waarom we het zouden laten doen, is om eventueel misschien er een keer mee te fokken, en dat duurt toch nog wel even, en als de test nog niet voor de fok erkent word, heeft het dus helemaal geen zin. En ik wil toch m'n kleine man nog niet onder narcose hebben.
Bedankt voor jullie reacties!
Door Timmy
#419341
Ik wil even een verschil duidelijk maken: de PennHIP is een methode waarbij je aanleg tot het ontwikkelen van HD berekent. Dit wil dus zeggen dat je JUIST door je hond zo vroeg te laten testen weet of hij/zij later HD kan ontwikkelen en daardoor accuraat kan omgaan met de opvoeding. Een slechte uitslag kun je dus omzetten in een opvoeding van de pup die gericht is op zo min mogelijk belasting van de heupen en daardoor voorkomen dat de HD tot uiting komt.
De "gewone" röntgenfoto die hier in Nederland algemeen is, zegt niets over de aanleg, maar alleen over hoe de heupen op dat moment zijn. Zit er HD, dan is dat jammer, want daar is niks aan te doen, terwijl je bij een slechte PH uitslag wel degelijk wat kunt doen.
Dat er een narcose aanvast zit is een klein nadeeltje, maar zonder narcose kan de uitslag beinvloeden (terugtrekken van kop in kom, waardoor een verkeerde DI berekent wordt).

Ik heb regelmatig honden met goede èn slechte PH uitslagen gezien toen ik medisch adviseur van de Oudduitse Herdershonden vereniging was. Omdat een ODH geen erkend ras is, moest er met de PH gewerkt worden. Ik kan zeggen dat er in die tijd nog nooit een slechte ervaring is geweest met de narcose.

Persoonlijk ben ik helemaal voorstander van deze methode en raad het iedereen aan. Mijn volgende hond wordt zeer zeker gePennHIPped op 4 maanden. Echter het is natuurlijk niet zaligmakend. Een hond met een goede DI kan bij een verkeerde opvoeding ook HD oplopen, net zo goed als een hond met een slechte DI helemaal geen centje last hoeft te hebben.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op wo 09 nov 2005, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#419357
Timmy schreef: daardoor accuraat kan omgaan met de opvoeding. Een slechte uitslag kun je dus omzetten in een opvoeding van de pup die gericht is op zo min mogelijk belasting van de heupen en daardoor voorkomen dat de HD tot uiting komt.
Ik snap heel goed dat dit heel veel waarde heeft voor honden waarmee gewerkt gaat worden of die sport gaan beoefenen. Maar als eigenaar van mijn pup zie ik dit niet hoor. Kijk, om ervoor te zorgen dat Linga een gezonde hond wordt krijgt zij bij mij het beste van het beste te eten. Ze krijgt bij ons voldoende en niet teveel beweging en een normale gezonde belasting. Verder komt zij uit ouders met prima heupen en ook komt HD nou niet erg veel voor in ons ras. Al met al zie ik zelf bijv. geen aanleiding om mijn pup onder narcose te laten brengen voor een PennHIP onderzoek. Ik vind "ik raad het iedereen aan" dan ook wel heel erg algemeen advies.
Door conleeuw
#419362
Lizzy schreef: Ik snap heel goed dat dit heel veel waarde heeft voor honden waarmee gewerkt gaat worden of die sport gaan beoefenen. Maar als eigenaar van mijn pup zie ik dit niet hoor. Kijk, om ervoor te zorgen dat Linga een gezonde hond wordt krijgt zij bij mij het beste van het beste te eten. Ze krijgt bij ons voldoende en niet teveel beweging en een normale gezonde belasting. Verder komt zij uit ouders met prima heupen en ook komt HD nou niet erg veel voor in ons ras. Al met al zie ik zelf bijv. geen aanleiding om mijn pup onder narcose te laten brengen voor een PennHIP onderzoek. Ik vind "ik raad het iedereen aan" dan ook wel heel erg algemeen advies.
Zo voel ik ook een beetje, verder is het dan ook erg jammer dat deze onderzoek dan niet afdoende is voor toekomstige fokkers. Want dan heb jij je pup de PennHip onderzoek laten doen, komt ie eruit met perfecte heupen, en je wil fokken, moet je alsnog foto's laten maken :(
Ik wil wel mee doen aan lobby'en om PennHip als de voorgeschreven diagnostieke middel voor het fokken met honden hier in Nederland te realiseren, maar voorlopig is het voor mijn gevoel zo dubbel op :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door