Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#415343
Sophie heeft hele gekke ribjes... Als je ze met je hand volgt naar onder haar buik, lijkt er een hele scherpe hoek in te zitten. Als je de gehele omvang zou uittekenen, zou het er een beetje uitzien als een kerstklok (klinkt dit gek?), ze lopen dus niet mooi in een rechte boog... Is dit een Bassetkwaal? Een algemeen bekende afwijking...of heb ik gewoon een rare Basset? ::) Ze heeft er verder absoluut geen last van...
Door jeanne
#415344
Heeft Sil ook!!
kweet verders ook niet of dit een typische bassetaangelegenheid is ???
Door geer
#415351
Saar had een uitstekende rib die je duidelijk zag, dat lijkt vaker voor te komen. Maar Sophie heeft gewoon een hele rare ribbenkast...hmmmm....spooookkyyyyy 8)
Door Lizzy
#415363
Misschien ter verduidelijking een fotootje? (ik kan me niet herinneren dat Soof rare ribben had... maar misschien heb ik niet goed gekeken!).
Door geer
#415364
Uuuhm...het is niet zo goed op een foto te zien, je moet het echt voelen (zondag? 8)).... Haar ribben hebben een hele duidelijke 'punt' naarbuiten aan de onderkant...
Door Erna
#415365
Zoals je het beschrijft denk ik aan gedeformeerde ribben. Dit komt best vaak voor bij bassets. Ze hebben er verder geen last van en kunnen er 120 mee worden maar het is een afwijking.

De ribben horen in mooie boogjes te lopen maar bij gedeformeerde ribben is dat dus niet zo. Soms zijn de ribben ook niet mooi rond maar afgeplat. Ook dat is een afwijking.

Ik heb me door ervaren fokkers laten vertellen dat het veroorzaakt wordt door de 2 soorten groei die de bassets vertonen. Het lichaam en het hoofd groeien normaal zoals elke middelmatige grote hond en de pootjes hebben de dwergroei. Anders zouden ze ook geen korte pootjes hebben.

Het komt voor dat de dwergroei ook op andere plaatsen in het lichaam te zien is en dat veroorzaakt de gedeformeerde ribben.
Door geer
#415367
Ah, daar lijkt het inderdaad wel op! Alsof ze inderdaad aan de onderkant 'afgeplat' zijn...een soort kerstklokmodel dus!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#415371
Ik weet dus niet of het echt een bassetiets is, maar wel dat ik het ook regelmatig bij andere soorten honden voel. Het voelt raar, maar het lijkt erop alsof niemand er last van heeft.
Door geer
#415372
Angelique schreef: Ik weet dus niet of het echt een bassetiets is, maar wel dat ik het ook regelmatig bij andere soorten honden voel. Het voelt raar, maar het lijkt erop alsof niemand er last van heeft.
Het voelt heel engig inderdaad! Soort griezelribjes ;D Maar Sophie lijkt er in zijn geheel geen last van te hebben...en ik ook niet ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door