Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elf
#409758
hier weer een vraagje van een leek...

Vorige week waren we op vakantie in Denemarken. Na een paar dagen begon Doodles tijdens het uitlaten met zn kont over de grond te schuren. Ook ging hij heel vaak zitten om te poepen maar er kwam niks uit. Toen ik hem optilde om in de auto te zetten kwam er toch een stank vanonder zn staart...... :o

Ik heb met keukenpapier zn kont schoongemaakt en de geur was niet te harden. Na wat ik hier gelezen heb vermoed ik dat het iets met zn anaalklieren te maken heeft. Wat zijn dat eigenlijk voor klieren en moet ik er wat mee doen en zo ja wat?

Doodles krijgt voornamelijk Energique te eten en af en toe zelf samengesteld. Zn poep is mooi hard.
Door Peet
#409761
Yep, hij heeft zijn anaalklieren geleegd. ;D Riekt overduidelijk, he.

Deze klieren geven een geurvlag af aan zijn omgeving, meestal bij het poepen, een soort " I was here" melding, zeg maar. Soms raken de klieren niet tijdig geleegd en dan krijg je die sleetje-rijden-vertoning. Je kan dan vaak op de rest wachten. Een maaltijd met wat bot er in (kippenek, kippevleugel of drumstick) wil vaak al wat hardere poep geven, zodat de klieren wel geleegd worden.
Maar ze zijn nu leeg, dus hoogstwaarschijnlijk is het probleem nu voorbij ;)

Barfplaats wordt gesponsord door