Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#397904
Angelique schreef: Ja tuurlijk, alleen denk ik wel dat ze in Eersel weten wat ze wel of niet in kunnen sturen. Belangrijkste is dacht ik dat de graat recht ligt en dat je recht op de knieën kijkt.
Gewoon afwachten, zo ernstig zal het allemaal niet uitpakken :D
ok :)
Door Helen
#397905
O ja, van Balou hadden we rugfoto's laten maken aangezien Balou af en toe spierpijn heeft in haar rugspieren. We wilden uitsluiten dat het in haar rug zat. Nou ze heeft het mooiste ruggetje van de hele wereld. Perfect gewoon, alle wervels op precies dezelfde afstand van elkaar, geen arthrose niks!! Een jonge Goden rug!!
De spierpijn komt waarschijnlijk dus door haar gestuiter, want ook op 4 jarige leeftijd stuitert madam nog steeds en ragt onbezonnen....Volgens mij maken we onze honden zo oid, want Kuma is nog erger....
Door Lizzy
#397913
Helen schreef: Dus het effect van rauw, vit C en gluco en chondro??? Jullie mogen het zeggen.
Nou nee, ik zou zeggen van niet. Je had dat gevoegelijk allemaal weg kunnen laten en dan had Kuma nog steeds prima heupen gehad, denk ik.
Door Tarek
#398064
Door dat onderzoek van vit.C en HD heeft het nestje van Yvanka vanaf de geboorte vit.C gehad tot 1 jaar oud.Eerst de teef en vanaf bijvoeding tot 1 Jaar door het voer van de pups(2).
Zij heeft HD-D en haar broertje HD-A.
Dus vraag me af of dit van invloed is. HD wordt veroorzaakt door een aantal genen en factoren en is dus zeer moeilijk om te traceren.Het enige wat je kunt doen is fokken met dieren met goede heupen en inteelt niet te sterk toepassen.
Door conleeuw
#398088
Erfelijkheid en omgevings factoren hebben een invloed op de ernst van de geconstateerde afwijking.

Stel, Je heb een nestje van 4 met een beide ouders met minimale HD gerelateerde afwijkingen (niet drastisch maar wel aanwezig) ,
Je ga alle pups op 2 jarig leeftijd laten onderzoeken.
Twee van deze pups Koppel A, mogen niet trappen lopen, niet in de auto springen, niet dollen, korte wandelingen aangelijnd, nou noem maar op, worden zowat in een doosje gestopt.
2 van deze pups Koppel B, hebben de loop van een grote tuin met schutting, ze rennen als dollen langs de schutting en springen aan de eind om hoog, om weer de andere kant op te hollen en ga zo bijna de hele dag door (ja ok, het zijn border collies, kan bijna niet anders ;D)
Ook wordt er met de ene hond uit koppel B fanatiek behendigheid en frizbee gedaan en de ander werkt achter de schapen.

Er is wel degelijk een verschil te zien bij het nemen van de foto's op twee jarig leeftijd.

Koppel A, lijken minder geafecteerd dan Koppel B.
Dat wordt bedoeld met omgevings factoren.
De erfelijkheid verdwijnt niet, ook niet als je een hond in een doosje opsluit en alles wat goed is te eten geef. Hij of zij zullen nog steeds aan hun nageslacht een erfelijke afwijking doorgeven.

Wel is het natuurlijk zo, dat niet ieder pup in een nest precies dezelfde erfelijke belasting heb, dus dit is een overdreven niet echte voorbeeld.

mijn vat hierop is dat je alleen zouden moet fokken met dieren met geen heup afwijking, niet met honden met een beetje heup afwijking, maar dat wordt voor een aantal rassen toch erg moeilijk. Voor bijvoorbeeld Border Collies is dit echter echt wel haalbaar.

Vroeger toen ik nog met Borders Fokten vondt ik het echt een crime, dan moest mijn hond (net goed afgetraind achter de schapen) onder narcose voor een heup foto. In die tijd gingen er nogal wat mis tijdens deze foto's, weg hond. Maar je deed het, omdat je niet met die rottige HD wilden fokken.
Maar ik had zelf zo weinig vertrouwen in wat deze foto's zeggen dat ik koos om alleen puppies te nemen van honden die werkende honden waren en ouder dan 5 waren. Dan wist ik in ieder geval dat het hoogst waarschijnlijk goed zat.
Zo voelt het nog, Dot haar ouders toen ik haar kocht waren moeder 5 en werkten, en vader 9 en werkten.
;D ik ben een beetje ongelovige thomas. ;D
Door Mevroi Kruim
#398092
En ook bij een afwijking met een erfelijke component weet je niet hoe groot die erfelijke component is. En dus hoeveel de omgeving ertoe doet. En dat is van HD volgens mij ook nog nooit vastgesteld.
Door conleeuw
#398105
Kruimel schreef: En ook bij een afwijking met een erfelijke component weet je niet hoe groot die erfelijke component is. En dus hoeveel de omgeving ertoe doet. En dat is van HD volgens mij ook nog nooit vastgesteld.
Waar HD score van ouders laag zijn en hijper pups later blijken toch behoorlijk HD score te hebben op een redelijke jonge leeftijd ging men er van uit dat dit door omgevings factoren ging. Tuurlijk is de aanleg er toch al. Bewijs, heb je toch nooit. Statestieken verzamelen en daaruit afleidingen maken.
Nou heb ik - god zij dank - nog nooit een hond met met HD gehad. Ook niet een beetje.
Ierse setter is 16 geworden, niets !!!!!
Bess is nu de 14 gepasseerd, niets !!!!! het opstaan gaat een beetje stroef, maar dat is ook zo'n beetje de enige.

en ik heb nooit en te nimmer mijn honden in een doosje opgesloten. Dus foto's of niet, bewezen of niet we kunnen ervan uitgaan dat ik gewoon goed geluk heb gehad en geen HD.

;)
Door Mevroi Kruim
#398203
Dat denk ik ook. Ik heb een enge heddur met HD gehad, dat was toen het net een 'modeverschijnsel' begon te worden. Hij heeft ook nooit in een doosje gezeten en is 9 geworden, maar toen was hij ook echt wel helemaal op. Ouders waren niet geröntgend, dat werd toen nog nauwelijks gedaan. Hij dus wel, met 1 jaar, uitslag (geen A, B, D ofzo, geen Norberg) 'over een jaartje kan hij afgemaakt worden' :-X
En die at barf, dwz keurig volgens Donath/ vd Velde, dus rauw, zonder botten maar met rijst/oud brood, Gistocal en gekookte groente. Achja ...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#398212
conleeuw schreef: Waar HD score van ouders laag zijn en hijper pups later blijken toch behoorlijk HD score te hebben op een redelijke jonge leeftijd ging men er van uit dat dit door omgevings factoren ging. Tuurlijk is de aanleg er toch al. Bewijs, heb je toch nooit. Statestieken verzamelen en daaruit afleidingen maken.
Nou heb ik - god zij dank - nog nooit een hond met met HD gehad. Ook niet een beetje.
Ierse setter is 16 geworden, niets !!!!!
Bess is nu de 14 gepasseerd, niets !!!!! het opstaan gaat een beetje stroef, maar dat is ook zo'n beetje de enige.

en ik heb nooit en te nimmer mijn honden in een doosje opgesloten. Dus foto's of niet, bewezen of niet we kunnen ervan uitgaan dat ik gewoon goed geluk heb gehad en geen HD.

;)
Ach, en ik heb een HD++ hond gehad, heeft zijn hele leven maar alles gedaan wat de hdgod verboden heeft, is vrolijk 16 geworden en niet aan zijn hd doodgegaan.

Ondertussen weet ik wel dat je generaties vrije honden kunt hebben en dat er dan zomaar eentje tussen kan zitten die wel positief bevonden wordt. Dikke pech. Ken er ook genoeg die woef toe 15 maand in een glazen kastje stoppen en waar ook ondanks vrije voorouders ook gewoon een D uit komt rollen.
Door Doedels
#398308
Ik vraag me wel eens af of we er over een jaar of 20 niet achter komen dat die foto's nooit zo zinvol zijn geweest. Ik denk dat de bespiering van de achterhand en de dikte en stevigheid van het kraakbeen een hele grote rol spelen bij de belastbaarheid van de achterhand. En met die factoren gaat het nogal eens mis bij honden die in een glazen kooitje moeten opgroeien.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er gefokt moet worden met honden met HD, hoor.
Door conleeuw
#398310
Doedels schreef: Ik vraag me wel eens af of we er over een jaar of 20 niet achter komen dat die foto's nooit zo zinvol zijn geweest. Ik denk dat de bespiering van de achterhand en de dikte en stevigheid van het kraakbeen een hele grote rol spelen bij de belastbaarheid van de achterhand. En met die factoren gaat het nogal eens mis bij honden die in een glazen kooitje moeten opgroeien.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er gefokt moet worden met honden met HD, hoor.
nee, dat snap ik, Ik ben het helemaal met jou eens dat ze waarschijnlijk over een jaar of 20 heel anders kijken naar het probleem bewegings aparaat hond.

Zo werd er 20 jaar geleden ook gezegd dat maagzweren door stress kwamen. Ttot de ontdekking van Helicobacter pylori. ik ben nog nooit zo blij geweest met een AB kuurtje (nou ja, een paket ab kuurtjes) ik ben er wel van af. ;D ;D
Wie weet waar we over 20 jaar zijn, ook qua voeding van mens en dier ??
Door Doedels
#398314
conleeuw schreef: nee, dat snap ik, Ik ben het helemaal met jou eens dat ze waarschijnlijk over een jaar of 20 heel anders kijken naar het probleem bewegings aparaat hond.

Zo werd er 20 jaar geleden ook gezegd dat maagzweren door stress kwamen. Ttot de ontdekking van Helicobacter pylori. ik ben nog nooit zo blij geweest met een AB kuurtje (nou ja, een paket ab kuurtjes) ik ben er wel van af. ;D ;D
Wie weet waar we over 20 jaar zijn, ook qua voeding van mens en dier ??
Precies, en de arts die de heliobacter p. ontdekte werd 15 jaar lang voor rotte vis uitgemaakt!
Door Ine
#398322
Angelique schreef: Ach, en ik heb een HD++ hond gehad, heeft zijn hele leven maar alles gedaan wat de hdgod verboden heeft, is vrolijk 16 geworden en niet aan zijn hd doodgegaan.

Ondertussen weet ik wel dat je generaties vrije honden kunt hebben en dat er dan zomaar eentje tussen kan zitten die wel positief bevonden wordt. Dikke pech. Ken er ook genoeg die woef toe 15 maand in een glazen kastje stoppen en waar ook ondanks vrije voorouders ook gewoon een D uit komt rollen.
Hier ook die ervaring!
Mijn eerste lab. 3 generaties vrij. Hij als enige in het nest ++. Netjes op vloerbedekking grootgebracht. veel rust en veel tillen. het hielp dus niets in dit geval.
Doe nu dus normaal met alle honden, ok, niet in en uit de auto, omdat dat te hoog is, maar verder mogen ze alles en heb steeds de mazzel, dat ze HD-vrij zijn.
Door Ine
#398324
Doedels schreef: Ik vraag me wel eens af of we er over een jaar of 20 niet achter komen dat die foto's nooit zo zinvol zijn geweest. Ik denk dat de bespiering van de achterhand en de dikte en stevigheid van het kraakbeen een hele grote rol spelen bij de belastbaarheid van de achterhand. En met die factoren gaat het nogal eens mis bij honden die in een glazen kooitje moeten opgroeien.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er gefokt moet worden met honden met HD, hoor.
Juist, als je ervoor zorgt, dat die bespiering er op een natuurlijke manier opkomt, dan zal dat zeker meehelpen in mijn ogen. Mijn puppen mogen dus ook op het strand vrij spelen. Waar de meeste vergissingen mee gemaakt worden is, dat een wandeling altijd een heen EN een terugweg kent. Vaak lopen honden te lang. Voor een keer niet erg, maar het is iets om aan te denken.
Meenemen naar het strand (dragen) zelf lekker gaan zitten en de hond laten spelen tot hij moe is. Dan oppakken en weer meenemen. Dat is een mooie manier om bespiering te krijgen.
Maar .... dat is mijn mening! ;)
Door conleeuw
#398328
Doedels schreef: Precies, en de arts die de heliobacter p. ontdekte werd 15 jaar lang voor rotte vis uitgemaakt!
Ik werd in mijn gezicht uitgelachen door een arts toen ik erover begon, jaren geleden, toen was de onderzoek al afgerond en wisten we eigelijk al dat het een feit was.

maar de ontdekkers hebben nu een nobel prijs voor medicijne gekregen ;D ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door