Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#387477
Ja, je ziet vaker dat dieren (en mensen trouwens ook) die allergisch ergens voor zijn, dat voor steeds meer voedingsmiddelen kunnen worden. Door de voedingsmiddelen waar hij wel tegen kan af te wisselen, kun je dat voorkomen.
Dus als het op paard en geit goed gaat, niet alleen maar paard geven maar afwisselen met geit. Of wild of struisvogel of wat je maar kunt bedenken.
Door Elise
#390429
Natasja (van Beau en Benthe) schreef: Hoe is het nu met Spike?
Eerlijk gezegd gaat het nu de goede kant op :) Er moet nu vooral nieuw haar terug gaan groeien en daarin ben ik zooooooooo verschrikkelijk ongeduldig. Maar hij voelt zich iig stukken beter!
Door Lieve 14
#390566
Elise schreef: Eerlijk gezegd gaat het nu de goede kant op :) Er moet nu vooral nieuw haar terug gaan groeien en daarin ben ik zooooooooo verschrikkelijk ongeduldig. Maar hij voelt zich iig stukken beter!
Blij dat het beter gaat met Spike....en zijn vacht groeit snel genoeg weer bij hoor!!anders teken je maar wat zwarte bollen bij hé ;D
Door *Natasja*
#390574
Elise schreef: Er moet nu vooral nieuw haar terug gaan groeien en daarin ben ik zooooooooo verschrikkelijk ongeduldig.
Moet ik soms haren gaan verzamelen voor je?

;D
Door Elise
#392252
Nou, net weer terug van de DA. Gisteravond al gemerkt dat Spike maar in een heel dun straaltje plaste. En aangezien hij al eens gruisvorming heeft gehad was ik er al bang voor dat hij weer vol aan het lopen was. En ja hoor, vanochtend kon hij niet meer plassen, hij stond maar te persen maar er kwam maar een enkel druppeltje uit.
Dus hup gelijk naar de DA. Hij had nog niet een heel erg grote blaas, maar dat kwam ook omdat we er snel bij waren. Gelukkig ging met het nodige gefriemel de catheter door de plasbuis heen, zodat hij geen roesje nodig had. Daarna is de DA een half uur bezig geweest om te spoelen. En tjonge wat kwam er een hoop gruis uit :o Het leek wel of hij een zandbak in zijn blaas had zitten!!!

Maar goed, met de DA er over gehad wat nu te doen. Ze wilde liever geen dieetvoer mee geven. Dat kwam mooi uit, want dat hadden we ook niet meegenomen. Rauw voer vond ze prima, omdat dat ook lekker nat is.
Volgens haar heeft hij door de prednoral een verminderde weerstand waardoor hij een blaasontsteking heeft gekregen. En door die blaasontsteking is het gruis gaan vormen. Het waren trouwens net als de vorige keer uraatkristallen.
Spike heeft nu dus weer AB mee gekregen. Hopelijk blijft het hierbij...
Door *Natasja*
#392253
Jeetje, wat een pech heeft die Spike! Gelukkig maar dat jullie snel in de gaten hadden wat er aan de hand was, zodat je meteen naar de dierenarts kon. Nu maar hopen dat dit het laatste was...
Door Lizzy
#392269
Hoi Elise, ook hier maar even: Ik begrijp een paar dingen niet zo goed.... Als het wederom uraat kristallen zijn geweest, dan zal de pH waarde van de urine ongetwijfeld erg laag zijn geweest (oftewel de urine was erg zuur). In een zure urine is het niet erg gebruikelijk dat zich een blaasontsteking vormt. Blaasontsteking gaat meestal gepaard met alkalische urine en struviet. Daarom begrijp ik de AB niet zo goed, eerlijk gezegd (en ik zou dat zelf graag willen weten, als ik jou was want zijn immuunsysteem heeft toch al een opdoffer gehad. Als het niet hoeft, liever geen AB, toch?).

Zijn er voedingsmiddelen waar geen purine in zit waar hij wij tegen kan? Want nu (als het werkelijk uraat is) zou het mooi zijn om hem voorlopig door te spoelen met karnemelk, geitenmelk, yoghurt.... Dat spoelt door maar verhoogd ook de pH waarde van de urine (oftewel: maakt de urine meer alkalisch en dat is wat je wilt bij uraat. Bij struviet is dat net andersom).
Door Elise
#392275
Ok, even uitgebreider: PH was 5,5. In zijn urine werden naast de uraatkristallen ook ontstekingscellen gevonden, niet veel maar toch, (vond de DA ook wel iets vreemd trouwens, maar ben ik verder niet op in gegaan). De AB heeft hij mee gekregen omdat met het loskomen van de kristallen en het inbrengen van de catheter zijn plasbuis beschadigd is geraakt en ze bang was dat het van kwaad tot erger zou gaan.

Zuivel geef ik Spike liever niet nu zijn huid eindelijk weer een stuk is opgeknapt :-\ Hij drinkt overigens nog redelijk veel, nog een bwijerking van de prednoral.

Wel stom trouwens. Ik meet iedere week de pH van Spike zijn urine. De ene keer 's ochtends de andere keer 's avonds. Nu we zo met hem aan het sukkelen zijn geweest en hij zoveel plaste heb ik het meten er bij in laten schieten :-[ Jammer nu achteraf, want dan had ik het wellicht aan zien komen.

Het was trouwens 3 en half jaar geleden dat hij de laatste keer last had van gruis.
Laatst gewijzigd door Elise op ma 26 sep 2005, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#392285
Elise schreef: Ok, even uitgebreider: PH was 5,5. In zijn urine werden naast de uraatkristallen ook ontstekingscellen gevonden, niet veel maar toch, (vond de DA ook wel iets vreemd trouwens, maar ben ik verder niet op in gegaan). De AB heeft hij mee gekregen omdat met het loskomen van de kristallen en het inbrengen van de catheter zijn plasbuis beschadigd is geraakt en ze bang was dat het van kwaad tot erger zou gaan.
Ja OK, toch een goeie beslissing van je DA! Zo te lezen heeft ze verstand van zaken (helaas niet van iedere DA te zeggen als het om Dalmaten/uraat gaat, vandaar dat ik er even over begon).

(het blijft wat vreemd, ontstekingscellen + uraat maar misschien dat de uraat voor irritatie heeft gezorgd en dat door zijn lagere weerstand is daar misschien wat infectie bijgekomen).
Zuivel geef ik Spike liever niet nu zijn huid eindelijk weer een stuk is opgeknapt :-\ Hij drinkt overigens nog redelijk veel, nog een bwijerking van de prednoral.
OK, snap ik.
Wel stom trouwens. Ik meet iedere week de pH van Spike zijn urine. De ene keer 's ochtends de andere keer 's avonds. Nu we zo met hem aan het sukkelen zijn geweest en hij zoveel plaste heb ik het meten er bij in laten schieten :-[ Jammer nu achteraf, want dan had ik het wellicht aan zien komen.

Het was trouwens 3 en half jaar geleden dat hij de laatste keer last had van gruis.
De vraag is of je er dan wat aan had kunnen doen, aan een zure urine gezien dat Spike niet goed op zuivel (ook eieren) enzo reageerd? Is het ook een bijwerking toevallig, zure urine, van prednoral?
Door Elise
#392296
Lizzy schreef: Ja OK, toch een goeie beslissing van je DA! Zo te lezen heeft ze verstand van zaken (helaas niet van iedere DA te zeggen als het om Dalmaten/uraat gaat, vandaar dat ik er even over begon).

(het blijft wat vreemd, ontstekingscellen + uraat maar misschien dat de uraat voor irritatie heeft gezorgd en dat door zijn lagere weerstand is daar misschien wat infectie bijgekomen).OK, snap ik. De vraag is of je er dan wat aan had kunnen doen, aan een zure urine gezien dat Spike niet goed op zuivel (ook eieren) enzo reageerd? Is het ook een bijwerking toevallig, zure urine, van prednoral?
Deze DA heeft toevallig nog een dalmaat lopen die constant vol loopt, maar die mensen zweren bij dieetvoer. ::)

Ik durf niet te zeggen of prednoral een zure urine als bijwerking heeft. Prednoral heeft echt werkelijk waar een waslijst aan bijwerkingen :-\
In ieder geval heb ik het idee dat er op de een of andere manier dit keer een verband is tussen de steenvorming en de prednoral. En dat krijgt hij dus echt NOOIT meer.
Zou ik het durven te proberen hem een eitje te geven??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door