Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#382870
Ik denk dat joey hotspots heeft. 4 :o in totaal, 2 achter op zn hoofd, 1 in zn nek en 1 op zn schouderblad. Het zijn van die nattige plekjes met wondvocht, alle haren erop zijn eruit :(
Hoe komt dit!!! ???
Maar belangrijker nog, wat doe ik eraan?!
Ik heb via de zoekfunctie gekeken wat 'men' er voor gebruikt maar ik heb bijna al die dingen in huis en weet nu niet welk behandelplan ik moet volgen.
Ik heb: Hydrocortiderm ::) , calendula zalf+emulsie, echinacea+cat's claw druppels, aloe vera gel, teatree oil, zeezout, soda en sterilon in huis. Ben al vanaf gister aan ht werk met de teatree maar weet niet wat nu het beste is om ze te verzorgen, wie helpt mij??!?!?!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#383032
Wonden schoonmaken doe ik zolang als nodig met Dettol verdunt in water. Op 'natte' plekken gebruik ik altijd zinkzalf, totdat het de wond redelijk droog is. Daarna heel dun 2x per dag Calendulaemulsie (is niet zo vet).
Verder jezelf in bedwang proberen te houden door er niet TEveel aan te gaan zitten smeren en schoonmaken ;).

Ik zou het bij 1 middel tegelijk houden, niet gelijktijdig verschillende smeerselen gebruiken. Calendula werkt genezend, maar kan soms jeuk veroorzaken, vooral bij de zalf merk ik dat weleens.
Door Jojo
#383068
Nitus schreef: Wonden schoonmaken doe ik zolang als nodig met Dettol verdunt in water. Op 'natte' plekken gebruik ik altijd zinkzalf, totdat het de wond redelijk droog is. Daarna heel dun 2x per dag Calendulaemulsie (is niet zo vet).
Verder jezelf in bedwang proberen te houden door er niet TEveel aan te gaan zitten smeren en schoonmaken ;).


Ik zou het bij 1 middel tegelijk houden, niet gelijktijdig verschillende smeerselen gebruiken. Calendula werkt genezend, maar kan soms jeuk veroorzaken, vooral bij de zalf merk ik dat weleens.
Zinkzalf dus. Dat was dan ook zo'n beetje het enige wat ik nog niet in mn medicijnkastje heb ::) Alles wat ik er in heb is, op de pijnstillers na allemaal al aangeschaft voor de hond ;D Voor mezelf vind ik het veel minder belangrijk klaarblijkelijk ;)
Maargoed, 1 van de plekken is nu ondertussen dus echt zo'n blanke natte plek ter grootte van een kwartje. Er komt maar geen korst op dus dan is zinkzalf hèt ding?!
Door Femke
#383097
Zinkzalf droogt de huid wat uit, als ik een koortslip heb (en ik heb het niet kunnen stoppen) dan smeer ik het er ook op om de blaasjes uit te drogen. Maar er komt geen enorme korst op.
Als de hotspot sinds gistermorgen er zit en je heb er al wat dingetjes opgesmeerd dan vind ik het niet vreemd dat er nog geen korst op zit.

Ik zou ook zinkzalf gebruiken tot het droog is, en daarna verder met calendula emulsie (trekt lekker snel in) of Aloë Vera gel (trek ook snel in).

Nog even dit, zonder je bang te willen maken, maar het zijn er 4, als er nog 1 bij komt dan zou ik wel even naar de dierenarts gaan om te laten testen of het geen ringworm is. Ik kan op internet niet zo gauw een duidelijk plaatje vinden maar ringworm kan heel erg op een hotspot lijken.
Door jon
#383098
Ik weet niet of het bij mensen anders is dan bij honden, maar in de zorg wordt zinkzalf gebruikt om de open wond heen en niet er op, tenzij het hele oppervlakkige wondjes zijn. Wondjes gaan het snelst dicht in de open lucht. Ik zou wel even desinfecteren.
Laatst gewijzigd door jon op vr 09 sep 2005, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door