Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#380399
Hallo allemaal

Heel graag zou ik willen weten of iemand het volgende kent of ooit heeft meegemaakt aan de (voor) pootjes van een hond?

http://home.hetnet.nl~apiro/

Of mij over deze aandoening iets meer kan vertellen?
het schijnt vrij zeldzaam en onbekend te zijn.

groetjes
Callas
#380491
Er heeft een hond bij ons in het pension gezeten die klachten kreeg tijdens haar weekend verblijf bij ons.
Opgezwollen pootjes en kon al vrij snel ( van de pijn) niet meer lopen. De DA stond ook voor een raadsel en heeft het beestje breed behandeld maar niets mocht baten. De baasjes hebben haar opgahaald maar het ergste zou nog komen. Er ontstonden blauwe plekken. het vel liet los ze kreeg wonden. Het ergste was dat er een aantal teentjes waren afgestorven en moesten worden geamputeerd!! Verschrikkelijk gewoon. Rennen zou ze nooit meer!
Omdat we niet weten wat dit beestje mankeerde zijn we naarstig op zoek naar informatie en stuitten toevallig op de vermelde link .
Er lijken grote overeenkomsten.!! De behandeld DA sprak in eerste instantie van langdurige afknelling. Wat dus in het pension gebeurt zou moeten zijn ( en bedankt >:(). We zijn ontzettend zuinig op onze gasten en durven te zweren dat er niets iets voorgevallen. We hebben haar zelfs nog bij ons in huis gehaald. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Er was niets gekneusd of gebroken!!We hebben deze link ook de DA gestuurd en hij is ook nog aan het peinzen over de oorzaak. Er zouden toch mensen moeten zijn met kennis van zaken of waar we wel terecht zouden kunnen met vragen??
Op internet is er praktisch niets over te vinden.
#380604
Mij doet dit een beetje denken aan Systemic Lupus Erythematosus (SLE). En de hond op de foto in de URL lijkt me eerder Cutaneous Lupus Erythematosus (CLE) hebben (dat is de minder ernstige variant). Aan de andere kant kan ik me weer nauwelijks voorstellen dat dit SLE of CLE is want daar zou de DA dan wel achter zijn gekomen....

Met behulp van biopten en bloedonderzoeken moet er toch achter te komen zijn waar de hond aan lijdt?!

Maar goed, uit dit verhaal word me ook niet echt duidelijk wat er nou met de pension-hond precies aan de hand was. Had deze hond nou ook van die rare plekken op zijn neus en huid of had deze hond alleen acuut problemen met lopen?

Bij mijn weten treedt deze auto-immuunziekte niet zelden op na een vaccinatie. Hetgeen wel zou verklaren waarom de hond bij jullie in het pension deze ziekte kreeg (waarschijnlijk nog net daarvoor gevaccineerd). Veel auto-immuunziektes treden op na vaccinaties trouwens......
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 sep 2005, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#380730
Nee Lizzy deze hond kreeg "alleen" opgezwollen voorpootjes ( polsen).
Na verder onderzoek ( nadat de hond weer thuis was) bleek onder de haren dat de huid blauw verkleurt was en later zwart werd. De huid is afgestorven en het vel liet los. Dit alles dus alleen op de pootjes.
Omdat de baasjes ons ernstige nalatigheid verwijten plus alle onkosten via advocaat op ons willen verhalen en wij dus echt van niets weten wil ik graag in ieder geval voor mezelf de onderste steen boven hebben.
Helaas blijk ik hier harder warm voor te lopen dan de DA >:(
De hond is 14 dagen voordat ze hier kwam gevaccineerd. Kennelhoest en cocktail.
De hond in kwestie scheen eerder weleens last te hebben gehad van haar voetzooltjes. Misschien is dat nog info waar je iets mee kunt?
Zou bloedonderzoek NU nog nut hebben?
We weten helaas niet hoe het met de hond gaat omdat we op dit moment geen vrienden zijn met de baasjes.

Alavst bedankt.
Callas
#381117
De sheltie van mijn zus heeft een lichte vorm van S.L.E (ik geloof dat het dan D.L.E heet) Dit uitte zich in wondjes in en om de neus. Hij zit nu nog aan de prednison maar het gaat goed vooruit en mijn zus mag heel langzaam afbouwen. Het is zeer hardnekkig geweest,dat wel.
#381158
Inderdaad heeft mijn sheltie Finlay enige maanden geleden ernstige wonden aan de bovenzijde van zijn neusje gehad en vooral hele lelijke plekken in de neusvleugelopeningen. Mijn DA herkende het gelukkig direct als een auto-immuunziekte. Zij noemde de vorm Lupus DLE. We hebben het een weekje geprobeerd met een zalf op basis van peniciline en pretnison, maar het gaf geen enkel resultaat en de ontsteking ging gewoon door. We zijn toen overgegaan op pretnison, elke dag een hele tablet. Daarnaast had ik contact gezocht met een dame uit Vlaardingen die distribueert voor carnibest. Die raadde mij aan de hond in zijn voer extra probiotica te geven en een vitamine preparaat.
Het volgende ben ik toen gaan geven:
s'morgens een flinke eetlepel probiotica yoghurt met een half zakje Aciforce (van Vogel), een capsule vit. C 500 mg van Solgar Ester-C plus en daar doorheen zijn schijf energique of duck-compleet.
s'avonds twee paplepels rijstvlokken of basisvlokken met 10 druppels Echinaforce en weer zijn vlees erbij.
Dit heb ik volgehouden tot begin juli. Toen moest ik gaan afbouwen met de pretnison maar helaas kwam binnen een paar dagen de ellende op de neus al weer tevoorschijn. Dus het oude schema van medicijnen weer opgepakt.
Begin augustus kreeg ik het idee dat de hond beter in zijn vel kwam te zitten. Hij was vrolijk, speelde veel meer met de jongere sheltie van ons.
Sinds twee weken ben ik nu voor de tweede keer aan het afbouwen en nu lukt het. We houden alleen het schema nu op vier weken, dus nu vier weken de ene dag een hele pretnison, de andere dag een halve. Na vier weken bouwen we dan weer een stukje af. Alle andere homeopatische medicijnen blijf ik hem geven. Ik ben er van overtuigd dat deze zijn weerstand sterk hebben verbeterd.
Bij onze sheltie stak het de kop op vlak na een rabies inenting ( dit vanwege vakantie).
Het enige waar ik nu nog als vraag mee zit is:
begin oktober moet hij zijn laatste cocktail nog hebben. Is dit verstandig???? Moet ik hem later laten geven???? Moet ik hem over slaan????
Ik hoop dat je iets met onze ervaringen kan. Ik wens je het allerbeste toe met de hond.
#381254
rayfin schreef:
Het enige waar ik nu nog als vraag mee zit is:
begin oktober moet hij zijn laatste cocktail nog hebben. Is dit verstandig???? Moet ik hem later laten geven???? Moet ik hem over slaan????

Fijn dat het beter gaat met je hond!!
Wat zegt je gevoel over die enting? Ik weet niet hoe oud de hond is, maar de relatie enting-auto-immuunziekte heb ik al heel vaak gehoord. Ook mijn hond heeft allergieën te "danken" aan entingen. Dat is de reden dat ik hem niet meer laat enten, nog een aanslag op zijn systeem zou wel eens funest kunnen zijn.
Als je het niet aandurft om niet te laten enten, dan zou je er voor kunnen kiezen om de entingen apart te geven. Ik zou ze in ieder geval niet in een cocktailvorm laten toedienen aan mijn hond. Dan beter de entingen apart met een tussenpauze tussen de verschillende entingen.

Maar als mijn hondje zo te kampen had gehad als jouw hondje, dan zou ik ervoor kiezen niet meer te enten.

groetjes, Daan
#381276
Pfff, ik zie nu pas dat er koude agglutininen in het onderwerp staat!

Ik heb koude agglutininen opgezocht in mijn medische woordenboek maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik zal het even overtikken:

"agglutinatie (samenklontering van bijv. rode bloedcellen) van erytrocyten door serumeiwitten bij lage temperaturen; in sommige gevallen zijn deze eiwitten cryoglobulinen; het gevolg is hemolytische anemie (bloedarmoede) en soms hyperviscositeit (zie hyperviscositeitssyndroom) z.o. paraproteine; allergie, op allergie gelijkende reactie door bloodstelling aan koude; z.o. allergie".
#381300
rayfin schreef: Inderdaad heeft mijn sheltie Finlay enige maanden geleden ernstige wonden aan de bovenzijde van zijn neusje gehad en vooral hele lelijke plekken in de neusvleugelopeningen. Mijn DA herkende het gelukkig direct als een auto-immuunziekte. Zij noemde de vorm Lupus DLE. We hebben het een weekje geprobeerd met een zalf op basis van peniciline en pretnison, maar het gaf geen enkel resultaat en de ontsteking ging gewoon door. We zijn toen overgegaan op pretnison, elke dag een hele tablet. Daarnaast had ik contact gezocht met een dame uit Vlaardingen die distribueert voor carnibest. Die raadde mij aan de hond in zijn voer extra probiotica te geven en een vitamine preparaat.
Het volgende ben ik toen gaan geven:
s'morgens een flinke eetlepel probiotica yoghurt met een half zakje Aciforce (van Vogel), een capsule vit. C 500 mg van Solgar Ester-C plus en daar doorheen zijn schijf energique of duck-compleet.
s'avonds twee paplepels rijstvlokken of basisvlokken met 10 druppels Echinaforce en weer zijn vlees erbij.
Dit heb ik volgehouden tot begin juli. Toen moest ik gaan afbouwen met de pretnison maar helaas kwam binnen een paar dagen de ellende op de neus al weer tevoorschijn. Dus het oude schema van medicijnen weer opgepakt.
Begin augustus kreeg ik het idee dat de hond beter in zijn vel kwam te zitten. Hij was vrolijk, speelde veel meer met de jongere sheltie van ons.
Sinds twee weken ben ik nu voor de tweede keer aan het afbouwen en nu lukt het. We houden alleen het schema nu op vier weken, dus nu vier weken de ene dag een hele pretnison, de andere dag een halve. Na vier weken bouwen we dan weer een stukje af. Alle andere homeopatische medicijnen blijf ik hem geven. Ik ben er van overtuigd dat deze zijn weerstand sterk hebben verbeterd.
Bij onze sheltie stak het de kop op vlak na een rabies inenting ( dit vanwege vakantie).
Het enige waar ik nu nog als vraag mee zit is:
begin oktober moet hij zijn laatste cocktail nog hebben. Is dit verstandig???? Moet ik hem later laten geven???? Moet ik hem over slaan????
Ik hoop dat je iets met onze ervaringen kan. Ik wens je het allerbeste toe met de hond.

zowiezo mag je je hond nooit laten enten wanneer hij ziek is. In jouw geval zou ik het niet aandurven, hooguit als je hond in supertopconditie is. Maar ik vraag me af wat je er allemaal weer mee ' overhoop' haalt :-\ er is een grote kans dat het hele gebeuren weer van voren af aan begint, en ik zou dat risico niet willen nemen. Maar da's geheel persoonlijk, ik ent mijn honden nu ook alleen maar om de paar jaar.

Hoe oud is je hond en hoeveel entingen heeft hij tot nu toe gehad?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door