Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daan
#380300
Hoi hoi,

Ik gooi meteen maar in de groep wat er met Shane aan de hand is, althans....ik weet niet wat er aan de hand is, dat is het probleem.

Ruim een maand of 2 geleden kreeg Shane zijn (wat ik noem) "aanval". Vreselijk trillen met zijn achterlijf, het leek alsof hij geen kracht meer had in zijn spieren. Hij had moeite met staan en met lopen. Ik dacht dat hij zich had overbelast of wellicht had verdraaid. Hem die dag rust gegeven en tevens Reiki gegeven (ik heb eerste graad). Dag erna was er niks meer aan de hand.

Al die tijd eigenlijk geen problemen. Afgezien van gewichtsverlies. Aangezien ik meer met hem was gaan doen (hogere mate van activiteit) heb ik ook zijn hoeveelheid voer verhoogd.

Afgelopen maandag maakte Shane mij wakker. Er was iets aan de hand, ik merkte het in zijn hele manier van doen. Hij kwam mij duidelijk om hulp vragen. En toen zag ik dat hij weer zo aan het trillen was. Weer behandeld met Reiki en na een minuut of 10 was het over.
Dag erna hetzelfde. Dit keer piepte hij erbij. Enige wat ik kon doen op dat moment was hem weer rust geven en Reiki geven. Ook nu was het na een minuut of 10 weer weg.

Woensdag meteen naar de dierenarts gegaan. Daar heb ik Shane eerst eens op de weegschaal gezet. En hij was ruim 2 kg afgevallen! Ondanks grotere hoeveelheden voer. Ik schrok er heel erg van, ik maakte me ook al zorgen over wat er met hem kon zijn...en nu ook nog eens ondergewicht (zijn gezonde minimum gewicht is 15 kg).

De dierenarts hield het op lage rugpijn. Hij had op wat onderste wervels gedrukt en Shane piepte toen. Hij heeft een injectie met pijnstiller gehad en ik heb een kuurtje Quadrisol meegekregen (waar hij onwijs van aan de race gaan trouwens >:().

Gisteren lag hij gewoon op de grond en ineens geeft hij een piep en komt overeind. Hij deed niks raars, hij lag gewoon te liggen.

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat er iets anders aan de hand is. Het vermageren is iets dat toch niet van rugpijn af kan komen? En als mijn hond last van zijn rug heeft dan moet ik dat toch merken op andere manieren? Hij loopt niet mank, hij piept niet bij bewegingen. Het zijn die rare "aanvallen" die aangeven dat er iets mis is.

Ik moet er wel bijzeggen dat Shane wel een hernia-gevoelig hondje is. Hij heeft een vrij lange rug en korte poten, al is hij veel groter dan een teckel.

Ik hoop eigenlijk dat jullie hier een beetje met mij mee willen brainstormen. Shane is mijn "allessie" en ik vind het vreselijk dat ik niet weet wat er is en hoe ik hem kan helpen.

groetjes, Daan
Door qyan
#380308
Qyan heeft er ook 2x zo bijgelopen en bij hem kwam het uit zijn SI-gewricht, lage rug dus idd.
Het betrof hier echter geen hernia, maar alles blokkeert waardoor waarschijnlijk ook zenuwen klem komen te zitten. Ook Qyan zijn rug is te lang.
Anders misschien een foto van shane der rug laten maken?
Of een bezoek aan een fysiotherapeut, manueel, of osteopaat misschien.
Alhoewel ik zelf toch eerst met foto's zou willen zien of er wat aan de hand is met die rug en dat het echt niets anders is.
Door Daan
#380316
Raakten Timo en Qyan ook zoveel gewicht kwijt?

Shane is wel wat slomer geworden, maar hij is ook zo weer te porren voor activiteit. Kan natuurlijk ook zijn dat hij slomer is, omdat hij teveel gewicht is kwijtgeraakt. Snap ook niet waarom hij niks aankomt ???

Truus, wat ik zo lees uit jouw oude topic, is dat Timo veel pijn had he. En ook niet meer op de bank kon springen?
Shane verandert zijn manier van bewegen niet, als hij de kans krijgt dan springt hij overal op en af, rent rondjes, zit achter teven aan...kortom hij is een energiek ventje die bij dat soort bewegingen geen pijn heeft.

Shane heeft zijn "aanvallen" altijd in een rusttoestand.

In ieder geval bedankt voor het meedenken jongens, vind ik echt superfijn!! Ik heb veel aan ervaringen van andere honden"bezitters" zodat ik kan vergelijken enzo.

groetjes, daan
Door Truus
#380317
Nee z'n gewicht bleef het zelfde...helaas :-\ ;D. Er mag nog steeds wat van af.
Dan lijkt het niet op een hernia denk ik. Wacht af op meer reactie's.
Door qyan
#380319
Daan schreef: Raakten Timo en Qyan ook zoveel gewicht kwijt?

Shane is wel wat slomer geworden, maar hij is ook zo weer te porren voor activiteit. Kan natuurlijk ook zijn dat hij slomer is, omdat hij teveel gewicht is kwijtgeraakt. Snap ook niet waarom hij niks aankomt ???

Truus, wat ik zo lees uit jouw oude topic, is dat Timo veel pijn had he. En ook niet meer op de bank kon springen?
Shane verandert zijn manier van bewegen niet, als hij de kans krijgt dan springt hij overal op en af, rent rondjes, zit achter teven aan...kortom hij is een energiek ventje die bij dat soort bewegingen geen pijn heeft.

Shane heeft zijn "aanvallen" altijd in een rusttoestand.

In ieder geval bedankt voor het meedenken jongens, vind ik echt superfijn!! Ik heb veel aan ervaringen van andere honden"bezitters" zodat ik kan vergelijken enzo.

groetjes, daan
Qyan kon nog gewoon overal op en af denderen, maar die ging gewoon door zijn eigen pijngrens heen als het moest en als ik dat toe had gelaten!
Ook merk je aan Qyan vaak niet veel. Hij laat pas iets merken als het al teveel pijn doet.
Er is maar 1 moment geweest dat Qyan helemaal niets meer kon, niet staan, niet zitten, niet liggen, helemaal niets.
Ik heb hem toen ook bijna in laten slapen.
Als de rugpijn nihil was, dan kon hij gewoon alles, maar de gevolgen van het alles kunnen en doen werden dan duidelijk na rust of slapen.
Overigens was er bij Qyan geen sprake van een hernia, want dat is weer een andere klacht en een ander verhaal.

Qyan raakte idd wel gewicht kwijt, maar dat moest!
Bij Qyan had ik zijn gewichtsverlies dus zelf in de hand.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#380322
Kan jouw hond geen last hebben van buikpijn oid? Ik vind het nl zo gek dat ie wel veel eet en toch afvalt. :-\ Wat eet je hond en hoe is zijn ontlasting?
Door Daan
#380336
Nitus schreef: Kan jouw hond geen last hebben van buikpijn oid? Ik vind het nl zo gek dat ie wel veel eet en toch afvalt. :-\ Wat eet je hond en hoe is zijn ontlasting?
Ja, dit heeft ook al door mijn hoofd gespeeld.
Ik barf met Shane, hij krijgt niks aan commercieel voer, brokken of andere snoepjes, koekjes, omdat hij daar allergisch op reageert.
Het enige dat ik anders met hem doe dan de meeste barfers is dat ik enkel kippenekken als RMB geef. Dit omdat Shane de andere botten gewoonweg niet wegkrijgt. Het is een enorme schrokker en hij is al een paar keer bijna gestikt. Ook het crushen met een hamer ging niet, het maakte enkel maar heel scherpe stukken aan de botten.

Zijn voeding bestaat dus voor een groot deel uit kippenekken, en daarnaast vis, groente, fruit, vlees (alles behalve kip, omdat hij al zo veel kip naar binnen krijgt) en soms wat yoghurt en kaas.

Zijn ontlasting is wisselend. Soms dan is het heel korrelig (meestal 1 dag na grote botmaaltijd), soms is het stevig, en soms is het dunnig. Ook de kleur van de ontlasting wisselt erg.

Shane heeft eind mei een ontworming gehad. Dit was preventief, want ik kreeg mijn kater erbij en die bleek een lintworm te hebben. Ik heb dus zowel Shane als mijn poesje Summer preventief ontwormd.

groetjes, daan

p.s. zijn eetlust is niet veranderd. Hij heeft gewoon altijd grote honger hihi. Ik ben hem wel regelmatiger gaan voeren, voorheen gaf ik zijn 2 maaltijden 's avonds, nu geef ik 1 maaltijd rond het middaguur en de tweede maaltijd rond zessen. Vaak nog iets heel kleins rond een uur of tien, omdat hij dan echt alweer grote honger heeft ::)
Door Lizzy
#380355
Misschien moet je DA hem anders toch nog uitgebreider onderzoeken en ook een uitgebreid bloedonderzoek er tegen aan gooien. Want het is wel vreemd dat hij afvalt en deze 'aanvallen' moeten toch ook ergens vandaan komen.....
Gebruikersavatar
Door Nitus
#380364
Ben het helemaal met Lizzy eens, ik zou je hond eens goed laten onderzoeken, bloed, foto's van rug laten maken ed.
Ik zat net nog te denken... kan een hond last hebben van nierstenen oid? dan kun je toch ook erge pijn ineens hebben, en is de onderrug misschien ook wel gevoelig bij aanraking.
En bij honden die veel eten maar toch afvallen moet ik altijd aan de alvleesklier denken.... maar meestal is de ontlasting dan ook niet al te jofel. :-\
Shane heeft eind mei een ontworming gehad. Dit was preventief, want ik kreeg mijn kater erbij en die bleek een lintworm te hebben. Ik heb dus zowel Shane als mijn poesje Summer preventief ontwormd.
Preventief ontwormen heeft trouwens geen zin. Een dag nadat je een wormkuur hebt gegeven kan je hond alweer een wormbesmetting oplopen. Dus misschien de ontlasting op wormeneitjes en lintwormsegmenten laten onderzoeken?
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 04 sep 2005, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#381273
Hi,

Het rustig liggen en ineens opspringen had Ken
heel erg tijdens een buikvirus.
Ook "vergat" hij wel eens zijn buikpijn tijdens de
wandeling maar dan moest ie het daarna bekopen.

Van de buikpijn ging ie zo krom en mank lopen
dat het net leek of ie rug / poot pijn had.
Hij werd ook heel duf en sloom met buiten af en toe
een opleving als ie buiten wat rook / zag. ???

Ook hielp het bij hem als ik mijn hand op zijn buik /
lies hield voor de warmte. Soms maakte zijn buik
een rommelend geluid of voelde je het rommelen.

Zijn ontlasting werd voordat de pijnklachten erger
werden al wat dunner en later dun als water.
Ben snachts naar de da gereden en heb pillen en
glucosepoeder gekregen tegen het uitdrogen.
De da gaf aan dat Ken zijn weerstand zo was gezakt
met de diverse ab's en operaties dat het virus erger
was geworden dan wanneer hij fit was geweest.

Sterkte!
Door Daan
#381865
Dierenarts belde vanmorgen, de uitslag van het bloedonderzoek is binnen.

Ik had vorige week gevraagd of hij bloed wilde laten onderzoeken op ziekte van Lyme, aangezien Shane zijn klachten ook voorkomen die besmet zijn met Lyme.

Er is tweeledig getest op de ziekte van Lyme. Op vroegere infectie en op huidige infectie. De waarde van huidige infectie is 30, wat inhoudt dat de uitslag negatief is. De waarde van vroegere infectie is 300, dat is heel erg hoog en dat betekent dat hij dus in aanraking is geweest met Babiosa (Lyme) maar dat daar nu geen infectie meer van is.

Aangezien Shane goed reageert op de pijnstiller vond de dierenarts het niet zinvol om alsnog een anitbioticakuur van 4 weken te geven. Ook omdat er geen koorts is en er geen infectie is. Shane heeft ook geen "aanvallen" meer gehad sinds de laatste van vorige week dinsdag. Ik moet voorlopig even doorgaan met de pijnstiller en hem over 2 weken even komen wegen om te kijken hoe zijn gewicht is.

Eigenlijk heb ik dus nog niet veel duidelijkheid over hoe nu verder. Want het kan best zijn dat de Lyme van de vroegere infectie schade heeft aangericht en dat daardoor die aanvallen en het gewichtsverlies ontstaan. En dat is niet te zien in bloedonderzoek. Ik moet het dus gewoon aankijken vrees ik.

groetjes, Daan
Door qyan
#381871
Kl.te teken ook >:(
Of Shane daar idd nog last van heeft durf ik niet te zeggen.
Qyan had ten gevolge van Lyme hele andere zaken waar hij last van had.
Wel weet ik dat het bij Qyan, ondanks de AB kuur, nog heel lang nagespeeld heeft en dat de gewrichtsklachten, voornamelijk in de knie erg lang geduurd hebben eer dit echt verdwenen was.
Ik zou idd geen AB laten geven voor zo'n laag aantal antilichamen. Na een AB kuur is het daarnaast helemaal niet zeker dat je hond geen klachten zal hebben. Soms duurt de nasleep van klachten best nog een tijdje namelijk :-\
Door Daan
#381888
qyan schreef: Kl.te teken ook >:(
Of Shane daar idd nog last van heeft durf ik niet te zeggen.
Qyan had ten gevolge van Lyme hele andere zaken waar hij last van had.
Wel weet ik dat het bij Qyan, ondanks de AB kuur, nog heel lang nagespeeld heeft en dat de gewrichtsklachten, voornamelijk in de knie erg lang geduurd hebben eer dit echt verdwenen was.
Ik zou idd geen AB laten geven voor zo'n laag aantal antilichamen. Na een AB kuur is het daarnaast helemaal niet zeker dat je hond geen klachten zal hebben. Soms duurt de nasleep van klachten best nog een tijdje namelijk :-\
Hoe heb je dat met Qyan gedaan, de gevolgen van Lyme?
Ik heb ergens al deze tijd geweten dat het Lyme was, daarom heb ik er ook op aangedrongen dat bloed te laten onderzoeken, al vond de dierenarts het helemaal niet nodig. Maar ik heb vrij sterke intuitie en bij Lyme kwam er een soort van klik in mijn hoofd, kan niet goed uitleggen hihi.
Ik denk zelf ook dat AB geen zin heeft nu. Er is immers geen infectie aan de gang en AB kan ook weer schade aanrichten, zeker als we het hebben over een kuur van tenminste 4 weken.
Ik zit nu dus alleen te dubben hoe ik Shane kan helpen met zijn klachten, of er iets is wat ik hem ter ondersteuning kan geven. Uiteindelijk zal zijn lijfje het toch zelf moeten doen, het heeft de infectie overwonnen, dat is al heel wat.

Ik ben heel erg aan het letten op wat hij eet en ik heb het idee dat hij niet meer afvalt. Of hij aankomt kan ik niet zeggen, daar zal ik hem toch echt voor moeten wegen. Maar als zijn lijfje zo hard aan het werk is geweest die infectie te bestrijden, is het misschien niet zo raar dat hij gewicht is kwijt geraakt.

groetjes, Daan
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door