Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Paulus5
#3371844
Ik voer dus zoals eerder vermeld barf. De ene gemalen en de andere ongemalen. Maar wel beide zelf samengesteld. Maar ik vroeg me af of het nodig was van supplementen toe te voegen. Deed dit tot voor kort niet. Daarnaast ook vis en ei en yoghurt af en toe.

Nu krijgen ze puur probiotica maar moet ik nog vitamine E en B toe voegen of andere supplementen of is dit niet nodig? Ik heb nog geen bloedonderzoek laten doen doen dus weet niet of ze wat te kort hebben.
Door Lizzy
#3371864
Julie5 schreef:Ik voer dus zoals eerder vermeld barf. De ene gemalen en de andere ongemalen. Maar wel beide zelf samengesteld. Maar ik vroeg me af of het nodig was van supplementen toe te voegen. Deed dit tot voor kort niet. Daarnaast ook vis en ei en yoghurt af en toe.

Nu krijgen ze puur probiotica maar moet ik nog vitamine E en B toe voegen of andere supplementen of is dit niet nodig? Ik heb nog geen bloedonderzoek laten doen doen dus weet niet of ze wat te kort hebben.
Mjah, het hangt er zeer vanaf wie je vraagt.... Mijn persoonlijke mening is een beetje voorzichtig. Als je goed afwisselt in diersoorten en vleessoorten, voldoende orgaanvlees voert, goede kwaliteit voert, groenten voert, extra's voert zoals vette vis, ei, etc: dan zou dat voldoende moeten zijn voor de gemiddelde hond.

Ik vind het zelf prettig om gezonde extra extra's te geven. En dan is dat ook per individu verschillend hoe ik extra extra's geef. Fritzi bijvoorbeeld krijgt extra hoog gedoseerde visolie vanwege haar platvoet (en de kans op het ontwikkelen van artrose). Omdat ze veel visolie krijgt, krijgt zij ook vaker tarwekiemolie voor vitamine E. Mijn andere twee krijgen een theelepeltje in de week, Fritzi krijgt twee theelepeltjes in de week. Ik geef nog maar weinig gemalen noten en zaden en daarom tarwekiemolie voor vitamine E. Ik geef ze ook chlorella en spirulina. Omdat ik denk dat het gezond is. En ik geef ze Golden Paste van kurkuma, omdat ik denk dat het gezond is. Verder zullen ze het uit hun voeding moeten halen. Ik voer wel elke dag groentenmix. Zoveel mogelijk biologische groenten. En ik voer ook biologisch kippenkarkas en rundvlees + orgaanvlees. Ik voer ook wel wild (echt wild).
Door Paulus5
#3371872
Oké bedankt
Misschien dan toch tarwekiemie en golden paste eens aanschaffen maar die golden paste maken de meeste zelf of het ik dit verkeerd op?
Door Lizzy
#3371886
Julie5 schreef:Oké bedankt
Misschien dan toch tarwekiemie en golden paste eens aanschaffen maar die golden paste maken de meeste zelf of het ik dit verkeerd op?
Ja, ik maak dat zelf. Ik neem 30 gram bio kurkuma (van Pit en Pit bijvoorbeeld). Dat gooi ik in een pannetje met ongeveer 250 ml water. Ik zet dit op het vuur, breng het aan de kook, zet het gas heel zachtjes, doe een deksel op de pan en laat dit 7 a 10 minuten koken. Vroeger bleef ik 10 minuten roeren en daar kreeg ik echt totaal een sik van. Tot ik de tip van Anne las "deksel op de pan en gaan met die banaan". Die deksel moet erop want het spettert als een gek en de vlekken krijg je er hoegenaamd nooit meer uit (uit je kleren maar ook van je keukenkastjes of aanrechtblad). Als het gekookt heeft haal ik het pannetje van het vuur, wacht even, til de deksel eraf, zet het weer terug op het vuur en dan roer ik het nog wel even wat door. Ik doe er vervolgens vers gemalen zwarte peper bij, 1,5 theelepel. Als het dan voldoende afgekoeld is zodat ik met mijn hand het pannetje goed aan kan raken, doe ik er 35 gram kokosolie bij. Dat roer ik heel goed door. Dat schep ik over in een glazen potje dat ik uitgekookt heb. Dan gaat de boel in de koelkast en dan is het maximaal 2 weken houdbaar.
Door Paulus5
#3371901
Oké ga ik zo maken
En neem je altijd kokosolie? Heb maar een klein restje meer, dus kan ik dit combineren met wat extra virgine olijfolie of liever niet?
Door Lizzy
#3371907
Julie5 schreef:Oké ga ik zo maken
En neem je altijd kokosolie? Heb maar een klein restje meer, dus kan ik dit combineren met wat extra virgine olijfolie of liever niet?
Ik heb heel lang olijfolie gegeven en dat gaat ook prima. Sterker nog, ik vond dat de Golden Paste een beetje minder snel ranzig werd.... Maar goed, kokosolie is ook wel gezond dus ben ik het daar mee gaan maken. Ook omdat ik het zelf ook neem en ik de smaak van kokosolie echt wel veeeeel lekkerder vind dan olijfolie.
Door Paulus5
#3371916
Oké bedankt! Het is een testje dus ga toch nie zoveel maken. Dus ik neem olijfolie en kokosolie samen dan voor nu. En niet vergeten van deksel op te zetten;) want ik ging het wel zonder doen ;D
Door Paulus5
#3372001
Lizzy schreef:Ik heb heel lang olijfolie gegeven en dat gaat ook prima. Sterker nog, ik vond dat de Golden Paste een beetje minder snel ranzig werd.... Maar goed, kokosolie is ook wel gezond dus ben ik het daar mee gaan maken. Ook omdat ik het zelf ook neem en ik de smaak van kokosolie echt wel veeeeel lekkerder vind dan olijfolie.
Hoevaak geef je golden paste in de week? Eenmaal in de week een theelepel is genoeg?
Door Lizzy
#3372055
Julie5 schreef:Hoevaak geef je golden paste in de week? Eenmaal in de week een theelepel is genoeg?
Ik vind 1 theelepel per keer wel erg veel. Ik zou meerdere keren per week een kwart theelepel geven. Dat kun je eventueel opbouwen naar 1/2 theelepel maar doe dat rustig aan. Want het zet het lichaam aan tot ontgiften.
Door Paulus5
#3372068
Oké bedankt!
Doe ik zo dan!
Na het maken heeft hij enkel de lepel afgelikt dus hij heeft nog niet zoveel binnen nu
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door