Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3372445
Lizzy schreef::biggrin2: :biggrin2:

Maar nou je dit zo schrijft he : "honden doen dat bij zichzelf al".... Misschien ligt daar wel (een deel van) het antwoord "waarom eten honden poep van andere honden"?!?!

Dat stond overigens wel in dat artikel, waarvan de website niet meer werkt, dat de werking van probiotica van korte duur is. En ik heb daar wel beeld bij want de meeste mensen die ik ken die goede resultaten bereiken met probiotica (in geval van chronische problemen) moeten het ook in blijven nemen. Kortom, alles wat we nu vinden over probiotica is nog niet gebeiteld in steen.... Best lastig, voor de consument!

Nu schrijf je "Ik denk zelf dat probiotica veel meer toekomst hebben dan probiotica omdat dat een beter lange termijn effect heeft". Bedoel je "ik denk dat prebiotica veel meer toekomst hebben dan probiotica"? In welke zin bedoel je dat? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het eten van groenten of het innemen van psyllium effect heeft op langere termijn? Ik bedoel: als je daar mee stopt, is het effect dan ook niet snel weg?

En paardepoep. Half verteerd organisch materiaal (paarden hebben niet zo’n efficiënte spijsvertering als bv koeien) met een aantal bacteriestammen die bekend staan als gunstig. Ik denk dat dat echt een rol kan spelen ja. ;)

Ik denk dat prebiotica mogelijk meer doen om een stabiele verandering teweeg te brengen op het moment dat het ecosysteem verstoord is door een invloed van buitenaf . Uiteindelijk probeer je een verschuiving in het ecosysteem tot stand te brengen. En ik denk dat dat beter kan door de voedselbalans van de bacteriën in de darm te verschuiven dan door steeds een invasie van een vreemd legioen erin te mikken. Waarbij vreemde legioenen ook nog weleens de neiging hebben om te gaan plunderen - lees dat bij mensen met een verzwakte afweer bv weleens bloedbaan infecties voorkomen met saccharomyces boulardii uit een probioticum.

Om het nog ingewikkelder te maken; bij clostridium difficile infecties bij mensen helpt behalve feces transplantatie, het ook om een extract van een poep van een gezond iemand toe te dienen. Dus misschien is het ook helemaal niet nodig om levende stammen te geven maar gaat het om bepaalde, nog onbekende stoffen die helpen balans te herstellen.

En ja, het is lastig om een weg te vinden in dit woud. Simpele antwoorden bestaan niet. Om het nog leuker te maken; de samenstelling van je darmflora wordt ook nog eens voor een (groot?) deel bepaald door je eigen genetisch profiel.

Kortom, ik denk dat het deels ‘trial en error’ bij wat werkt voor een hond. Vandaar ook mijn suggestie om niet teveel tegelijk te doen.
En mijn eigen grondregel is ook bij supplementen: als het ‘te goed om waar te zijn’ klinkt, is het dat waarschijnlijk ook ;) ;)
Door Siberienne
#3372446
Nog 1 aanvulling; ik denk ook dat het aanpassen van een voedingspatroon meer effect heeft dan probiotica. Het is wel de kunst om het patroon te vinden dat bij je (hond) past.

Voor Spot heeft het eruit mikken van koolhydraten wel een gunstig effect gehad - iets waar ik vantevoren sceptisch tegenover stond. En heeft het ‘puur rust’ supplement meer gedaan dan ik vantevoren voor mogelijk hield, zowel op zijn gemoed als op zijn darmen (dingen die ook weer nauw samenhangen). Ik ben dat wel 3x gestopt en gestart omdat ik het niet kon geloven.

Moet voor de topic starter; Spot heeft een heel ander darmprobleem dan jouw pupsel!
Door Paulus5
#3372480
Ik ben volledig eens met wat je zegt! En het is inderdaad wel afhankelijk van hond tot hond maar bij bepaalden ziektes kunnen bepaalde dingen wel standaard wat helpen. Maar er zijn ook geen onderzoeken gevoerd naar probiotica bij honden waardoor het gissen is of en wat het doet.
Door Janie2
#3372489
Dat is het jammere, je kunt enkel op onderzoeken afgaan die op andere diersoorten getest zijn dan de hond. Om dat meteen af te schrijven lijkt me te kort door de bocht. En ik denk dat de kracht van poeptransplantatie zit in de honderden bacteriën die daar in zitten, ipv alleen een setje van 12 stuks. Vervolgens hebben ze prebiotica nodig. Maar zonder aanvoer bacteriën duurt het heel lang tot wel nooit meer voordat je de diversiteit van een microbioom terug hebt. En dan wbt giardia lijkt het me zeker de moeite waard om bacteriën die de grote schijn hebben een giardia te kunnen overrulen wel de kans waard.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door