Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Marieke*
#3371276
Mijn oudste dame van 12,5 jaar oud kampt al langer met oor problemen. Trilharen werken zowieso niet zo goed meer, ze is doof geworden. Maar sinds kort zijn de oren wel erg achteruit gegaan. Korsten en viezigheid. Dierenarts zag er geen duidelijke ontsteking in. Maar nou hebben we twee weken geleden toch kweken uit beide oren gedaan. Uitkomst: beide oren een gist. Mallasezia. Behandelen met oorzalf een een bepaalde cleaner om de biofilm even af te breken omdat anders de zalf mogelijk niet goed zou aanslaan. Daarmee aan de slag gegaan. Quincy gaat iedere 4-6 weken naar de fysiotherapie voor hydrotherapie en wordt dan ook lichamelijk even nagekeken. Steeds is opvallend dat de streek rondom haar maag opspeelt en vast zit. Daarnaast 1 x per half jaar gaan alle honden voor een check naar Anneke Schellingerhout. Afgelopen maandag geweest. Conclusie: leaking gut syndroom. Anneke wijst dat als oorzaak aan van de gist infectie. De at altijd barf maar daarin merkte ik dat het verteren van bepaalde botten niet meer goed verteerde. Waarschijnlijk toch allemaal het gevolg van haar darmen. Via anneke gestart met L- Glutamine van bonussen en licht verteerbaardere voeding.

Het rechter oor wordt almaar niet beter en sinds een paar dagen komt er pus uit. Niet goed. Retour dierenarts. Conclusie: ulcus in de gehoorgang. Andere oorzalf. En die darmen moeten op ore komen, maar dat heeft tijd nodig.
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Of nog andere ideeen/theorieën of wat dan ook? Iets waarmee ik haar nog verder kan ondersteunen om die leaking gut aan te pakken??
Door Lizzy
#3371310
*Marieke* schreef:Mijn oudste dame van 12,5 jaar oud kampt al langer met oor problemen. Trilharen werken zowieso niet zo goed meer, ze is doof geworden. Maar sinds kort zijn de oren wel erg achteruit gegaan. Korsten en viezigheid. Dierenarts zag er geen duidelijke ontsteking in. Maar nou hebben we twee weken geleden toch kweken uit beide oren gedaan. Uitkomst: beide oren een gist. Mallasezia. Behandelen met oorzalf een een bepaalde cleaner om de biofilm even af te breken omdat anders de zalf mogelijk niet goed zou aanslaan. Daarmee aan de slag gegaan. Quincy gaat iedere 4-6 weken naar de fysiotherapie voor hydrotherapie en wordt dan ook lichamelijk even nagekeken. Steeds is opvallend dat de streek rondom haar maag opspeelt en vast zit. Daarnaast 1 x per half jaar gaan alle honden voor een check naar Anneke Schellingerhout. Afgelopen maandag geweest. Conclusie: leaking gut syndroom. Anneke wijst dat als oorzaak aan van de gist infectie. De at altijd barf maar daarin merkte ik dat het verteren van bepaalde botten niet meer goed verteerde. Waarschijnlijk toch allemaal het gevolg van haar darmen. Via anneke gestart met L- Glutamine van bonussen en licht verteerbaardere voeding.

Het rechter oor wordt almaar niet beter en sinds een paar dagen komt er pus uit. Niet goed. Retour dierenarts. Conclusie: ulcus in de gehoorgang. Andere oorzalf. En die darmen moeten op ore komen, maar dat heeft tijd nodig.
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Of nog andere ideeen/theorieën of wat dan ook? Iets waarmee ik haar nog verder kan ondersteunen om die leaking gut aan te pakken??
Hoi Marieke, pfft, wat een gedoe zeg met de oren! Wat zielig....

Wat krijgt ze nu voor lichtverteerbare voeding? Wat moet ik me daarbij voortellen? Ik hoop wel dat dit een verse rauwe voeding betreft want dat is echt nummer 1 te doen bij zowel oorontstekingen als leaky gut. En dan wel koolhydraatvrij. Volledig koolhydraatvrij dus zelfs koolhydraatvrije/arme groenten. Ik vind zelfs wortel in eerste instantie niet goed genoeg (niet koolhydraatvrij genoeg). En verder ook absoluut (in eerste instantie) geen fruit.

Verder zou ik echte bone broth gaan maken. Dus bottenbouillon. En het liefst doe je daar kippenvoeten en andere botten in en laat je dat echt heel lang trekken. En geef je iedere dag bone broth aan haar. Ik weet niet hoe je Engels is maar dit is een prima recept: https://www.dogsnaturallymagazine.com/h ... -your-dog/. De stoffen die in bone broth zitten helpen de darm te repareren.

Wat is nu verder Anneke's behandelplan? Want de ene hond is gebaat bij probiotica en prebiotica (gelijk al in deze fase) maar sommige honden weer niet. Ik denk wel dat op termijn probiotica toegevoegd moet gaan worden. Misschien is het ook niet onverstandig om verteringsenzymen te gaan geven.

Ter ondersteuning is ook extra vergine kokosolie heel fijn voor haar. Moet je wel echt een goed merk nemen. Ik vind Royal Green tot de betere horen.

Ik zou ook Golden Paste gaan geven. Van een goede kurkuma. Biologisch.

Overigens vind ik het op zich wel raar dat er gisten in het oor zitten en daar bij de behandeling een ontsteking bij is gekomen. Ik zou ook denken dat de oor reiniger misschien niet de juiste voor haar is? Hebben jullie alleen andere zalf ingezet of ook andere reiniger?
Door *Marieke*
#3371313
Ze blijft op rauwe verse voeding staan. Alleen geen parelhoen en bijvoorbeeld eend meer. De zaken waarvan ik weet, of merk dat ze moeilijker verteerd gaan eraf. Anneke zei dat als ze problemen houdt met verteren een goede KVV emet wat gekookt water eroverheen gegoten wel een goede optie zou zijn. Qua groenten ga ik me even verdiepen. Ze krijgt iedere dag groenten. Maar dus eigenlijk nu echt koolhydraatarm. En dus bone broth.. mijn Engels is goed.. dus ga ermee aan de slag.
Oeh geen fruit... dat wordt een uitdaging. Ze is gek op fruit.. maar ook daarmee gaan we aan de slag.

Kokosolie krijgt ze al, toevallig degene die jij ook noemt.

Het behandelplan bestaat nu eerst zorgen dat het allemaal tot rust komt. De oren beter worden en haar darmen en maag ook tot rust gaan komen. Nu even enkel de L-Glutamine en daarna ook later pro biotica.

De cleaner is waarschijnlijk de oorzaak van de ulcus in het oor. Daar zijn we nu mee gestopt, en we zijn sinds gister gestart met andere zalf. Wat na een week echt wel verbetering zou moeten geven in de oren. Maar beide zaken moeten wel aangepakt worden, de oren, maar ook haar darmen en maag omdat naar alle waarschijnlijkheid het wel met elkaar in verband staat.
Door Lizzy
#3371333
*Marieke* schreef:Ze blijft op rauwe verse voeding staan. Alleen geen parelhoen en bijvoorbeeld eend meer. De zaken waarvan ik weet, of merk dat ze moeilijker verteerd gaan eraf. Anneke zei dat als ze problemen houdt met verteren een goede KVV emet wat gekookt water eroverheen gegoten wel een goede optie zou zijn. Qua groenten ga ik me even verdiepen. Ze krijgt iedere dag groenten. Maar dus eigenlijk nu echt koolhydraatarm. En dus bone broth.. mijn Engels is goed.. dus ga ermee aan de slag.
Oeh geen fruit... dat wordt een uitdaging. Ze is gek op fruit.. maar ook daarmee gaan we aan de slag.

Kokosolie krijgt ze al, toevallig degene die jij ook noemt.

Het behandelplan bestaat nu eerst zorgen dat het allemaal tot rust komt. De oren beter worden en haar darmen en maag ook tot rust gaan komen. Nu even enkel de L-Glutamine en daarna ook later pro biotica.

De cleaner is waarschijnlijk de oorzaak van de ulcus in het oor. Daar zijn we nu mee gestopt, en we zijn sinds gister gestart met andere zalf. Wat na een week echt wel verbetering zou moeten geven in de oren. Maar beide zaken moeten wel aangepakt worden, de oren, maar ook haar darmen en maag omdat naar alle waarschijnlijkheid het wel met elkaar in verband staat.
Ja, een goede KVV zou een optie zijn. Kun je zelf eventueel geen vleesbot gaan malen? Ik vind gekookt water erover heen dan weer helemaal niks. Ten eerste verteerd met gekookt water beperkt vlees helemaal niet makkelijker en ten tweede vernietig je toch erg veel vitamines en voor enzymen en gunstige bacteriën. Dus dat deed ik alleen tijdelijk. En dan nog zelfs liever niet.

Fruit zou ik echt mee stoppen... Ja jammer dat ze het zo lekker vindt, maar het bevat teveel suikers en waar leven gisten graag op..... Suikers. Voorlopig zou ik dat echt schrappen. En dan misschien ooit weer gaan geven maar dan liefst op de nuchtere maag en nooit snel voor tijdens of na het eten van vlees (omdat vlees en fruit helemaal een "gistige" combinatie is.

Ze is in ieder geval in super goede handen bij jou en ik heb er ook alle vertrouwen in dat het goed komt!!
Door Siberienne
#3371337
Malassezia is een gist die van een vettige omgeving houd, Mn vetten gebruikt voor stofwisseling. Daarom woont ook graag in oren (oorsmeer). Ik kan dat echt niet linken met niet eten van fruit.
Door Lizzy
#3371339
Ik zou graag zeggen dat ik het zelf verzonnen heb, maar nee: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ction.aspx. En er zijn ook zat tegengeluiden hoor. Maar laat ik in mijn carrière nou meerdere honden mee hebben gemaakt met chronische oor problemen veroorzaakt door gisten die als sneeuw voor de zon zij verdwenen door het elimineren van suikers in de voeding. Een geluid dat men niet graag hoort in de pet food industry.

Het kan overigens wel zo zijn dat je hond een voedselallergie heeft en daar de problematische oren vandaan komen. Heb je dat wel eens uitgetest dmv een eliminatie-dieet?
Door *Marieke*
#3371349
Nou fruit eruit is geen probleem hoor. Ja ze vind het heerlijk.. maar dat lekkertje vervangen we wel weer voor een oortje. Geen probleem.

Qua voedingsallergie.. nooit geëlimineerd.. maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ook niet. Ze staat al zeker 8 jaar op barf, daarvoor op KVV. En ze kampt inderdaad wel al langer met oor problemen. Maar dit echt viezigheid is iets van de laatste periode.
Ga nu eerst deze weg inslaan, mocht het niets gaan uithalen, kan ik altijd nog gaan elimineren.

Bedankt allemaal!!
Door Siberienne
#3371352
Lizzy schreef:Ik zou graag zeggen dat ik het zelf verzonnen heb, maar nee: https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ction.aspx. En er zijn ook zat tegengeluiden hoor. Maar laat ik in mijn carrière nou meerdere honden mee hebben gemaakt met chronische oor problemen veroorzaakt door gisten die als sneeuw voor de zon zij verdwenen door het elimineren van suikers in de voeding. Een geluid dat men niet graag hoort in de pet food industry.

Het kan overigens wel zo zijn dat je hond een voedselallergie heeft en daar de problematische oren vandaan komen. Heb je dat wel eens uitgetest dmv een eliminatie-dieet?
De ene gist is de andere niet, dat wilde ik ermee zeggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door