Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#3369475
Hoiii, even een vraagje, Yilla heeft voor haar leeftijd ( 10,5 jaar) een prachtig gebit zei da, wat ik daarvoor deed ;)
Maar er is een kies afgebroken en deze is aan het ontsteken, deze wordt vrijdag verwijderd. Echt niet fijn zo n narcose, zeker niet omdat ze sinds een maand of 2 pas weer volledig hersteld is van haar blauwalg vergifiging van juli. Maar een ontstoken kies kan je ook niet laten zitten.
Nu had ik een vraag, ik heb ooit dacht ik wel eens gelezen dat je beter niet rauw of vers kunt voeren bij operaties aan gebit. Wat is daar van waar en wat zou ik anders kunnen geven. Weet iemand hier meer van?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3369478
Er zitten natuurlijk meer bacterien in rauw en dat is in combi met een open wond in de bek misschien wat mwah. Ik zou daarom 2 dagen iets gekookt geven, zacht natuurlijk. Daarna is het wel prima verder.
Door ellenned
#3369482
Dankje wel voor je reactie. Dus iets van gekookte kipfilet of zo? Stom he, ben zo gewend om rauw te geven dat ik daar soort van over moet nadenken :???:
Door rosmin
#3369486
Afgelopen december is Rox haar gebit aangepakt, ze is 2 x onder narcose geweest en er zijn een aantal tanden en kiezen getrokken, beginnende fistel aangepakt en tandvlees/plaque is gedaan. De wonden van het trekken werden met een zgn flap gehecht. Alles is goed gegaan en ze barft nog steeds, wel met iets zachter bot dan voorheen.

Het advies was om ca. 2-3 dage ngekookt vis/kip te geven, niet alleen vanwege de bacterien, maar ook omdat je gekookte kip in draden kan trekken, zodat de kans kleiner was dat er stukje vlees/ kruimel groente of zoiets onder haar hechting kon kruipen. Dit hebben we braaf gedaan en daarna heb ik haar een aantal dagen gestoomd eten gegeven omdat ze nog veel pijn had in haar kaken. En daarna over op KVV en weer begonnen met Barf. De DA vond dat ook een prima idee, omdat het gelukt was de grote malers/ kiezen te behouden.

Nu is een kies een stuk gemakkelijker dan een grote renovatie, dus ik denk dat je weer snel kan barfen na een paar dagen voorzichtig te zxijn geweest.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3369497
ellenned schreef:Dankje wel voor je reactie. Dus iets van gekookte kipfilet of zo? Stom he, ben zo gewend om rauw te geven dat ik daar soort van over moet nadenken :???:

Gekookte kip is prima. Ik zou pootje nemen, is wat lekkerder. Beetje pulled chicken maken, dat slurpt lekker weg.
Door Anne in Zweden
#3369550
Ik heb Laika na haar gebitsrenovatie in januari (7 tanden en kiezen verwijderd, alsmede een aantal epuliden) een week lang geen bot gegeven, alleen spiervlees en orgaan. Alles gewoon rauw, nooit bij stilgestaan dat dat misschien niet goed zou kunnen zijn. :-[ Enfin, Laika heeft gesmikkeld en ze heeft er geen infectie of andere narigheden aan overgehouden.
Door ellenned
#3369559
Anne in Zweden schreef:Ik heb Laika na haar gebitsrenovatie in januari (7 tanden en kiezen verwijderd, alsmede een aantal epuliden) een week lang geen bot gegeven, alleen spiervlees en orgaan. Alles gewoon rauw, nooit bij stilgestaan dat dat misschien niet goed zou kunnen zijn. :-[ Enfin, Laika heeft gesmikkeld en ze heeft er geen infectie of andere narigheden aan overgehouden.
Haha gelukkig maar :) Ik weet dat ik het ooit eens gelezen heb of misschien was het wel nadat er paar jaar geleden een kies is getrokken dat het een beetje is blijven hangen. Ik ga maar voor het zekere en kook alles dood :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3369560
Anne in Zweden schreef:Ik heb Laika na haar gebitsrenovatie in januari (7 tanden en kiezen verwijderd, alsmede een aantal epuliden) een week lang geen bot gegeven, alleen spiervlees en orgaan. Alles gewoon rauw, nooit bij stilgestaan dat dat misschien niet goed zou kunnen zijn. :-[ Enfin, Laika heeft gesmikkeld en ze heeft er geen infectie of andere narigheden aan overgehouden.
Het is ook meer van...in een ideale wereld....niks geen vastomlijnde wet of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3369568
Tungsten is 10 dagen geleden onder narcose geweest voor zijn gebit, hij is ook bijna 11 jaar. Ik heb hem 2 dagen gekookt vlees, vis en pompoen gegeven. Gewoon een prakje van wat ik toevallig had liggen. Daarna nog 2 dagen kvv en nu barft hij gewoon weer gezellig met de rest mee. Gelukkig maar, als je het aan hem vraagt, hij was stikjaloers op de botten van de rest... :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door