Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367616
Wie reinigt hier het gebit van zijn hond?
Hoe pak je dat aan bij een hond die dit nog nooit ervaren heeft en ook niet van harte zijn bek opendoet? (dan komt vast weer een vies pilletje in :biggrin2: )

Ik ga liever niet naar de DA voor een gebitsreiniging ivm de narcose en zo.
Door Lizzy
#3367619
Ik doe alles zelf. Ik maak de kiezen af en toe schoon met een krabbertje (speciale tandenkrabber) en de hoektandjes hebben heel soms een randje dat ik eraf haal. En verder poets ik ook geregeld de tanden. Mijn honden hun gebitten blijven gewoon niet 100% schoon met zelf samengestelde voeding.
Door Lizzy
#3367620
En ja, hoe pak je dat aan.... Geen idee. Ik denk toch dat oefenen met een tandenborstel met iets heeeel lekkers erop (ik gebruik extra vergine kokosolie, dat vinden ze heerlijk en dat werkt goed als tandpasta voor honden) stap 1 is en stap 2 is denk ik clickeren. Al clickerend aanleren dat tandenpoetsen oh zo leuk is. En als dat goed gaat, uitbreiden naar krabben met een krabbertje.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367621
dank voor de tips. Nieuwe uitdaging. ;) Is dan zo'n ding die je over je vinger kunt doen handig is een gewone tandenborstel?

Ik ga beiden wel proberen. Ik zal over een poosje updaten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3367628
Aradia schreef:Is dan zo'n ding die je over je vinger kunt doen handig is een gewone tandenborstel?
Je kunt om te beginnen inderdaad een anti plaque finger gebruiken. Lijkt mij makkelijker dan een tandenborstel.

Ik zou als stap 1 gewoon langs de hond gaan liggen en een beetje laten wennen dat je aan de tanden friemelt. Als dat n.l. al een vreemd gevoel is dan zal een tandenborstel of plaque finger al helemaal raar zijn. Dus langzaam opbouwen met het wennen dat je aan het gebit zit (en belonen als je dat doet). En dan kun je met stap 2 zo'n finger of tandenborstel gaan proberen.

Overigens is het volgens mij de maand van het gebit. Veel dierenartsen hebben dan gratis controle. Dan kun je misschien laten bepalen hoe "erg" het is. Je bent natuurlijk niet verplicht om daarna een gebitsreiniging te laten doen maar dan kunnen ze wel bepalen of het nog mogelijk is om het zelf op te lossen (met poetsen) of dat een gebitsreiniging uiteindelijk toch echt nodig is.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367629
Helemaal goed! Ik ga ermee aan de slag.
Ik kan in eerste instantie gewoon zo'n "hondentandpasta" gebruiken?

Dank je wel voor de reactie!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3367631
Aradia schreef:Ik kan in eerste instantie gewoon zo'n "hondentandpasta" gebruiken?
Ik zie dat Lizzy gewoon extra vergine kokosolie gebruikt. Dus daar zou je mee kunnen beginnen (als ie dat lekker vindt). Je kunt altijd later nog "echte" hondentandpasta gebruiken.
Lizzy schreef:... met iets heeeel lekkers erop (ik gebruik extra vergine kokosolie, dat vinden ze heerlijk en dat werkt goed als tandpasta voor honden)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367689
Ik had het gelezen, maar moest even zoeken waar ik dat vandaan ga halen. Ze hadden hier bij de winkel alleen die tandenborstels met tandpasta, dus kon nu niet anders. Ik heb in ieder geval wat in huis. Als ie op is, stap ik over op wat "gezonders". :thumbsupup:
Gebruikersavatar
Door pike
#3367708
Kokosolie kan je in natuurvoedingswinkels kopen maar ook in vrijwel elke supermarkt. Zelfs de Aldi heeft hem in het schap staan. ;)

Maar vraag me zelf af hoe je die dan gebruikt Lizzy. Verwarm je hem dan eerst tot hij zacht wordt?
Door Lizzy
#3367740
Ik schep met een lepeltje een beetje uit de pot. Dan neem ik een klontje, leg ik op de borstel en die borstel is afgespoeld met warm water. Je ziet het klontje dan zacht worden. Soms wordt het niet zacht genoeg en vouw ik er mijn hand omheen. Dan ga ik met zachte kokosolie poetsen. Mijn honden vinden het heeeeeeeeeeeerlijk. Poetsen vinden ze hier dus leuk :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3367746
Mijn dank :) Hondentandpasta vinden ze hier ook best lekker maar ik denk dat kokosolie veel gezonder is. En die vinden ze zeker weten ook erg lekker. Dus die gaan we dan maar eens inzetten.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367771
Helemaal goed. Dank je wel voor die tip. :) Die tandpasta zat erbij, maar gewone kokosolie heb ik denk ik ook nog wel en anders supermarkt of Holland & Barrett denk ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door