Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3366514
Siberienne schreef:Het enige wat ik me voor zou kunnen stellenis dat het spierknopen zijn en dat je daar wat mee kan met bv triggerpoint behandelingen. Maar dat zou een DA toch ook kunnen voelen? Ik heb goede ervaringen met skelet/spier problemen met Mariska van Actief dier, zij is ook gewoon dierenarts, chiropracter en doet ook triggerpoints ed. Weet even niet waar je woont maar ze zit in de buurt van Venlo

http://www.actiefdier.nl
+1

Ik zou naar een breder geschoolde arts gaan.
#3366528
Bedankt allemaal voor de reacties! :-*
Ik heb de dierenarts nog even gemaild, met de vraag waarom ze niet gewoon een biopt kan nemen.
Haar reactie was; dat dit onder volledige narcose moet, ze dan in de spier moet rommelen, hij hechtingen zal krijgen en dit gewoon erg pijnlijk is.
Ze vindt de verdikkingen aanvoelen als spierknopen, dus daarom adviseert ze eerst naar een manueel dierenarts te gaan, om hem onnodig pijn te besparen.

Dat ik niet naar Aharon ga, dat is nu wel zeker :) ;).
Ik kreeg van Cindy een fysio doorgestuurd in Den Haag, die heb ik gelijk gemaild.
Ze vindt het er, zo op het eerste gezicht via de foto's, niet uit zien als spierknopen en adviseert eerst een second opinion bij een andere dierenarts.
Ik heb gevraagd of ze er gewoon even naar zou willen kijken, en wanneer ze voelt dat het geen spierknopen zijn, dan begint ze er niet eens aan.
Dan weet ik in ieder geval wel, of een fysio er iets mee zou kunnen of niet.
Morgen bel ik even met haar voor een afspraak.

Ik heb van de dierenarts 10 pijnstillers gekregen, dus hij heeft in ieder geval geen pijn nu gelukkig.
Lizzy schreef: Nou, laat ik het gewoon heel subtiel zeggen: ik ging nog niet met een dooie hond naar Aharon, laat staan met een levende. Dus nee, niet naar Aharon en gewoon biopten laten nemen van deze verdikkingen. Ik denk dat het in het bindweefsel/spieren/huid of iets zit en dat een Aharon of Jacha Heukels (zou ik dat al overwegen om naar toe te gaan, wat ik niet zou overwegen) daar niks mee kan, eerlijk gezegd :-\
Bij mij hoeft dat niet subtiel hoor, ben ik zelf namelijk altijd heel slecht in ;)
Aharon en Heukels gaat 'm niet worden inderdaad. Biopt houd ik even als laatste optie, aangezien hij dan helemaal onder narcose moet :(
Kaela schreef: Wat moeten die Dorit Aharon of Jacha Heukels aan "iets verkeerd in de rug zitten" vinden wat een dierenarts niet kan diagnostiseren? Ik vind dat een beetje rare volgorde. Je weet nu dat zijn skelet niet de oorzaak is, dus ik zou dan zeggen dat je er achter moet komen wat die verdikkingen precies zijn. En pas als je weet wat het is, kan er eventueel door een fysio oid behandeld worden. Lijkt mij.

Ik zou dus naar een dierenarts gaan die wel de diagnose kan stellen wat dit is. Of door deze dierenarts de biopt laten doen.
Ze wilt voorkomen dat ze in hem gaat snijden, terwijl het door fysio zou kunnen worden opgelost.
Naar die 2 die ik gisteren noemde, ga ik zeker niet inderdaad.
Mocht de fysio het niet aandurven, dan ga ik alsnog voor een biopt.
src_esther schreef:Gezien o.a. de ervaring van Parelridder (zie haar topic) met Aharon zou ik - zoals Lizzy al opmerkt - niet eens met dooie hond daar langs gaan...

Volgens mij heb je van Lizzy en Kaela al goed advies gekregen.

Het eerste waar ik trouwens aan moest denken waren galbulten, maar die zijn geloof ik kleiner en zorgen voor jeuk, dus dat zal het niet zijn.
Hopelijk kom je er achter wat het is en is het onschuldig. :duimen:
Dankjewel, ja ik hoop zeker dat het onschuldig zal zijn!
Hij heeft er totaal geen jeuk aan, dus als galbulten echt voor jeuk zorgen, dan zijn het dat inderdaad niet.
Bedankt voor het meedenken!
Siberienne schreef:Het enige wat ik me voor zou kunnen stellenis dat het spierknopen zijn en dat je daar wat mee kan met bv triggerpoint behandelingen. Maar dat zou een DA toch ook kunnen voelen? Ik heb goede ervaringen met skelet/spier problemen met Mariska van Actief dier, zij is ook gewoon dierenarts, chiropracter en doet ook triggerpoints ed. Weet even niet waar je woont maar ze zit in de buurt van Venlo

http://www.actiefdier.nl
Bedankt!
Ik woon in Den Haag, dus Venlo is wat uit de richting.
Ik heb een fysio gevonden die naar hem wilt kijken, zonder dat ze hem gelijk gaat behandelen terwijl dit misschien niet moet.
Lizzy schreef:OK, die verdikkingen kunnen dus van alles zijn en misschien is het in eerste instantie niet nodig om er biopten van te nemen. Maar een Aharon kan hier gewoon niks mee en dan ging ik veel liever naar een dierenarts zoals in de link van Siberienne!
Nee, naar Aharon ga ik echt niet. Zeker niet na de ervaringen hier te hebben gelezen.
Deze stuurde Cindy mij; http://www.mvanekdierenfysiotherapie.nl/
eelke schreef:Ik zou ook iemand zoeken die meer weet van alles. Heel raar dat een dierenarts geen diagnose kan stellen. Hoe kan een ander dat dan wel?
Joep had ook last van zijn rug, en toen werden we na foto's ook doorgestuurd naar de fysio die het in 2 behandelingen weer los kreeg. Maar daarbij wist de DA wel zeker dat het zijn spieren waren. Ik moet er niet aan denken dat iemand op die bulten gaat lopen duwen, wat pijn doet, als men nog niet weet wat het is. Ik zou dus zeker een andere dierenarts bezoeken voor een soort second opinion en kijken wat die adviseert.
Dat hij stijf in zijn achterhand loopt kan ook wel weer logisch zijn, als het pijn doet.
Hebben jullie niet overwogen om hem eens op pijnstillers te zetten? En een algemeen bloedbeeld prikken? (of lees ik daar overheen?).
Ze wilt voorkomen dat ze "voor niks" in hem gaat snijden, dus vandaar dat ze eerst adviseert er een fysio naar te laten kijken. Of manueel dierenarts, mailde ze.
Hij krijgt nu (sinds gisteren) weer pijnstillers, dus als het goed is heeft hij er nu even geen pijn aan gelukkig.
Zijn bloed heb ik nog niet laten prikken inderdaad, dat is misschien ook nog een idee. Is vorig jaar wel gedaan, maar inmiddels zijn we natuurlijk weer een jaar verder.
Janie2 schreef:Gekke Harry! Hoe komt hij hier nou aan!
Wat ik zou doen is sowieso een breed bloedbeeld. En daarnaast een goede osteopaat, Chiro of orthomanueel. Wij hebben weer wel goede ervaringen met Aharon.
Haha, ja dat wilt gekke Harry mij maar niet vertellen :biggrin2: ;)
Ik ga morgen eerst een afspraak maken bij de fysio, en mocht zij niks kunnen betekenen dan zal ik vragen om bloed te prikken en een biopt.
Eef+doggies schreef: +1
Ik zou naar een breder geschoolde arts gaan.
Eerst naar een fysio, dan ga ik verder wakker liggen wat ik ga doen ;)
#3366596
Joyce1985 schreef: Ik heb een fysio gevonden die naar hem wilt kijken, zonder dat ze hem gelijk gaat behandelen terwijl dit misschien niet moet.
Zij kan je vast vertellen of het spierknopen zijn. Hopelijk kunnen biopten worden voorkomen :-*
#3366609
Joyce1985 schreef: Ze wilt voorkomen dat ze in hem gaat snijden, terwijl het door fysio zou kunnen worden opgelost.
Naar die 2 die ik gisteren noemde, ga ik zeker niet inderdaad.
Mocht de fysio het niet aandurven, dan ga ik alsnog voor een biopt.
Ja, snap ik ook wel, dat ze niet onnodig wil snijden en hem belasten. Dat is ook goed natuurlijk. Maar zoiets als spierknopen moet een dierenarts toch kunnen herkennen.
Gelukkig heb je nu een goed plan, dus dat is mooi. Ben benieuwd wat het nu blijkt te zijn en hopelijk is het mannetje snel van zijn klachten af :-*
#3366687
De pijnstillers doen hem duidelijk goed! :-*
Ik denk ook alvast een paar stappen vooruit; stel het zijn geen spierknopen, wat heeft de biopt dan voor toegevoegde waarde, behalve dat ik dan weet wat het precies zal zijn.
Ben bang dat het een behoorlijke aanslag zal zijn op zijn gezondheid en dat de Leishmania dan gelijk weer in alle hevigheid "wakker" zal worden.
Of zouden jullie dan hoe dan ook een biopt laten nemen?
Ik hoop dat het spierknopen zijn en dat de fysio er iets mee kan. Harry is in zijn koppie nog te jong om zich al oud te moeten gedragen, hem rustig houden dat gaat 'm echt niet worden.
Wat je je bijna niet kunt voorstellen, wanneer je hem zo ziet liggen :biggrin2: :biggrin2:

Afbeelding
(Ik heb Jonn er even afgeknipt, denk dat hij dat wel op prijs zal stellen ;D )
MarijeEnBoomer schreef:Dat is een fijne fysio! Succes!
Dat is fijn om te horen, dankjewel!
Eef+doggies schreef: Zij kan je vast vertellen of het spierknopen zijn. Hopelijk kunnen biopten worden voorkomen :-*
Ik hoop het ook! :-*
Kaela schreef: Ja, snap ik ook wel, dat ze niet onnodig wil snijden en hem belasten. Dat is ook goed natuurlijk. Maar zoiets als spierknopen moet een dierenarts toch kunnen herkennen.
Gelukkig heb je nu een goed plan, dus dat is mooi. Ben benieuwd wat het nu blijkt te zijn en hopelijk is het mannetje snel van zijn klachten af :-*
Ze dacht het ook te herkennen als spierknopen, om dat zeker te weten stuurt ze me naar een fysio.
Ja, dat hoop ik ook. Ik zal het laten weten woensdag, dankjewel! :-*
#3366772
Het nemen van biopten is niet zo heftig hoor, dat valt erg mee. Je moet wel naar een arts gaan die er goed in is. Dus misschien eerst even de fysio afwachten en als zij zegt dat het geen spierknopen zijn, moet je toch opnieuw overleggen met je dierenarts. En je desnoods door laten sturen, denk ik.
#3367058
Harry is vanmiddag bij de fysio geweest.
Ik heb buiten met hem gelopen, zodat ze kon zien hoe hij loopt. Hij huppelt met zijn achterhand, in plaats van het normale draven. Met zijn rechter achterpoot loopt hij slechter dan met links.
Verder vond ze hem er goed en heel gespierd uit zien.
Wat de verdikkingen zijn weet ze niet. Het voelt als een massa (harde schijf) met verdikkingen er op.
De verdikkingen zitten onder zijn huid, ze zitten dus niet aan z'n spieren vast of huid vast.
Zij kon er gewoon aanzitten zonder dat hij ging grommen. Maarja, mevrouw had koekjes, dan is Harry al snel tevreden ;).
En nu, tja. Geen idee. Eerst een biopt of toch een bloedonderzoek? Of niks?
Ik zag vandaag ook een bult net achter zijn voorpoot, niet in z'n oksel maar wat verder naar achter. Geen idee wat er allemaal aan de hand is met 'm.
Lizzy schreef:Het nemen van biopten is niet zo heftig hoor, dat valt erg mee. Je moet wel naar een arts gaan die er goed in is. Dus misschien eerst even de fysio afwachten en als zij zegt dat het geen spierknopen zijn, moet je toch opnieuw overleggen met je dierenarts. En je desnoods door laten sturen, denk ik.
Ik ga morgen de dierenarts even mailen, kijken wat zij zegt inderdaad. Ik weet niet waarom, maar ik zie tegen die biopt/narcose op :(
#3367061
Joyce1985 schreef:
Weet iemand misschien of zulke verdikkingen kunnen ontstaan door Leishmania?

:-*
Leish kan rare dingen doen, dus als je een vermoeden hebt is een volgende stap 'heel simpel' bloedonderzoek
Geen idee hoe oud Harry is.... of hoe lang hij al in Nederland is, maar gezien Leish een incubatietijd van 7 jaar kan hebben, is het misschien wel degelijk iets om rekening mee te houden
Op Facebook zit een groep waar (voorheen het Buitenlandse Hondenforum) enorm veel kennis en kunde zit mocht je vragen willen stellen.
#3367069
Joyce1985 schreef:Harry is vanmiddag bij de fysio geweest.
Ik heb buiten met hem gelopen, zodat ze kon zien hoe hij loopt. Hij huppelt met zijn achterhand, in plaats van het normale draven. Met zijn rechter achterpoot loopt hij slechter dan met links.
Verder vond ze hem er goed en heel gespierd uit zien.
Wat de verdikkingen zijn weet ze niet. Het voelt als een massa (harde schijf) met verdikkingen er op.
De verdikkingen zitten onder zijn huid, ze zitten dus niet aan z'n spieren vast of huid vast.
Zij kon er gewoon aanzitten zonder dat hij ging grommen. Maarja, mevrouw had koekjes, dan is Harry al snel tevreden ;).
En nu, tja. Geen idee. Eerst een biopt of toch een bloedonderzoek? Of niks?
Ik zag vandaag ook een bult net achter zijn voorpoot, niet in z'n oksel maar wat verder naar achter. Geen idee wat er allemaal aan de hand is met 'm.


Ik ga morgen de dierenarts even mailen, kijken wat zij zegt inderdaad. Ik weet niet waarom, maar ik zie tegen die biopt/narcose op :(
Ik was daar eigenlijk al "bang voor", dat ze het ook niet zou weten en het geen spierknopen zouden zijn. Als je een dierenarts hebt die goed is in het nemen van biopten, zie ik niet waarom ie onder narcose zou hoeven. Ik heb toch al heel wat biopten bij mijn honden laten nemen in de afgelopen 20 jaar maar nog nooit onder narcose.
#3367076
Lizzy schreef:Ik was daar eigenlijk al "bang voor", dat ze het ook niet zou weten en het geen spierknopen zouden zijn. Als je een dierenarts hebt die goed is in het nemen van biopten, zie ik niet waarom ie onder narcose zou hoeven. Ik heb toch al heel wat biopten bij mijn honden laten nemen in de afgelopen 20 jaar maar nog nooit onder narcose.
Ligt er aan wat ze met biopt bedoelen misschien? Bij een naaldbiopt zijn er geen hechtingen nodig toch? Bij de biopten van Joep zijn huid ging hij wel onder narcose en kreeg hij nietjes erna, ze hebben toen stukjes weefsel weggesneden.

Ik zou gewoon deze week in ieder geval bloedprikken. Wat je led je daarin? Dan kun je ondertussen nadenken over een biopt. En Bloedprikken is sowieso fijn als hij onder narcose zou moeten, dan weet je wel vast hoe het met zijn organen gaat etc en of daar nog extra risico's spelen bij een narcose.
#3367083
Ik neem aan dat hier een ponsbiopt bedoeld wordt, en dat moet wel degelijk onder narcose, want je haalt daarmee een flink stuk weefsel weg. Plaatselijk verdoven kan niet, want dan is de hele structuur van het weefsel kapot gemaakt door de hoeveelheid vloeistof die je inspuit op die plek en dan is een goede diagnose niet meer mogelijk.
#3367084
Spikkelneus schreef:Ik neem aan dat hier een ponsbiopt bedoeld wordt, en dat moet wel degelijk onder narcose, want je haalt daarmee een flink stuk weefsel weg. Plaatselijk verdoven kan niet, want dan is de hele structuur van het weefsel kapot gemaakt door de hoeveelheid vloeistof die je inspuit op die plek en dan is een goede diagnose niet meer mogelijk.
Ja dat vroeg ik laatst ook aan de DA, maar het antwoord was me niet heel duidelijk; hoe is dat anders als bij mensen een moedervlek weghalen? Dat is ook plaatselijke verdoving, en wordt ook onderzocht?
#3367087
eelke schreef:Ja dat vroeg ik laatst ook aan de DA, maar het antwoord was me niet heel duidelijk; hoe is dat anders als bij mensen een moedervlek weghalen? Dat is ook plaatselijke verdoving, en wordt ook onderzocht?
Een moedervlek is oppervlakkig en de verdoving wordt er onder en omheen gespoten, niet in de moedervlek zelf. Een ponsbiopt is een langwerpig stuk weefsel, echt de diepte in. Dat kan je niet even omheen verdoven. Een bultje verwijderen kan dan weer wel op dezelfde manier als zo'n moedervlek.
Door rosmin
#3367090
Dat soort verdikkingen onder de huid ken ik ook van Roxy, ze zitten in/op onderrug richting staart, , als ik voel lijken het geen verdikte spieren, maar een soort onderhuidse gezwollen talgbulten. Dat is het niet, maar zo voelen ze wel. Roxy heeft Ehrlichia en is positief voor Leishmania, gebruikt geen medicatie omdat bloed ok is.
Toen ze 4 jaar geleden bij ons kwam had ze veel talgbulten die sinds haar conditie is verbeterd bijna alle we gzijn gegaan. Deze verdikkingen laat ik voor wat ze zijn, haar bloedbeeld is ok en over ee nhalf jaar controleren we dat weer. Van die bulten heeft ze geen last, wel van een achterhand en heup die stijfer worden, dus daar gaan we binnenkort wat aan doe nqua supplementen.
Als Harry zich fit voelt en zijn bloed is ok, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Of je moet denken aan een tumor oid, dan kan ik me voorstellen dat je toch een biopt wilt nemen. Narcose kan ook goed gaan bij besmette honden, Roxy is in dec. vorig jaar 2x voor langere tijd binnen 4 weken onder narcose geweest voor haar gebit, en voor zover lijkt het gee nnadelige gevolgen te hebben gehad, maar ja zeker wete ndoen we dat pas over een tijdje met bloedcontrole.
Oja, Roxy is 11 jaar. (misschien wel al 12 weet je nooit precies met die Spanjaardjes....)
Sterkte met het makewn van je keuze.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door