Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3367232
Bedankt weer voor jullie reacties! :-*
Sinds gisterenavond loopt hij heel slecht; hij belast zijn rechter voorpoot niet of nauwelijks.
Wel heel vreemd, hij krijgt natuurlijk gewoon nog pijnstillers.
Hij heeft vaker last van zijn voorpoot, meestal gaat het na een paar dagen weer beter.
Schijnt artrose te zijn, maar daar zou hij dan toch dagelijks last van moeten hebben?

Ik kon bij de dierenarts pas een afspraak maken voor 13 februari, voor het bloedonderzoek.
Heb die afspraak maar gemaakt (online), zal maandag nog is een poging wagen om te bellen.

Mijn lieve Harry :smitten: Na de fysio had hij zich helemaal ingegraven onder hun dekens :biggrin2:
(Ze heeft hem helemaal geen pijn gedaan of iets geforceerd, voor Harry was het gewoon een leuk uitstapje)

Afbeelding

Ina schreef:Leish kan rare dingen doen, dus als je een vermoeden hebt is een volgende stap 'heel simpel' bloedonderzoek
Geen idee hoe oud Harry is.... of hoe lang hij al in Nederland is, maar gezien Leish een incubatietijd van 7 jaar kan hebben, is het misschien wel degelijk iets om rekening mee te houden
Op Facebook zit een groep waar (voorheen het Buitenlandse Hondenforum) enorm veel kennis en kunde zit mocht je vragen willen stellen.
Harry is bijna 10 en vanaf dat hij 4 maanden is, woont hij bij mij.
Hij heeft inderdaad Leish, maar vorig jaar ben ik gestopt met die medicijnen; na bloedonderzoek, bleek dat de Leish rustig was en hebben we besloten te stoppen met medicijnen. Inderdaad, bloedonderzoek is voor nu een simpele stap, dus dat ga ik zeker nog laten doen.
Lizzy schreef:Ik was daar eigenlijk al "bang voor", dat ze het ook niet zou weten en het geen spierknopen zouden zijn. Als je een dierenarts hebt die goed is in het nemen van biopten, zie ik niet waarom ie onder narcose zou hoeven. Ik heb toch al heel wat biopten bij mijn honden laten nemen in de afgelopen 20 jaar maar nog nooit onder narcose.
Ik ook hoor, maar ik vond dit een simpele manier om het zeker te weten. Harry vond het prima daar en ik weet gewoon zeker dat het geen spierknopen zijn.
Het is inderdaad een ponsbiopt; dit moet onder narcose. Wat ik ervan heb begrepen is dat ze met een soort boortje wat weefsel afnemen. Daarna heeft hij ook hechtingen. Als het inderdaad gewoon een biopt met een lange naald zou zijn geweest, had ik dat gelijk laten doen.
eelke schreef:Ligt er aan wat ze met biopt bedoelen misschien? Bij een naaldbiopt zijn er geen hechtingen nodig toch? Bij de biopten van Joep zijn huid ging hij wel onder narcose en kreeg hij nietjes erna, ze hebben toen stukjes weefsel weggesneden.
Ik zou gewoon deze week in ieder geval bloedprikken. Wat je led je daarin? Dan kun je ondertussen nadenken over een biopt. En Bloedprikken is sowieso fijn als hij onder narcose zou moeten, dan weet je wel vast hoe het met zijn organen gaat etc en of daar nog extra risico's spelen bij een narcose.
Klopt, het is geen biopt met een naald, maar een ponsbiopt.
Inderdaad, bloed prikken is nu de volgende stap. Deze week is het alleen niet gelukt :(
Spikkelneus schreef:Ik neem aan dat hier een ponsbiopt bedoeld wordt, en dat moet wel degelijk onder narcose, want je haalt daarmee een flink stuk weefsel weg. Plaatselijk verdoven kan niet, want dan is de hele structuur van het weefsel kapot gemaakt door de hoeveelheid vloeistof die je inspuit op die plek en dan is een goede diagnose niet meer mogelijk.
Klopt inderdaad, een ponsbiopt. Sorry voor alle verwarring, dat heb ik er niet bij gezet :-[
rosmin schreef:Dat soort verdikkingen onder de huid ken ik ook van Roxy, ze zitten in/op onderrug richting staart, , als ik voel lijken het geen verdikte spieren, maar een soort onderhuidse gezwollen talgbulten. Dat is het niet, maar zo voelen ze wel. Roxy heeft Ehrlichia en is positief voor Leishmania, gebruikt geen medicatie omdat bloed ok is.
Toen ze 4 jaar geleden bij ons kwam had ze veel talgbulten die sinds haar conditie is verbeterd bijna alle we gzijn gegaan. Deze verdikkingen laat ik voor wat ze zijn, haar bloedbeeld is ok en over ee nhalf jaar controleren we dat weer. Van die bulten heeft ze geen last, wel van een achterhand en heup die stijfer worden, dus daar gaan we binnenkort wat aan doe nqua supplementen.
Als Harry zich fit voelt en zijn bloed is ok, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Of je moet denken aan een tumor oid, dan kan ik me voorstellen dat je toch een biopt wilt nemen. Narcose kan ook goed gaan bij besmette honden, Roxy is in dec. vorig jaar 2x voor langere tijd binnen 4 weken onder narcose geweest voor haar gebit, en voor zover lijkt het gee nnadelige gevolgen te hebben gehad, maar ja zeker wete ndoen we dat pas over een tijdje met bloedcontrole.
Oja, Roxy is 11 jaar. (misschien wel al 12 weet je nooit precies met die Spanjaardjes....)
Sterkte met het makewn van je keuze.
Jeetje, dit klinkt wel echt als het verhaal van Harry. Bedankt voor het delen :-*
Harry heeft inderdaad Leish, maar zijn bloed was vorig jaar oké, dus ben ik gestopt met medicijnen. De planning is om inderdaad zo snel mogelijk bloed te laten prikken, ben heel benieuwd wat daar uit komt. En ik denk, dat ik inderdaad geen biopt laat nemen, maar dat is hoe ik er nu over denk. Misschien veranderd dat na de uitslag van het bloedonderzoek.
Klopt, hij heeft inderdaad een stijve achterhand. En volgens de fysio loopt hij met zijn rechter achterpoot nog slechter dan met links.
Hij draaft niet mooi gestrekt, maar hij dribbelt.
Ik vind het moeilijk te beoordelen of hij zich echt fit voelt. Doet gewoon vrolijk en blij, maar dat is ook gelijk "het gevaar" van Harry, die gaat door tot hij erbij neer valt. Het valt me wel op dat zijn conditie slechter wordt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon bij de leeftijd horen. Lastig.
Is het Roxy in je onderschrift of heb je nog meer honden?
Bedankt! :-*
rosmin schreef:Ik. zal proberen er een foto van te maken
Ja, heel graag! Ik ben benieuwd hoe het er bij Roxy uit ziet.
Heb jij het nooit laten onderzoeken? Wist de DA zo ook niet wat het precies is?
#3367428
Ja, Roxy is degene in het onderschrift, ze is inmiddels wat grijzer, een ouder dametje aan het worden met jonge geest :)

De dierenarts kon met handmatig onderzoek geen rare dingen ontdekken, wel dat ze iets minder beweeglijk is in haar rechterheup. Dat zien we ook als ze flink heeft gerend, dan loopt ze stijver, ook met haar onderrug.
Ze krijgt geen pijnstilling op dit moment, toen ze in december een aantal weken dit wel kreeg voor haar tandontsteking zag ik wat lopen/ stijfheid geen verandering.
Ik laat op dit moment geen extra onderzoek doen wat heup/onderrug betreft, wel ga ik met golden paste beginnen en misschien iets van Flexijoint, moet me nog even verdiepen hierin.

Wel blijf ik haar ieder half jaar controleren via bloedafname , en houd in mijn achterhoofd dat ze besmet is met 2 rotziektes die haar conditie hoe dan ook beinvloeden. En als nodig starten met medicatie. Zoals ze nu is is ze een lief, mal, vrolijk, speelse Spaanse dame die hier verder zo gezond als mogelijk oud mag worden en zit ze lekker in haar vel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door