Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3370889
pike schreef:Dat heb ik ook altijd begrepen, dat de lever kan herstellen. Ook bij mensen trouwens. Dus ik denk (weet het natuurlijk ook niet zeker) dat wanneer de leverwaarden bij een nieuwe meting weer binnen de referentiewaarden komen, je kan stellen dat er herstel is opgetreden. Wat ik afleid uit het antwoord van Mandigers indertijd, is dat er blijkbaar fluctuatie op kan treden waardoor een daling (maar nog steeds te hoog) niet wil zeggen dat er genezing optreedt. En dat fluctueren gebeurt natuurlijk ook bij een gezonde lever. Die kan fluctueren binnen zijn geldende referentiewaarden. Maar goed, dit zijn zo mijn gedachtenspinsels.
Dat je geen echo wil vind ik heel begrijpelijk. En zo'n echo daar kan je ook niet zo heel veel mee. Als er wat te zien is valt er niet te zeggen wat er te zien is. Daarvoor moet je dan weer biopten nemen.
Het blijft een lastige materie!



Sorry dat heb ik niet goed gezegd. De laatste tijd ben ik niet altijd even helder ::) Hij krijgt geen thc maar cbd. Dat is natuurlijk wat anders. Maar evengoed heb ik die nu gehalveerd. Helemaal weglaten wil ik die niet, want in eerste instantie kreeg hij dat tegen de stress en wat dat betreft ben ik er heel tevreden over.
Maar van CBD zonder THC wordt een hond in principe niet wankel, het is de hallucinogene stof (de THC) die dat - vermoed ik - bij Max veroorzaakte. Max krijgt inmiddels twee keer per dag tien druppels CBD zonder THC, en hij gaat weer als een haas. Daarnet bij het wandelen kon ik hem echt niet bijhouden; we lopen noodgedwongen op het weggetje voor ons huis, en na een km of zo komt een kruising. Linksaf ga je naar de rivier, rechtdoor naar 'Nisse', een al jaren leegstaand huis waar vroeger ene Nisse woonde. De afgelopen dagen zijn we op de kruising steeds omgedraaid en terug naar huis gelopen, ivm de hoeveelheid sneeuw op de weg, maar vandaag besloot Max dat we al te lang niet meer bij Nisse waren geweest :biggrin2: . Dus hij huppelt bergaf naar de kruising, om zonder aarzeling rechtdoor en bergop koers te zetten naar Nisse. Een paar honderd meter verderop bleef hij pas staan om op zijn lastige trage tuthola van een vrouwtje te wachten. ::)
Dat had ik een paar dagen geleden echt niet meer durven hopen, en ik denk echt dat het door de THC kwam. Maar met gewone CBD van 5% heeft hij dus nergens last van. Dus denk ik dat je Armagnac ook gewoon normaal CBD kunt blijven geven.
#3370892
Anne in Zweden schreef:Daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Hoe gaat het met jouw oudje?
Lief dat je er naar vraagt. Het gaat met vallen (heel soms) en opstaan (steeds moeizamer).
Aiuto wordt elke dag een beetje ouder. We wachten al lang op een teken hij het genoeg vindt maar ik ben bang dat het straks een keuze wordt tussen onze gezondheid of wachten tot tot het echt niet meer gaat bij hem omdat er een orgaan mee ophoudt.
Zijn dementieklachten zijn aardig stabiel gebleven. Binnen ligt hij veel te slapen maar buiten blijft hij rondslenteren. Hij is niet geheel pijnvrij denk ik maar hij wil nog heel graag met je mee naar buiten, vreet als een tijger die geen botten lust maar blijft erg mager. 'S nachts houdt hij het niet meer helemaal droog (ik denk dat zijn blaaasspieren ook verslappen door de slaapolie) maar daar hebben ze prima luiers voor uitgevonden.
#3370894
Laika schreef:Lief dat je er naar vraagt. Het gaat met vallen (heel soms) en opstaan (steeds moeizamer).
Aiuto wordt elke dag een beetje ouder. We wachten al lang op een teken hij het genoeg vindt maar ik ben bang dat het straks een keuze wordt tussen onze gezondheid of wachten tot tot het echt niet meer gaat bij hem omdat er een orgaan mee ophoudt.
Zijn dementieklachten zijn aardig stabiel gebleven. Binnen ligt hij veel te slapen maar buiten blijft hij rondslenteren. Hij is niet geheel pijnvrij denk ik maar hij wil nog heel graag met je mee naar buiten, vreet als een tijger die geen botten lust maar blijft erg mager. 'S nachts houdt hij het niet meer helemaal droog (ik denk dat zijn blaaasspieren ook verslappen door de slaapolie) maar daar hebben ze prima luiers voor uitgevonden.
Och gos. Hij is ook al 16, geloof ik? Zou best kunnen, dat zijn blaasspieren verslappen door de olie, of anders werkt de olie zo goed dat hij te diep slaapt om te merken dat hij moet plassen. Hoe dan ook, als het met een luier kan worden opgelost, dan is dat toch prima!
Dat rondslenteren herken ik van Scotch. Hoe vaak ik de deur wel niet voor hem geopend om hem naar buiten en weer naar binnen te laten... Even een rondje tuin doen, plas leggen, weer naar binnen. Ook binnen liep hij de laatste maanden trouwens veel achter me aan, meer dan hij vroeger ooit deed. Ik denk dat Scotch ook wel wat aan dementie leed, maar nooit zodanig dat het anderen dan ons baasjes echt opviel.

Ach, ze zijn toch zo dierbaar, die oudjes... Ik hoop dat Aiuto op tijd aangeeft dat hij het genoeg vindt, en dat jullie de kracht hebben om hem nog een tijdje bij je te kunnen hebben. :-*
#3370899
Anne in Zweden schreef:Maar van CBD zonder THC wordt een hond in principe niet wankel, het is de hallucinogene stof (de THC) die dat - vermoed ik - bij Max veroorzaakte. Max krijgt inmiddels twee keer per dag tien druppels CBD zonder THC, en hij gaat weer als een haas. Daarnet bij het wandelen kon ik hem echt niet bijhouden; we lopen noodgedwongen op het weggetje voor ons huis, en na een km of zo komt een kruising. Linksaf ga je naar de rivier, rechtdoor naar 'Nisse', een al jaren leegstaand huis waar vroeger ene Nisse woonde. De afgelopen dagen zijn we op de kruising steeds omgedraaid en terug naar huis gelopen, ivm de hoeveelheid sneeuw op de weg, maar vandaag besloot Max dat we al te lang niet meer bij Nisse waren geweest :biggrin2: . Dus hij huppelt bergaf naar de kruising, om zonder aarzeling rechtdoor en bergop koers te zetten naar Nisse. Een paar honderd meter verderop bleef hij pas staan om op zijn lastige trage tuthola van een vrouwtje te wachten. ::)
Dat had ik een paar dagen geleden echt niet meer durven hopen, en ik denk echt dat het door de THC kwam. Maar met gewone CBD van 5% heeft hij dus nergens last van. Dus denk ik dat je Armagnac ook gewoon normaal CBD kunt blijven geven.
Oh natuurlijk ja, dat klinkt allemaal logisch. Dan zou dat bij Jakkie inderdaad niet uit kunnen maken.
#3370924
Anne in Zweden schreef:Och gos. Hij is ook al 16, geloof ik? Zou best kunnen, dat zijn blaasspieren verslappen door de olie, of anders werkt de olie zo goed dat hij te diep slaapt om te merken dat hij moet plassen. Hoe dan ook, als het met een luier kan worden opgelost, dan is dat toch prima!
Dat rondslenteren herken ik van Scotch. Hoe vaak ik de deur wel niet voor hem geopend om hem naar buiten en weer naar binnen te laten... Even een rondje tuin doen, plas leggen, weer naar binnen. Ook binnen liep hij de laatste maanden trouwens veel achter me aan, meer dan hij vroeger ooit deed. Ik denk dat Scotch ook wel wat aan dementie leed, maar nooit zodanig dat het anderen dan ons baasjes echt opviel.

Ach, ze zijn toch zo dierbaar, die oudjes... Ik hoop dat Aiuto op tijd aangeeft dat hij het genoeg vindt, en dat jullie de kracht hebben om hem nog een tijdje bij je te kunnen hebben. :-*
Nee joh, hij is pas bijna 15 en een half :biggrin2: Seven was de eerste bij wie de dementie opviel. In het begin reageerde ze soms kattig op hem. Nu is ze wel aan het vreemde gedrag gewend.
#3370933
Anne in Zweden schreef:Dat is wat ik nu doe: alleen Cimalgex, plus wat Chinese kruiden (Backmotion en Analgos, wat ook een pijnstillende werking zou moeten hebben), mariadistel en Doils Joint.

Max' nierwaarden zijn gelukkig altlijd goed geweest in de jaren dat hij Cimalgex krijgt, ook in januari en maart weer. Mijn homeopatische da in Duitsland zei destijds dat Cimalgex van alle NSAID's zo ongeveer de minste bijwerkingen had.

Wat ik trouwens ook niet goed begrijp: van de lever is toch bekend dat die zich kan herstellen? Hoe kan dan worden vastgesteld of er sprake is van herstel, als de leverwaarden daar niets over zeggen? Met een echo misschien?
(Niet dat ik van plan ben een echo te laten maken. De echo van Scotch ligt me nog te vers in het geheugen, ik moet er niet aan denken ook bij Max overal donkere vlekken te zien op het scherm. Kop in het zand, ik weet het, maar dat is dan maar zo. Ik wil Max ook niet aandoen dat hij gedwongen wordt op zijn zij te gaan liggen, ik weet dat hij daar veel stress bij ervaart).
De lever kan zich in sommige gevallen herstellen (niet in alle) maar dan zakken de leverwaardes veel verder. Ik geloof dat 2 of 3 keer de "normaal waarde" duidt op ernstige problemen. Ik denk dat een echo en punctie pas echt meer verteld.
#3371057
Laika schreef:Nee joh, hij is pas bijna 15 en een half :biggrin2: Seven was de eerste bij wie de dementie opviel. In het begin reageerde ze soms kattig op hem. Nu is ze wel aan het vreemde gedrag gewend.
O, een jonge god gewoon nog! ;D

Ik zag Max gisteravond in galop bergop in de verte verdwijnen. :o Laika en Lupi meenden iets gehoord of geroken te hebben (dan vliegen ze er tegelijkertijd vandoor, en ondertussen zie je ze naar elkaar kijken: 'wat wat wat, waar zitten we achteraan?' - 'niets, ik dacht dat jij iets had gezien!' ;D ), dus stoven ervandoor, en Max vond de ophef belangrijk genoeg om erachteraan te sjezen. En toen bleek dat er geen eland, vos of lynx te verdelen viel, kwam hij zelfs weer in galop naar mij toe (ik baande me nog puffend een weg bergop ::) ).
Zoooo gelukkig word ik daarvan! Het lijkt wel of Max 's avonds op zijn best is, bij de laatste wandeling van de dag. Misschien ruikt hij zijn voerbak of zo. :D
#3371059
Anne in Zweden schreef:O, een jonge god gewoon nog! ;D

Ik zag Max gisteravond in galop bergop in de verte verdwijnen. :o Laika en Lupi meenden iets gehoord of geroken te hebben (dan vliegen ze er tegelijkertijd vandoor, en ondertussen zie je ze naar elkaar kijken: 'wat wat wat, waar zitten we achteraan?' - 'niets, ik dacht dat jij iets had gezien!' ;D ), dus stoven ervandoor, en Max vond de ophef belangrijk genoeg om erachteraan te sjezen. En toen bleek dat er geen eland, vos of lynx te verdelen viel, kwam hij zelfs weer in galop naar mij toe (ik baande me nog puffend een weg bergop ::) ).
Zoooo gelukkig word ik daarvan! Het lijkt wel of Max 's avonds op zijn best is, bij de laatste wandeling van de dag. Misschien ruikt hij zijn voerbak of zo. :D
Heerlijk toch? Gewoon je kop in het zand laten zitten en doorgaan waar je mee bezig bent :biggrin2:
#3371060
Anne in Zweden schreef:O, een jonge god gewoon nog! ;D

Ik zag Max gisteravond in galop bergop in de verte verdwijnen. :o Laika en Lupi meenden iets gehoord of geroken te hebben (dan vliegen ze er tegelijkertijd vandoor, en ondertussen zie je ze naar elkaar kijken: 'wat wat wat, waar zitten we achteraan?' - 'niets, ik dacht dat jij iets had gezien!' ;D ), dus stoven ervandoor, en Max vond de ophef belangrijk genoeg om erachteraan te sjezen. En toen bleek dat er geen eland, vos of lynx te verdelen viel, kwam hij zelfs weer in galop naar mij toe (ik baande me nog puffend een weg bergop ::) ).
Zoooo gelukkig word ik daarvan! Het lijkt wel of Max 's avonds op zijn best is, bij de laatste wandeling van de dag. Misschien ruikt hij zijn voerbak of zo. :D
Wauw das echt heerlijk.
Gewoon genieten hoor!
#3373048
De aanhouder wint! :D Onze Action Mäxchen is vandaag jarig en is nu officieel 15 jaar jong! Ik ben normaal niet zo van de dierenverjaardagen, die vieren we nooit, maar dat neemt niet weg dat ik toch wel heel blij ben dat onze ouwe knakker nog steeds bij ons is na alle zorgen van de afgelopen maanden. En het gaat zelfs helemaal niet zo slecht met hem, zeker niet slechter dan voorheen. Hij heeft zijn verjaardag vanochtend gevierd door tijdens de wandeling een uitstapje te maken naar de buurman die ongeveer 150 meter van de weg af woont (heen bergaf, terug bergop, zo heerlijk om Max ons dan in galop te zien inhalen!) en door iedere tien passen om een snoepje te bedelen (ipv om de 15 passen ::) ). En omdat hij vandaag jarig is, heeft hij bij iedere bedelpoging ook daadwerkelijk een snoepje gekregen. :biggrin2:

De 16 haalt ie waarschijnlijk niet, maar hij eet goed, wandelt graag, geniet van aandacht en slobbert nog steeds m'n gezicht af als ik me buk bij het schoenen aantrekken, en zolang hij dat doet en kan, ben ik gelukkig!
#3373053
Anne in Zweden schreef:De aanhouder wint! :D Onze Action Mäxchen is vandaag jarig en is nu officieel 15 jaar jong! Ik ben normaal niet zo van de dierenverjaardagen, die vieren we nooit, maar dat neemt niet weg dat ik toch wel heel blij ben dat onze ouwe knakker nog steeds bij ons is na alle zorgen van de afgelopen maanden. En het gaat zelfs helemaal niet zo slecht met hem, zeker niet slechter dan voorheen. Hij heeft zijn verjaardag vanochtend gevierd door tijdens de wandeling een uitstapje te maken naar de buurman die ongeveer 150 meter van de weg af woont (heen bergaf, terug bergop, zo heerlijk om Max ons dan in galop te zien inhalen!) en door iedere tien passen om een snoepje te bedelen (ipv om de 15 passen ::) ). En omdat hij vandaag jarig is, heeft hij bij iedere bedelpoging ook daadwerkelijk een snoepje gekregen. :biggrin2:

De 16 haalt ie waarschijnlijk niet, maar hij eet goed, wandelt graag, geniet van aandacht en slobbert nog steeds m'n gezicht af als ik me buk bij het schoenen aantrekken, en zolang hij dat doet en kan, ben ik gelukkig!
Gefeliciteerd met je Mäxchen. Gewoon nog lekker een tijd er bij. Ik hoop dat mij Lou dat ook gaat halen. Die wordt in september 15. Maar bij hem zie ik tekenen van dementie. Aftakeling van zijn lijfje en zwabberende achterpootjes. Hij slaapt ook heel veel. Maar heeft wel meer rust nu A&B elkaar bezig houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door