Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3369580
Heb net met de da gebeld over Max' Cimalgex. De leverwaarden waren iets verbeterd, na anderhalve maand Zentonil (en na een maand aangepast dieet), maar volgens hem nog niet genoeg om het risico van Cimalgex te nemen. Hij wil het liefst dat we leverdieetbrokjes gaan voeren, maar ik heb aangegeven dat Max bijna 15 is (4 april is hij jarig) en dat ik hem de vreugde van het barfen niet meer wil afnemen nu. Ik heb ook gezegd dat levenskwaliteit wat mij betreft belangrijker is en dat ik liever een happy hond heb die wat korter leeft dan een hond die 20 wordt met pijn, en aldus heeft hij toegezegd een recept voor Cimalgex uit te schrijven. Pfiew...

Wat ik niet heb verteld, maar wat ik me de afgelopen dagen vaak heb afgevraagd: Scotch heeft de laatste jaren (vanaf 2016, voor die tijd weet ik niet hoe de waarden waren) altijd verhoogde lever- en nierwaarden gehad. Vorig jaar ben ik begonnen ook Scotch Cimalgex te geven, omdat hij ook moeite begon te krijgen met opstaan en op gang komen. Afgelopen donderdag, dus de dag voordat hij werd ingeslapen, is er nog een bloedproef bij Scotch gedaan, en toen waren op de ALP na alle nier- en leverwaarden keurig binnen de referentiewaarden (de verhoogde ALP had met de tumoren te maken, geloof ik dat de da zei). Dus ondanks het feit dat Scotch Cimalgex kreeg, waren zijn waarden verbeterd. Is toch best raar, als het zulk vergif is?
#3369581
Het blijft biologie, sommige honden (of mensen) krijgen last van medicijnen andere niet.

Wat bij de lever wel iets is; verbeterde waardes is niet altijd hetzelfde als een betere lever. Sommige enzymen die je meet zijn verhoogd bij celverval, maar als de lever erg kapot is zijn die ook niet meer verhoogd. Van nieren kun je makkelijker de functie meten dan van de lever, hoge nierwaarden, vooral kreat, zijn een maat voor de werking vd nier.
Je kunt wel bv ammoniak meten, of albumine in bloed als maat voor de functie vd lever maar eigenlijk gaan die pas uit de pas lopen als de lever al bijna helemaal kapot is...

Sterkte nogmaals
#3369585
Anne in Zweden schreef:Heb net met de da gebeld over Max' Cimalgex. De leverwaarden waren iets verbeterd, na anderhalve maand Zentonil (en na een maand aangepast dieet), maar volgens hem nog niet genoeg om het risico van Cimalgex te nemen. Hij wil het liefst dat we leverdieetbrokjes gaan voeren, maar ik heb aangegeven dat Max bijna 15 is (4 april is hij jarig) en dat ik hem de vreugde van het barfen niet meer wil afnemen nu. Ik heb ook gezegd dat levenskwaliteit wat mij betreft belangrijker is en dat ik liever een happy hond heb die wat korter leeft dan een hond die 20 wordt met pijn, en aldus heeft hij toegezegd een recept voor Cimalgex uit te schrijven. Pfiew...

Wat ik niet heb verteld, maar wat ik me de afgelopen dagen vaak heb afgevraagd: Scotch heeft de laatste jaren (vanaf 2016, voor die tijd weet ik niet hoe de waarden waren) altijd verhoogde lever- en nierwaarden gehad. Vorig jaar ben ik begonnen ook Scotch Cimalgex te geven, omdat hij ook moeite begon te krijgen met opstaan en op gang komen. Afgelopen donderdag, dus de dag voordat hij werd ingeslapen, is er nog een bloedproef bij Scotch gedaan, en toen waren op de ALP na alle nier- en leverwaarden keurig binnen de referentiewaarden (de verhoogde ALP had met de tumoren te maken, geloof ik dat de da zei). Dus ondanks het feit dat Scotch Cimalgex kreeg, waren zijn waarden verbeterd. Is toch best raar, als het zulk vergif is?
Ja. Dat is best raar. Ik zou het er op houden dat het in ieder geval niet schadelijk voor Scotch is geweest (hoe is het nou met je....? :-* ). En waarom......? Vraag het me niet. Maar helpt de CBD olie niet genoeg bij Max, dat je hem liever toch op de Cimalgex houdt?
#3369757
Ik heb je topic net van voor tot achter genezen, wat een zorgen tegelijkertijd en een heel verdrietige update over scotch, al was het onvermijdelijk..ik heb er pijn aan mijn buik van. Heel veel sterkte met het verlies van je mooie rakker.

Laika en max veel verdere beterschap gewenst, en soepele wandelingen met de cimalgex.
#3369820
Dank weer voor alle lieve woorden. Ik merk dat er na het verdriet van de afgelopen dagen ook een gevoel van opluchting is; ik denk dat we Scotch geen dag te vroeg en geen dag te laat hebben laten gaan. Het is goed zo.

Voor Max had ik dus weer Cimalgex weten te regelen, alleen was dat volgens de da in de dosering die we normaal hebben (80 mg x 32 tabletten) niet meer verkrijgbaar. Dus zou hij een andere verpakkingsgrootte (40 mg x 70 tabletten) bestellen. Kom ik vandaag bij de apotheek, heeft hij een heel andere NSAID besteld, met robenacoxib ipv cimicoxib. Nou ben ik een lastige klant, dus heb ik de apotheekster gevraagd of ik de bijsluiter even mocht inkijken. Dat mocht. En wat staat er bij de contra-indicaties? Niet toedienen bij leverziekten... :-X We hebben toen ook de bijsluiter van Cimalgex gecontroleerd, en dat heeft die contra-indicatie dus niet (waardoor ik me ook meteen afvraag waarom de da daar zo'n theater om maakt, Cimalgex bij Max). Volgens de apotheekster was Cimalgex ook gewoon verkrijgbaar, het moest alleen wel besteld worden. Da weer gebeld, want nieuw recept voor nodig. ::) Gelukkig was hij wel bereid dat meteen telefonisch te regelen, dus met een beetje geluk heb ik het nu dinsdag in huis.

@Lizzy: ik geef Max nu 's avonds 5 druppels CBD met THC, en meer durf ik hem eigenlijk niet te geven. :-\ Vind dit al vrij veel voor een hond van 30 kilo. Ik probeer de dosis Cimalgex wel zo laag mogelijk te houden en het ook niet iedere dag te geven, maar ik wil het gewoon in huis hebben als ik zie dat Max pijn begint te krijgen zonder. Overigens heb ik hem, bij gebrek aan Cimalgex, vanochtend 10 druppels CBD zonder THC gegeven, en verdomd dat ie bij de wandeling vanmiddag om 5 uur in galop aan me voorbij schoot omdat hij meende iets interessants te zien in de verte. :D Dus misschien kan ik hem met een combinatie van CBD met en zonder THC nog een tijdlang van de Cimalgex afhouden. Ook krijgt hij Chinese kruiden tegen pijn (Analgos) en Backmotion. Ik hoop dat hij daarmee in ieder geval de zomer haalt, want dan is het een stuk makkelijker om te lopen buiten. Het is momenteel ook wel lastig om te beoordelen of hij pijn heeft bij het lopen of niet, want het is of glad buiten, of er ligt weer een laag sneeuw, of er is grind gestrooid op de ijzige weg voor ons huis, en dat loopt ook niet lekker. Na ja, Max lijkt in ieder geval happy, hij is een heel andere bejaarde dan Scotch was.
#3369822
Kaio schreef:Oo heel veel sterkte met het verlies van Scotch. :'( :bigarmhug:
En ik geef toe ik vind een oude hond, ( die zichtbaar slechter wordt) al hartstikke moeilijk, en jij hebt er meerdere tegelijk, dat is dan to h best heftig zo zo alles bij elkaar :-*
Het is vooral de onzekerheid, of je de dingen wel op tijd ziet, en of je geen spoken ziet, die het moeilijk maakt. Ik hou Max echt met argusogen in de gaten nu, en moet mezelf dwingen om niet bij ieder hikje het ergste te vrezen. Terwijl Max vergeleken met een paar maanden geleden geen steek veranderd is, die wandelt nog steeds even graag, eet nog even graag, bedelt nog even graag, is nog even alert.
Aan de andere kant zijn (mijn) oudere honden ook zoooo speciaal, zo wijs en aanhankelijk... Dat maakt het ook heel mooi om oudere honden te hebben.
Laika, die over 10 dagen 10 jaar wordt, is in boxertermen eigenlijk een oma. Maar als je haar dan door de sneeuw ziet sjezen of als een kikker achteruit springend onze voeten ziet aanvallen tijdens het wandelen... echt, die is nog lang geen senior. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door