Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3370118
Anne in Zweden schreef:Dank weer voor alle lieve woorden. Ik merk dat er na het verdriet van de afgelopen dagen ook een gevoel van opluchting is; ik denk dat we Scotch geen dag te vroeg en geen dag te laat hebben laten gaan. Het is goed zo.

Voor Max had ik dus weer Cimalgex weten te regelen, alleen was dat volgens de da in de dosering die we normaal hebben (80 mg x 32 tabletten) niet meer verkrijgbaar. Dus zou hij een andere verpakkingsgrootte (40 mg x 70 tabletten) bestellen. Kom ik vandaag bij de apotheek, heeft hij een heel andere NSAID besteld, met robenacoxib ipv cimicoxib. Nou ben ik een lastige klant, dus heb ik de apotheekster gevraagd of ik de bijsluiter even mocht inkijken. Dat mocht. En wat staat er bij de contra-indicaties? Niet toedienen bij leverziekten... :-X We hebben toen ook de bijsluiter van Cimalgex gecontroleerd, en dat heeft die contra-indicatie dus niet (waardoor ik me ook meteen afvraag waarom de da daar zo'n theater om maakt, Cimalgex bij Max). Volgens de apotheekster was Cimalgex ook gewoon verkrijgbaar, het moest alleen wel besteld worden. Da weer gebeld, want nieuw recept voor nodig. ::) Gelukkig was hij wel bereid dat meteen telefonisch te regelen, dus met een beetje geluk heb ik het nu dinsdag in huis.

@Lizzy: ik geef Max nu 's avonds 5 druppels CBD met THC, en meer durf ik hem eigenlijk niet te geven. :-\ Vind dit al vrij veel voor een hond van 30 kilo. Ik probeer de dosis Cimalgex wel zo laag mogelijk te houden en het ook niet iedere dag te geven, maar ik wil het gewoon in huis hebben als ik zie dat Max pijn begint te krijgen zonder. Overigens heb ik hem, bij gebrek aan Cimalgex, vanochtend 10 druppels CBD zonder THC gegeven, en verdomd dat ie bij de wandeling vanmiddag om 5 uur in galop aan me voorbij schoot omdat hij meende iets interessants te zien in de verte. :D Dus misschien kan ik hem met een combinatie van CBD met en zonder THC nog een tijdlang van de Cimalgex afhouden. Ook krijgt hij Chinese kruiden tegen pijn (Analgos) en Backmotion. Ik hoop dat hij daarmee in ieder geval de zomer haalt, want dan is het een stuk makkelijker om te lopen buiten. Het is momenteel ook wel lastig om te beoordelen of hij pijn heeft bij het lopen of niet, want het is of glad buiten, of er ligt weer een laag sneeuw, of er is grind gestrooid op de ijzige weg voor ons huis, en dat loopt ook niet lekker. Na ja, Max lijkt in ieder geval happy, hij is een heel andere bejaarde dan Scotch was.
Pfft, sorry, ik zie deze nu pas :-[

Hoe is hij op die 5 druppels? Als je qua gedrag nog niks aan hem merkt, zou je wat mij betreft toch best nog wel een druppeltje erbij kunnen geven.

Ik vind het trouwens fijn om te lezen dat het goed is zo, zo met Scotch. Dat je er "vrede" mee hebt zegt inderdaad dat het goed is en dat je niet te laat en niet te vroeg bent geweest. En dat is gewoon "fijn" (stom woord in deze).
#3370121
Anne in Zweden schreef:Ik heb trouwens gisteren ook de overige leverwaarden van Max d.d. afgelopen maandag opgevraagd, en ik begin me echt af te vragen of mijn da me een beetje zit te zieken. >:( Hij had immers gezegd dat het ALT ietjes was gedaald t.o.v. 8 januari, maar niet genoeg om het risico van pijnstilling te nemen. Het was beter om leverdieetbrokjes te geven in combinatie met Zentonil, en dan over een maand nog een keer het bloed te testen.

Maar nu zie ik dus alle resultaten op papier, en dan blijkt dat de AST en ALKP echt flink verbeterd zijn: allebei met ca. twee derde afgenomen! Ondanks het feit dat Max dus gewoon al die tijd Cimalgex heeft gehad, ook nog op de dag dat de bloedtest werd afgenomen.

De waarden:

8 januari:
ALT niet meetbaar, gemeten na verdunning: 863 U/L (ref.bereik 10-125)
AST: 648 U/L (ref.bereik 0-50)
ALKP: 1545 U/L (ref.bereik 23-212)

4 maart:
ALT meetbaar zonder te verdunnen: 779 U/L (ref. 10-125)
AST: 241 U/L (ref. 0-50)
ALKP: 587 U/L (ref. 23-212)

Ik ben maar een leek, maar dat lijken mij toch duidelijk betere waarden, die van 4 maart. Beetje flauw dat ie dat niet meteen heeft verteld, toch? Zit ik me de hele tijd af te vragen wat ik nog kan doen om de waarden te verbeteren, blijkt dat de huidige maatregelen (Zentonil, alleen gevogelte voeren) al aardig hebben geholpen.

Max' nierwaarden zijn om door een ringetje te halen, dus op dat punt geen zorgen.

Ander vraagje: Laika heeft nogal last van wondvochtophoping onder de reparatiewond. De da heeft haar al twee keer leeggezogen, en we proberen nu of een drukverband help, maar dat verband blijft natuurlijk voor geen meter zitten, omdat het naar het smalste deel van haar taille roetsjt. Heeft iemand nog tips, hoe ik de vochtophoping kan verminderen?
Ja, dat lijkt me ook een stevige verbetering, maar ik denk dat je dierenarts heeft gedacht "maar het is nog steeds niet goed". Zou dat kunnen?

Bij Laika : Manuele Lymfe Drainage maar ik heb echt geen idee hoe dat werkt bij de hond! Ze doen dit ook wel bij paarden. Geen idee, misschien kun je in NL een therapeut vinden die paarden behandeld en die je een beetje op weg kan helpen?
#3370128
Lizzy schreef:
Ja, dat lijkt me ook een stevige verbetering, maar ik denk dat je dierenarts heeft gedacht "maar het is nog steeds niet goed". Zou dat kunnen?
Armagnac heeft al jaren torenhoge leverwaardes. De laatste keer dat zijn leverwaardes gecheckt zijn (dat is inmiddels alweer 1,5 jaar geleden) waren ze een heel stuk lager dan de keer daarvoor. Maar wel nog steeds veels te hoog.
Ik heb indertijd Paul Mandigers gevraagd hoe ik dat moest zien. Zijn letterlijke antwoord weet ik niet meer, maar hij zei iets in de trant van: De lever bevindt zich op zo'n moment in een rustigere periode, maar het is niet zo dat de lever gezonder/beter is geworden. Dat laatste bleek ook uit duidelijk uit de echo.
#3370318
Kom niet zo heel vaak meer in deze hoek en zie het nieuws over Scotch net pas :-\
Zoals je ook zelf al zegt : zo te lezen was het moment "goed", niet te vroeg maar ook niet te laat...een mooi moment ook om vrede mee te kunnen hebben.
Het zal vast wel een soort van " leeg" voelen na al die jaren, ook al heb je nog 2 zorgenkindjes. Heel veel sterkte :-*
#3370429
Lizzy schreef:Pfft, sorry, ik zie deze nu pas :-[

Hoe is hij op die 5 druppels? Als je qua gedrag nog niks aan hem merkt, zou je wat mij betreft toch best nog wel een druppeltje erbij kunnen geven.

Ik vind het trouwens fijn om te lezen dat het goed is zo, zo met Scotch. Dat je er "vrede" mee hebt zegt inderdaad dat het goed is en dat je niet te laat en niet te vroeg bent geweest. En dat is gewoon "fijn" (stom woord in deze).
Ik geef hem nu 2 keer 3 druppels per dag, en merk dan eigenlijk nog niet echt iets qua gedrag. Maar vanmiddag liep hij ineens heel slecht, beetje wankel. En dat hakt er zwaar in momenteel, want ik ben nog niet toe aan een herhaling van de toestand met Scotch. :'( Ik ben zo verschrikkelijk moe van het me constant zorgen maken om de honden; als Max goed loopt, gaat het met mij ook goed, maar als hij loopt zoals vanmiddag, dan hangt er echt een donkere wolk boven me, voelt het. :(

Nog even een ander vraagje over Laika: ik geef Laika al een paar jaar mariadistel, omdat ze licht verhoogde leverwaarden had. Bij de laatste bloedtest, ook in januari, waren haar lever- en nierwaarden echter in orde. Zou ik nou toch gewoon mariadistel blijven geven, of er voorlopig mee stoppen en het pas weer inzetten als ze ooit opnieuw verhoogde waarden mocht krijgen?
#3370430
millyckk schreef:Kom niet zo heel vaak meer in deze hoek en zie het nieuws over Scotch net pas :-\
Zoals je ook zelf al zegt : zo te lezen was het moment "goed", niet te vroeg maar ook niet te laat...een mooi moment ook om vrede mee te kunnen hebben.
Het zal vast wel een soort van " leeg" voelen na al die jaren, ook al heb je nog 2 zorgenkindjes. Heel veel sterkte :-*
Dank je, Joke. Ja, het voelt leeg, en ik mis hem wel degelijk. Af en toe krijg ik een beetje een paniekerig gevoel, als ik terugdenk aan het moment van inslapen. Een gevoel van: ik moet hem terughalen, dat inslaapmiddel moet er weer uit, ik ben hier nog niet klaar voor, help. Terwijl ik natuurlijk besef dat Scotch niet meer verder kon.

Laika is gelukkig geen zorgenkindje meer inmiddels, die is weer helemaal de oude. Max hangt daarentegen wel een beetje als een zwaard van Damocles boven me; die is verder nog top, maar zijn achterhand is zo zwak soms. Het ene moment huppelt ie als een jonge god over de weg, het andere moment zwalkt ie. En in mijn huidige labiele toestand zie ik dan natuurlijk alleen maar spoken. :-X Max moeten missen ooit wordt een veel hardere dobber dan het verlies van Scotch, vrees ik. Ik hoop dat het nog lang niet aan de orde is!
#3370434
pike schreef:Armagnac heeft al jaren torenhoge leverwaardes. De laatste keer dat zijn leverwaardes gecheckt zijn (dat is inmiddels alweer 1,5 jaar geleden) waren ze een heel stuk lager dan de keer daarvoor. Maar wel nog steeds veels te hoog.
Ik heb indertijd Paul Mandigers gevraagd hoe ik dat moest zien. Zijn letterlijke antwoord weet ik niet meer, maar hij zei iets in de trant van: De lever bevindt zich op zo'n moment in een rustigere periode, maar het is niet zo dat de lever gezonder/beter is geworden. Dat laatste bleek ook uit duidelijk uit de echo.
Maar wat ik dan niet begrijp: waarom meten we de leverwaarden dan? Als die waarden sowieso niets zeggen over de werkelijke toestand van de lever?

Overigens geloof ik wel degelijk dat er een verband bestaat tussen de maatregelen die we bij Max hebben getroffen nav de waarden op 8 januari, en de verbeterde waarden op 4 maart. Lijkt me sterk dat die waarden zonder die maatregelen (Zentonil, alleen lichte bot- en vleessoorten voeren) ook zo sterk waren gedaald, dat zou wel heel toevallig zijn. Maar ja, als die waarden niets te betekenen hebben... :-\
#3370442
Anne in Zweden schreef:Ik geef hem nu 2 keer 3 druppels per dag, en merk dan eigenlijk nog niet echt iets qua gedrag. Maar vanmiddag liep hij ineens heel slecht, beetje wankel. En dat hakt er zwaar in momenteel, want ik ben nog niet toe aan een herhaling van de toestand met Scotch. :'( Ik ben zo verschrikkelijk moe van het me constant zorgen maken om de honden; als Max goed loopt, gaat het met mij ook goed, maar als hij loopt zoals vanmiddag, dan hangt er echt een donkere wolk boven me, voelt het. :(

Nog even een ander vraagje over Laika: ik geef Laika al een paar jaar mariadistel, omdat ze licht verhoogde leverwaarden had. Bij de laatste bloedtest, ook in januari, waren haar lever- en nierwaarden echter in orde. Zou ik nou toch gewoon mariadistel blijven geven, of er voorlopig mee stoppen en het pas weer inzetten als ze ooit opnieuw verhoogde waarden mocht krijgen?
Ik snap het :'( . Niet te doen joh...... :-X . Vraag je je nu ook af of hij wankel loopt van de pijn of van de THC? Als je daar aan twijfelt misschien toch even terug naar 2 keer 2 druppels en kijken hoe het gaat? Wat een narigheid............. :'( :-*

Laat je zo regelmatig bloed prikken bij Laika? Ik weet niet of er ooit een reden is gevonden voor de verhoging? Stel ze is HCC tegen het lijf gelopen (of Weil) en had daarom verhoogde waardes zou ik het een ander verhaal vinden als dat er wel iets met de lever aan de hand is (bijv. op een echo gezien). In dat eerste geval zou ik stoppen en in dat tweede geval zou ik doorgaan. En als je het niet weet is het een lastige... Aangezien ze licht verhoogd waren zou ik in dat geval misschien wel stoppen.
#3370505
Lizzy schreef:Ik snap het :'( . Niet te doen joh...... :-X . Vraag je je nu ook af of hij wankel loopt van de pijn of van de THC? Als je daar aan twijfelt misschien toch even terug naar 2 keer 2 druppels en kijken hoe het gaat? Wat een narigheid............. :'( :-*

Laat je zo regelmatig bloed prikken bij Laika? Ik weet niet of er ooit een reden is gevonden voor de verhoging? Stel ze is HCC tegen het lijf gelopen (of Weil) en had daarom verhoogde waardes zou ik het een ander verhaal vinden als dat er wel iets met de lever aan de hand is (bijv. op een echo gezien). In dat eerste geval zou ik stoppen en in dat tweede geval zou ik doorgaan. En als je het niet weet is het een lastige... Aangezien ze licht verhoogd waren zou ik in dat geval misschien wel stoppen.
Ik heb een beetje het idee inmiddels dat het aan de THC ligt. Gisteravond liep hij toch wel flink beter, vond ik, hij kwam zelfs in een "kom, kom nou, we gaan wandelen!"-galopje naar de voordeur gerend toen ik naar buiten kwam (hij was al buiten, ik laat hem altijd naar buiten zodra hij is "aangekleed" voor de wandeling, zodat hij in beweging kan blijven, wat makkelijker voor hem is dan stilstaan in de hal). Misschien maakt de THC hem toch wat duf en heeft hij daardoor nog minder controle over zijn spierarme achterbenen. Gisteravond heb ik hem wel vier druppels THC gegeven na het eten, maar vanochtend heeft hij alleen Cimalgex en CBD zonder THC gehad, en ik vind hem toch alerter nu. Ik ga het even zo laten de komende dagen.

Overigens moet ik erbij zeggen dat ik gisteren ook zijn linkerkont en -dijbeen heb gemasseerd met het lieveheersbeestje (een trillend massage-apparaatje dat me door mijn Duitse homeo-da is aangeraden destijds), en ik heb ook zijn linkerteen (waar hij artrose heeft) een minuut of 6 behandeld met ultrasoundtrillingen (heb ik ook op aanraden van de homeo-da gekocht, in de wetenschap dat er hier in Zweden geen da in de buurt is die zo'n behandeling doet). (Overigens blijken de da's hier dat wel te doen, maar dat kost een berg geld, dus ik ben blij met mijn trilmachine.) Meestal knapt Max daar ook wel wat van op, dus misschien dat hij daardoor gisteravond beter liep.

Wat Laika betreft: de Duitse da heeft destijds niet onderzocht wat de oorzaak van de verhoogde leverwaarden waren, omdat ze wat hem betreft nog niet alarmerend waren. Hij zei dat ze pas ingrepen wanneer de waarden drie keer hoger waren dan de hoogste referentiewaarde, en daar zat Laika nog lang niet aan.
Ik geef haar nu nog wel mariadistel, maar ongeveer de helft minder dan voorheen. Bij de volgende check (ze wordt maandag 10, dus ik denk dat ik haar vanaf nu jaarlijks even laat doorlichten door de da) kijk ik dan wel weer.

Bedankt voor je bijdrage weer, Lizzypedia! :biggrin2:
#3370514
tt-tjes schreef:Welk percentage cbd heb jij Anne? En waar bestel jij die? Ik heb voor Balou cbd 4% omdat hij ook zo slecht loopt en van zijn pootjes afkiept, maar ik heb niet het idee dat het veel doet.
Ik heb CBD van Jacob Hooy met 5% en bestel die bij Holland & Barrett. Max krijgt daar tien druppels per keer van.
#3370546
Anne in Zweden schreef:Maar wat ik dan niet begrijp: waarom meten we de leverwaarden dan? Als die waarden sowieso niets zeggen over de werkelijke toestand van de lever?

Overigens geloof ik wel degelijk dat er een verband bestaat tussen de maatregelen die we bij Max hebben getroffen nav de waarden op 8 januari, en de verbeterde waarden op 4 maart. Lijkt me sterk dat die waarden zonder die maatregelen (Zentonil, alleen lichte bot- en vleessoorten voeren) ook zo sterk waren gedaald, dat zou wel heel toevallig zijn. Maar ja, als die waarden niets te betekenen hebben... :-\
Nou ja ik hoop ook nog steeds dat de betere waarden door de getroffen maatregelen komen, maar daar kan je gewoon niet achter komen :-\

Wat bloed betreft, onderstaande komt van de website www.mcvoordieren.nl:

"
Kortom: met bloedonderzoek kan een aanwijzing worden gekregen dat er mogelijk IETS mis is met de lever. Verder hebben deze bloedwaarden GEEN toegevoegde waarde.

Het herhalen van bloedonderzoek is daarom meestal niet nuttig
"

Ik heb het dus wel eens herhaald, om mijn eigen nieuwsgierigheid tevreden te stellen. Maar je kan er in feite dus niks mee. Of ze zouden weer terug normaal moeten zijn, maar dat is iets dat bij Jakkie echt niet meer gaat gebeuren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door