Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3365838
Overigens zit dit in de Hill's brokkies bij leverproblemen:

Here are the ingredients for Hills Prescription Diet LD for Canine Hepatic Health:
“Brewers Rice, Pork Fat, Dried Egg Product, Soybean Meal, Powdered Cellulose, Flaxseed, Pork Protein Isolate, Chicken Liver Flavor, Dicalcium Phosphate, Lactic Acid, Soybean Oil, Potassium Chloride, Dried Beet Pulp, Calcium Carbonate, Glycerol Monostearate, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin Supplement, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Riboflavin Supplement, Vitamin D3 Supplement, Folic Acid, Menadione Sodium Bisulfite Complex (source of vitamin K)), Choline Chloride, Iodized Salt, L-Arginine, Taurine, DL-Methionine, minerals (Zinc Oxide, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), L-Carnitine, L-Tryptophan, Mixed Tocopherols for freshness, Phosphoric Acid, Beta-Carotene, Natural Flavors.”

=====

En dan nog eentje om het af te leren:

Red meats and organs are extremely healthful for your dog but they also produce the most ammonia. They should not be eliminated entirely because they contain important nutrients that help with liver function. However, they may need to be restricted depending on what type of liver disease or condition your dog has. If feeding red meat, it should be the best quality red meat you can find. Fish, poultry and eggs produce the least amount of ammonia and can be fed in higher quantities.

https://primalpooch.com/canine-liver-disease-raw-diet/
Door Anne in Zweden
#3365841
Lizzy schreef:Overigens zit dit in de Hill's brokkies bij leverproblemen:

Here are the ingredients for Hills Prescription Diet LD for Canine Hepatic Health:
“Brewers Rice, Pork Fat, Dried Egg Product, Soybean Meal, Powdered Cellulose, Flaxseed, Pork Protein Isolate, Chicken Liver Flavor, Dicalcium Phosphate, Lactic Acid, Soybean Oil, Potassium Chloride, Dried Beet Pulp, Calcium Carbonate, Glycerol Monostearate, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin Supplement, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Riboflavin Supplement, Vitamin D3 Supplement, Folic Acid, Menadione Sodium Bisulfite Complex (source of vitamin K)), Choline Chloride, Iodized Salt, L-Arginine, Taurine, DL-Methionine, minerals (Zinc Oxide, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), L-Carnitine, L-Tryptophan, Mixed Tocopherols for freshness, Phosphoric Acid, Beta-Carotene, Natural Flavors.”

=====

En dan nog eentje om het af te leren:

Red meats and organs are extremely healthful for your dog but they also produce the most ammonia. They should not be eliminated entirely because they contain important nutrients that help with liver function. However, they may need to be restricted depending on what type of liver disease or condition your dog has. If feeding red meat, it should be the best quality red meat you can find. Fish, poultry and eggs produce the least amount of ammonia and can be fed in higher quantities.

https://primalpooch.com/canine-liver-disease-raw-diet/
Echt, daar word je toch wanhopig van, van al die tegenstrijdige informatie? :-\ Naja, ik ga gewoon verder met een eitje of 4 per week. Wel ongekookt, want dat vindt Max lekkerder dan gekookt, merk ik.

Bedankt voor alle info weer! :-*
Door Anne in Zweden
#3365844
pike schreef:Nou zat ik zojuist je bericht in het topic van Pauline te lezen, maar het is toch helemaal niet gezegd dat Max een tumor heeft? Verhoogde leverwaardes kunnen ook andere oorzaken hebben. Verhoogde leverwaardes zijn een aanwijzing dat er iets mis is, maar geven niet aan wat er mis is, en geven ook niet de ernst van de aandoening aan (ook al zijn ze heel erg hoog). Hopelijk is dat een geruststelling. :-*
Nee hoor, dat is ook niet gezegd en die indruk wilde ik ook niet wekken. Zal straks mijn bericht bij Pauline even duidelijker formuleren. Ik was gisteren nogal labiel geloof ik, Laika werd aan d'r gebit en een bult in haar flank geopereerd en dat is toch altijd weer spannend, dus ik was waarschijnlijk niet op mijn scherpst toen ik dat bericht schreef. Als je dan zelf een hond hebt met leverproblemen en je leest een topic over een hond met levertumor, en je zit emotioneel al wat glibberig, dan ga je je van alles in je hoofd halen, althans ik blijkbaar wel. ::)

Het is wel allemaal wat veel op het moment, moet ik zeggen. Eén hond van vijftien, een hond van bijna vijftien met leverproblemen en een pup van bijna tien die onder het mes moet - beetje veel zorgen voor iemand met zoveel aangeboren fatalisme als ik. :-[
Door Lizzy
#3365847
Anne in Zweden schreef:Nee hoor, dat is ook niet gezegd en die indruk wilde ik ook niet wekken. Zal straks mijn bericht bij Pauline even duidelijker formuleren. Ik was gisteren nogal labiel geloof ik, Laika werd aan d'r gebit en een bult in haar flank geopereerd en dat is toch altijd weer spannend, dus ik was waarschijnlijk niet op mijn scherpst toen ik dat bericht schreef. Als je dan zelf een hond hebt met leverproblemen en je leest een topic over een hond met levertumor, en je zit emotioneel al wat glibberig, dan ga je je van alles in je hoofd halen, althans ik blijkbaar wel. ::)

Het is wel allemaal wat veel op het moment, moet ik zeggen. Eén hond van vijftien, een hond van bijna vijftien met leverproblemen en een pup van bijna tien die onder het mes moet - beetje veel zorgen voor iemand met zoveel aangeboren fatalisme als ik. :-[
Dit zijn ook inderdaad wel erg veel zorgen :-X . Daar hoef je niet eens fatalist voor te zijn :-* ! En ik zou ook een hartverzakking krijgen hoor, van zo'n topic van Pauline, als ik een hond zou hebben met hoge leverwaardes. Pike heeft gelukkig gelijk maar je krijgt toch een hartverzakking als je zoiets leest!
Gebruikersavatar
Door pike
#3365864
Oh ik kan me dat ook heel goed voorstellen hoor. Heb er zelf 2 (en drie gehad) dus weet wat het is. Voor mij is dat ook een reden om in de toekomst nooit meer meer dan één hond te nemen. Vooral als ze dan ouder worden zijn er zo veel zorgen :(
Door Anne in Zweden
#3365865
pike schreef:Oh ik kan me dat ook heel goed voorstellen hoor. Heb er zelf 2 (en drie gehad) dus weet wat het is. Voor mij is dat ook een reden om in de toekomst nooit meer meer dan één hond te nemen. Vooral als ze dan ouder worden zijn er zo veel zorgen :(
Ons 'probleem' is dat Scotch en Max qua leeftijd zo dicht bij elkaar liggen. Scotch was nog een pup toen we Max op straat vonden, die toen ook nog een pup was (was in Portugal, waar we toen woonden). Tussen Max en Laika zitten vijf jaar en tussen Laika en Lupi ook, dat is wat makkelijker voor de gemoedsrust omdat die, normaal gesproken althans, nooit tegelijkertijd 'oud' zullen zijn. Ik zal altijd meer dan één hond willen hebben, zolang dat kan natuurlijk, maar het liefst met wat meer afstand qua leeftijd inderdaad. Maar ja, afgezien van Scotch is de rest, ook de katten, min of meer ongepland in ons leven gekomen, en dan heb je de leeftijd natuurlijk niet voor het kiezen. Het zij zo. Zorgen en verdriet horen ook bij het leven.
Gebruikersavatar
Door pike
#3365866
Dan ga je er wel van uit dat ze allemaal even oud worden zonder problemen tussendoor.
Tussen, Pike, Armagnac en Duc zat telkens zo'n 3,5 jaar. Toen Pike kwam te overlijden (bijna 14) liep Armagnac al een tijd met te hoge leverwaardes. Armagnac wordt nu over een half jaar zelf 14. Hopen we. Duc kreeg met 9 maanden zijn eerste epileptische toeval. Over 2 maanden wordt hij 11 jaar, en ook al is hij de laatste jaren aardig stabiel, het blijft toch een zorgenkindje. Waarmee ik alleen maar aan wil geven dat leeftijdsverschil niet altijd de zorgen spreidt, of een garantie is op een zorgenvrije periode. Je moet vooral ook een beetje geluk hebben met je honden denk ik.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3365872
Joris had niet alleen afwijkende waardes Anne. Ik zag ook duidelijk dat hij veel meer ging drinken, we hebben nog even aan cushing gedacht maar dan zou de gpt eigenlijk niet verhoogd moeten zijn.

Dat was voor ons de reden van de echo en ook omdat ik niet zoals met Joep overvallen wilde worden. Nu weet ik het.

Sterkte met je oudjes! :-*
Door Anne in Zweden
#3366162
Pauline schreef:Joris had niet alleen afwijkende waardes Anne. Ik zag ook duidelijk dat hij veel meer ging drinken, we hebben nog even aan cushing gedacht maar dan zou de gpt eigenlijk niet verhoogd moeten zijn.

Dat was voor ons de reden van de echo en ook omdat ik niet zoals met Joep overvallen wilde worden. Nu weet ik het.

Sterkte met je oudjes! :-*
Maar dat meende ik bij Max dus ook te zien, en toen hij ook nog twee nachten achter elkaar in zijn mand plaste (echt veel, niet slechts een paar druppeltjes) en toen jouw topic las, was mijn doemscenario natuurlijk meteen klaar. ::) :-[

Nou moet ik erbij zeggen dat Max al maanden Solidago krijgt voor zijn nieren, en dat stimuleert het drinken ook. De Solidago gaf ik hem altijd 's avonds. Kortgeleden ben ik het echter 's ochtends gaan geven, en toen begon ik ook het vermeerderde drinken en het bedplassen te zien. Nu geef ik de Solidago weer 's avonds, en de afgelopen drie nachten was hij weer droog. Of hij veel drinkt in vergelijking met eerst, durf ik niet zo goed te zeggen, al drinkt hij vooral bij thuiskomst na een wandeling, en na het eten 's avonds. Verder zie ik hem eigenlijk weinig bij de waterbak.

Hoe dan ook, we nemen het maar zoals het komt.
Door Anne in Zweden
#3366163
pike schreef:Dan ga je er wel van uit dat ze allemaal even oud worden zonder problemen tussendoor.
Tussen, Pike, Armagnac en Duc zat telkens zo'n 3,5 jaar. Toen Pike kwam te overlijden (bijna 14) liep Armagnac al een tijd met te hoge leverwaardes. Armagnac wordt nu over een half jaar zelf 14. Hopen we. Duc kreeg met 9 maanden zijn eerste epileptische toeval. Over 2 maanden wordt hij 11 jaar, en ook al is hij de laatste jaren aardig stabiel, het blijft toch een zorgenkindje. Waarmee ik alleen maar aan wil geven dat leeftijdsverschil niet altijd de zorgen spreidt, of een garantie is op een zorgenvrije periode. Je moet vooral ook een beetje geluk hebben met je honden denk ik.
Nee, dat snap ik, dat leeftijdsspreiding geen garanties biedt. Maar in dit geval is het nu eenmaal zo gelopen dat we twee oudjes met ongeveer een halfjaar verschil ertussen hebben, en gevoelsmatig lijkt me een wat groter verschil gunstiger. Maar dat is natuurlijk niet altijd gezegd.
Door Anne in Zweden
#3366937
Ik geef Max sinds gisteren toch maar weer Cimalgex, omdat hij echt niet meer blij meehuppelde tijdens wandelingen. Jammer, maar ik wil niet dat hij pijn heeft. Ik geef hem nu geen kurkuma meer (ook de Biosynov niet, waarvan ik tot op heden weinig effect merkte), alleen nog CBD en Zentonil Advanced 400 ter ondersteuning van de lever.

Hoe zit dat met CBD en THC eigenlijk, mag een hond dat ook hebben? Ik heb begrepen dat dat een sterkere pijnstillende werking heeft? Waar is zoiets verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Door pike
#3366943
CBD-olie is in de hälsokostwinkel gewoon te koop. THC is in Nederland officieel alleen verkrijgbaar bij een bepaalde apotheek in Den Haag. Er zijn wel webshops die (zelfgemaakte) THC verkopen. In weze is dat illegaal, want THC valt ook in Nederland onder de opiumwet. Aangezien Zweden nogal streng is op dat gebied, denk ik dat er in Zweden mogelijk geen medicinale olie (THC) te koop is. Maar daar zou je dan even op moeten googelen. Ik weet wel dat ik het niet mee mag nemen naar Zweden als ik er op vakantie ga tenzij ik een doktersverklaring op zak heb.
Armagnac krijgt CBD-olie. Daar ben ik ooit mee begonnen in de hoop dat hij wat minster angstig zou worden omdat hij na oud/nieuwjaar helemaal niet meer de straat op durfde. Het hielp. Ik ben het daarna altijd blijven geven vanwege zijn leverprobleem in de hoop dat hij er baat bij zou hebben. Of dat zo is dat weet ik niet, maar hij loopt nog steeds rond. Dank zij of ondanks de cbd ik zal het antwoord nooit weten. In de tussentijd ontwikkelde hij overigens wel teelbalkanker. En wat in zijn balletjes kan gebeuren kan dan ook in zijn lever gebeuren lijkt me. Als pijnstiller vind ik de cbd niet van waarde. Mogelijk dat thc daar wel wat kan doen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. ;)
Door Lizzy
#3366946
Ja, dat mag een hond ook hebben. Ik koop het bij Polder Cannabis maar ik heb echt geen idee of ze het ook naar Zweden sturen. Je kan het vragen. Ik PB je het email adres wel even.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door