Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Oevve
#3365017
Wellicht dat één van jullie hier iets over gelezen heeft...

Ik voer mijn hond van pup af aan KVV en af en toe krijgt ze gekookt hart of gekookte vis. Het is een weimaraner, dus een ras met diepe borst, gevoelig voor maagtorsie.
Nou heb ik een paar dagen geleden een slow feeder voerbak gekocht (een slo bowl feeder Flower). Daarnaast heb ik de grote en kleine Zogoflex Toppl. Mijn uitgangspunt is het voorkomen van een maagtorsie door de hond minder te laten schrokken waardoor er minder lucht tijdens het eten mee naar binnen gewerkt wordt.

Maar krijgt de hond nou juist niet meer lucht naar binnen omdat hij er zolang over doet voordat hij alles op heeft? Heb daar een beetje mijn twijfels over...

Hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.
Door Lizzy
#3365032
Goeie vraag! Ik zou het in alle eerlijkheid echt niet weten.... Ik zou ook denken dat ze juist met dat gepriegel met zo'n slowfeeder meer lucht mee nemen. Maar nu is het maar helemaal de vraag of dat uiteindelijk de oorzaak is van een maagtorsie. Want daar zijn ze feitelijk ook nog steeds niet uit. Mijn hond kreeg een maagtorsie na een aanval van misselijkheid. Veel honden krijgen een maagtorsie op een lege maag. Een verhoogde voerstandaard verhoogd ook het risico op maagtorsie. Erfelijkheid en bouw doet ook mee.
Door Eef+Stippels
#3365131
Ik denk haast dat een slowfeeder zorgt voor het inslikken van meer lucht. Maar het zal per hond verschillen of dat gevolgen in de vorm van een maagtorsie heeft. Honden met een diepe borstkas lopen iig meer risico.

Een van mijn honden heeft een maagtorsie gehad (zij had een diepe borstkas en slikte regelmatig lucht in, ze at niet op hoogte of uit een slowfeeder) en daarna heb ik heel wat uren gezocht naar aanpassingen die een tweede maagtorsie zouden voorkomen, maar ze waren er blijkbaar nog niet helemaal uit wat nou precies de oorzaken of de juiste voorzorgsmaatregelen zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door