Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#3363313
Nou, dat dus. Joep heeft een minibultje, van een halve cm denk ik? Voelt al een klein muggenbultje. Zit er nu zeken een week, en ik geloof niet dat het groeit, of in ieder geval niet snel.

Omdat ik denk, iieieekksss stooommm eeennggg, vraag ik me af, ga ik daar dan een aparte afspraak voor maken, of hoe lang kijk ik dat dan aan? Zijn bultjes van nog geen cm eng? Of kunnen die snel eng zijn?

Bij nog beter voelen, ik denk dat het de grootte is van een erwt.
#3363318
eelke schreef:Nou, dat dus. Joep heeft een minibultje, van een halve cm denk ik? Voelt al een klein muggenbultje. Zit er nu zeken een week, en ik geloof niet dat het groeit, of in ieder geval niet snel.

Omdat ik denk, iieieekksss stooommm eeennggg, vraag ik me af, ga ik daar dan een aparte afspraak voor maken, of hoe lang kijk ik dat dan aan? Zijn bultjes van nog geen cm eng? Of kunnen die snel eng zijn?

Bij nog beter voelen, ik denk dat het de grootte is van een erwt.
Ik laat ze wel aanprikken en dat moet bij ons op afspraak. Ik moet ook nog een afspraak maken voor Zoë. Ik ben een beetje bezig met struisvogel politiek.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Lizzy
#3363341
Als het mooi rond is van vorm en het zit los in de huid kun je wel een weekje wachten met naar de dierenarts gaan natuurlijk. Om te kijken of het nog veranderd. Weg gaat. Van vorm veranderd. Maar ik ben ook niet dol op bultjes en ik laat ze dan ook aanprikken. Nou moet ik toegeven dat ik de laatste paar keren helemaal niet zulke goede ervaringen heb gehad met biopten (tot twee keer toe dat ze er eigenlijk geen chocolade van konden maken en 1 keer zeiden ze dat kanker niet uitgesloten kon worden en dat bleek een deel van een plant (ingekapseld) te zijn dat in Fritzi's poot - weg halen halen en waarschijnlijk wel "mooi" de reden dat Fritzi d'r pezen onder haar voet zijn afgescheurd) dus als mijn dierenarts het bultje niet vertrouwt en er zuur bij gaat staan kijken: dan ga ik vanaf heden wel overleggen "gelijk weghalen of nog even aankijken"? Maar goed, als hij dan zegt "neuh, ik neem hier wel een biopt van" vertrouw ik hem ook wel weer genoeg om te zeggen "OK, stap 1 = biopt". Maar het is voor mij wel maatwerk geworden....
Door eelke
#3363346
Nou, deze is zo klein, dat ik denk dat ik m dan weg zou haken ipv een biopt. Gewoon om er dan maar vanaf te zijn. Dat lijkt me eenzelfde ingreep als een verdachte moedervlek bij mensen?

Dat is dus als de dierenarts zegt, je moet hier wel iets mee. Mijn twijfel zit dus of je naar de dierenarts gaat voor zoiets kleins. Ik neig nu dus naar ja.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3363347
Ook geen fan van bultjes, Ziva heeft nog wel eens een puistje. Als je dan zachtjes in het ding knijpt zegt ie ploep.
Ze heeft op 3 plekken bultjes die niet ploep zeggen, aan laten prikken en is ingekapselde talg. Het zit er nu een jaar en is ook niet veranderd.
Door Lizzy
#3363352
Ik vind het ook wel eens lastig hoor Eelke.... Ik ga ook voor mezelf niet voor ieder bultje naar de HA. Het hangt er misschien ook een beetje vanaf hoe het voelt. Maar goed, voor m'n honden ben ik voorzichtiger dan voor mezelf dus ja, ik ga ermee naar de dierenarts.
#3363357
Een erwt vind ik net te groot om niets te doen. En ook als het een duidelijk bolletje is ipv gewoon verhoging, ging ik.

Ik kan wel je idee volgen dat het nu nog snel weggehaald is. Maar ik vermoed dat hij daarvoor wel onder narcose moet en voor aanprikken moet dat niet.

Afwachten of het niet groeit, zou ik niet doen.
Ja sorry, dat is uit eigen slechte ervaring. Ik heb dat ook gedaan en het heeft anderhalf jaar niet gegroeid en had geen typische vorm. Was ook niet veel groter. Maar plots groeide het een beetje (nog steeds kleiner dan 2cm) en bleek het toch een kanker te zijn... :-\ Een jaar en 2 operaties later waren we haar wel kwijt... :'(
#3363369
Ik moet zeggen dat ik vrij relaxt ben geworden als het om bultjes gaat. al mijn honden hebben er verschillende, en de meeste zijn waarschijnlijk gewoon oude tekenbeten (althans, mijn homeo-da in Duitsland wilde er ooit eentje aanprikken bij Max, voelde er toen een beetje aan en zei toen: nee, hier ga ik niet in prikken, dit is *weet even het Latijnse woord niet meer*, waarschijnlijk van een tekenbeet. Ik heb ook al vaak gehad dat bultjes kleiner worden, of zelfs verdwijnen.
En het hangt een beetje van de leeftijd af. Scotch heeft op zijn achterpoot een vies ogend rood bultje van een kleine centimeter doorsnee. Hij heeft al eerder een histiocytoom gehad, en dit ziet er min of meer hetzelfde uit. Als hij jonger was, liet ik er misschien naar kijken, maar hij is 15, en zelfs als het een kwaadaardige tumor zou zijn, zou ik daar niets meer aan laten doen. Maar de bult jeukt niet, Scotch bijt er niet aan, hij loopt niet mank, weet zelf waarschijnlijk niet eens dat het er zit, en dus laat ik het ding maar zitten.
Bij Laika heb ik een aantal jaren geleden wel wat bultjes laten verwijderen, maar da's een boxer, en die was nog relatief jong ook, zeven of acht of zo. Vier van de vijf bultjes waren niets bijzonders, het vijfde was een mastceltumor graad 1 aan haar oorschelp. Is weggehaald en verder niet behandeld. Momenteel heeft ze een vermoedelijke vetbult op haar flank; daarmee wil ik nog wel naar de da, maar anderzijds: het ding is de ene dag groter, de volgende dag weer kleiner, de ene dag wat harder (los in de huid), de dag daarop helemaal zacht. Geen peil op te trekken.

Kortom, ik volg m'n buikgevoel een beetje inmiddels. Heb je dus helemaal niets aan. ::) ;D
Door eelke
#3363371
Mijn buikgevoel is niet betrouwbaar, want donderdag is het 2 jaar geleden dat we Gijs lieten inslapen, dus mijn buik zegt; 'alle honden gaan te vroeg dood'.

Ik denk dat ik maar gewoon ga bellen en zeg; mijn hond heeft een bultje en ik zou het fijn vinden dat er naar gekeken wordt, kan dat?

Vinden ze het dan al onzin moeten ze dat maar zeggen, en krijg ik een afspraak is het enige nadeel dat het met een consult kost, denk ik dan maar (de tijd tel ik niet mee want die investeer ik toch wel in Joep :-) )
Door Janie2
#3363468
Zou ik doen!
Als het je geruststelling geeft gewoon doen en totaal geen gekke vraag.
Hopelijk is het een talg of vet bultje.


Wbt dunne naald biopt vind ik dat ook altijd wat teleurstellend. Mijn hond heeft sinds de zomer een gek zwart knobbeltje op de hak, lijkt wel een histiocystoom, zwarte korstje eraf is flink bloeden. Dus hop controle, dierenarts vond het een wratje en dunne naald biopt heb je grote kans dat als het kwaadaardig is je alsnog geen kwaadaardige cellen hebt. Mocht ie voor iets onder zeil moeten dan zou ze het plekje meteen meenemen, maar nee hoor echt een wratje! Ben er nog steeds niet van overtuigd, dus door lizzy’s topic ben ik chi rescue balm gaan smeren maar het doet geen fluit. Dus ik laat Paul eerdaags als we op controle voor zijn knie moeten er ook naar kijken.

Dus of je er echt wat mee gaan opschieten.. je hebt er iig een arts naar laten kijken en weet dan wat de opties zijn.

Hier zit het dus op de hak, beetje k u t met de pezen enzo, anders had ik het onder plaatselijke verdoving gewoon laten weghalen. Dus wellicht als jullie plek gunstiger is kunnen ze dat doen.
Door Janie2
#3363469
sam28 schreef:Ook geen fan van bultjes, Ziva heeft nog wel eens een puistje. Als je dan zachtjes in het ding knijpt zegt ie ploep.
Ze heeft op 3 plekken bultjes die niet ploep zeggen, aan laten prikken en is ingekapselde talg. Het zit er nu een jaar en is ook niet veranderd.

Ingekapselde talg, da onder eigen microscoop gekeken of wel echt naar het lab opgestuurd?
#3363719
Ik zeg tegenwoordig: bultjes zijn eng!. Maar ondertussen weet ik ook dat je goed moet kijken naar de bultjes. Veranderd die van grote, kleur of vorm, dan zou ik snel naar de DA gaan en kijken hoe deze verwijderd kan worden. Doet het bultje dat niet, dan zou ik op het gemak een afspraak maken en eens gaan overleggen wat voor bultje her is en wat te doen.
#3363838
Bultjes die snel groeien zijn volgens mij minder vaak gevaarlijk dan de langzaam groeiende: kanker groeit nl niet snel.
Ilan had een bultje nog minder groot dan een erwt bij de tenen van een achterpoot. Ik heb die laten nakijken en in eerste instantie hebben we, de da en ik, besloten dat we het nog even aankeken. Een paar maanden later dacht ik dat het iets groter was, de da vond het ook beter het weg te halen ook gezien de plek waar het zat (weinig huid over, dicht op de teen). Dat was dus wel kanker.
Waarmee ik wil zeggen dat je een klein bultje zeker niet minder serieus moet nemen dan een grote. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een da niet wil kijken naar een bult. Hier nemen ze daar zeker de tijd voor. Maar je hoeft er in het algemeen niet de spoeddienst voor te bellen ;)
Door eelke
#3364344
Vanmorgen laten checken. Ik weet nu zeker, bij twijfel gewoon doen, want Joep vond het priiiiiiiiimmaaa. Hij hoefde niet op de tafel en de DA ging ook nog even verder zoeken naar bultjes en dat voelt toch wel als een uitgebreide knuffelsessie hoor ;)

Bultje lijkt voor mij iets groter (maar ja, dat is misschien ook omdat ik er op let?) Hij zit los, is rond en glad, dus dat wijst allemaal nog niet per see op een slecht scenario. Zeker weten doe je dat nooit, maar ze vond hem te klein om aan te prikken, de kans dat je er naast prikt en dat het dan een goede uitslag is terwijl je kwaadaardige cellen mist is dan groot. Dan heb je er dus echt niks aan.

Dus, goed in de gaten houden en als het verandert dan bellen. Dan of alsnog een biopt, maar gelijk weghalen vond ze ook wel prima, want dat heeft geloof ik wel mijn voorkeur. (al blijf ik het dan zo stom vinden dat je voor zo'n kleine ingreep daar je hond moet achterlaten en dat ie dan moet wachten tot ie aan de beurt is etc. maar daar ben ik zelf ook wat flauw in denk ik ::) )
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door