Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3362394
Daar ben ik weer :-\ Ik weet het allemaal ff niet meer...tips/advies welkom!!
Teefje, Staffordshire Bull Terrier, 3,5 jaar.

- Begin september symptomen wormbesmetting (hoesten, (bloed)diarree). 7-9 Milbemax. Ging lange tijd goed. Dagen goede poep en opeens 1 dag weer (bloed)diarree. Solgar 40+ probiotica dagelijks.

- 12-9 snaptest laten doen, Giardia en Parvo positief. Dit vertrouwde ik niet, ben naar een andere dierenarts gegaan.

- 13-9 parasitologisch onderzoek (zelf poep ingeleverd bij EVL in Woerden). Hier kwam niets uit, geen Giardia of Parvo aangetroffen.

Ondertussen Mixie's eetlust goed, levendig. Oogt niet ziek. Gestart met Clear Intestine Phytonics

- 30-11 uitslag 2e ontlastingsonderzoek (EVL in Woerden). Giardia en Coccidiose waren zwak positief getest. Ook haakwormeieren aangetroffen. 30-11 wederom poep met bloed, hierna naar de Da. Ook trof ik op Mixie's slaapplaats lichtrood bloed aan, ik weet niet of dit spuug of lekkend uit haar vagina kwam. Vandaag zag ik namelijk dat zij meer plasjes dan gebruikelijk doet, ik controleerde haar urine en zag dat het felrood bloed was.

- 30-11 Da:
Coccidiose bestrijden. AB kuur Sulfatrim 80/400 voor een week, 2x daags 3 kwart, sucralfaat (zakjes voor 3 dagen), Prevomax (30-11 injectie bij Da gehad), Cerenia 30mg (mocht ik geven als ze misselijk was).

- Goede ontlasting na start AB kuur.

- 4-12 weer gestart met 3 dagen ontlasting opvangen.

- 6-12 ontdekt dat Mixie bloed plast, zelfde dag nog naar de Da met opgevangen middag-urine. Naar gekeken incl. sediment. Er werden geen kristallen aangetroffen in urine, pH 7,5

- 7-12 uitslag ontlastingsonderzoek (VPL het Woud); geen wormen/Giardia
Wel in de ochtend normale ontlasting geëindigd met diarree (geen bloed), ook af en toe stinkpufjes erbij.

- 7-12 echo blaas en blaaspunctie. Urine nu in het lab voor onderzoek (Bacteriologische kweek (aeroob) Diff
en antibio). Echo blaas; verdikte blaaswand, kleine blaassteen (0,5cm) craniaal aangetroffen. Onduidelijk wat voor blaassteen :-\
Urical (urineverzuurder, 9ml per dag) en Rimadyl 50mg (ochtend 1, avond 0,5) meegekregen. Cranberry capsules Kruidvat merk gekocht.
Avond stinkpufjes

8-12 in de ochtend tijdens het spelen spuugde zij een beetje (at dit vrolijk weer op)
20.00 kwartier na het eten had ze een beetje gespuugd.
Ook in de ochtend normale ontlasting, maar geëindigd met diarree (beetje lichtroze bloed).

Mixie's eetlust goed, levendig. Oogt niet ziek. Weer gestart met Clear Intestine Phytonics. Extra water bij haar vlees.
Geen flauw idee of ik nou wel of geen geitenyoghurt mag geven of de zalmsnacks (97% zalm 3% aardappel). De Clear Intestine vermeng ik namelijk met geitenyoghurt.

Ik heb de afgelopen uren het forum zitten doorspitten op blaasgerelateerde problemen en ik weet niet waar ik goed aan doe. Het is namelijk onbekend wat voor blaassteen het is.
Net pH-waarde teststrips besteld, ik zal dan een paar dagen ochtendurine meten en middag om te vergelijken.
Ik heb hier ook nog 3 Giardia kits liggen (Woud), komende weken zal ik deze gebruiken. Huis al obsessief gereinigd incl stoomreiniger aangeschaft en 90 graden wasjes.

Nu kweek urine afwachten.
Ik heb trouwens een hol.da en een reguliere da (kennen elkaar). Deze wisselen Mixie's gegevens uit.

Kan iemand met mij meedenken aub, tips, ervaringen...bijv. wel of geen vit.C? Daar lees ik nogal uiteenlopende meningen over.
Mixie eet KVV Kivo eend, geit, lam, konijn (is nogal kieskeurig). Ik voer bewust geen kip/rund.
Laatst gewijzigd door Mixie op za 08 dec 2018, 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
#3362405
De blaasproblemen zijn een beetje lastig omdat ze niet weten welk type gruis er in de urine zit.
Mixie's eetlust goed, levendig. Oogt niet ziek. Weer gestart met Clear Intestine Phytonics. Extra water bij haar vlees.
Geen flauw idee of ik nou wel of geen geitenyoghurt mag geven of de zalmsnacks (97% zalm 3% aardappel). De Clear Intestine vermeng ik namelijk met geitenyoghurt.
Je mag wel geitenyoghurt geven hoor, dat werkt niet negatief op iets. Idem voor zalmsnacks. Ik zou wel even goed nakijken hoe deze snacks geconserveerd worden.
Ik heb de afgelopen uren het forum zitten doorspitten op blaasgerelateerde problemen en ik weet niet waar ik goed aan doe. Het is namelijk onbekend wat voor blaassteen het is. Net pH-waarde teststrips besteld, ik zal dan een paar dagen ochtendurine meten en middag om te vergelijken.
Ik heb hier ook nog 3 Giardia kits liggen (Woud), komende weken zal ik deze gebruiken. Huis al obsessief gereinigd incl stoomreiniger aangeschaft en 90 graden wasjes.
Zo lang we niet weten wat voor gruis er in zit en zo lang we niet weten wat de pH waarde van de urine is (ik zie dat deze 1 keer gemeten is op 7,5 maar ik weet niet hoe oud de urine was. De pH waarde moet je meten in verse urine. En dan moet je even kijken hoe je de strips moet gebruiken. Sommige moet je 1 seconden in de vloeistof (in deze dus de urine) houden en kun je pas na 1 minuut aflezen wat de pH waarde van de urine is. Dat verschilt per merk strip.
Nu kweek urine afwachten.
Ik heb trouwens een hol.da en een reguliere da (kennen elkaar). Deze wisselen Mixie's gegevens uit.

Kan iemand met mij meedenken aub, tips, ervaringen...bijv. wel of geen vit.C? Daar lees ik nogal uiteenlopende meningen over.
Mixie eet KVV Kivo eend, geit, lam, konijn (is nogal kieskeurig). Ik voer bewust geen kip/rund.
Het is niet rot bedoeld maar op dit moment kunnen we niet met je meedenken. Voor dat je de urine gaat aanzuren moet je toch echt eerst weten wat de pH waarde van de urine is. Als deze te hoog is, dus boven de 7.0, dan kan het zijn dat ze een blaasontsteking heeft. Dit kan gepaard gaan met gruis. Hoeft niet. Maar in een te hoge pH waarde (te alkalisch dus - en dat is alles boven 7.0) kan zich struviet gaan ontwikkelen. Als dit het geval is dan is er soms een AB nodig. En soms maak je de bacteriën al kapot door de urine goed aan te zuren. Moet je ook weer uit kijken dat je niet te ver doorslaat met verzuren, want dan kun je ander type gruis in de urine ontwikkelen. Het mooiste is de pH waarde van de urine zo tussen de 6.0 en 6.4. Niet lager. Niet hoger. Je moet wel iedere dag op het zelfde moment van de dag meten want gedurende de dag kan de pH waarde fluctueren.

Als de pH waarde te alkalisch is (boven 7.0), dan ga je het beste aanzuren. Dat kan met de verzuurder die je van de dierenarts hebt gekregen. En dan moet je zelfs gaan kijken of dat voldoende is. Want als de urine daarmee al zuur is, dan moet je geen cranberry erbij gaan geven! Dan wordt de urine mogelijk te zuur.

Dus, als je het mij vraagt moet je verzuren met het spul van de dierenarts en als je dat niet wilt geven zijn er andere mogelijkheden namelijk cranberry en biologische appelazijn. De Tuinen heeft mooie, BRAGG appelazijn. Vitamine C (ascorbinezuur) helpt volgens de geleerde niet om aan te zuren. Mijn persoonlijke ervaring is anders hoor, maar je moet maar even kijken of cranberry en appelazijn voldoende zijn om aan te zuren en zo niet kun je er 500 mg vitamine C (ascorbinezuur) bij gaan geven en dan weer even de pH waarde van de urine gaan meten.

Blijf de pH waarde goed meten tijdens het verzuren want je moet niet onder een pH waarde van 6.0 komen. En het zou best wel eens kunnen dat de pH waarde van de urine al richting de 6.0 zit, aangezien ze die verzuurders al krijgt.

Waardoor is de blaaswand volgens de dierenarts verdikt? Door ontsteking/gruis? Hebben ze de blaassteen niet kunnen verwijderen en op kunnen sturen naar het lab?
#3362417
Wat betreft onduidelijkheid wat voor gruis; is dit gebrek aan kennis en kunde? Of is het vaker onduidelijk? Blaassteen was maar 0,5cm. Hopelijk zag hij wel het verschil tussen een blaassteen en bloedpropje. De Da die de echo maakte is een reguliere Da en begon natuurlijk direct over dieetvoer. Ik zei dat ik dat wel met mijn eigen Da zou bespreken. Ook werkzaam in dezelfde praktijk maar staat open voor alternatieve geneeswijze. Ze heeft ook bijv. vroeger zelf vers gevoerd. Voel me wel begrepen door haar. Zij gaf mij Urical.

Maar wat je zegt, goed meten voordat ik het té zuur maak en andere problemen veroorzaak. Daar ben ik bang voor. Ik moet 9ml geven maar heb de afgelopen 2 dagen 5ml per dag gegeven. De cranberry capsule heb ik vandaag nog niet gegeven, deze laat ik nog even achterwege tot ik meer weet. Zodra ik de strips heb zal ik een paar dagen elke ochtend op nuchtere maag het stripje direct onder de urinestraal houden en bekijken. Als test ook in de middag dus na maaltijd en drinken. Ben benieuwd. Zal er voor waken dat de waarde niet onder de 6 komt.

Ik zal geitenyoghurt blijven geven met clear intestine, lijkt me wel fijn na de AB kuur van afgelopen week. De zalmsnacks zal ik straks als ik thuis ben bekijken hoe deze geconserveerd worden.

De urine op dat moment was trouwens 15.15 opgevangen en 16.00 moest ik bij de dierenarts zijn. 16.10 werd de urine bekeken, bijna dik een uur later. Ik heb deze strips besteld;

https://www.ketostrips.nl/product/100-ph-teststrips/

Appelazijn adviseerde mij hol.da ook. Vit. C kan ik altijd nog een kans geven als het nodig is.

De echo-makende Da zei dat een verdikte blaaswand vaak gezien wordt bij een blaasontsteking. Als de blaassteen groter wordt moet hij operatief worden verwijderd. Nu is het nog erg klein.1

De Rymadil vind ik trouwens maar niets, heb vanmorgen een halve gegeven ipv een hele. Straks tijdens de ronde zal ik haar plasgedrag weer bekijken. Ze heeft gelukkig geen extra drang.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
#3362467
Pfff wat een gek verhaal.

Calciumoxalaat ontstaat in té zure urine en moet operatief verwijderd worden. Die kan je nl niet oplossen.
In de basische urine ontstaat echter struviet en die stenen kan je perfect oplossen dmv verzuren. Het kan alleen wat tijd vragen.

Nu zijn stenen wel vaak het resultaat van een mengeling van die twee.
Calciumoxalaatsteentjes blijven nl dus voor eeuwig zitten als ze niet verwijdert worden en niet uitgeplast. Wanneer de ph stijgt (vb bij blaasontsteking maar kan ook stress oid) wordt struviet gevormd en die kristallen kunnen zich dan aan de bestaande oxalaat hechten ( principe van een zandkorrel in een oester). Zo groeit een steen sneller dan bij zuiver oxalaat, alhoewel dat ook perfect kan he.

Wat je in mijn ogen toch zou moeten weten is of en welke kristallen los in de urine werden waargenomen via microscopie. En dan idd op verse urine want in oude (en zeker niet steriel opgevangen) urine slaat na verloop van tijd altijd struviet neer.
#3362567
pearlsofpassion schreef:Pfff wat een gek verhaal.

Calciumoxalaat ontstaat in té zure urine en moet operatief verwijderd worden. Die kan je nl niet oplossen.
In de basische urine ontstaat echter struviet en die stenen kan je perfect oplossen dmv verzuren. Het kan alleen wat tijd vragen.
Da zei ze pas weten wat voor blaassteen het is als het wordt opgestuurd :(

Nu zijn stenen wel vaak het resultaat van een mengeling van die twee.
Calciumoxalaatsteentjes blijven nl dus voor eeuwig zitten als ze niet verwijdert worden en niet uitgeplast. Wanneer de ph stijgt (vb bij blaasontsteking maar kan ook stress oid) wordt struviet gevormd en die kristallen kunnen zich dan aan de bestaande oxalaat hechten ( principe van een zandkorrel in een oester). Zo groeit een steen sneller dan bij zuiver oxalaat, alhoewel dat ook perfect kan he.
Mixie ervaart laatste 3 weken stress door zo nu en dan vuurwerkknallen in de buurt en tegenwoordig vind ze bladblazers ook eng, die zijn er best vaak

Wat je in mijn ogen toch zou moeten weten is of en welke kristallen los in de urine werden waargenomen via microscopie. En dan idd op verse urine want in oude (en zeker niet steriel opgevangen) urine slaat na verloop van tijd altijd struviet neer.
Ik wacht nog op de pH teststrips, dan kan ik in ieder geval enkele dagen verse urine meten

Mixie's plasgedrag is gelukkig weer normaal, geen bloed meer gezien.

Ben gestopt met Rymadil (ook in overleg met Da).
#3362702
Mixie schreef:20181212_094706.jpg20181212_094636.jpg

Verse ochtendurine op nuchtere maag
Geen plas meer in bloed sinds zaterdag (met zekerheid)
Alle dagen goede ontlasting

Lijkt tussen de 6.5 en 6.75 toch?
Vanmiddag ga ik weer meten.
Ja eens. En je hond krijgt die verzuurder nog van de dierenarts?
#3362705
Lijkt mij prima ja.
Ik zou zelfs gewoon 6.5 zeggen, maar misschien vertekent de foto.

Verzuren lijkt mij dus voor onderhoud niet nodig.
Maar houdt het regelmatig in de gaten zou ik zeggen.

En verder moet je wel weten hoe het nu zit met die stenen en evt gruis. Want om struviet op te lossen zal je wel een tijd een iets lagere pH moeten aanhouden. Maar ook niet té laag. Welke waarde daarvoor ideaal is, weet ik niet.
#3362712
pearlsofpassion schreef:Lijkt mij prima ja.
Ik zou zelfs gewoon 6.5 zeggen, maar misschien vertekent de foto.

Verzuren lijkt mij dus voor onderhoud niet nodig.
Maar houdt het regelmatig in de gaten zou ik zeggen.

En verder moet je wel weten hoe het nu zit met die stenen en evt gruis. Want om struviet op te lossen zal je wel een tijd een iets lagere pH moeten aanhouden. Maar ook niet té laag. Welke waarde daarvoor ideaal is, weet ik niet.
Zo'n 6,3 in de ochtend is daarvoor wel ideaal. Aangezien de hond een steentje heeft, zou ik zelf dus liever iets verzuren en doorgaan met het spul van de dierenarts of cranberry + appelazijn.
#3362796
Lizzy schreef:Zo'n 6,3 in de ochtend is daarvoor wel ideaal. Aangezien de hond een steentje heeft, zou ik zelf dus liever iets verzuren en doorgaan met het spul van de dierenarts of cranberry + appelazijn.
Thx @pearlsofpassion & Lizzy.

Ik meet morgenochtend en afhankelijk van de uitslag kan ik evt. wat Urical (5ml bijv) proberen.
Advies is 5ml per 10kg lichaamsgewicht.

Ik zal jullie op de hoogte houden. Bedankt voor het meedenken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door