Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3362551
Iets onverteerbaars kan wel langer in de maag blijven maar dan zou hij toch proberen het uit te kotsen. Dus als hij nu nog niet loopt te braken dan zal het inmiddels allemaal wel weg zijn.
Door Lizzy
#3362577
Over de duur van vertering iets meer:

Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Kleine rassen verteren trouwens sneller dan grote rassen en beweging remt de spijsvertering terwijl rust de spijsvertering bevordert.

Brokken (koolhydraten) geven een geringere prikkeling tot maagsapafscheiding dan vleesvoeding.

Vervolg: Ellenberg en Scheunert gingen na hoe lang het duurde voor vlees de maag verliet en het bleek, dat na 2 tot 4 uur ongeveer 1/3 van het opgenomen vlees nog in de maag terug te vinden is.

Na 6 uur was nog 1/4, na 9 uur 1/10 deel in de maag en na 12 uur bleek praktisch al het vlees in de darm te zijn overgegaan.

Hier vond verdere vertering plaats, die nog eens ongeveer 12 uur duurde, zodat het in totaal 24 uur nodig duurde voor het grootste deel van het vlees door het spijsverteringssysteem verwerkt was.

Nog eens 12 uur dus.

=======

Dit komt uit een ander topic maar dit geeft wel een idee hoe snel de vertering ongeveer gaat. Van gekookt bot is dat misschien iets langer hoor, maar ook niet schrikbarend langer. Ik baseer die mening op een kennis van mij die een tijd bij de Bedoeïenen heeft gezeten en de zwerfhonden daar deden niet anders dan gekookt bot eten. Ze schrok daar de eerste keer zo van dat ze de honden in de gaten hield. Later bleek dat deze honden gewoon al zo lang als de mensheid daar zat gekookt/verhit bot aten en daar geen problemen mee hadden. Niet iets om bij onze honden nou eens uit te gaan proberen of normaal te gaan vinden natuurlijk (want onze honden zijn toch minder gehard en bovendien vinden ze het daar minder erg als er eens een zwerfhond het hoekje om gaat).
Door Janie2
#3362593
:D theorie theorie.
Ja, geeft wel geruststelling, maar mijn ervaring met zo'n stekelige beukennoot schil, is dat dat zo'n minimaal 24-30 uur nog in de maag kan blijven zitten.
Dat is er hier ooit uitgekotst, schrikken!, en herleid van onze boswandelingen moet dat dus zoveel uur geleden minimaal naar binnen gewerkt zijn.

Maar dat is dan dus onverteerbaar materiaal.
En dat bot, zal nu dus hopelijk volledig opgelost zijn.
Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden. En er is inderdaad ook niet overgegeven.

Lizzy, ik kan het mij als westerling bij de bedoeinen wel voorstellen dat je vriendin die nacht niet geslapen heeft, bezorgd om de honden ;D

Er is helaas weinig technische info te vinden. Over hoe de samenstelling van rauw en gekookt bot in elkaar zit.
Wat gekookt bot dan harder maakt, verlies van collageen?, en of dat dus moeilijker verteerbaar is en waarom dan.
Eigenlijk lees je dus vooral dat gekookt/gebakken bot scherp kan splinteren tijdens het kauwen, niet dat het nog kan gaan splinteren tijdens de vertering in de maag?

Iets met het kip en het ei verhaal willen begrijpen ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362601
Splinteren tijdens vertering kan niet, tenzij er nog iets heel hards bij in de maag zit dat het bot kan breken. Het gaat erover dat verhit bot anders breekt dan vers en dan dus scherpere stukjes geeft.
Bij vertering in de maag van een hond wordt het opgelost, dus chemisch afgebroken, niet mechanisch klein gemaakt.
Door Anne in Zweden
#3362610
Janie2 schreef::D theorie theorie.
Ja, geeft wel geruststelling, maar mijn ervaring met zo'n stekelige beukennoot schil, is dat dat zo'n minimaal 24-30 uur nog in de maag kan blijven zitten.
Dat is er hier ooit uitgekotst, schrikken!, en herleid van onze boswandelingen moet dat dus zoveel uur geleden minimaal naar binnen gewerkt zijn.

Maar dat is dan dus onverteerbaar materiaal.
En dat bot, zal nu dus hopelijk volledig opgelost zijn.
Ik heb tot nu toe niks kunnen vinden. En er is inderdaad ook niet overgegeven.

Lizzy, ik kan het mij als westerling bij de bedoeinen wel voorstellen dat je vriendin die nacht niet geslapen heeft, bezorgd om de honden ;D

Er is helaas weinig technische info te vinden. Over hoe de samenstelling van rauw en gekookt bot in elkaar zit.
Wat gekookt bot dan harder maakt, verlies van collageen?, en of dat dus moeilijker verteerbaar is en waarom dan.
Eigenlijk lees je dus vooral dat gekookt/gebakken bot scherp kan splinteren tijdens het kauwen, niet dat het nog kan gaan splinteren tijdens de vertering in de maag?

Iets met het kip en het ei verhaal willen begrijpen ;D
Ik heb altijd begrepen, maar ook dat is een klok-en-klepel-ding, dat het eiwit de boosdoener is. Een beetje zoals het eiwit in een rauw ei vloeibaar is, maar als je het ei kookt, wordt het eiwit stevig, oftewel, de structuur ervan is veranderd. Maar nogmaals, ik weet er net zoveel van als jij. ;D
Door Larshann
#3362653
ik heb een hond die echt alles opeet, de grootste rotzooi eerst, plastiek zakken ed.. ook gekookt bot enz.. is er altijd wel weer uitgekomen, langs voor of langs achter :D Het langste dat ik heb moeten wachten was 5 dagen
Door Larshann
#3362675
Janie2 schreef:Wat een monster Larshann! Heb je al grijze haren?

Anne, klinkt plausibel met eiwitten.
een aantal ja ;D
maar omdat het al zo vaak gebeurd is, ben ik er ook wel wat relaxter in, maak me niet gauw meer ongerust over zoiets. Ze is ondertussen ook al 10j en is nooit ziek geweest, zelfs geen diarree ofzo. :o
Door Eef+Stippels
#3362726
Janie2 schreef:Yess.
Nog niets! Geen klachten en niets in zijn ontlasting.
Dierenarts had het over drie dagen, maar dat dingen ook langer in de maag kunnen blijven terwijl de rest passeert.

Hoe lang denken jullie dat het opletten is?
Fijn! :)

Inmiddels zit je op 4 dagen, dus het zal wel verteerd zijn, neem ik aan.

Wat kunnen ze je toch laten schrikken, he!
Bella heeft er ook echt een neus voor, ze vond net nog een boterham met salami in de bosjes ::) ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door