Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3360821
chooky schreef:Net gebeld over de uitslagen van Flea.
Het is geen cushing !!!!! :D :D :D
Zijn waardes van cortisol etc zijn volkomen normaal.

Waarschijnlijk een dikke vette hardnekkige ontsteking. Sinds de AB gestopt zijn (10 dagen kuur) ging het nog 2 dagen goed en daarna weer minder. De geur was ook weer terug net als het obsessief plassen en drinken. Vanavond dus plasje inleveren en plan maken om ontsteking te lijf te gaan.
Ik duik ook even in alternatieven. Ik heb een homeopathie EHBO kit, dus wellicht vind ik ook nog wat in de boekjes.
Gelukkig :-* !

Heb je enig idee wat de pH waarde is van de urine? Is de urine gecontroleerd op gruis?
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360829
Ik kan hem dat zo vragen. Ik ga nu richting de dierenarts om zijn nieuwe plasje te laten controleren.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360843
Ph normaal, geen gruis.
Wel weer ontsteking en weer wat suiker in zn urine.
Bloedsuiker was licht verhoogd, maar wees niet perse op suikerziekte (was daar nog te laag voor). Waar de suiker vandaan komt is onduidelijk. Nu eerst een langere kuur en dan kijken of de suiker met de bacteriën verdwijnt.
Hij gaf ook aan dat wanneer er niet hogere waardes voor suiker zijn dat het dan nog de vraagbaak of het verstandig is om daarmee te gaan klooien. Insuline instellen gooit de boel dan natuurlijk ook weer overhoop.
Door Lizzy
#3360870
chooky schreef:Ph normaal, geen gruis.
Wel weer ontsteking en weer wat suiker in zn urine.
Bloedsuiker was licht verhoogd, maar wees niet perse op suikerziekte (was daar nog te laag voor). Waar de suiker vandaan komt is onduidelijk. Nu eerst een langere kuur en dan kijken of de suiker met de bacteriën verdwijnt.
Hij gaf ook aan dat wanneer er niet hogere waardes voor suiker zijn dat het dan nog de vraagbaak of het verstandig is om daarmee te gaan klooien. Insuline instellen gooit de boel dan natuurlijk ook weer overhoop.
Maar verhoogde bloedsuikers en suiker in de urine zijn beide toch wel signalen voor suikerziekte? En de symptomen daarvan zijn veel plassen en drinken. Best wel gek, toch?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3360874
Fijn dat het geen cushing is.
Zijn er bepaalde bacterien aangetroffen in de urine? D.Mannose zou je dan eventueel ook kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360902
chooky schreef:Ph normaal, geen gruis.
Wel weer ontsteking en weer wat suiker in zn urine.
Bloedsuiker was licht verhoogd, maar wees niet perse op suikerziekte (was daar nog te laag voor). Waar de suiker vandaan komt is onduidelijk. Nu eerst een langere kuur en dan kijken of de suiker met de bacteriën verdwijnt.
Hij gaf ook aan dat wanneer er niet hogere waardes voor suiker zijn dat het dan nog de vraagbaak of het verstandig is om daarmee te gaan klooien. Insuline instellen gooit de boel dan natuurlijk ook weer overhoop.
Hoe was z'n fructosamine?
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360903
Suiker in de urine/ bloed + veel drinken en plassen zijn inderdaad symptomen, maar de bloedsuiker is slechts licht verhoogd, weer niet wat je zou verwachten met suikerziekte. Bovendien verminderen het drinken en plassen met het geven van de antibioticakuur. Maar bacteriën kunnen weer aangetrokken worden door de aanwezigheid van suiker. Daarom zou het ook nog kunnen wijzen op beginnende suikerziekte. Vandaar dat we willen testen hoe de urine is als de ontsteking zeker weten weg is. we gaan dus ook de laatste dag van de kuur nog een keer een plasje brengen.

Ik ga dan ook alle specifieke vragen stellen. De bacterie is niet op kweek gezet, dus het soort weet ik niet, maar D-mannose is wellicht een goed idee. Ik ga ook kijken naar het toevoegen van vezels en bladgroenten zonder de hoeveelheid koolhydraten te verhogen. Soorten suiker weet ik niet, heb ik niet gevraagd, maar kan ik natuurlijk de volgende keer wel doen.

Ik zat te denken dat hij natuurlijk ook last heeft van een chronische pancreatitis die aardig onder controle is door de carnibest. De alvleesklier is natuurlijk ook verantwoordelijk voor insulineproductie met de eilandjes van Langerhands. Zou wellicht kunnen dat die productie wat verstoord, verlaagd is? Als die geheel en al stil zou liggen zou ik echter verwachten dat de suiker veel hoger is in zijn bloed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360907
Wat is de fructosamine? Als die verhoogd is, zit je met suikerziekte. Als die normaal is is het wss een toevallige verhoging op het moment of beginnende suikerziekte.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360909
pearlsofpassion schreef:Wat is de fructosamine? Als die verhoogd is, zit je met suikerziekte. Als die normaal is is het wss een toevallige verhoging op het moment of beginnende suikerziekte.
Meet je dat in bloed of urine? Of allebei?
En kan dat met standaardanalyseapparatuur? Onze dierenarts heeft voor de urine een apparaatje waar binnen korte tijd een briefje uit rolt met allerlei uitslagen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360910
Bloed. Dat hoort bij de suikerwaarde. Glucose alleen zegt niet veel. Fructosamine zegt pas of er echt iets aan de hand is want die geeft lange termijn weer. Zou me verbazen dat dat niet mee bepaald wordt.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360911
pearlsofpassion schreef:Bloed. Dat hoort bij de suikerwaarde. Glucose alleen zegt niet veel. Fructosamine zegt pas of er echt iets aan de hand is want die geeft lange termijn weer. Zou me verbazen dat dat niet mee bepaald wordt.
Ik zal het hem vragen als we weer voor het plasje gaan. Dat heeft hij wel in de computer staan. Bloedwaardes zijn bepaald om te kijken of het suikerziekte zou zijn. Toen is dus ook gekeken naar waardes die konden wijzen op cushing. Het was allemaal niet doorslaggevend toen. Vandaar de vervolgtests.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3364001
Flea heeft toch suikerziekte. We zijn vandaag gestart met de insuline, 2x daags 7 eenheden (hij is 22,5 kg). Ik heb ook een glucosemeter-starterskit besteld zodat we zelf in de gaten kunnen houden wat zijn waardes zijn. Woensdag 2 januari op controle.

Flea krijgt nu twee keer daags zijn carnibest + smuldier vanaf gisteren aangevuld met 50 gram groentemix (andijvie, witlof, pompoen) + curcuma en chiazaad.

Ik las dat een aantal van jullie zelf bloedprikken. Onze dierenarts vertelde dat hij daar zelf weinig ervaring mee geeft. Zijn patiënten met diabetes komen regelmatig op controle en de baasjes willen niet zelf bloedprikken. Waar kan ik het prikken het beste doen? Ik zag dat katten voornamelijk in het oor geprikt worden. is dat bij de hond ook een goede plek? Oor verwarmen en dan aan de rand prikken. Bij de hond zag ik in de lip/ tandvlees, maar dat lijkt me een hele vervelende plek om te prikken en voor ons ook lastiger. Moet ik de plek eerst nog schoonmaken? Zo ja waarmee dan?
Door Lizzy
#3364016
Jeetje, dus toch! Getsie, vervelend.... :-\ . Ik weet niet hoe/waar je bloed moet prikken bij een hond maar ik lees inderdaad ook dat dit meestal in de lip gebeurd. Ik denk dat het wel meevalt, met hoe gevoelig dat of die is aan de binnenkant maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die je daar meer over kunnen vertellen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door