Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#3359289
Hoi allemaal,

Inmiddels is onze Flea bijna 14 (17 november). Hij wordt een beetje doof, maar voor de rest doet hij het heel goed. Hij loopt nog heel soepel een mooi en huppelt nog regelmatig en kijkt ook heel (vr)olijk uit z'n oogjes. Hij heeft goede eetlust.
Hij heeft wel al vanalles achter de rug. Hij heeft een tumor in zijn zij gehad, die door zijn lijf heel netjes ingekapseld was en die heeft de da dus ook heel netjes weg kunnen halen. Hij heeft ook al heel lang chronische pancreatitis, wat onder controle is door de pancreas-carnibest. Vorig jaar is zijn gebit onder handen genomen en zijn daar wat onderdelen uit verwijderd. Ook heeft hij een gevoelige prostaat. Ik geef hem de prostaat-vitaal van de kruitvat met zaagpalmblad en pompoenpitolie. Sla ik er per ongeluk 3 over heeft hij meteen weer bloeddruppeltjes (dat doen we dus ook niet). Hij krijgt dagelijks visolie extra (met borageolie), vitamine C, prostaat vitaal en een glucosamine-combi (met chondroitine, MSM en duivelsklauw) en dat pakketje 2x per dag bij het eten. Hij eet de pancreas-carnibest, smuldier aangevuld met restjes van de katten, eitjes, soms kippenbekjes etc.

Pasgeleden viel het ons op dat Flea heel veel drinkt (heeeeeel veel) en dus ook heel veel plast (heeeeeeel veel en lang). We zijn dus naar de dierenarts geweest. Ook rook zijn ochtendurine wat 'raar'. Zoetig. We hebben een plasje meegenomen naar de da.
Hij heeft dit nagekeken, er zat glucose in de urine (3 plusjes), volgens mij was het soortelijk gewicht niet heel opvallend (ik heb de getallen niet onthouden, maar hij had 'erger' verwacht). Ook zaten er ontstekingscellen in de urine dus in ieder geval een urineweginfectie (hij heeft dus een AB-kuurtje meegekregen) Ik heb mijn gedachtes over cushing en diabetes gedeeld. Hij zei dat Flea geen typische cushing-klachten heeft. Hij heeft dan alleen het veel drinken en plassen (wat wel inderdaad heel veel is), en een beetje het meer willen eten. Maar vacht ziet er goed uit, geen kale plekken, huid voelt normaal, geen hangbuik, niet sloom, geen spierzwakte die opvallend is anders dan dat het een ouder wordend hondje is.
De DA heeft ook bloed afgenomen. Ik kreeg een mailtje dat de glucose in het bloed wat verhoogd is, maar niet zoveel als je verwacht bij diabetes. Ook was de alkalische fosfatase verhoogd. Daarom heeft het lab wat extra tests laten doen waarvan de uitkomst mogelijk kan wijzen op cushing. Nu gaan wij dit weekend een test doen waarbij we drie dagen de ochtendurine opvangen. De tweede dag na het opvangen van de urine krijgt hij 3x dexamethason en 8 uur na de laatste dosis vangen we weer urine op. Als ik het goed gelezen heb gaan ze dan de verhouding cortisol creatine meten en vergelijken ze de drie dagen. Ze kijken ook naar het effect dat de dexamethason heeft op de cortisolwaarden.
Tegelijk zijn we ook al wel gestart met de AB voor de urineweginfectie. De DA had al wel aangegeven dat dit al vrij snel ook een effect zou kunnen hebben op het vele drinken en plassen en ook op de geur (ontsteking kan namelijk ook die zoetige, weeïge geur geven). Ik meen al te merken dat hij iets rustiger is, ook niet meer obsessief op plassen buiten.

Heeft iemand van jullie wel eens gezien dat honden maar heel beperkt symptomen hebben van cushing, maar toch daadwerkelijk cushing hebben? Nog ideeën wat dit beeld (incl. waardes en tests) anders zou kunnen zijn?
We hebben een fijne DA die het fijn vindt als je meedenkt en ook goed kan luisteren, dus dat is in ieder geval fijn.

Groetjes,
Eva & Flea
Laatst gewijzigd door chooky op di 25 dec 2018, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3359297
Hoi Eva, jeetje, 14 jaar alweer.......! Is kan me nog zo voor de geest halen dat je hem als pup kreeg!

Voor zover ik weet heb je bij Cushing vaak meer klachten, naast veel drinken en plassen. Enorme eetlust is er daar wel 1 van. En een dunne/slechte vaak ook, maar ik heb ook wel honden gezien waarbij dat meeviel. Toch merk je bij honden met Cushing toch ook vaak wel wat aan de conditie.

Ik vind net deze site: https://www.mcvoordieren.nl/cushing-hond. Volgens mij staat daar wel alles dat je moet weten. Ik hoop dat Flea geen Cushing heeft!!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3359299
Cushing begint vaak sluimerend met meer drinken/plassen/eten. Door veel dierenartsen wordt niet gelijk aan cushing gedacht en gaat er tijd overheen waarin nog meer symptomen naar voren komen tot het cushing beeld duidelijk in zicht komt. Gelukkig is jouw dierenarts alert en wordt er nu getest op cushing. Als het cushing blijkt te zijn dan is daar medicatie voor waarmee de hond prima oud kan worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359303
Als je zegt dat de vacht en conditie ed niet zo slecht is als verwacht bij Cushing, vergelijk je dan met Flea voorheen? Of zegt de DA dat?
Want al die symptomen die je noemt als niet of minder aanwezig zijn wel zaken die merkbaar beter zijn bij honden op vers dan honden op brok. Dat zou een vertekend beeld kunnen geven.
Ale, misschien ook niet he, ik probeer maar mee te denken. ;)

Ik duim dat het wat anders en goed behandelbaar is.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3359304
Dat is het hem dus. Ik zie geen verschil in vacht en conditie.
Dat verschil heb ik alleen gezien toen met zijn gebit en tumor en dat was een verschil de andere kant op. Hij werd weer energieker en vrolijker.
Sindsdien heb ik hem niet echt achteruit zien gaan. Ik zie nu alleen een lichte verbetering in de rust en obsessiviteit op water en plassen na de start van de AB.n[attachment=0]IMG_3853.jpg[/attachmentn
Bijlagen
IMG_3853.jpg
IMG_3853.jpg (1.71 MiB) 2711 keer bekeken
Door Lizzy
#3359306
Hij ziet er goed uit. Nou zegt dat natuurlijk misschien niet alles (wat Laika schrijft klinkt niet onlogisch) maar als je nu al verbetering merkt denk ik niet direct aan Cushing. Maar goed, je gaat het sowieso laten uitsluiten, toch?
Gebruikersavatar
Door chooky
#3359309
Ja, daar heb je gelijk in.
Ik vind het bij dit soort dingen toch altijd wel fijn om ook even bij jullie te raden te gaan. Er zit zoveel kennis, ervaring en ook ervaring met honden op vers op dit forum. Ik dacht inderdaad ook vertekend beeld bij het geven van vers (en de supplementen die hij krijgt).
Door Lizzy
#3359310
chooky schreef:Ja, daar heb je gelijk in.
Ik vind het bij dit soort dingen toch altijd wel fijn om ook even bij jullie te raden te gaan. Er zit zoveel kennis, ervaring en ook ervaring met honden op vers op dit forum. Ik dacht inderdaad ook vertekend beeld bij het geven van vers (en de supplementen die hij krijgt).
Je mag altijd je vragen stellen natuurlijk :-* ! Dat vertekende beeld is misschien niet helemaal een gek idee... Ik ben nu meerdere honden met cushing tegen gekomen op brokken....... :-X :-X :-X . Met een hond die er ZO uit ziet had ik al 100 keer eerder bij de dierenarts gezeten hoor. Dus misschien houdt huid en conditie zich wel langer "goed". Ik hoop het niet. Ik hoop dat Flea een ontsteking had en het steeds minder zal worden, het drinken en het plassen.

(ik ben een keer een hond tegen gekomen... Een Dalmaat... Die eigenaar staat aan me te vertellen dat het niet zo goed gaat met zijn hond, dat ze zoveel drinkt en plast. Ik kijk naar die hond en ik vraag "ben je al bij de dierenarts geweest?". Want die hond zag er niet uit :-X :-X :-X . Een vacht..... meer dan verschrikkelijk. En hij vertelde ook dat ze echt al een oude hond was. Nou, voor een Dalmaat is 10 echt niet zo oud. Ik zeg "gratis diagnose van mij, moet je bij je dierenarts maar laten bevestigen maar zij lijdt zeker te weten aan de ziekte van Cushing". En dat klopte dus ook. Ik was verbouwereerd dat ze niet eerder met haar naar de dierenarts waren geweest. De hond zag er in mijn ogen echt niet uit).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359313
Ik kan het me zo voorstellen Lizzy. Maar er zijn weinig mensen die zo met hun neus op hun honden zitten als jou, of zelfs de doorsnee-bp'er.
Als het echt zo langzaam erger wordt, valt dat ook moeilijk op. Dat is zelfs als het heel snel gaat een valkuil, bij je eigen dieren.
En wat op brokken normaal is, dat is idd al iets wat jij vreselijk zou vinden. Maar zij zijn dat gewend he.
Als je versvoert, kan je je dat moeilijk voorstellen, maar die vette vacht, dat merk je echt niet, als je dat gewend bent. Ik vind het nu ook vreselijk bij brokkenhonden en katten, die vette laag die op je handen achterblijft, maar vroeger was ik me er zelfs niet van bewust. :-X
Door Anne in Zweden
#3359317
Goh, ik dacht dat dit topic om een nieuwe variant van cushing ging, de 'flea cushing', oftewel door vlooien veroorzaakte cushing. Blijkt je hondje Flea te heten! ;D ;D ;D

Wel een mooie meneer hoor, die vlo van je! :D Ik hoop dat hij nog jaren in goede gezondheid mee kan!
Gebruikersavatar
Door chooky
#3359422
Anne in Zweden schreef:Goh, ik dacht dat dit topic om een nieuwe variant van cushing ging, de 'flea cushing', oftewel door vlooien veroorzaakte cushing. Blijkt je hondje Flea te heten! ;D ;D ;D

Wel een mooie meneer hoor, die vlo van je! :D Ik hoop dat hij nog jaren in goede gezondheid mee kan!
Ha ha! Ik snap de verwarring.
Fliepie is onze mooie langpootmug. Toen hij jong was wilden ze hem allemaal hebben ;D Hij stond zo mooi hoog op z'n pootjes :)
Zaterdag gaan we beginnen aan het verzamelen van de drie dagen urine, zodat we maandag de drie buisjes in kunnen leveren. Als het goed is krijgen we dan donderdag of vrijdag de uitslag.
Door Lizzy
#3359432
Ik ben benieuwd. Laat het ons weten? Gaat het inmiddels al beter met Flea, nu hij op AB staat?
Gebruikersavatar
Door chooky
#3359434
Het gaat iets beter. Hij is rustiger, kan beter zijn plas ophouden, trekt je niet meteen naar iedere boom of verticaal object als je buiten wandelt. Hij verdeelt ook weer zijn plas over meerdere bomen. Eerst plaste hij direct bij de eerste boom/struik bijna zijn volledige blaas leeg. Hij drinkt ook minder obsessief.
Hij drinkt en plast nog wel veel naar mijn zin, maar minder en minder obsessief. Dus vooruitgang.
Ik vermoed dat als er cushing in het spel is, het inderdaad in een vroeg stadium is. Ik hoop nog steeds op geen cushing.
Ik vond ergens een lijst met supplementen die kunnen helpen om de symptomen van cushing te verminderen, onder andere visolie, vit. C en vit. B. Hij krijgt sowieso die eerste twee en vanaf het begin van de week elke dag een ei.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
Door Lizzy
#3359500
Ik hoop ook heel hard met je mee. Vind het op zich wel positief dat er vooruitgang in zit. Nou, we gaan het horen!
Gebruikersavatar
Door chooky
#3360811
Net gebeld over de uitslagen van Flea.
Het is geen cushing !!!!! :D :D :D
Zijn waardes van cortisol etc zijn volkomen normaal.

Waarschijnlijk een dikke vette hardnekkige ontsteking. Sinds de AB gestopt zijn (10 dagen kuur) ging het nog 2 dagen goed en daarna weer minder. De geur was ook weer terug net als het obsessief plassen en drinken. Vanavond dus plasje inleveren en plan maken om ontsteking te lijf te gaan.
Ik duik ook even in alternatieven. Ik heb een homeopathie EHBO kit, dus wellicht vind ik ook nog wat in de boekjes.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door