Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sam28
#3359316
Ik ga vanmiddag eens zoeken op de Angiostrongylus vasorum en de info doorsturen naar mijn DA, Ik ben met je eens dat hij hierin echt achterloopt. Ik moet nu eerst maar eens aan mn scriptieonderzoek want dat loop ik ook al uren uit te stellen. ;D
Door Lizzy
#3359318
De worm heet: Angiostrongylus vasorum. En het is wel degelijk een hartworm. Je mag het van mij ook longworm noemen, ik vind het allemaal goed. En ja, ze zitten wel degelijk in het hart. Bij Linga was de reden om een rontgenfoto te maken van de thorax ook dat mijn dierenarts vreemde hartgeluiden hoorde. Even een quote van de dierenfaculteit Gent:

"The French heartworm Angiostrongylus vasorum is a parasitic nematode that lives in the pulmonary vessels and the heart of canids". En nog een keer in het Nederlands "Angiostrongylus vasorum of de ‘Franse hartworm’ is een nematode die leeft in de longbloedvaten en het hart van hondachtigen".

Maar je dierenarts moet zich hoognodig eens inlezen in de hartworm materie :-X . Vakliteratuur, vakliteratuur, vakliteratuur. Als ie niet te oud is, heeft hij nog van Rolf Nijsse college gehad waarschijnlijk en het eerste artikel is ook door Rolf geschreven:

https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... us-vasorum

http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art80501.pdf

Until recently, autochthonous infections with Angiostrongylus vasorum were not thought to occur in The Netherlands. However, in 2007 four dogs were diagnosed with angiostrongylosis. Three of them had never left the country. Subsequently, faecal samples from 485 dogs living in the same region where the positive dogs had been diagnosed in 2007 were collected through veterinarians, hunting associations and kennels between January and April 2008. A. vasorum larvae were found in faecal samples of four dogs. Three of those had never been outside the country. Though only few samples were found positive, A. vasorum is now considered autochthonous in The Netherlands.
Door Lizzy
#3359319
Als meneer de dierenarts wil, kan ie zelfs de Franse Hartworm in de ontlasting van mijn hond Linga zien:



Zelf in de baermann gezet en door mijn eigen microscoop beken en gefilmd. En als ie mij niet gelooft belt ie Rolf Nijsse even, van de UU. Die kent trouwens ook mijn geval met Linga. En er zitten hier meerdere mensen wiens hond hartworm heeft gehad he. Sieneke's Huette heeft Franse hartworm gehad, maar OK, zij komt met hond ook wel eens in Frankrijk. Doranto haar Harry heeft hartworm gehad. Volgens mij ook niet in het buitenland geweest. Joyce1985, daarvan weet ik alleen niet of de hond in het buitenland is geweest en Parelridder d'r hond. Volgens mij ook niet in het buitenland geweest.

Nog niet zo lang geleden is de pup van Marjoleine Roosendaal overleden aan Franse hartworm. Niet in het buitenland geweest, zij woont in Almere en daar is al eerder hond met hartworm aangetroffen. Marjoleine is medeoprichter van Dogzine Magazine.
Door Anne in Zweden
#3359320
sam28 schreef:Ik ga vanmiddag eens zoeken op de Angiostrongylus vasorum en de info doorsturen naar mijn DA, Ik ben met je eens dat hij hierin echt achterloopt. Ik moet nu eerst maar eens aan mn scriptieonderzoek want dat loop ik ook al uren uit te stellen. ;D
Als je je nou echt verveelt, lees dan dit topic eens door. Of laat je dierenarts die lezen. :biggrin2: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... it=vasorum
Door Lizzy
#3359321
Anne in Zweden schreef:Als je je nou echt verveelt, lees dan dit topic eens door. Of laat je dierenarts die lezen. :biggrin2: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... it=vasorum
En in mijn topic kun je vinden dat in 2009 de UU de eerste publicaties over de Franse Hartworm rond heeft laten gaan, bij honden aangetroffen die niet in het buitenland waren geweest. Deze dierenarts loopt dus nu 9 jaar achter. Best erg :-X
Door Anne in Zweden
#3359322
Lizzy schreef:En in mijn topic kun je vinden dat in 2009 de UU de eerste publicaties over de Franse Hartworm rond heeft laten gaan, bij honden aangetroffen die niet in het buitenland waren geweest. Deze dierenarts loopt dus nu 9 jaar achter. Best erg :-X
En nog erger: waarschijnlijk is hij niet de enige... :(
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359323
Ik ga alles doorspitten en naar mijn DA sturen. Hij loopt inderdaad enorm achter. En aangezien ik dit een van de betere dierenartsen vind die ik ben tegengekomen vrees ik voor de rest. :-X
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359327
Lizzy, dat eerste onderzoek in de link heb ik inderdaad gelezen. Ik wist het niet meer zeker dus heb dat niet tegen de DA vertelt. Ook zo vervelend om iets te beweren wat niet klopt. ;)
Nogmaals, de DA heeft niks geks gehoord in zowel haar longen als hart.

Ik zit je eerste bericht te lezen van 2015 en vind dit stuk wel herkenbaar:
Want ze kucht al een paar weken. En het klinkt als zo'n kennelhoest kuchje. Maar het rare is, soms kucht ze dagen niet. En soms kucht ze meerdere keren op een dag wel. En met dat ik dacht "morgen naar de dierenarts" hoorde ik haar de rest van de dag en de dag erop niet meer.

Ze is verder in tiptop conditie. Ze rent iedere dag minimaal 1 uur mee met de wandeling. Niks aan haar te merken. Ze eet als paard.
Maar voor de rest is er dus zo niks te horen.

Ook uit een reactie van Parelridder is wat herkenbaars:
Vaak zien we vieze oogjes bij honden met andere ziekteprocessen omdat het evenwicht hier heel precair is.
Ziva heeft de laatste 2 weken af en aan iets vieze oogjes, heeft ze nooit gehad. Maar begrijp ik goed dat ze alleen vieze oogjes krijgen na behandeling? Ik lees daarnaast ook wat over oren. Ziva heeft de laatste weken ook wat geflapperd met dr oren. Maar zowel met oren en ogen niet genoeg om me zorgen te maken. (ben op blz 11 van je topic want mn onderzoek word toch niks nu)

Oke, ik mag niet panieken, voel me een beetje hypochondrisch vwb Ziva nu. Ik ga eerst de mail naar de DA sturen. Ik weet dat hij vrij is vanmiddag en dan morgen maar overleggen verder. En anders stuur ik ontlasting op naar van 't Woud of diergeneeskunde Utrecht.
Door Lizzy
#3359330
Ik weet echt niet in welk stadium van een besmetting je bij een hond ook hart/longproblemen kunt horen. Linga had natuurlijk echt een forse besmetting. Maar je zou zeggen dat zou ze hoesten van de Franse hartworm: heeft ze een pittige besmetting en zou je iets aan long/hart moeten kunnen horen. Maar dat is wat ik gok.

Nu hoest ze maar wat heeft de dierenarts daar voor verklaring voor?

Linga had geen vieze ogen of oren. Maar achteraf kan ik wel zeggen dat haar conditie minder goed was door de hartworm. Ik heb daar niks van gemerkt, in die zin: ik dacht "ze wordt een dagje ouder" maar toen de hartworm eenmaal uitgeroeid was, was haar conditie toch beter dan tijdens de besmetting.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359331
Ik denk ook al even; ach, ze wordt een dagje ouder. Ik zou zelf ook denken dat als ze hoest van de hartworm er ook wel wat te horen moet zijn, hij heeft echt secuur geluisterd.

De DA zei dat ze of herstellende wat een lichte kennelhoest was of dat ze een irritatie had bij haar trachea. Irritatie trachea kan natuurlijk. Kennelhoest geloof ik niet zo in. Ik woon in een gebouw met redelijk wat honden en ik heb niemand erover gehoord nog, zowel niet dat Ziva besmet kon worden door hen als andersom. Ze kan het natuurlijk op straat oplopen maar ik vermijd de meeste honden. Ze is afgelopen week voor de 4e keer in korte tijd gebeten, steeds door een ander k*t-keffertje. De laatste keer zag ik haar rustgevende signalen uitzenden en haar kop afwenden terwijl dat andere hondje steeds harder ging grommen en hap deed voor ik kon reageren. Uiteraard lopen ze allemaal los ook. :-X

De DA is ondertussen gemaild maar verwacht daar niet voor morgen antwoord op aangezien hij vrij is vanmiddag.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359381
De DA belde en heeft mn mail gelezen. Blijkbaar hadden we een spraakverwarring en bedoelde hij de A.vasorum. Hij had ook nog een andere naam voor de franse hartworm, ben ik wel ergens tegengekomen maar de naam vergeten en nu geen tijd om die op te zoeken. Ik moet poep inleveren en dan gaat hij het opsturen naar diergeneeskunde.
Zal zo eens kijken of ik kan poepscheppen. Ze poept meestal alleen in de ochtend en morgen heb ik geen tijd om het weg te brengen direct. Dus hopelijk kakt ze zo meteen nog.
Door Anne in Zweden
#3359383
sam28 schreef:De DA belde en heeft mn mail gelezen. Blijkbaar hadden we een spraakverwarring en bedoelde hij de A.vasorum. Hij had ook nog een andere naam voor de franse hartworm, ben ik wel ergens tegengekomen maar de naam vergeten en nu geen tijd om die op te zoeken. Ik moet poep inleveren en dan gaat hij het opsturen naar diergeneeskunde.
Zal zo eens kijken of ik kan poepscheppen. Ze poept meestal alleen in de ochtend en morgen heb ik geen tijd om het weg te brengen direct. Dus hopelijk kakt ze zo meteen nog.
Mijn Zweedse da zei dat ik de keutels zo ongeveer moest opvangen voordat die de grond raakten, omdat er anders een kruisbesmetting met eventueel besmet slakkenslijm op het gras zou kunnen plaatsvinden en de keutel dan positief getest zou kunnen worden zonder dat er sprake was van een besmetting bij Max. Ik hoop voor je dat Ziva kan poepen met een bakje onder d'r kont, haha! Onze Max keek echt heel vreemd. ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359384
Ik denk dat ziva me heel vreemd gaat aankijken en zich omdraait om naast heb ding te kakken. ;D

ooh ik neem wel een krant mee die ik er dan snel onderschuif... ;D
Door Anne in Zweden
#3359386
sam28 schreef:Ik denk dat ziva me heel vreemd gaat aankijken en zich omdraait om naast heb ding te kakken. ;D

ooh ik neem wel een krant mee die ik er dan snel onderschuif... ;D
Da's ook een goed idee inderdaad! Krantje lezen op het toilet, wie wil dat nou niet! ;D
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359400
Ziva heeft de plus folder op de wc gelezen. ;D Ze vond de plus net zo'n kak winkel als dat ik dat vind. ;D
Poep is ingeleverd. Ik ben heel benieuwd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door