Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3359189
pearlsofpassion schreef:Bewaar je het dan in de koelkast, Anne?
Ja, altijd in de koelkast. Zodra de ergste hitte eraf is, gaat het de koelkast al in. De kokosolie wordt dan weer hard (is tijdens het roeren vloeibaar geworden), al kan er wel wat vocht naar boven drijven wanneer de boel is afgekoeld. Ik schud het potje dan ook altijd voor gebruik.
Door Anne in Zweden
#3359192
sam28 schreef:Ah ja, dat recept ziet er makkelijk uit. Dankjewel. :)
Graag gedaan. Let op: het deksel is je beste vriend als je golden paste maakt! Tenzij je graag een felgele keuken wilt natuurlijk. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359197
Anne in Zweden schreef:Ja, altijd in de koelkast. Zodra de ergste hitte eraf is, gaat het de koelkast al in. De kokosolie wordt dan weer hard (is tijdens het roeren vloeibaar geworden), al kan er wel wat vocht naar boven drijven wanneer de boel is afgekoeld. Ik schud het potje dan ook altijd voor gebruik.
Thanx!
En is het dan schepbaar? Of zelfs vloeibaar? Of laat je het dan steeds even opwarmen om er wat af te nemen?
Door Siberienne
#3359198
Blokkades hoeven niet altijd met bot te maken te hebben, maar kunnen (zeker na een oud trauma) ook in bindweefsel of spieren zitten.

Ik kan de filmpjes nu niet bekijken, internet in de trein is te traag

Maar Shadow ging op een gegeven moment scheef lopen voor de step en dat was een spierprobleem dat met triggerpoints behandeling is opgelost.

Wat ik bij hem zag was een soort ‘trekking’ door de vacht als ik hem aaide. Net alsof er een golfje door de huid ging. Maar in en om huis zag ik niks, alleen als hij trok aan zijn tuig ging hij krom lopen.
Soms kun je ook kruinen in de vacht zien of doffere plekken bij het aangedane gebied.

Dus misschien toch een mening van een ‘peut die verschillende technieken toepast? Ik ben erg goed geholpen door Mariska Martens van Actief dier maar Belfeld is voor jou ver weg denk ik.
Door Anne in Zweden
#3359199
pearlsofpassion schreef:Thanx!
En is het dan schepbaar? Of zelfs vloeibaar? Of laat je het dan steeds even opwarmen om er wat af te nemen?
Schepbaar. Het hangt er een beetje van af hoe het water met de kurkuma reageert, dat wil per merk kurkuma weleens verschillen. Bij mijn merk heb ik dus bij 450 ml water een schepbare golden paste nadat die is afgekoeld. Gebruik ik meer water, wordt de pasta ook vloeibaarder. Waarschijnlijk moet je dat een beetje uitvogelen, wat precies de juiste verhouding water-kurkumapoeder is.

Ik verwarm het in ieder geval nooit. Veel te veel werk! :o :D Ik meng het voor twee honden met wat yoghurt en slagroom, en dan de overige 'medicijnen' erdoor (zalmolie, mariadistel). Ook doe ik er een lepel kattenblikvoer doorheen, voor de lekker. :biggrin2: De husky krijgt een schepje golden paste (plus een lepeltje mariadistel) in een opgevouwen plakje gerookte kalkoen, anders blieft ie het niet. ::) Vandaar dat schepbaar voor mij het handigst is, maar als je vloeibaar wilt, kan dat dus ook.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359214
OK, thanx !

Ik weet niet of het doenbaar is voor 1 kat. Heb het vorig jaar geprobeerd, maar dat waren zo ontzettend kleine hoeveelheden... :-X Gewoon niet werkbaar.
Je kan het vast wel invriezen in weekporties en dan pakweg voor 4 weken tegelijk maken?
Maar goed, ik laat dit topic weer terug aan TS. ;)
Door Lizzy
#3359222
Anne in Zweden schreef:Golden paste is niet lastig (zelfs mijn man kan dat maken ;D ), waarschijnlijk zie je gewoon door de bomen het bos niet meer.

Dit is het recept dat ik altijd maak (uit het topic van Lizzy gehaald destijds):

* 60 gram goede kwaliteit kurkumapoeder in een pannetje.
* 450 ml water erbij, goed roeren.

* Al roerend langzaam aan de kook brengen (let op, blijf erbij; zodra het mengsel naar het kookpunt gaat, begint de boel te bubbelen en te spatten, dus hou het deksel bij de hand!).
* Wanneer de boel bubbelt, temperatuur zo laag mogelijk zetten, en dan met deksel erop 10 minuten heel zachtjes laten pruttelen. Af en toe roeren (deksel voorzichtig optillen, ivm spetters).

* Ondertussen 80-90 gram kokosolie afwegen, en drie theelepels zwarte peper malen.

* Na 10 minuten pruttelen pan van het vuur, even wat laten afkoelen (minuutje of 10 ook),
* dan peper en kokosolie erdoor roeren. Zorg dat alles goed vermengd is.

* Daarna in een schoon potje stoppen en verder laten afkoelen.


Met deze hoeveelheid doe ik ongeveer 8-10 dagen, met drie honden. Na een dag of 10 wordt het mengsel wel ranzig, dus als je maar één hond hebt die golden paste krijgt, kun je beter de helft van dit recept maken (dus 30 gram kurkumapoeder, 225 ml water, 40-45 gram kokosolie en 1,5 theelepel zwarte peper).
Grappig! Ik maak het sinds kort ook met kokosolie en heb al een paar keer gedacht "getsie, lijkt wel ranzig geworden" en weggeknikkerd. Ik ben dat niet gewend, met olijfolie blijft het langer goed. Tenminste, dat idee heb ik wel.

Deze is misschien wat voor jou PoP:

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359225
Thanx Lizzy. Die beantwoord idd al mijn vragen en ik weet zelfs meteen hoeveel ik dan moet geven. Bij katten is een achtste theelepel wel genoeg, dus de grootte van een erwt blijkbaar.
In de vriezer bewaren zou dan ook geen probleem mogen zijn.
Super!

Ik denk niet dat Luis het zal eten, maar Cuzco vond het vorig jaar best lekker. En Cuzco is ook de zware van de 2, beweegt iets minder soepel, die kan dat wel gebruiken voor zijn gewrichten.
Door Anne in Zweden
#3359234
Leuk filmpje! Ik moet alleen altijd met mijn ogen draaien als ik mensen zie worstelen met een dikke saus en een houten lepel in een klein pannetje… Zooo onhandig! Met een garde gaat het stukken sneller en makkelijker! Maar goed, da's mijn persoonlijke voorkeur.

Ik maak de pasta altijd met kokosolie omdat mijn honden het met olijfolie niet lekker vinden. Kan ik wel begrijpen, da's zo bitter dan. Maar kokosolie gaat erin als koek; Laika likt zelfs het pannetje altijd uit nadat het is afgekoeld! :o De honden vinden het ook niet erg als de pasta na een dag of 10 wat 'oud' ruikt, daar heb ik meer last van dan zij. ::) Maar meestal is de pasta eerder op dan pas na 10 dagen, dus is het hier geen groot probleem. Wel handig om te weten dat het ingevroren kan worden!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3359311
De dierenarts kon, mbt hoesten, wat horen bij haar trachea. Hart en longen waren schoon. Hij trok in twijfel dat het hartworm kon zijn want dat kwam niet voor in NL. Toen ik vertelde iemand te kennen die haar hond het had opgelopen in NL kon het niet anders dan longworm zijn. Ik heb gezegd dat ik 100% zeker was dat het hartworm was, hij heeft het maar gelaten en er het zijne van gedacht. Hij gaat navragen of hartworm in de ontlasting te zien kan zijn. Hij geloofde me niet dat het kon. Ik heb een top dierenarts hoor, maar geloof dat hij het soms ingewikkeld vind dat ik ook genoeg weet.

Voor de pijn heb ik nu novacam mee. Ik stond buiten en dacht dat ik voor een verwijzing kwam en niet direct andere pijnstilling. Echt, mijn hoofd, ik kan het er wel afschieten. :-X :censored2:
Ik ga nu maar de novacam proberen en als dat ook niet werkt bel ik volgende week met de vraag voor een verwijzing. Hij heeft wel mn filmpjes bekeken en mn verhaal aangehoord. Ik vertelde hem dingen waarvan hij zei dat hij daar echt geen verstand van had.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359312
Het zou kunnen dat ik verkeerd ben, maar is de Franse Hartworm geen longworm? Het protocol om de larven te vinden in de ontlasting is alleszinds die van longwormen. En de wormen leven in de longen, of ze ook in het hart zitten, weet ik niet. Misschien zijn dat nog andere soorten wormen?

Hoe dan ook, onderzoeken kan geen kwaad.
Door Anne in Zweden
#3359315
Het heeft geen zin om over de termen longworm en hartworm te debatteren. Het enige wat telt is de Latijnse naam, en de gevaarlijke hartworm waar Lizzy mee te kampen heeft gehad, heet Angiostrongylus vasorum. Als je dierenarts beweert dat díe niet in NL voorkomt, dan loopt hij achter met z'n bijscholing.

Een andere veel voorkomende worm is de Crenosoma vulpis. Ik denk dat je da die bedoelt als hij het over 'longworm' heeft, maar de Crenosoma is vrij ongevaarlijk vergeleken bij de Angiostrongylus vasorum.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door