Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3357331
Ervaringen gevraagd. Maar ook om het eens benoemd te hebben hier.

Dit is het verhaal:

In augustus zie ik Fritzi (rauwdouwer in het kwadraat maal 1000 - alles bij die hond moet in standje turbo) over een sloot heen springen en zo op de steile wand klappen. En ik denk nog "shit" en met dat ik met m'n ogen kon knipperen, sprong ze ook weer terug. En ik zie haar denken "ruk". En ja hoor, vanaf dat moment liep ze op 3 poten. Dus ik naar huis. Traumeel erin. En aangezien ik thuis niets aan haar poot voelde dat gek deed en zij nergens aan gaf pijn te hebben, ben ik niet naar de dierenarts gegaan. Dag later was het al een stuk beter. Paar daagjes rustig aan gedaan en weer mee naar het bos genomen. Toch direct na 1 wandeling zag ik dat ze niet 100% liep. De meeste zagen niks. Ik heb haar 1 weekje thuis gehouden en heb haar daarna 1 weekje in het bos aan de lange lijn gehad. En toen liep ze weer als een zonnetje. En weken lang als een zonnetje gelopen.

Van de week, ik ga naar het bos met de honden, Fritzi rent 3 passen het bos in en komt op 3 poten naar me toe. Ik denk "steentje of eikeltje tussen haar teentjes". Maar nee, niks van dat alles. Ik gelijk weer naar huis. Omdat het om dezelfde poot ging (deze is ook geopereerd eerder dit jaar, dat bultje is tussen haar tenen weggehaald) heb ik direct de dierenarts gebeld en ben 's middags langs gegaan.

Onderzoek dierenarts: Grondig alle tenen (eronder, ertussen, erboven) nagekeken en gevoeld. Pols gevoeld en bewogen, hele bot af gevoeld, elleboog gevoeld en gebogen, schouder, nek. Gewoon nergens nul belemmering. Ook nergens gaf Fritzi pijn aan. Mijn dierenarts zei "ik wil met alle liefde die hele poot van voor tot achter röntgenen maar ik weet niet eens waar de pijn vandaan komt, ga eerst naar Irene, fysio en manueel therapeut, misschien heeft zij een idee". Bij mijn dierenarts aangegeven dat zij erg gevoelig reageert op haar poot als ik er tegen aan tik, dierenarts weer gekeken en gevoeld, zag inderdaad de reflexen als ik tegen haar tenen tikte, maar kon er geen chocolade van maken, tijdens het onderzoek aan d'r teentjes reageerde ze niet, nul, niks.

Dag erop zeg ik tegen Leo "Leo, Fritzi heeft een platvoet! En dit had zij echt absoluut eerder niet! Aangezien ik zelfs zie als er een haartje verkeerd staat weet ik het zeker: dit is nieuw". Leo meekijken, ja verdomt, ze heeft een platvoet. Tenen staan plat. Wat gek! Ik goegelen. En vanmorgen vond ik het. Ik denk dus dat ik weet wat er aan de hand is:

"Looks like a "Dropped Toe", which results from cutting or disruption of the superficial digital flexor tendon".

Ik heb nog geen goede foto weten te maken van Fritzi d'r poot, wel een filmpje maar daar is het niet echt super goed op te zien:



Vond deze foto wel van andere hond op Internet:

Afbeelding

Als dit het is: dit geneest niet meer uit zichzelf :-X . De meeste honden lijken er weinig last van te hebben (geldt ook voor Fritzi, ze rent weer als een raket) en operatie's zijn tot nu toe nauwelijks succesvol (scheurt opnieuw). Er zijn bij Fritzi dus waarschijnlijk twee pezen onder de tenen compleet afgescheurd :-X

Voor dinsdag aanstaande heb ik een afspraak met de fysio/manueel therapeut. Ik ben benieuwd of zij het met mijn diagnose eens is. En of ze me dan verder kan helpen om Fritzi goed/gezond te houden. Misschien dat we oefeningen kunnen krijgen ofzo. Of misschien dat ze eens per zeg 6 maanden ter controle alles even kan checken. Want misschien gaat ze zich toch wel raar belasten/compenseren.

Iemand er ooit eerder van gehoord/gezien? Ervaring mee?
#3357332
Ow ow...heeft zij weer :-X

Ik kende het totaal niet, dus geen tips oid, alleen de wens dat ze er blijvend geen hinden van zal ondervinden.






Ze kan nu wel heel duidelijk een dikke middelvinger naar je opsteken ::)
#3357338
Geen ervaring mee zelf.

Denk wel dat je de nagel vd teen ook in de gaten moet houden ivm anders slijten?

Heb zelf pees van vinger fors beschadig (vinger uitde kom) en dat is een kromme vinger geworden. Daar zou ik bedacht voor zijn, contracturen, omdat peesweefsel vervangen wordt door stugger bindweefsel. En misschien iets minder grip op gladde ondergrond (ijs) dus dan schoentjes? Ik filosofeer hoor, heb er geen ervaring mee.
Door Lizzy
#3357341
sam28 schreef:Ik kende het niet.
Het lijkt wel op de foto alsof haar "knokkeltjes" boven op haar voet wat rood zijn? Als dat zo is, is het dan ook warm?
Die op het filmpje of bedoel je het pootje op de foto eronder? Want die foto eronder is niet Fritzi. Fritzi is van het filmpje en zij heeft geen rode knokkeltjes.
Door Lizzy
#3357342
Siberienne schreef:Geen ervaring mee zelf.

Denk wel dat je de nagel vd teen ook in de gaten moet houden ivm anders slijten?

Heb zelf pees van vinger fors beschadig (vinger uitde kom) en dat is een kromme vinger geworden. Daar zou ik bedacht voor zijn, contracturen, omdat peesweefsel vervangen wordt door stugger bindweefsel. En misschien iets minder grip op gladde ondergrond (ijs) dus dan schoentjes? Ik filosofeer hoor, heb er geen ervaring mee.
Gelukkig knip ik iedere week de nagels van de honden dus die gaan niet de kans krijgen lang te worden. Sinds de operatie aan haar teen vindt ze knippen aan die poot trouwens niet zo leuk. Het gaat wel maar ze vindt het wel wat spannend, al dat gedoe aan d'r pootje.

Kan heel goed hoor, dat ze daar last van gaat krijgen.... :-\ . Misschien dat de fysio daar dinsdag ook nog wat nuttigs over kan zeggen....
Gebruikersavatar
Door sam28
#3357349
Lizzy schreef:Die op het filmpje of bedoel je het pootje op de foto eronder? Want die foto eronder is niet Fritzi. Fritzi is van het filmpje en zij heeft geen rode knokkeltjes.
Van de foto eronder inderdaad. Ik ben niet zo scherp vandaag. :cool: ;D
Door Lizzy
#3357390
Blijkt gisterenmiddag dat ik het zelf wel ooit 1 keer eerder heb gezien! Ik heb alleen de link niet gelegd. Jaren geleden had B van Marije ineens een platte teen. Maar dat was 1 teen en Fritzi heeft een platte voet (meer tenen beschadigt?). Maar bij B is het uit zichzelf goed gekomen! Nou heb ik een beetje hoop voor Fritzi.... Denk dat het afhankelijk is van of ze echt afgescheurd zijn of niet. En ik denk dat de enige manier om daar achter de komen is om een MRI te laten maken.
#3357392
Maar als daar bij een sprong 4 peesjes tegelijk scheuren zal je dat qua pijn niet redden met een traumeeltje en wat rustdagen. Hopelijk is het alleen vreemd opgerekt.

Je abootje mag ondertussen wel aflopen, tis dit jaar wel mooi geweest ja :(
Door Lizzy
#3357393
Angelique schreef:Maar als daar bij een sprong 4 peesjes tegelijk scheuren zal je dat qua pijn niet redden met een traumeeltje en wat rustdagen. Hopelijk is het alleen vreemd opgerekt.

Je abootje mag ondertussen wel aflopen, tis dit jaar wel mooi geweest ja :(
Als ik goed kijk denk ik dat het om 2 pezen gaat. De buitenste twee tenen zijn nog goed.

En het afscheuren schijnt dus wel pijnlijk te zijn (dat kan dan ook wel kloppen want ze kwam op 3 poten naar me toe) en daarna schijnt het vrij pijnloos te zijn.

Ik vind ook dat het nou maar eens afgelopen moet zijn :-X
#3357399
Xindy heeft dit ook. Bij 1 teen, zoals op de foto onder jouw filmpje.

Ze heeft zich in april van dit jaar verstapt in het bos, en had meteen zo'n lange teen.
Direct naar de weekenddierenarts, die gaf na onderzoek pijnstillers mee, ze zei dat er niets gebroken was volgens haar, maar wat het dan wel was zei ze ook niet.

Na het weekend stond de teen nog steeds in dezelfde afwijkende (lange) stand (alleen als ze er gewicht op zet). Ik ben toen met Xindy naar mijn eigen dierenarts gegaan. Ik was bang dat de teen uit de kom was ofzo. Opnieuw hele poot onderzocht, zij zag eigenlijk meteen dat het gewrichtje uit elkaar lag. Ik wilde toch foto's maken, om zeker te weten dat er niets gebroken was, want behandeling van een gebroken teen betekent rust en bij zo'n ontwrichte teen moet je juist blijven bewegen voor de aanmaak/opbouw van bindweefsel en behoudt van bewegelijkheid.
Er was inderdaad niets gebroken. Naar huis gegaan met twee (of drie?) weken aan pijnstillers, want het was behoorlijk pijnlijk. Mijn da zei al wel dat het qua stand misschien niet meer goed zou komen, maar er zou zich bindweefsel ontwikkelen en de pijn zou uiteindelijk wel overgaan. Als het wel goed zou komen qua stand, dan zou dit wel maanden duren. Opereren raadde ze af, want je zou dan waarschijnlijk meer kapot maken aan het gewricht dan goed doen.

Inmiddels zijn we 6 maanden verder en haar teen staat beter, maar nog zeker niet zoals het hoort. Gelukkig heeft ze er inmiddels geen last meer van en ze loopt weer normaal.
Ik heb haar in de afgelopen maanden nog 2x op pijnstilling (novacam) gehad, omdat ze die teen bezeerde (Bella is er meerdere keren op gesprongen in haar enthousiasme :-X ). Ze zette door de pijn haar poot schuin naar buiten om de teen te ontlasten.
Ik heb toen nog wel even gedacht dat de nagel of zelfs de hele teen geamputeerd zou moeten worden. Maar gelukkig ziet het er nu naar uit dat het goed komt/is. Niet perse de stand van de teen, maar wel dat de pijn over is en ze er gewoon mee kan functioneren.
Ik het trouwens ook nog de fysio gevraagd wat zij er van dacht, die zei ook dat je er eigenlijk niets mee kon. Ben ook nog bij de osteopaat geweest, en die gaf aan dat je dagelijks zachtjes de teen naar beneden kunt buigen en even vasthouden zodat je de bewegelijkheid behoudt. Maar daarvoor is het bij Fritzi nog te vroeg denk ik, die zal nog wel te veel pijn hebben om daarmee te beginnen.

Belangrijk is om de nagel(s) kort te houden, zodat ze de grond niet te veel raken tijdens het lopen. Want daar gaan ze voor compenseren.
Bij Xindy betekent dat echt strak op het leven knippen.

Heel veel beterschap voor Fritzi!
Door Lizzy
#3357438
Eef+doggies schreef:Xindy heeft dit ook. Bij 1 teen, zoals op de foto onder jouw filmpje.

Ze heeft zich in april van dit jaar verstapt in het bos, en had meteen zo'n lange teen.
Direct naar de weekenddierenarts, die gaf na onderzoek pijnstillers mee, ze zei dat er niets gebroken was volgens haar, maar wat het dan wel was zei ze ook niet.

Na het weekend stond de teen nog steeds in dezelfde afwijkende (lange) stand (alleen als ze er gewicht op zet). Ik ben toen met Xindy naar mijn eigen dierenarts gegaan. Ik was bang dat de teen uit de kom was ofzo. Opnieuw hele poot onderzocht, zij zag eigenlijk meteen dat het gewrichtje uit elkaar lag. Ik wilde toch foto's maken, om zeker te weten dat er niets gebroken was, want behandeling van een gebroken teen betekent rust en bij zo'n ontwrichte teen moet je juist blijven bewegen voor de aanmaak/opbouw van bindweefsel en behoudt van bewegelijkheid.
Er was inderdaad niets gebroken. Naar huis gegaan met twee (of drie?) weken aan pijnstillers, want het was behoorlijk pijnlijk. Mijn da zei al wel dat het qua stand misschien niet meer goed zou komen, maar er zou zich bindweefsel ontwikkelen en de pijn zou uiteindelijk wel overgaan. Als het wel goed zou komen qua stand, dan zou dit wel maanden duren. Opereren raadde ze af, want je zou dan waarschijnlijk meer kapot maken aan het gewricht dan goed doen.

Inmiddels zijn we 6 maanden verder en haar teen staat beter, maar nog zeker niet zoals het hoort. Gelukkig heeft ze er inmiddels geen last meer van en ze loopt weer normaal.
Ik heb haar in de afgelopen maanden nog 2x op pijnstilling (novacam) gehad, omdat ze die teen bezeerde (Bella is er meerdere keren op gesprongen in haar enthousiasme :-X ). Ze zette door de pijn haar poot schuin naar buiten om de teen te ontlasten.
Ik heb toen nog wel even gedacht dat de nagel of zelfs de hele teen geamputeerd zou moeten worden. Maar gelukkig ziet het er nu naar uit dat het goed komt/is. Niet perse de stand van de teen, maar wel dat de pijn over is en ze er gewoon mee kan functioneren.
Ik het trouwens ook nog de fysio gevraagd wat zij er van dacht, die zei ook dat je er eigenlijk niets mee kon. Ben ook nog bij de osteopaat geweest, en die gaf aan dat je dagelijks zachtjes de teen naar beneden kunt buigen en even vasthouden zodat je de bewegelijkheid behoudt. Maar daarvoor is het bij Fritzi nog te vroeg denk ik, die zal nog wel te veel pijn hebben om daarmee te beginnen.

Belangrijk is om de nagel(s) kort te houden, zodat ze de grond niet te veel raken tijdens het lopen. Want daar gaan ze voor compenseren.
Bij Xindy betekent dat echt strak op het leven knippen.

Heel veel beterschap voor Fritzi!
Jeetje joh! Maar wat bedoel je precies met dat het gewrichtje uit elkaar lag? En de peesjes, enig idee hoe het daar mee stond? Wat een pech dat Xindy zo'n pijn had eraan.... Heel eerlijk? Fritzi lijkt echt nul pijn te hebben eraan.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door