Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3357539
Anne in Zweden schreef:Lekker dan. :-X Zou je niet beter op goudvissen kunnen overstappen? Hoewel, zoals de sterren momenteel voor jou staan qua beestjes, zouden die er nog in slagen te verdrinken ook. ::)

Geen adviezen verder, wil je alleen veel sterkte wensen met de hele ellende.
Ik heb garnaaltjes in een aquarium. Rond de dood van Linga: 7 dode garnalen, waarvan vijf drachtig :-X :-X :-X :-X :-X . Ik zeg punniken, ook een leuke hobby :-X :-X :-X

Dank je :-*
Gebruikersavatar
Door pluk
#3357541
MillyMol schreef:Tjonge jonge, houdt het nog eens op in huize Lizzy met de ellende? : :-\

Je zou inderdaad nog een echo of een MRI kunnen overwegen als je zeker wilt weten of de pezen geheel of gedeeltelijk zijn afgescheurd, maar zo lang na het initiële letsel zal een herstelreparatie niet makkelijk zo niet onmogelijk zijn: die persuiteinden hebben zich dan al teruggetrokken en zijn niet vitaal meer. Bij mensen kun je dan nog wel een peestransplantatie doen, maar die kun je uitleggen dat ze daarna weken immobiel zijn met het getroffen ledemaat en daarna nog een lang revalidatie traject in moeten. Bij honden weet ik helemaal niet eens of het wel kan.

Zou er iets als een schoentje bestaan die de voet in ieder geval in de juiste stand dwingt, zodat er een gelijkmatige belasting over de vier poten plaatsvindt?
Orthepedieren heeft voorbeelden van dergelijke schoentjes op hun website.
Zou een goede optie kunnen zijn.
Door Lizzy
#3357552
Super bedankt voor dit idee en de link. Ik ga dit bespreken met m'n dierenarts (ik vermoed dat we doorgestuurd gaan worden maar dan kan ik dat ook weer bespreken met de orthopeed)!!
Door tt-tjes
#3357566
Lizzy schreef:Ieuw :-X :-X :-X

Hoe is dat zo gekomen, deze blessure? Maar hij is wel weer goed hersteld, toch?
Gewoon spelen in de tuin en een verkeerde draai maken. Helemaal niks aparts eigenlijk.

Hij is idd super hersteld. Wel een streng revalidatie traject, 8 weken in een ren met alleen een plas en poep. En na 6 weken kleine rechte stukjes aan een korte lijn lopen.

Super moeilijk omdat Bono behoorlijk trok aan de lijn wat hij dus niet mocht.
#3357568
Foto's laten vast niets zien, bij mij een echo wel, maar alleen in combinatie met beweging: bij mij zat een pees niet waar hij hoorde waardoor ik mijn duimen niet goed kan strekken. Dat is links operatief verholpen en rechts niet, aangezien ik het daar beter heb gecompenseerd.

Goed dat je nog precies laat kijken wat er aan de hand is en dat je haar manier van lopen in de gaten houdt.
Een pees in een duim heeft alleen invloed op die duim maar in de voeten op het hele lichaam...
#3357584
Lizzy schreef:Jeetje joh! Maar wat bedoel je precies met dat het gewrichtje uit elkaar lag? En de peesjes, enig idee hoe het daar mee stond? Wat een pech dat Xindy zo'n pijn had eraan.... Heel eerlijk? Fritzi lijkt echt nul pijn te hebben eraan.....
Dat is hoe mijn da het zei, dat het gewrichtje uit elkaar lag.
De pezen zijn op een rontgenfoto niet te zien, dus dat weet ik niet.
Ik kom al ruim 15 jaar bij deze da, en ze was er heel zeker van dat een operatie het erger zou maken. Ook de fysio en osteopaat beaamden dat er niets aan te doen was.
Daarnaast de ervaring met Bella, hoe lang en moeizaam revalideren na een operatie aan een gewricht gaat. Dat alles samen genomen, heeft me doen besluiten om te bekijken hoe het uit zichzelf zou gaan. Ze kreeg al ondersteunende supplementen voor haar gewrichten, anders had ik die nog toegevoegd.
Blijft wel een zwakke plek inderdaad, Bella moet er niet op springen. Maar of een operatie met het risico dat het erger wordt dan het is, en maandenlange revalidatie daar tegen opweegt..
Maar goed, dat is bij Xindy en maar bij 1 teen. Ik vond het in ieder geval belangrijk om te weten of er niets gebroken was.
Ik ben nu blij dat ik haar niet heb laten opereren, ook al heb ik in de afgelopen maanden wel eens getwijfeld.

Fijn dat Fritzi er geen pijn aan lijkt te hebben.
Je zou nog kunnen proberen haar een dag of 5 op pijnstillers te zetten om te kijken of je verschil ziet.
Ze zijn zo goed in het verbergen van pijn.

:bigarmhug:
Door Lizzy
#3357596
De afgelopen dagen heeft zij heel normaal gelopen. Lekker mee geweest naar het bos, niks aan te zien. Vandaag voor het eerst alleen mee genomen naar het bos, revalidatiewandeling (harde paden en alle paden langs een sloot voor de zekerheid aan de riem) en daarnet kwam ze van haar diepe slaap van de bank: kreupel. Na een paar passen loopt ze dan weer "normaal".
#3357690
Succes en sterkte ermee! Kan je verder ook niet helpen maar hoop dat schoentjes oid een oplossing kunnen zijn.

Ik weet trouwens niet of harde ondergrond perse belastender is als zacht. Met blote voeten in mul zand is meer belasting voor pezen en spieren dan stevige bodem, heb ik soms het idee. Zacht is meer gebruiken vd voetspiertjes. Misschien iets om ook te overleggen?
Door Lizzy
#3357720
Nou, peesjes zijn stuk en mijn dierenarts gaat nu verder onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, wat de prognose is en ondertussen gaan we ook bestuderen of een brace een oplossing kan bieden om de poot zoveel mogelijk te beschermen tijdens bos/strandwandelingen. Wordt vervolgd....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door