Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3355814
Ik herken hier niks van epilepsie. Heb natuurlijk alleen maar ervaring met een hond die primaire epilepsie heeft. (Gelukkig want dat is eigenlijk meer dan genoeg).
Ik zie wel wat overeenkomsten met de filmpjes in de link, en de Dalmaat wordt ook genoemd als een van de rassen waar de ziekte bij voorkomt. Maar alhoewel ik het niet alle tekst grondig gelezen heb, heb ik wel de indruk gekregen dat dit een probleem is dat niet pas ontstaat bij een oudere hond maar al op jonge leeftijd.
Ik zou zeggen als je overtuigd bent van een neurologisch probleem: Ga naar Mandigers. Momenteel zit hij uitsluitend in Utrecht.
Sterkte met Linga!
#3355816
Heel eerlijk? Ik weet het gewoon echt niet. Ik heb dat stuk wel gelezen en alle filmpjes bekeken en het komt toch niet erg overeen met wat ik bij Linga heb gezien. Deze honden hebben ook vaak onwillekeurige rare spastische bewegingen (met de nadruk op bewegingen en soms zelfs tremor van hoofd of hele lijf) en dat heeft Linga niet. Ze lijkt juist een soort van bevroren. Letterlijk bijna want ze voelde hartstikke koud.

Op zich is het wel een idee om het filmpje aan Paul te laten zien. Maar ik weet nog niet of ik, buiten een uitgebreid bloedonderzoek, heil zie in haar binnenste buiten te laten keren. Dat hangt ook wel af van hoe dit zich gaat ontwikkelen. Als ze nu meerdere keren per week zulke aanvallen krijgt: ja dan moeten we wat. Maar stel ze heeft dit eens per 6 weken.....? Moet ik haar dan onder narcose een MRI scan laten ondergaan?

Leveraandoeningen
Nieraandoeningen
Te lage bloedsuiker (hypoglycemie)
Calciumtekort

Hersenontsteking
Hersentumoren
Vergiftigingen
Hersenbloeding
Zuurstofgebrek
Trombose
Littekenweefsel

Vetgedrukte kan via een bloedonderzoek volgens mij vrij eenvoudig vast worden gesteld. De rest wordt lastiger en daarvan zeggen ze dan ook MRI van de kop.
#3355819
Lizzy schreef:Heel eerlijk? Ik weet het gewoon echt niet. Ik heb dat stuk wel gelezen en alle filmpjes bekeken en het komt toch niet erg overeen met wat ik bij Linga heb gezien. Deze honden hebben ook vaak onwillekeurige rare spastische bewegingen (met de nadruk op bewegingen en soms zelfs tremor van hoofd of hele lijf) en dat heeft Linga niet. Ze lijkt juist een soort van bevroren. Letterlijk bijna want ze voelde hartstikke koud.

Op zich is het wel een idee om het filmpje aan Paul te laten zien. Maar ik weet nog niet of ik, buiten een uitgebreid bloedonderzoek, heil zie in haar binnenste buiten te laten keren. Dat hangt ook wel af van hoe dit zich gaat ontwikkelen. Als ze nu meerdere keren per week zulke aanvallen krijgt: ja dan moeten we wat. Maar stel ze heeft dit eens per 6 weken.....? Moet ik haar dan onder narcose een MRI scan laten ondergaan?

Leveraandoeningen
Nieraandoeningen
Te lage bloedsuiker (hypoglycemie)
Calciumtekort

Hersenontsteking
Hersentumoren
Vergiftigingen
Hersenbloeding
Zuurstofgebrek
Trombose
Littekenweefsel

Vetgedrukte kan via een bloedonderzoek volgens mij vrij eenvoudig vast worden gesteld. De rest wordt lastiger en daarvan zeggen ze dan ook MRI van de kop.
Vetgedrukte zou ik wel doen, en zo spoedig mogelijk, maar voor de andere zaken zou ik een 13-jarige niet onder narcose laten brengen voor een onderzoek. Maar dat is natuurlijk wel iets heel persoonlijks.
Ik zou even heel goed bijhouden onder welke omstandigheden deze toevallen optreden. Nu dus tijdens en aan het einde van het uitlaten/de activiteit. Blijft dat ook zo of treedt het ook in rust op bijv.
Dit verhaal lijkt er ook wel wat op: https://www.dierenartsjenny.nl/blog/bib ... t-wandelen
#3355822
He Lizzy, wat naar dat ze zo'n toevalletjes doet. :-\ :-*
Ik herken het ook totaal niet, of er komt niets in me op.

Wel wil ik er even op wijzen in de keuze narcose of niet, dat je niet enkel naar de leeftijd moet kijken, maar vooral naar de toestand. Ze is kwiek en vitaal en uiterlijk blijkt niet dat ze al 13 is. Als haar bloedonderzoek ook geen afwijkingen laat zien, en haar hart klinkt normaal, zie ik niet in waarom je bang zou moeten zijn voor narcose. Ookal is ze 13.
Neemt niet weg, dat ik het waarschijnlijk ook niet zou doen, tenzij het regelmatig terugkomt. Voor hetzelfde geld was het eenmalig...

Ontstekingen en ernstige bloedingen zie je trouwens ook in het bloedbeeld, al zie je dan natuurlijk niet waar ze zitten.
#3355823
pearlsofpassion schreef:He Lizzy, wat naar dat ze zo'n toevalletjes doet. :-\ :-*
Ik herken het ook totaal niet, of er komt niets in me op.

Wel wil ik er even op wijzen in de keuze narcose of niet, dat je niet enkel naar de leeftijd moet kijken, maar vooral naar de toestand. Ze is kwiek en vitaal en uiterlijk blijkt niet dat ze al 13 is. Als haar bloedonderzoek ook geen afwijkingen laat zien, en haar hart klinkt normaal, zie ik niet in waarom je bang zou moeten zijn voor narcose. Ookal is ze 13.
Neemt niet weg, dat ik het waarschijnlijk ook niet zou doen, tenzij het regelmatig terugkomt. Voor hetzelfde geld was het eenmalig...

Ontstekingen en ernstige bloedingen zie je trouwens ook in het bloedbeeld, al zie je dan natuurlijk niet waar ze zitten.
Ja nee, zo'n narcose trekt ze nog wel. Maar dan, dan gaan ze een MRI scan maken. En dan vinden ze niks. Of ze vinden een tumor aan haar hoofd. En dan is dus de vraag wat we er dan wijzer van zijn geworden.
#3355826
pike schreef:Vetgedrukte zou ik wel doen, en zo spoedig mogelijk, maar voor de andere zaken zou ik een 13-jarige niet onder narcose laten brengen voor een onderzoek. Maar dat is natuurlijk wel iets heel persoonlijks.
Ik zou even heel goed bijhouden onder welke omstandigheden deze toevallen optreden. Nu dus tijdens en aan het einde van het uitlaten/de activiteit. Blijft dat ook zo of treedt het ook in rust op bijv.
Dit verhaal lijkt er ook wel wat op: https://www.dierenartsjenny.nl/blog/bib ... t-wandelen
Ja, vandaag bellen we voor een afspraak voor morgen voor bloedonderzoek (ik kan vandaag niet). Maar deze link : daar ben ik erg blij mee want dit is wel echt tot nu toe het dichtst in de buurt komend van Linga's probleem en echt reden te meer dat we haar bloed moeten laten prikken! Heel erg bedankt!!
#3355827
pearlsofpassion schreef:Das helemaal waar. :-*
Ze is recent natuurlijk twee maal onder narcose geweest. En dat is prima gegaan. Maar ik moet dus wat met de uitslag van een onderzoek kunnen en ik wilde daarom toch wel een beetje kritisch kijken naar wat een onderzoek me kan opleveren. Bloedonderzoek kan me (als er wat loos is) van alles opleveren. Stel er is wat mis met haar nieren, kunnen we een echo laten maken van de buik. Als daar niks geks op te zien is, kan ik met kruiden en voeding wat gaan proberen te ondersteunen. Idem voor de lever. Maar stel ze heeft een te laag calciumgehalte in haar bloed, kunnen we laten onderzoeken of dat de oorzaak bij de nieren of bij de bijschildklier ligt. Stel dat laatste is het geval (want hier lijkt het wel ERG op hoor: https://www.dierenartsjenny.nl/blog/bib ... t-wandelen), kunnen we haar medicijnen geven. Maar stel ze zien iets op de lever tijdens een echo, dat duidt op een tumor/kanker. Ga ik daar dan nog een biopt van laten nemen? Nou, daar wil ik dan wel even goed over nadenken.
#3355829
Geen duidelijkheid dus. Is ook moeilijk met dit soort dingen.
En tja wat ga je wel doen en wat ga je niet doen als een hond al op leeftijd is. Moeilijke keuzes, bij mij ligt de grens bij , alleen niet invasieve onderzoeken en ook bij levert het echt wat op om het te weten? Zou ik iets anders doen , of kunnen doen als ik de oorzaak weet? En wat levert het op?
Sterkte met het nadenken
#3355837
Lizzy schreef:Ze is recent natuurlijk twee maal onder narcose geweest. En dat is prima gegaan. Maar ik moet dus wat met de uitslag van een onderzoek kunnen en ik wilde daarom toch wel een beetje kritisch kijken naar wat een onderzoek me kan opleveren. Bloedonderzoek kan me (als er wat loos is) van alles opleveren. Stel er is wat mis met haar nieren, kunnen we een echo laten maken van de buik. Als daar niks geks op te zien is, kan ik met kruiden en voeding wat gaan proberen te ondersteunen. Idem voor de lever. Maar stel ze heeft een te laag calciumgehalte in haar bloed, kunnen we laten onderzoeken of dat de oorzaak bij de nieren of bij de bijschildklier ligt. Stel dat laatste is het geval (want hier lijkt het wel ERG op hoor: https://www.dierenartsjenny.nl/blog/bib ... t-wandelen), kunnen we haar medicijnen geven. Maar stel ze zien iets op de lever tijdens een echo, dat duidt op een tumor/kanker. Ga ik daar dan nog een biopt van laten nemen? Nou, daar wil ik dan wel even goed over nadenken.

Voor nu...1 ding tegelijk. Eerst bloedonderzoek, dan verder denken. Je kunt nu niet anders dan in de ruimte rikraaien en daar wordt je vanzekf gek van. Adem in, adem uit,
. Bloedonderzoek doen en afwachten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door