Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3355577
Dank jullie wel allemaal voor de adviezen en het meeleven. :-*

Het gaat hier momenteel eigenlijk best goed.

Hij krijgt nu 400 gram pens, 300 gram spiervlees, 200 gram groentenmix en 100 gram orgaanvlees. En om de dag 50 gram yoghurt dan wel een eitje. Het is verdeeld over 2 maaltijden met flink wat bouillon, zo'n 0,3 liter per keer. Ik houd deze percentages even aan maar hoop dat hij over 2 weken overgezet kan worden naar 400 gram spiervlees en 300 gram pens (en 200 gram groentenmix en 100 gram orgaan).

Het ontlasten gaat nu redelijk goed. De overstap naar dit aangepaste Barfmenu zorgt in elk geval niet voor meer problemen bij ontlasten. De slierten hebben plaatsgemaakt voor de kleinere, compacte (bekende :biggrin2: ) barf keutels.

Van bijwerkingen door de Atopica merk ik gelukkig niks. Hopelijk blijft het zo.

Tot slot: ik heb Silicea D6 van A. Vogel. In de bijsluiter staat een half uur voor de maaltijd. Prima. Maar welke dosering houd ik aan? Volwassenen is 3 x daags 2 tabletten; kinderen van 6 tot 12 3 x daags 1 tablet en kinderen van 2 tot 6 2 x daags 1 tablet. Zal ik starten met 3 x daags 1 tablet?
Door Lizzy
#3355620
yazzie schreef:Dank jullie wel allemaal voor de adviezen en het meeleven. :-*

Het gaat hier momenteel eigenlijk best goed.

Hij krijgt nu 400 gram pens, 300 gram spiervlees, 200 gram groentenmix en 100 gram orgaanvlees. En om de dag 50 gram yoghurt dan wel een eitje. Het is verdeeld over 2 maaltijden met flink wat bouillon, zo'n 0,3 liter per keer. Ik houd deze percentages even aan maar hoop dat hij over 2 weken overgezet kan worden naar 400 gram spiervlees en 300 gram pens (en 200 gram groentenmix en 100 gram orgaan).

Het ontlasten gaat nu redelijk goed. De overstap naar dit aangepaste Barfmenu zorgt in elk geval niet voor meer problemen bij ontlasten. De slierten hebben plaatsgemaakt voor de kleinere, compacte (bekende :biggrin2: ) barf keutels.

Van bijwerkingen door de Atopica merk ik gelukkig niks. Hopelijk blijft het zo.

Tot slot: ik heb Silicea D6 van A. Vogel. In de bijsluiter staat een half uur voor de maaltijd. Prima. Maar welke dosering houd ik aan? Volwassenen is 3 x daags 2 tabletten; kinderen van 6 tot 12 3 x daags 1 tablet en kinderen van 2 tot 6 2 x daags 1 tablet. Zal ik starten met 3 x daags 1 tablet?
Fijn dat het best wel goed gaat!
Ja, ik zou de dosering van kinderen tot 12 jaar aanhouden, 3 x daags 1 tablet. Deed ik met Linga ook.
Door - pien -
#3355730
yazzie schreef:Dank jullie wel allemaal voor de adviezen en het meeleven. :-*

Het gaat hier momenteel eigenlijk best goed.

Hij krijgt nu 400 gram pens, 300 gram spiervlees, 200 gram groentenmix en 100 gram orgaanvlees. En om de dag 50 gram yoghurt dan wel een eitje. Het is verdeeld over 2 maaltijden met flink wat bouillon, zo'n 0,3 liter per keer. Ik houd deze percentages even aan maar hoop dat hij over 2 weken overgezet kan worden naar 400 gram spiervlees en 300 gram pens (en 200 gram groentenmix en 100 gram orgaan).

Het ontlasten gaat nu redelijk goed. De overstap naar dit aangepaste Barfmenu zorgt in elk geval niet voor meer problemen bij ontlasten. De slierten hebben plaatsgemaakt voor de kleinere, compacte (bekende :biggrin2: ) barf keutels.

Van bijwerkingen door de Atopica merk ik gelukkig niks. Hopelijk blijft het zo.

Tot slot: ik heb Silicea D6 van A. Vogel. In de bijsluiter staat een half uur voor de maaltijd. Prima. Maar welke dosering houd ik aan? Volwassenen is 3 x daags 2 tabletten; kinderen van 6 tot 12 3 x daags 1 tablet en kinderen van 2 tot 6 2 x daags 1 tablet. Zal ik starten met 3 x daags 1 tablet?
Dat zijn goeie berichten! Fijn!
Door yazzie
#3358047
Even weer een korte update:

De fistels zijn al anderhalve week dicht. Het anale gebied ziet er gewoon rustig en niet opgezwollen uit. Donderdag controle en ik denk dat we de Atopica gaan afbouwen.

Verder heb ik langzaam toch weer wat botwerk toegevoegd. Hij eet nu 200 gram bevleesd bot (kwartel,karkas, Fazantenbouten, patrijskarkas, kiprugstuk, parelhoenvleugels en konijnpuntkarkasjes), 250 gram spiervlees (lama, fazant, kalkoen, paard), 200 gram pens (rund, lam, geit), 100 gram orgaan (eendenhart, konijnlever en rundernier), 150 gram groentenmix en 50 gram zuivel. De nodige bouillon erbij. Is geen perfect menu maar beter wat het was. Ben sowieso blij dat dit botwerk qua ontlasten redelijk goed gaat; vertering is ook goed.

Tsja... Het ontlasten. Het blijft moeizaam maar het komt wel. Het ontlasten zal niet prettig zijn voor hem maar pijn geeft hij gelukkig niet aan. Geen loze persdrang maar het komt traag. Utrecht wilde dus eerst dat gebied rustig was en geen fistels voordat ze willen opereren. Eigenlijk zijn de fistels best wel snel gesloten dus dat is ook best een goed teken. Hij herstelt dus redelijk snel. Eerst donderdag maar weer aanhoren bij de eigen dierenarts en in overleg hopelijk Atopica afbouwen.. En wederom een injectie Vetadinon want prostaat moet rustig blijven. Als Atopica gestopt is terug naar Utrecht voor controle. Hopelijk over 2 weken. Geen idee hoe lang het duurt om Atopica af te bouwen. Hij krijgt 225 mg (44/45 kg).
Door Lizzy
#3358048
yazzie schreef:Even weer een korte update:

De fistels zijn al anderhalve week dicht. Het anale gebied ziet er gewoon rustig en niet opgezwollen uit. Donderdag controle en ik denk dat we de Atopica gaan afbouwen.

Verder heb ik langzaam toch weer wat botwerk toegevoegd. Hij eet nu 200 gram bevleesd bot (kwartel,karkas, Fazantenbouten, patrijskarkas, kiprugstuk, parelhoenvleugels en konijnpuntkarkasjes), 250 gram spiervlees (lama, fazant, kalkoen, paard), 200 gram pens (rund, lam, geit), 100 gram orgaan (eendenhart, konijnlever en rundernier), 150 gram groentenmix en 50 gram zuivel. De nodige bouillon erbij. Is geen perfect menu maar beter wat het was. Ben sowieso blij dat dit botwerk qua ontlasten redelijk goed gaat; vertering is ook goed.

Tsja... Het ontlasten. Het blijft moeizaam maar het komt wel. Het ontlasten zal niet prettig zijn voor hem maar pijn geeft hij gelukkig niet aan. Geen loze persdrang maar het komt traag. Utrecht wilde dus eerst dat gebied rustig was en geen fistels voordat ze willen opereren. Eigenlijk zijn de fistels best wel snel gesloten dus dat is ook best een goed teken. Hij herstelt dus redelijk snel. Eerst donderdag maar weer aanhoren bij de eigen dierenarts en in overleg hopelijk Atopica afbouwen.. En wederom een injectie Vetadinon want prostaat moet rustig blijven. Als Atopica gestopt is terug naar Utrecht voor controle. Hopelijk over 2 weken. Geen idee hoe lang het duurt om Atopica af te bouwen. Hij krijgt 225 mg (44/45 kg).
Bedankt voor de update! Altijd fijn om te weten hoe het gaat! Ook voor de mensen die ooit zoeken op Barfplaats naar dit soort problemen, dus ook daarom bedankt :-*

Qua vleesbot mag hij nu toe echt niet klagen, dat gaat hartstikke goed! Is de ontlasting erg stevig of valt het mee?

Ben benieuwd wat Utrecht zegt. Succes daar!
Door Suzanne
#3358473
Ik zou echt geen bot meer durven geven overigens. Bij Tristan kan dat echt niet meer. Zijn darmen zijn en blijven gevoelig, hij verteert het niet goed en krijgt echt problemen als ik 'm iets met bot geef. Een kipnekje kan teveel zijn. Hij krijgt dus, hoe jammer ook, een kvv zonder bot. Je wilt echt niet dat j4e zo'n operatie nog een keer moet doen (dat kan namelijk meestal niet; zeker niet als het al aan 2 kanten gedaan is).
Elke hond is anders, dat neem ik meteen aan; maar ik zou het echt niet meer doen; bot of natuurlijke calciumbron geven.

Ik kan Tristan heel veel kauwmateriaal niet meer aanbieden; hij krijgt dan geheid problemen met de ontlasting; kan die niet kwijt. Ik heb dan ook altijd bij het uitlaten een klisma in mijn zak... als hij niet kan en wel moeite doet, dan krijgt hij die. Koste wat kost moet voorkomen worden dat er weer iets gaat uitstulpen!

Suzanne
Door tt-tjes
#3358971
Suzanne schreef:Ik zou echt geen bot meer durven geven overigens. Bij Tristan kan dat echt niet meer. Zijn darmen zijn en blijven gevoelig, hij verteert het niet goed en krijgt echt problemen als ik 'm iets met bot geef. Een kipnekje kan teveel zijn. Hij krijgt dus, hoe jammer ook, een kvv zonder bot. Je wilt echt niet dat j4e zo'n operatie nog een keer moet doen (dat kan namelijk meestal niet; zeker niet als het al aan 2 kanten gedaan is).
Elke hond is anders, dat neem ik meteen aan; maar ik zou het echt niet meer doen; bot of natuurlijke calciumbron geven.

Ik kan Tristan heel veel kauwmateriaal niet meer aanbieden; hij krijgt dan geheid problemen met de ontlasting; kan die niet kwijt. Ik heb dan ook altijd bij het uitlaten een klisma in mijn zak... als hij niet kan en wel moeite doet, dan krijgt hij die. Koste wat kost moet voorkomen worden dat er weer iets gaat uitstulpen!

Suzanne
Dat heb ik dus ook met Balou. Ik heb dan wel geen klisma op zak, maar doe uit voorzorg 's ochtends bij de wandeling warm water in zijn poepert zodat hij kan poepen. Kauwmateriaal krijgt hij niet veel, alleen de churpy's, gemaakt van yakmelk.
Balou krijgt KVV van Buddy's, de hert variant zonder bot en de paard variant met bot. Dat meng ik dan. En dat gaat tot op heden (al 2 jaar) heel goed.
Hij kreeg voor heen Farmfood Fresh, maar dat is zo baggervet dat hij steeds dikker werd met steeds minder eten. Nu zit hij al weer op 240 gram per dag en zit er goed uit.
Door yazzie
#3358994
Begrijp ik nu goed dat Tristan ook geopereerd is aan een hernia perinealis? Van Balou heb ik het inderdaad gelezen. Je zou toch verwachten dat na de operatie de hond juist weer probleemloos kan ontlasten zonder klisma of warm water etc. en dus ook weer gewoon bevleesd bot kan eten... :-\

Enfin, vooralsnog gaat het hier eigenlijk best goed. Fistels zijn dicht en ben aan het afbouwen met Atopica. Verder heeft mijn hond ook geen problemen met verteren van bot hé. Het zijn allemaal kleine, goed bevleesde vleesbotjes wat hij krijgt, geen zware, grotere botten als ribben. En % is ruim verlaagd. Mede door de Isogel en lactulose is de ontlasting wat smeuïger en zachter dan een normale barf keutel. Ontlasting is wat langwerpiger en ja het ontlasten gaat natuurlijk wel langzamer dan vroeger maar hij heeft geen verstopping en ontlast vrijwel elke wandeling. Zijn ook geen dikke, ovale harde keutels. Ik denk dat de problemen van niet kunnen ontlasten zoals 2 maanden geleden mede kwamen door de ontsteking, fistels en een vergrote prostaat. Dat is nu door medicatie (AB-kuur, Atopica en Vetadinon) onder controle. Vetadinon moet wel elke maand herhaald worden maar van de AB is hij af en binnenkort dus ook van de Atopica. Natuurlijk blijft die hernia perinealis bestaan maar als hij zo blijft ontlasten als nu, teken ik ervoor en laat ik hem niet opereren.

Ik weet ook niet wat Tristan precies heeft gemankeerd met zijn darmen. Ik heb ook gemalen vlees gegeven maar daar ging hij echt niet makkelijker op ontlasten. Wat ik overigens wel verwachtte. Aan de andere kant vond ik het ook spannend om weer wat botwerk te gaan geven maar nogmaals, de vertering is goed, de darmen werken ook gewoon zoals het hoort. Het probleem zit in het laatste deel van de endeldarm vlak voor de anus. Aandeel pens en groenten (alleen bladgroente) is verhoogd, botaandeel zo'n 20-25%. Met de olijfolie ben ik overigens ondertussen ook gestopt. Fingers crossed.
Door Lizzy
#3359068
Fingers crossed ja! Ik duim voor je. Maar vooralsnog vind ik het ook behoorlijk positief klinken allemaal. En ik geloof dat er nu ook geen noodzaak is voor een operatie. Als je het zo kan houden, zou dat geweldig zijn!
Door Suzanne
#3359112
yazzie schreef:Begrijp ik nu goed dat Tristan ook geopereerd is aan een hernia perinealis? Van Balou heb ik het inderdaad gelezen. Je zou toch verwachten dat na de operatie de hond juist weer probleemloos kan ontlasten zonder klisma of warm water etc. en dus ook weer gewoon bevleesd bot kan eten... :-\

Enfin, vooralsnog gaat het hier eigenlijk best goed. Fistels zijn dicht en ben aan het afbouwen met Atopica. Verder heeft mijn hond ook geen problemen met verteren van bot hé. Het zijn allemaal kleine, goed bevleesde vleesbotjes wat hij krijgt, geen zware, grotere botten als ribben. En % is ruim verlaagd. Mede door de Isogel en lactulose is de ontlasting wat smeuïger en zachter dan een normale barf keutel. Ontlasting is wat langwerpiger en ja het ontlasten gaat natuurlijk wel langzamer dan vroeger maar hij heeft geen verstopping en ontlast vrijwel elke wandeling. Zijn ook geen dikke, ovale harde keutels. Ik denk dat de problemen van niet kunnen ontlasten zoals 2 maanden geleden mede kwamen door de ontsteking, fistels en een vergrote prostaat. Dat is nu door medicatie (AB-kuur, Atopica en Vetadinon) onder controle. Vetadinon moet wel elke maand herhaald worden maar van de AB is hij af en binnenkort dus ook van de Atopica. Natuurlijk blijft die hernia perinealis bestaan maar als hij zo blijft ontlasten als nu, teken ik ervoor en laat ik hem niet opereren.

Ik weet ook niet wat Tristan precies heeft gemankeerd met zijn darmen. Ik heb ook gemalen vlees gegeven maar daar ging hij echt niet makkelijker op ontlasten. Wat ik overigens wel verwachtte. Aan de andere kant vond ik het ook spannend om weer wat botwerk te gaan geven maar nogmaals, de vertering is goed, de darmen werken ook gewoon zoals het hoort. Het probleem zit in het laatste deel van de endeldarm vlak voor de anus. Aandeel pens en groenten (alleen bladgroente) is verhoogd, botaandeel zo'n 20-25%. Met de olijfolie ben ik overigens ondertussen ook gestopt. Fingers crossed.
Klopt, Tristan is hieraan geopereerd en an sich gaat het "goed" maar... ook aan de andere kant is het begin van een uitstulping voelbaar. Hij is dus op een of andere manier gevoelig in dat gebied zeg maar. Hij kan zich niet (altijd) probleemloos ontlasten en we moeten er van alles aan doen om te voorkomen dat hij bij het ontlasten teveel moet persen. Het is mogelijk dat hij in oorsprong een verteringsprobleem had / heeft wat zich uiteindelijk uitte in deze hernia perinealis. Dat is niet te achterhalen.

Hij kan absoluut geen voer met bot meer verdragen. Smuldier kan, maar geef bij voorkeur de pens-vleesversie. Pens laxeert.

Hij kan ook niet alle kauwbotten eten; van het meeste wordt zijn ontlasting hard met alle gevolgen van dien.

Ik ben dus uiterst zorgvuldig in wat ik hem geef en vooral: wat hij niet mag / krijgt.

Want zo'n operatie is geen kattepis.
In zijn geval ging het nog "fout" ook; er is een zenuw bekneld geraakt geweest met allerlei shit als gevolg. Dit is voor mij een extra zorg, een extra reden om er alles, maar dan ook alles aan te doen dat deze beginnende uitstulping niet groter kan worden.

Het gaat nu goed ;-) en dat wil ik zo houden.
Daar zit wel meteen mijn "angst" en mijn raadgeving in: waarom problemen opzoeken? WAnt zo'n hernia perinealis ontstaat als de hond voor zijn ontlastig te hard moet persen. Het is beslist denkbaar dat het een "verteringsprobleem" is wat aan deze klacht ten grondslag ligt, niet alleen bij Tristan maar algemeen gesproken. Dan ga ik het alvast niet opzoeken door bot te blijven geven. Ik was wel gek ;-) en waag het er niet meer op. Ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt, dat zondermeer maar ik zal blijven waarschuwen; juist omdat het bij Tristan zo gruwelijk mis ging.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3359119
Je hebt niet enkel bot of geen bot. Daar ligt nog een hele range aan percentages tussen. Van teveel calcium die niet van bot afkomt kan net zo goed verstopping komen. Alles valt of staat met de hoeveelheid.
Door Suzanne
#3359122
pearlsofpassion schreef:Je hebt niet enkel bot of geen bot. Daar ligt nog een hele range aan percentages tussen. Van teveel calcium die niet van bot afkomt kan net zo goed verstopping komen. Alles valt of staat met de hoeveelheid.
Klopt ;-) maar in geval van Tristan geldt dat hij geen bot verdraagt. Smuldier bevat een calciumbron, niet zijnde echt bot en dat gaat goed, maar alleen zolang ik blijf afwisselen.

Voor mijn hond geldt dus: geen natuurlijk bot en zo weinig mogelijk calcium van een andere bron.

Omdat hier de consequenties dus heftig zijn merk ik dat ik in waarschuwingsmodus ga "let er in vredesnaam mee op"... al weet ik dat het zomaar kan zijn dat het bij andere honden goed kan gaan ;-) Maar wees je ervan bewust dat dat dus niet altijd zo is of hoeft te zijn.

Suzanne
Door yazzie
#3359572
Ik snap wel wat je zegt hóór. Echt. Je wilt gewoon voorkomen dat een ander de ellende meemaakt die jij en je hond hebben meegemaakt. Dat ik geen bot gaf, bestond de ontlasting uit dunnere, langere slierten die hij moeilijk kon 'afknijpen'. Omdat de ontlasting voor hem te zacht was, was een anaalklierontsteking het gevolg. Helaas is dit niet geconstateerd door een andere dierenarts in de eigen praktijk waardoor de fistels zich ontwikkeld hebben. En toen begonnen voor mijn hond de echte problemen... :'( Er was toen al een HP geconstateerd en die zit er nu natuurlijk nog maar pas met de anaalklierontsteking en fistels kon hij bijna niet meer ontlasten en deed het hem echt pijn.

Nu met weer wat bot erbij is de ontlasting iets minder smeuiig en zijn het weer keutels. Ik hoop zo te voorkomen dat hij opnieuw een anaalklierontsteking dan wel fistels krijgt. Afkloppen, maar het ontlasten blijft nog steeds redelijk goed gaan. Natuurlijk let ik echt op met welk botwerk ik geef. Met name de goed bevleesde patrijskarkasjes, fazantenbouten en kiprugstukjes gaan goed. Parelhoenvleugels en kwartelkarkas ook. Konijnpuntkarkas gaat minder. Dus geef ik daarvan ook minder en geef ik daarbij meer spiervlees. Vanochtend heeft hij rundspiervlees, groentenmix en een ei gekregen, vanavond eet hij een patrijskarkas, geitenpens en rundernier. Morgen krijgt hij dit ook met als extra een haring erbij. Gisteren at hij parelhoenvleugels, lamaspiervlees, lamspens, konijnlever, groentenmix en een scheutje karnemelk.

Ondertussen vindt Utrecht dat ik door moet gaan met Atopica om te voorkomen dat er weer fistels gaan ontstaan. In overleg met mijn eigen dierenarts toch besloten te gaan afbouwen. Ik blijf toch geen (best zware) medicatie geven voor iets dat verholpen is? Hij heeft in zijn leven niet eerder anaalklierontsteking of fistels gehad dus ik wil nu het genezen is eerst zien hoe het gaat. Gebied is echt volledig rustig. Geef nu Atopica om de dag en maak de strip op. Elke dag scannen zodat ik meteen kan ingrijpen. Maar vind het too much om hem preventief op Atopica te houden. Eigen dierenarts vindt het ook. Enfin, ik hou het strak in de gaten en bij het minste geringste ga ik weer starten. Maar stiekem verwacht ik dat het eenmalig was.
Door tt-tjes
#3359609
Ik wil niet negatief klinken maar zo heb ik met Balou ook een jaar geklungeld. Met als gevolg toch een operatie en de onwikkeling van een megacolon.
Door yazzie
#3361901
Hij wordt toch geopereerd. Bij het MCD in Amsterdam. Hij weigert sinds een paar dagen voedsel met Isogel of psyllium vezels. Maar zonder vezels gaat het ontlasten zoveel moeilijker... :'( Echt, dit kan niet. Er moet een oplossing komen. Utrecht wilde eerst de hond weer zien, onderzoekje hier, overlegje daar, terug gebeld worden door een case-manager om de operatie in te plannen... >:( Terwijl er een dik dossier van 3 dagen onderzoeken ligt. Gaat mij echt veel te lang duren. Ik heb MCD opgebeld, situatie uitgelegd en kan of morgen of maandag terecht voor onderzoek en operatie. Dus... Toch opereren. :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door