Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#3354388
Beste allemaal,

Mijn labrador wordt over 2 weken 13 jaar. De afgelopen dagen heeft ze 2 keer in huis geplast. Ze drinkt veel en moet veel plassen. Morgen laat ik haar bloed en urine onderzoeken. Ik vermoed nier problemen.

Nu mijn vraag. Als sinds ze een half jaar oud is krijgt ze eten op de barfmanier. Maar waar moet ik nu opletten? Wat kan ik veranderen in haar voeding zodat we dit probleem een beetje de baas kunnen zijn en haar leven nog zo comfortabel mogelijk te maken?

Groetjes
Door Roellie
#3354402
Dat is een goeie vraag esther, waarom vermoed ik nierproblemen?
Dat weet ik eigenlijk niet. Haha.
Meer een voorgevoel dat het daar of in de lever zit. Maar je hebt gelijk er kunnen vele oorzaken zijn.
Vanmiddag ga ik het zeker weten.
Door Lizzy
#3354413
Ik denk dat je inderdaad eerst moet laten onderzoeken wat er aan de hand is. Misschien heeft ze wel blaasontsteking, kan ook. Of suikerziekte, ook niet ondenkbaar. Er zijn dus vele oorzaken voor veel drinken en plassen. Het kan ook een nierprobleem zijn. En dan zijn er ook nog zat dingen mogelijk maar eerst onderzoeken wat het probleem is en daarna een plan maken :)
Door Roellie
#3354448
Zojuist ben ik terug van de dierenarts. Haar bloedwaardens zijn prima in orde, alleen wat leverwaarde zijn verhoogd maar dat kan normaal zijn bij honden met artrose.
Haar urine was niet goed geconcentreerd (dus te waterig)....

Nierproblemen, leverproblemen, suikerziekte en de ziekte van cushing zijn uitgesloten.

Nu gaan ze woensdag haar buikorganen onderzoeken door middel van een echo, dan gaan ze die checken op turmoren en nog een urine onderzoek voor blaasinfectie (maar dat weet ik zeker dat ze dat niet heeft).
Na woensdag kunnen ze ook checken of ze diabetis incipidus heeft of iets dergerlijks.
En als dit ook allemaal wordt uitgesloten, wat ik natuurlijk enorm hoop, dan kunnen ze het onder de noemer gedrag gooien misschien, in verband met een soort dementie .....

Aan een kant ben ik super blij dat al haar waardens goed waren, maar aan de andere kant bekruipt mij een enorme angst dat ik woensdag dingen ga zien op die echo wat nog verschrikkelijker is natuurlijk. Tumor op een orgaan....

Ik ben helemaal niet het type om te doomdenken, of te panieken vooraf, maar ik maak me toch enorme zorgen.

groetjes
Door Lizzy
#3354451
Roellie schreef:Zojuist ben ik terug van de dierenarts. Haar bloedwaardens zijn prima in orde, alleen wat leverwaarde zijn verhoogd maar dat kan normaal zijn bij honden met artrose.
Haar urine was niet goed geconcentreerd (dus te waterig)....

Nierproblemen, leverproblemen, suikerziekte en de ziekte van cushing zijn uitgesloten.

Nu gaan ze woensdag haar buikorganen onderzoeken door middel van een echo, dan gaan ze die checken op turmoren en nog een urine onderzoek voor blaasinfectie (maar dat weet ik zeker dat ze dat niet heeft).
Na woensdag kunnen ze ook checken of ze diabetis incipidus heeft of iets dergerlijks.
En als dit ook allemaal wordt uitgesloten, wat ik natuurlijk enorm hoop, dan kunnen ze het onder de noemer gedrag gooien misschien, in verband met een soort dementie .....

Aan een kant ben ik super blij dat al haar waardens goed waren, maar aan de andere kant bekruipt mij een enorme angst dat ik woensdag dingen ga zien op die echo wat nog verschrikkelijker is natuurlijk. Tumor op een orgaan....

Ik ben helemaal niet het type om te doomdenken, of te panieken vooraf, maar ik maak me toch enorme zorgen.

groetjes
Ze doen in ieder geval uitgebreid onderzoek. Dat zie ik echt wel eens anders. Hoe hoog wat het SG van de urine?

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar er is ook een goede kans dat ze op de echo niks geks kunnen zien en dat uit al die onderzoeken gewoon niks komt. In dat geval zou ik haar zeker Solidago tabletjes gaan geven (ik vind die tabletten van A Vogel echt prima en dan mag ze er 1 per dag). Extra uitstekende kwaliteit visolie is bij dit soort dingen ook altijd een goed idee.

Duimen dat er gewoon niks is!!
Door - pien -
#3354453
Mijn Rocco (gecastreerde reu, nu 11 jaar) heeft dit een jaar of 3 geleden gehad.
Plas en bloed is onderzocht, echo gehad...en niks gevonden.
Hij concentreerde z'n plas ook niet goed.
Er is nu niks aan de hand...het is gewoon over.
Ik duim dat woensdag op de echo geen gekke dingen te zien zijn!
Door Lizzy
#3354454
Ik heb dit jaren geleden met Linga gehad. Topic staat hier nog wel. Bij haar was het wel heel plotseling en ze dronk ook zo veel water dat het van achter er gewoon uit liep. Maar goed, ze is binnenstebuiten gekeerd en niks gevonden. Ik houd het nog altijd op het resultaat van de enting die ze net daarvoor gekregen heeft.

Edit: ik vergeet erbij te zeggen dat zij uiteindelijk uit zichzelf hersteld is. Oh, en het was ook niet helemaal hetzelfde, Linga had wel iets verhoogde nierwaardes. Maar een oorzaak daarvoor was onvindbaar.
Door Roellie
#3354641
Lizzy schreef:Ze doen in ieder geval uitgebreid onderzoek. Dat zie ik echt wel eens anders. Hoe hoog wat het SG van de urine?
Dat was maandag 1,016 en vandaag 1,014
Door Roellie
#3354643
Weer net terug van de dierenarts, en ik ben ontzettend opgelucht want haar organen zagen er goed uit. Geen afwijkingen of tumoren gevonden.

Nu bellen ze me vrijdag voor uitslag van de kweek van urine.

En als dat verder in orde is, willen ze starten met medicijnen voor Diabetes Insipidus.
Als dat aanslaat, dan weten we helemaal zeker dat dit het is...

Ik ben heel erg opgelucht.

Maar nu heb ik nog wel de vraag waar ik dit topic mee begon. Is er voedsel wat ik haar kan geven die dit ziektebeeld iets wat ondersteunt? Of moet ik juist iets niet te veel geven? Ik noem maar wat....

Groetjes
Door Lizzy
#3354665
Roellie schreef:Weer net terug van de dierenarts, en ik ben ontzettend opgelucht want haar organen zagen er goed uit. Geen afwijkingen of tumoren gevonden.

Nu bellen ze me vrijdag voor uitslag van de kweek van urine.

En als dat verder in orde is, willen ze starten met medicijnen voor Diabetes Insipidus.
Als dat aanslaat, dan weten we helemaal zeker dat dit het is...

Ik ben heel erg opgelucht.

Maar nu heb ik nog wel de vraag waar ik dit topic mee begon. Is er voedsel wat ik haar kan geven die dit ziektebeeld iets wat ondersteunt? Of moet ik juist iets niet te veel geven? Ik noem maar wat....

Groetjes
Ik kan het me voorstellen dat je opgelucht bent!

https://www.b-naturals.com/newsletter/d ... -and-diet/

Zoals je in bovenstaande link kunt lezen hoef je geen dieet aanpassingen te doen bij diabetes insipidus.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door