Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ayra
#3353293
Hoi Allemaal,

Met mijn vorige hond Ayra, die 3 jaar geleden op 15 jarige leeftijd overleden is, heb ik altijd BARF (en een beetje KVV) gevoerd. Nu heb ik een Whippetje (Bear) gekregen 2 jaar geleden en deze krijgt natuurlijk ook rauw voer. Hij was al 15 maanden toen ik hem kreeg dus niet op rauw grootgebracht.

Bear doet mee aan coursings en hij is altijd zo fanatiek en is helemaal kapot na een rondje.

Ik zorg er altijd voor dat hij goed warm gelopen is van tevoren, en na de course loop ik ook goed uit. Omdat het zo'n gigantische krachtsexplosie is wat hij levert met die coursing, zat ik eens te bedenken of ter ondersteuning voor de coursing en herstel na de coursing, ook qua voeding ook iets kan doen.

Bijvoorbeeld een half uurtje na de course, wat water met (rauwe)honing en nog iets, misschien (zelfgemaakte) havermelk? Om de koolhydraten weer snel aan te vullen in de spieren. En de laatste maaltijd (avond) voor de coursing, misschien geen vlees maar wat hutenkase met ei en tahin/noten? als snel opneembaar eiwit?

Hebben jullie misschien nog (andere) ideeën daarover, of tips voor supplementen eventueel?
Door Lizzy
#3353324
Ayra schreef:Hoi Allemaal,

Met mijn vorige hond Ayra, die 3 jaar geleden op 15 jarige leeftijd overleden is, heb ik altijd BARF (en een beetje KVV) gevoerd. Nu heb ik een Whippetje (Bear) gekregen 2 jaar geleden en deze krijgt natuurlijk ook rauw voer. Hij was al 15 maanden toen ik hem kreeg dus niet op rauw grootgebracht.

Bear doet mee aan coursings en hij is altijd zo fanatiek en is helemaal kapot na een rondje.

Ik zorg er altijd voor dat hij goed warm gelopen is van tevoren, en na de course loop ik ook goed uit. Omdat het zo'n gigantische krachtsexplosie is wat hij levert met die coursing, zat ik eens te bedenken of ter ondersteuning voor de coursing en herstel na de coursing, ook qua voeding ook iets kan doen.

Bijvoorbeeld een half uurtje na de course, wat water met (rauwe)honing en nog iets, misschien (zelfgemaakte) havermelk? Om de koolhydraten weer snel aan te vullen in de spieren. En de laatste maaltijd (avond) voor de coursing, misschien geen vlees maar wat hutenkase met ei en tahin/noten? als snel opneembaar eiwit?

Hebben jullie misschien nog (andere) ideeën daarover, of tips voor supplementen eventueel?
Ik weet niet of huttekase nou zo veel makkelijker opneembaar is. Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels over en ik vind voldoende nadelen kleven aan zuivel dat ik dat zelf niet zou doen. Ik denk dat rauwe honing en havermelk wel goede ideeën zijn. Je geeft daarmee snelle koolhydraten. Voor de coursings zou ik eerder denken aan bijv. een combinatie van vlees en zoete aardappel. Ik denk dat vlees prima snel opneembaar is maar dat iets van langzame koolhydraten toegevoegde waarde kan hebben? Of havermout (de vlokken) de avond voor de coursing? Ik neem aan dat als je zelf havermelk maakt je eerst de vlokken lang laat weken (om ook de fytinezuren kwijt te raken)? Zou je de melk erna kunnen gebruiken en de vlokken (ik neem aan dat je die blendert?) ervoor?
#3353327
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het uitmaakt wat je de avond voorheen voert. Tegen de ochtend is dat al lang verteerd en opgeslagen.
Ik zou net wegblijven van koolhydraten want je wil dat je hond efficient zijn reserves kan aanspreken en energie vrijmaken. Vanuit zijn glycogeenreserves kan die toch niet genoeg halen om zo'n krachtsinspanning te doen. En het is niet omdat je meer koolhydraten eet dat je meer glycogeen aanmaakt. Die opslag is beperkt en de rest wordt toch in lichaamsvet omgezet.
En dat is ook geen probleem, als je de vet ook weer vlot in energie kan omzetten. Dat lukt het best als het lichaam dat gewend is en dus ook vooral eiwit en vet te eten krijgt ipv koolhydraten.

Net na de inspanning een beetje snelle koolhydraat kan ik wel volgen. Samen met wat eiwit voor de spieren te ondersteunen.
Maar ik zou gewoon vlees geven. Daar heeft een hond nog steeds het meest aan.
Door Lizzy
#3353338
pearlsofpassion schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat het uitmaakt wat je de avond voorheen voert. Tegen de ochtend is dat al lang verteerd en opgeslagen.
Ik zou net wegblijven van koolhydraten want je wil dat je hond efficient zijn reserves kan aanspreken en energie vrijmaken. Vanuit zijn glycogeenreserves kan die toch niet genoeg halen om zo'n krachtsinspanning te doen. En het is niet omdat je meer koolhydraten eet dat je meer glycogeen aanmaakt. Die opslag is beperkt en de rest wordt toch in lichaamsvet omgezet.
En dat is ook geen probleem, als je de vet ook weer vlot in energie kan omzetten. Dat lukt het best als het lichaam dat gewend is en dus ook vooral eiwit en vet te eten krijgt ipv koolhydraten.

Net na de inspanning een beetje snelle koolhydraat kan ik wel volgen. Samen met wat eiwit voor de spieren te ondersteunen.
Maar ik zou gewoon vlees geven. Daar heeft een hond nog steeds het meest aan.
OK. Ik kan je redenering wel volgen.
Door Ayra
#3353651
Lizzy schreef:Ik weet niet of huttekase nou zo veel makkelijker opneembaar is. Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels over en ik vind voldoende nadelen kleven aan zuivel dat ik dat zelf niet zou doen. Ik denk dat rauwe honing en havermelk wel goede ideeën zijn. Je geeft daarmee snelle koolhydraten. Voor de coursings zou ik eerder denken aan bijv. een combinatie van vlees en zoete aardappel. Ik denk dat vlees prima snel opneembaar is maar dat iets van langzame koolhydraten toegevoegde waarde kan hebben? Of havermout (de vlokken) de avond voor de coursing? Ik neem aan dat als je zelf havermelk maakt je eerst de vlokken lang laat weken (om ook de fytinezuren kwijt te raken)? Zou je de melk erna kunnen gebruiken en de vlokken (ik neem aan dat je die blendert?) ervoor?
Goeie tips, bedankt :) hutenkase ga ik niet doen, klinkt logisch wat je zegt.

de havermelk (eigenlijk stiekum een 5 granen mixje met wat zaden en pitjes en geraspte kokos erin) zou ik inderdaad door een nachtje weken in water en de volgende dag blenderen. Het weken is alleen voor de fytinezuren in de haver, voor zover ik weet. Kan voor de andere graantjes en pitjes en kokos geen kwaad toch? baat het niet dan schaadt het niet?

Die granenmix krijgt hij normaal ook 4x in de week, een nacht geweekt in een paar eetlepels karnemelk en de rest water + kruiden en een beetje knoflook en een stukje appel/banaan of stukje geraspte wortel (2 of 3x in de week een eitje erdoor). Misschien kan ik daar gewoon een soort smoothie van maken met een lepeltje honing erdoor, voor een opkikkertje een halfuurtje na de course! Ga ik proberen :)

Ayra kreeg absoluut geen granen, dat was bijna de hele reden dat ik het rauw voeren heb ontdekt, omdat ik op zoek was naar een oplossing voor haar huidproblemen, wat een allergie voor granen bleek te zijn. Dus ik was een beetje sceptisch om het te gebruiken, echter Bear heeft er wel wat aan, zo lijkt het. Hij doet het er in ieder geval heel goed op!

Ik heb gemerkt dat Bear aardappel niet goed verdraagt, zoete aardappel hoor alleen niet bij de aardappel familie he? Ga ik binnenkort eens proberen. Ik kan wel een energierijk groentemixje maken misschien, met banaan, doperwtjes, pompoen, zoete aardappel, en linzen misschien?

Jolanda
Door Ayra
#3353654
pearlsofpassion schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat het uitmaakt wat je de avond voorheen voert. Tegen de ochtend is dat al lang verteerd en opgeslagen.
Ik zou net wegblijven van koolhydraten want je wil dat je hond efficient zijn reserves kan aanspreken en energie vrijmaken. Vanuit zijn glycogeenreserves kan die toch niet genoeg halen om zo'n krachtsinspanning te doen. En het is niet omdat je meer koolhydraten eet dat je meer glycogeen aanmaakt. Die opslag is beperkt en de rest wordt toch in lichaamsvet omgezet.
En dat is ook geen probleem, als je de vet ook weer vlot in energie kan omzetten. Dat lukt het best als het lichaam dat gewend is en dus ook vooral eiwit en vet te eten krijgt ipv koolhydraten.

Net na de inspanning een beetje snelle koolhydraat kan ik wel volgen. Samen met wat eiwit voor de spieren te ondersteunen.
Maar ik zou gewoon vlees geven. Daar heeft een hond nog steeds het meest aan.
Bedankt, ik kan me ook zeker vinden in jouw redenatie. Het voeren voor de course zal wel niet heel veel uitmaken.. Hij heeft ook altijd wel energie genoeg :D ik ga wel proberen met een groentemix die uit wat meer langzame koolhydraten bestaat, geen granen (de groentemix heb ik op ongeveer 10%).

Na de inspanning is inderdaad meer dat ik denk dat hij een opkikker nodig heeft, hij is na de course echt kapot omdat hij zich helemaal 300% geeft. dan zie je gewoon dat zijn spieren helemaal niks meer in zich hebben, aan hoe hij zich beweegt etc.

Een eitje of misschien een paar gemalen noten door de 'smoothie' of allebei is denk ik wel een goede optie?

Komende zondag is weer een training en dan ga ik eens uitproberen of ik verschil merk als ik hem zijn opkikker papje heb gegeven na de course :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door