Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nugget
#3353099
Coco, mijn Dobermann teefje moet 10 dagen aan de antibiotica.
Ik wil eigenlijk haar darmflora proberen te ondersteunen.
Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?
Gezien haar verleden als extreem ondervoede hond wil ik die juist die darmflora op peil proberen te houden.
Ik hoor graag jullie iedeeen.
Dank alvast!
Door Nugget
#3353125
Even een toelichting.
Het heeft me ruim 2 jaar gekost voor ik haar darmstelsel op orde had. Tot die tijd poepte ze vaak in huis, had diaree etc.
Niet zo gek bij een hond die een jaar op broodkorstjes heeft geleefd, als ze al wat kreeg.
Het blijft een zwak punt. Als het opeens heel heet wordt, krijgt ze geheid diaree.
Ze moet helaas echt aan de antibiotica wegens een blaasonsteking, maar ik wil wel echt proberen die zorgvuldig opgekweekte darmflora op peil te houden.

Dus heb ik even wat extra spitwerk gedaan en ik zat aan een paar dingen te denken.

- Probiotica, en dan deze https://www.natusor.nl/golden-naturals- ... e-capsules
Daar zitten 10 stammen in waaronder de faecium. Ook zit er inuline in (een pre-probiotica) en vit.C, wat mooi is daar ze een blaasonsteking heeft en de urine dan zuurder wordt.
- Spirulina, voor versterking afweersysteem
- Bonebroth. 2 eetlepels per dag. Dit gebruik ik zelf en is door de gelatine en collageen goed voor de opbouw van het darmvlies.
- Geitenyoghurt, 1 eetlepel bij iedere maaltijd.

Maar, als bovenstaande ideeën goede ideeën zijn, hoeveel moet ik dan geven van de probiotica en de spirulina?

Iemand kennis van zaken en verdere ideeën?
Door Lizzy
#3353129
Nugget schreef:Even een toelichting.
Het heeft me ruim 2 jaar gekost voor ik haar darmstelsel op orde had. Tot die tijd poepte ze vaak in huis, had diaree etc.
Niet zo gek bij een hond die een jaar op broodkorstjes heeft geleefd, als ze al wat kreeg.
Het blijft een zwak punt. Als het opeens heel heet wordt, krijgt ze geheid diaree.
Ze moet helaas echt aan de antibiotica wegens een blaasonsteking, maar ik wil wel echt proberen die zorgvuldig opgekweekte darmflora op peil te houden.

Dus heb ik even wat extra spitwerk gedaan en ik zat aan een paar dingen te denken.

- Probiotica, en dan deze https://www.natusor.nl/golden-naturals- ... e-capsules
Daar zitten 10 stammen in waaronder de faecium. Ook zit er inuline in (een pre-probiotica) en vit.C, wat mooi is daar ze een blaasonsteking heeft en de urine dan zuurder wordt.
- Spirulina, voor versterking afweersysteem
- Bonebroth. 2 eetlepels per dag. Dit gebruik ik zelf en is door de gelatine en collageen goed voor de opbouw van het darmvlies.
- Geitenyoghurt, 1 eetlepel bij iedere maaltijd.

Maar, als bovenstaande ideeën goede ideeën zijn, hoeveel moet ik dan geven van de probiotica en de spirulina?

Iemand kennis van zaken en verdere ideeën?
Oh jammer zeg, dat je de blaasontsteking niet zonder AB kunt behandelen! (ook niet met Eurologist : https://www.huisdierendokter.nl/blaason ... g-kat.html).

Die probiotica lijkt me prima. De Faecium lijkt inmiddels wel de belangrijkste stam om te geven aan de hond dus die is OK. Ik zou die wel tijdens de AB kuur al geven en tot een paar maanden daarna.

Naar mijn idee mag ze best wat meer bonebroth (wel opbouwen vanwege het vetgehalte). Yoghurt ben ik zelf niet dol op. Eigenlijk alle zuivel ben ik niet dol op. Het hoort zo niet thuis in het natuurlijke menu van de hond.... :-\ . Spirulina lijkt me prima. Ik weet niet of je chlorella in huis hebt: ook prima maar dat ontgift behoorlijk dus dat zou ik na de AB kuur geven. Evenals Echinacea Extra Forte van Bloem, met Cat's Claw en Plantago. Dat werkt ook ontgiftend en weerstand bevorderend.

Ik hoop dat je haar er snel weer bovenop krijgt :-* . Met jouw goede zorgen komt dat vast weer goed!
Door Nugget
#3353134
Lizzy schreef:Oh jammer zeg, dat je de blaasontsteking niet zonder AB kunt behandelen! (ook niet met Eurologist : https://www.huisdierendokter.nl/blaason ... g-kat.html).

Die probiotica lijkt me prima. De Faecium lijkt inmiddels wel de belangrijkste stam om te geven aan de hond dus die is OK. Ik zou die wel tijdens de AB kuur al geven en tot een paar maanden daarna.

Naar mijn idee mag ze best wat meer bonebroth (wel opbouwen vanwege het vetgehalte). Yoghurt ben ik zelf niet dol op. Eigenlijk alle zuivel ben ik niet dol op. Het hoort zo niet thuis in het natuurlijke menu van de hond.... :-\ . Spirulina lijkt me prima. Ik weet niet of je chlorella in huis hebt: ook prima maar dat ontgift behoorlijk dus dat zou ik na de AB kuur geven. Evenals Echinacea Extra Forte van Bloem, met Cat's Claw en Plantago. Dat werkt ook ontgiftend en weerstand bevorderend.

Ik hoop dat je haar er snel weer bovenop krijgt :-* . Met jouw goede zorgen komt dat vast weer goed!
Dank voor je snelle reactie! :-*

De probiotica heb ik net dus besteld. 60 capsules. Maar het lijkt mij (hoewel ik echt niks van probiotica afweet) sterk spul. Zou jij de link kunnen bekijken voor de ingredienten en mij advies kunnen geven hoeveel ik het beste kan geven? En hoe vaak per dag?
Ze weegt inmiddels.......taaaadaaaa.....28 kilo!


Verder heb ik geprobeerd zonder ab te behandelen, maar het blijft terugkeren, aldus nu toch de keus voor ab.

Chorella heb ik ook. In tabletvorm. 1 per dag? En van het spirulinapoeder, halve theelepel per dag?

Over de yoghurt, daar zat ik aan te denken wegens de aanwezige diverse melkzuur bacterien, wat immers gewoon probiotica is.
Ik ben zelf ook niet van de zuivel, maar yoghurt is gefermenteerde zuivel. Door het fermenteren onstaan dus diverse melkzuur/probioticastammen.
Het gaat om biologische geitenyoghurt. Zeg je na deze info nog steeds “ niet doen”? :)

Over de bonebroth, die is echt volkomen vetvrij. Die maak ik echt van kale botten.
Ik verzamel alle botjes van kip of ander vlees wat wij eten in de vriezer, doe er een stuk ossenstaart, wat eenden en kippenvoetjes bij, rooster die (voor de smaak) 20 minuten in een hete oven en dat gaat dan met een scheut appelazijn (dat trekt de mineralen uit de botjes) in mijn instantpot om in 4 uur onder hoge druk tot bouillon te worden.
De peesjes en gewrichten die nog aan de kippenbotjes zaten zijn dan volkomen opgegaan in de bouillon.
Wat rest zijn kale botjes, die ik tussen mijn vingers kan verpulveren.
De verpulverde botten en voetjes geef ik dan weer aan de honden.
Alleen de botten van de ossenstaart gooi ik weg.
No waiste dus, en daar word ik altijd heel blij van. :D
Na afkoeling van de bouillon is het een volkomen gegelatineerde dikke massa.
Als laatste doe ik er doe ik er boerenkool, spinazie en zeewier bij.
Voila, bonebroth a la Nugget.
Maar het is dus super geconcentreerd, vandaar dat ik aan 2 flinke eetlepls zat te denken. Wat vind jij?

Goede tip, die Bloem echinae forte. Inmiddels ook besteld, in capsulevorm. Hoeveel denk je moet ik per dag geven? Een hele of een halve capsule?
Door Lizzy
#3353181
Nugget schreef:Dank voor je snelle reactie! :-*

De probiotica heb ik net dus besteld. 60 capsules. Maar het lijkt mij (hoewel ik echt niks van probiotica afweet) sterk spul. Zou jij de link kunnen bekijken voor de ingredienten en mij advies kunnen geven hoeveel ik het beste kan geven? En hoe vaak per dag?
Ze weegt inmiddels.......taaaadaaaa.....28 kilo!
Mooi gewicht!
Ja, het is een stevige probiotica maar op zich kan het wel goed (deze is ook zeer stevig: https://nl.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Comp ... 90-g/41880 en speciaal voor honden). Ik zou beginnen met 1/2 capsule per dag. Binnen een paar dagen zou ik dat verhogen naar 1 capsule per dag (gelijk aan de mensendosering dus). Dat is veel maar niet te.
Verder heb ik geprobeerd zonder ab te behandelen, maar het blijft terugkeren, aldus nu toch de keus voor ab.
Soms moet je...
Chorella heb ik ook. In tabletvorm. 1 per dag? En van het spirulinapoeder, halve theelepel per dag?
Ik weet niet hoe groot de pillen chlorella zijn? Wat is de mensendosering? Met spirulina: als je hond het gewend is te krijgen kun je een halve theelepel geven. En ander begin je eerst met 1/4 en bouw je dat op naar 1/2.
Over de yoghurt, daar zat ik aan te denken wegens de aanwezige diverse melkzuur bacterien, wat immers gewoon probiotica is.
Ik ben zelf ook niet van de zuivel, maar yoghurt is gefermenteerde zuivel. Door het fermenteren onstaan dus diverse melkzuur/probioticastammen.
Het gaat om biologische geitenyoghurt. Zeg je na deze info nog steeds “ niet doen”? :)
Yup. Je geeft niet voor niets probiotica. Daar zitten voldoende melkzuurbacteriën in, die veel sterker werken, zonder de negatieve bijwerkingen van zuivel.
Over de bonebroth, die is echt volkomen vetvrij. Die maak ik echt van kale botten.
Ik verzamel alle botjes van kip of ander vlees wat wij eten in de vriezer, doe er een stuk ossenstaart, wat eenden en kippenvoetjes bij, rooster die (voor de smaak) 20 minuten in een hete oven en dat gaat dan met een scheut appelazijn (dat trekt de mineralen uit de botjes) in mijn instantpot om in 4 uur onder hoge druk tot bouillon te worden.
De peesjes en gewrichten die nog aan de kippenbotjes zaten zijn dan volkomen opgegaan in de bouillon.
Wat rest zijn kale botjes, die ik tussen mijn vingers kan verpulveren.
De verpulverde botten en voetjes geef ik dan weer aan de honden.
Alleen de botten van de ossenstaart gooi ik weg.
No waiste dus, en daar word ik altijd heel blij van. :D
Na afkoeling van de bouillon is het een volkomen gegelatineerde dikke massa.
Als laatste doe ik er doe ik er boerenkool, spinazie en zeewier bij.
Voila, bonebroth a la Nugget.
Maar het is dus super geconcentreerd, vandaar dat ik aan 2 flinke eetlepls zat te denken. Wat vind jij?
Maar in bot zit toch merg? En merg is toch vet?
Ik denk dat je met 2 eetlepels kunt beginnen. Het lijkt me ontzettend gezond en als ze er geen slappe ontlasting van krijgt, zou ik er wel meer van durven geven. Ik quote dogsnaturally "it is food, not medicine" :) : https://www.dogsnaturallymagazine.com/h ... -your-dog/
Goede tip, die Bloem echinae forte. Inmiddels ook besteld, in capsulevorm. Hoeveel denk je moet ik per dag geven? Een hele of een halve capsule?
Ik zou een hele geven.

Succes met haar, ik hoop dat ze weinig gevolgen gaat hebben van de AB en de blaasontsteking eindelijk verdwijnt!
Door Nugget
#3353186
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat er in botten merg zit en dat dit puur vet is.
Toch waren er maar een paar sporen van vet terug te vinden in de bottengelei, raar eigenlijk.
Misschien dat de chemische samenstelling verandert na 4 uur onder hogedruk?

Ik heb Koreaanse chorella, die hele dure.... ;D Voor mensen is de dosering 3 tot 6 per dag, dus ik ga haar 1 tablet per dag geven.
Spirulina krijgen ze al langer regelmatig en ik merk niks aan hun ontlasting, dus dat blijf ik dan op een halve theelepel houden.

Maar met zowel de spirulina, als de chorella als de echina begin ik dus pas als de AB op is, als ik je goed heb gelezen, toch?

En tijdens de AB geef ik dan de probiotica en de bonebroth.
Heb ik het zo goed?

De yoghurt eet ik zelf wel op. ;)
Door Lizzy
#3353188
Nugget schreef:Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat er in botten merg zit en dat dit puur vet is.
Toch waren er maar een paar sporen van vet terug te vinden in de bottengelei, raar eigenlijk.
Misschien dat de chemische samenstelling verandert na 4 uur onder hogedruk?

Ik heb Koreaanse chorella, die hele dure.... ;D Voor mensen is de dosering 3 tot 6 per dag, dus ik ga haar 1 tablet per dag geven.
Spirulina krijgen ze al langer regelmatig en ik merk niks aan hun ontlasting, dus dat blijf ik dan op een halve theelepel houden.

Maar met zowel de spirulina, als de chorella als de echina begin ik dus pas als de AB op is, als ik je goed heb gelezen, toch?

En tijdens de AB geef ik dan de probiotica en de bonebroth.
Heb ik het zo goed?

De yoghurt eet ik zelf wel op. ;)
Ja gek! Ook niet als je het in de koelkast zet dat het vet stolt/hard wordt?

Koreaanse van Ron? Ik zou ook beginnen met 1 tablet. Maar ik zou dat langzaam wel op durven hogen naar 3. Ja, ik zou dat na de AB geven en de probiotica tijdens en na de bone broth ook.

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: , eet smakelijk :biggrin2:
Door Nugget
#3353194
Lizzy schreef:Ja gek! Ook niet als je het in de koelkast zet dat het vet stolt/hard wordt?

Koreaanse van Ron? Ik zou ook beginnen met 1 tablet. Maar ik zou dat langzaam wel op durven hogen naar 3. Ja, ik zou dat na de AB geven en de probiotica tijdens en na de bone broth ook.

:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: , eet smakelijk :biggrin2:
Nee, zelfs niet nadat het in de ijskast had gestaan, slechts een enkel spoortje van gestold vet.

Ik heb deze chorella: https://www.superfoodsonline.nl/chlorel ... korea-250g
Hele fijne zaak is dit, ik koop er van alles en ze zijn meestal de goedkoopste.

Ik zal de chorella ophogen naar 3......dure hond is het....ik kan echt mijn huis behangen met DA-rekeningen! ;D
Door Lizzy
#3353200
Nugget schreef:Nee, zelfs niet nadat het in de ijskast had gestaan, slechts een enkel spoortje van gestold vet.

Ik heb deze chorella: https://www.superfoodsonline.nl/chlorel ... korea-250g
Hele fijne zaak is dit, ik koop er van alles en ze zijn meestal de goedkoopste.

Ik zal de chorella ophogen naar 3......dure hond is het....ik kan echt mijn huis behangen met DA-rekeningen! ;D

Wat interessant! Jij maakt echt bijzondere bone broth :o ! Wat grappig joh!

Oh, ik koop daar m'n marine fytoplankton! Ik betaal inderdaad meer voor de chlorella. Tenminste... Ik weet niet, heb jij enig idee hoeveel mg 1 chlorella pil is? (ik koop het bij https://www.leefbewust.com/webwinkel/pr ... ten-korea/ en daar koop ik ook de spirulina uit de USA).

Ik wil het geloven!
Door Lizzy
#3353208
Nugget schreef:1 pil is 2.5 mg
Ah super, dank je. Dan bestel ik de chlorella voortaan daar wel :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door