Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3353248
Besterven is het laten rijpen van vlees.
Adelen noemen ze dat als je net geschoten wild, nadat je het hebt ontweid een paar dagen laat hangen.
Maar ook bij grote vissen, zoals tonijn is het lekkerder om het een paar dagen te laten besterven..
Het breekt de proteinestructuur wat af en het vlees wordt malser.

Over je oranje groente, ik weet niet of het wetenschappelijk aantoonbaar is dat oranje groente met name zou bijdragen aan de spijswerking, maar ik zou wel ook nog de oranje bataat (zoete aardappel) toevoegen.
Dan heb je iets meer variatie.

Over de bonebroth. De scheut (appel)azijn is essentieel omdat dit de mineralen uit de botten trekt en er ook voor zorgt dat de botjes tussen je vingers verpulverbaar zijn nadat de bouillon voldoende heeft getrokken.
Zorg dat je botten ongeveer 3 cm. onder water staan en houdt het deksel op de pan. Als je een snelkookpan hebt, nog beter. Je moet bij een normale pan wel op minimaal 12 a 16 uur rekenen voordat je broth na afkoeling zo stijf is, dat je hem zo ongeveer in plakken kunt snijden.

En verder, de liefde voor je hond spat er van af. Ik begrijp dat je hond het enige levende wezen is wat je hebt. Ik snap je zorgen en stress goed. Je hond is je bankmaatje, degene die er niet om maalt hoe je eruit ziet en degene die altijd luistert (en in mijn geval) degene als ik een slechte dag heb door de MS me doodleuk naar mijn slaapkamer duwt om samen met mij in bed te kruipen.
Maar blijf helder, staar je niet blind op alternatieve wijzen om je hond te helpen. Probeer niet en kruiden en AB en zus en zo, want als hij opknapt kan je dus nooit aanwijzen door wat.
Houdt het “wetenschappelijk”; meten is weten! :)
#3353273
Bedankt voor de reacties.
Het vlees was inderdaad erg mals toen ik het van de botten afhaalde. ;)

Ik volg alleen de route die Caspar/Tannetje uitzetten en ga geen dingen door elkaar gooien.
Ook maar 1 ding tegelijk veranderen. ;)

Wat mooi Nugget, dat jouw hond je naar bed 'stuurt' als hij merkt dat je het nodig hebt! :-*



(de buurvrouw vroeg net hoe het gaat. Ik leg uit, ze zegt niks, draait om en loopt weg. :o Zij wil dat ik AB geef en is het blijkbaar niet eens met de route die ik neem.)
#3353299
Ik durf het bijna niet te zeggen ..... Bandit heeft vandaag voor het laatst om 10.00 'gepoept'!

Vanavond voor het eerst bone-broth gegeven met een halve portie KVV-geit (gekookt).
Ik heb wel het idee dat hij nog meer wilt eten.

Weet je wat het mooiste is: hij is zo vrolijk en wil spelen! :) :groupwave2:
Ik beperk hem enorm in hoeveelheid beweging. Een paar speelmomenten per dag zijn wel fijn, voor ons allebei! :)

áls hij inderdaad aan het opknappen is, heeft het niks met de bone-broth te maken.
Een groot verschil met toen hij in september diarree had, is dat hij het nu op kan houden. Welliswaar geen 10 minuten. Maar er is tijd tussen het moment dat hij het aangeeft (onrustig, een piepje of bij de deur gaan zitten) en hij daadwerkelijk 'poept'.
In september kon hij, als hij sliep, nog net naast zijn mand gaan zitten als hij moest poepen.
#3353385
Caspar denkt niet zozeer dat het met de kruiden te maken heeft, dan had hij daar sneller moeten reageren (er zaten nu te veel dagen tussen).

De basis is een slecht immuunsysteem, daardoor is Bandit vatbaarder voor dingen.
Toch is dat laatste lastig. Ik kan niet aangeven wanneer hij dan iets opgelopen heeft. Anders kon ik dat vermijden. ;)

Voor nu gaat het echt heel goed!
Gisteravond is hij geweest, maar dat was omdat ik hem uitliet. Als ik dat niet gedaan had, had hij waarschijnlijk niet gepoept. De afgelopen dagen heeft Bandit aangegeven dat hij moest poepen (piepen of naar de deur).
Vandaag heeft hij nog helemaal niet gepoept.

En hij heeft zo'n zin om te spelen, hij is zo vrolijk!
Hij slaapt ook veel, maar als hij wakker is, is hij erg blij! Zo fijn!!

Ik heb net Tannetje gemaild en een cc naar Caspar, dus nu zijn we weer helemaal bij tot vandaag.
Even afwachten wat eruit komt. Ik heb voorgesteld om een nieuw plan te maken in overleg met elkaar.
#3354123
:-* :-* :-* Bedankt voor alle lieve reacties. :-* :-* :-*

Ik heb wel alles gelezen, maar nog niet gereageerd. :-[ Zo druk geweest.....

Heb gaat nog steeds goed. Sinds ca 4 dagen wordt zijn ontlasting ietsje zachter, maar nog steeds goed. Hij barst van de energie en is zó vrolijk. :)
De dichtstbijzijnde holistische dierenarts kan Bandit waarschijnlijk deze week nog een acupunctuurbehandeling geven.
Eind september ga ik naar Caspar en dan krijgt Bandit weer zo'n grote/goede behandeling.

Het fijne van Caspar vind ik, is dat hij kan meten of toevoegingen gaan werken of niet. Dan hoef je het niet eerst uit te proberen. ;)

Ik hoop deze week ook weer een geit te kunnen kopen, zodat ik daarvan bone-broth kan maken. Wil ik voorlopig gewoon als toevoeging erbij houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door