Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door devil
#367775
devil heeft eigenlijk al vanaf pup vaak een allergische reactie. volgens de da kwam het door bereklauw of rododenderon. deze reactie uit zich in bulten op zn rug en kleine bultjes op zn kop. nou ben ik er eigenlijk niet zo zeker van dat het van de bereklauw komt. ben dus nu begonnen met rijst en lamsvlees om te kijken of het met voer te maken heeft. hij heeft in de loop der tijd heel veel verschillend voer gekregen omdat ie t telkens niet meer moet. (ook na 2 weken niets anders geven) en ben eigenlijk niet zo'n fan van brokken. iemand tips hoe uit te vogelen waar die nulten vandaan komen ??? ??? ???
Door Laura2004
#367780
Die bulten kunnen overal van komen. Ziggy, een van mijn honden (amstaff) zat tot voor kort toe ook helemaal onder de bulten en kale plekken. Ik heb haar op een eliminatie dieet van cb gezet (eend en rijst) en sindsdien gaat het goed.
Ik heb ook een ontgiftinskuurtje gedaan en ze krijgt probiotica.
Nu ziet ze er perfect uit. En ik ga nu proberen uit te vogelen waar ze allergisch voor is.
Voor ons is het heel moeilijk te weten waar jouw hond allergisch voor is. Als je het zelf al niet weet dan weten wij het helemaal niet. Je hond kan voor gras, eiwitten of zuivel allergisch zijn, maar ook voor bepaalde synthetische stoffen misschien of voor een wasmiddel. Dat moet je zelf zien te ontdekken. Ik ben met Ziggy ook al een tijdje bezig en ik weet nog niet waar ze allergisch voor is.
Door Lizzy
#367815
devil schreef: devil heeft eigenlijk al vanaf pup vaak een allergische reactie. volgens de da kwam het door bereklauw of rododenderon. deze reactie uit zich in bulten op zn rug en kleine bultjes op zn kop. nou ben ik er eigenlijk niet zo zeker van dat het van de bereklauw komt. ben dus nu begonnen met rijst en lamsvlees om te kijken of het met voer te maken heeft. hij heeft in de loop der tijd heel veel verschillend voer gekregen omdat ie t telkens niet meer moet. (ook na 2 weken niets anders geven) en ben eigenlijk niet zo'n fan van brokken. iemand tips hoe uit te vogelen waar die nulten vandaan komen ??? ??? ???
Waarom denk jij zelf dat hij allergisch is voor iets in het voer? En waarom denkt de DA aan een allergie voor planten? Ik denk dat het moeilijk uit te vissen is waar je hond allergisch voor is, maar als je zelf voeding vermoed, dan is het een goed idee om een eliminatie-dieet te volgen. En dat is niet lam en rijst. Vroeger was dat wel zo, maar sinds er veel brokken op de markt zijn met lamsvlees, is lam niet meer hypoallergeen (oftewel een eiwitbron waarmee de hond nog nooit eerder in aanraking is gekomen). Je kunt Carnibest Eend en Rijst proberen. http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm. Of je kunt zelf een dieet gaan samenstellen (rauw en vers) voor 6 a 8 weken.

Als dit dieet helpt, dan weet je ongeveer wel dat het aan de voeding ligt en dan moet je (na die 6/8 weken) langzaam uit gaan vinden waar hij allergisch voor is.

Als het niet aan de voeding ligt, dan zou het aan graspollen, boomzaadjes, huismijten, mensenschilfers, wasmiddel, schoonmaakmiddel etc. etc. etc. kunnen liggen. Het kan zelfs een genetische factor hebben. En dat is niet gemakkelijk uitzoeken. Er bestaan tegenwoordig wel heel aardige allergie-testen voor honden. Ik denk dat dat de moeite waard is om dat te doen (als het voer niet helpt). Eventueel is zo'n probleem aan te pakken met een desensibilisatie-kuur of met homeopathie en voedingssupplementen (zoals vis-olie). Verse/rauwe voeding is sowieso een goed idee. Veel honden knappen daar erg van op (van verse voeding alleen) en ook al knappen ze er niet van op (het is geen wondermiddel): dan krijgen ze in ieder geval gezond te eten...!
Door devil
#368849
nou dat ie op lamshart en rijst staat worden de bulten wel minder, ik krijg een beetje het idee dat het gewoon door de brokken komt ofzo, (weet t ook niet maar dat gevoel heb ik) we hebben s nagedacht en toen ie alleen vers kreeg had ie nergens last van, dus nou laat ik m ff hierop totdat het helemaal weg is en dan geef ik m weer s brokken , komt t terug dan weet ik dat het daar van komt. pffffff wat een geklooi he, hahaha
Door chrisje
#369122
Hier hetzelfde probleem. Zelfs een allergietest bracht geen uitsluitsel. Nu eet ze de Cb natuur en ... eureka, alles in orde.
Door Laura2004
#369180
chrisje schreef: Hier hetzelfde probleem. Zelfs een allergietest bracht geen uitsluitsel. Nu eet ze de Cb natuur en ... eureka, alles in orde.
Zijn toch gevoelige hondjes he, die staffies. En ze zien er zo sterk uit.
Door Truus
#369402
Laura2004 schreef: Zijn toch gevoelige hondjes he, die staffies. En ze zien er zo sterk uit.
Dat valt mij ook op, zou het ook rasgebonden zijn?
Door Laura2004
#369611
Ik vind het wel heel toevallig dat er zoveel staffies en bulldog achtigen met huidproblemen zijn, dus ik denk dat het niet echt een sterk ras is als het om allergien gaat. Ziggy is ook heel gevoelig, wat ik heel jammer vind, omdat ik wel met haar een nestje had gewild. Ik doe het niet, omdat ik alleen maar wil fokken met hele gezonde honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door