Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jaba09
#3351917
Ik ben radeloos op het moment..

Dinsdag 31/7 is mijn hond geopereerd aan een mastocytoom op zijn achterpoot, helaas heeft hij het gepresteerd om zondagochtend 5/9 4 van de 12 hechtingen eruit te trekken..

Direct naar de DA en zij hebben toen nog 2 hechtingen eruit gehaald en vervolgens krammetjes gezet.

Helaas ging de wond wijken waardoor dinsdag extra krammen gezet zijn..
Donderdag zijn er 3 krammen losgescheurd, deze door DA verwijderd en nieuwe bijgezet.
Vrijdag helaas weer 4 losgescheurd, toen besloten de resterende krammen te laten zitten en de wond in het midden open te laten (morgen moet ik op controle om te kijken of de wond niet is gaan ontsteken).

De dierenarts heeft afgelopen week gezegd dat opnieuw hechten met hechtdraad moeilijk is aangezien de randen helemaal gerafeld zijn en de randen daarom ruim weg moeten snijden waardoor er nog minder huid is en daardoor nog veel meer spanning op staat zodat het ook met hechtdraad kan scheuren.. Daar baal ik van, want het bovenste deel (waar nog hechtdraad zat) is perfect gesloten, alleen daaronder blijft het open...

Maar ik heb het even aangekeken en zoals het er nu uit ziet, ben ik bang dat het niet goed gaat komen, of ben ik gewoon overbezorgd?

Hij word sinds de operatie behandeld met honingzalf van Dermiel, sinds de wond open moet blijven zit er ook nog een pleister overheen om te voorkomen dat er vuil in komt, want hij ligt/slaapt veel op die kant. Ook krijgt hij antibiotica en ontstekingsremmers.

Het is een lastige plek, hij is daar behoorlijk gespierd en de huid staat constant onder spanning, de keren dat het losscheurde was bij het opstaan en door het hurken tijdens poepen.. Qua beweging doet hij verder echt helemaal niks, hij slaapt vooral (deed hij altijd al :biggrin2: ) en uitlaatrondje is max. 500m..

Zie foto's hoe het er nu uit ziet, ze staan in de linkjes omdat het er heftig uit ziet..
Foto wond dichtbij
Foto achterpoot met wond

Iemand ervaring hiermee, moet ik de DA vertrouwen dat dit nog goed komt of moet ik een second opinion aanvragen?
Door Maika
#3351920
Aloe vera gel, wel zo dicht mogelijk tegen de 100% aan.
Dik erop doen, de wond wordt zo schoon gehouden en groeit sneller dicht.
Door Greece
#3351924
Lotagen gel. Na een operatie waren de hechtigen geknapt en er kon niet opnieuw gehecht worden . Met dit middel wordt necrotisch weefsel afgebroken en nieuw weefsel gestimuleerd.
Door Jaba09
#3351927
Bedankt voor de snelle reacties!

@ Maika: Aloe Vera, prikt dat niet heel erg? Heb dat ooit eens als dagcreme gebruikt maar was niet erg prettig. Maar ik ga het morgen sowieso eens opzoeken naar meer ervaringen.

@ Doranto: jeetje wat een flinke wond had jouw hond zeg, dan valt die van mijn hond wel mee! :o Heb het even snel doorgenomen, maar zal morgen nog even goed voor zitten, misschien dat ik dan inhoudelijke vragen heb. Voor nu twee vraagjes:
- Was dat thundershirt voor de druk als een soort drukverband, of puur dat er geen vuil in kwam? Omdat het bij mijn hond op zo'n lastige plek zit, heb ik geen idee wat ik kan doen, heb nu een eilandpleister erop met leukoplast, maar ideaal is het niet.. Verband verschuift en heb al een verknipte legging geprobeerd die vast zat aan zijn tuig, maar blijft ook niet zitten..
- Weet jij het verschil tussen Dermiel en Mesitran? Zag dat het allebei honingzalf is en antibacterieel maar zit er nog belangrijk verschil in dat jij weet?

@ Greece: ik ga het even op zoeken morgen!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3351963
Mibi09 schreef:Bedankt voor de snelle reacties!

@ Maika: Aloe Vera, prikt dat niet heel erg? Heb dat ooit eens als dagcreme gebruikt maar was niet erg prettig. Maar ik ga het morgen sowieso eens opzoeken naar meer ervaringen.

@ Doranto: jeetje wat een flinke wond had jouw hond zeg, dan valt die van mijn hond wel mee! :o Heb het even snel doorgenomen, maar zal morgen nog even goed voor zitten, misschien dat ik dan inhoudelijke vragen heb. Voor nu twee vraagjes:
- Was dat thundershirt voor de druk als een soort drukverband, of puur dat er geen vuil in kwam? Omdat het bij mijn hond op zo'n lastige plek zit, heb ik geen idee wat ik kan doen, heb nu een eilandpleister erop met leukoplast, maar ideaal is het niet.. Verband verschuift en heb al een verknipte legging geprobeerd die vast zat aan zijn tuig, maar blijft ook niet zitten..
- Weet jij het verschil tussen Dermiel en Mesitran? Zag dat het allebei honingzalf is en antibacterieel maar zit er nog belangrijk verschil in dat jij weet?

@ Greece: ik ga het even op zoeken morgen!
Het thundershirt was om de wond te beschermen en om te zorgen dat niet de meubels e.d. onder de zalf kwamen te zitten.
Mesitran zalf bestaat uit hele zuivere natuurlijke ingrediënten
De samenstelling van andere merken vind ik minder goed. Mestran is de beste.
Door Siberienne
#3351974
Ik heb er geen foto van maar Spot had een wond van >5 cm in zijn lies, open tot,op de spierlaag met veel necrose (brandwond van een lijn). Dat kon niet gehecht en niet verbomden. Ik had een shirt met een maandverband erin als ik er niet bij was, demiel wondspray en verder gewoon open aan de lucht en dat is helemaal,dicht gegroeid (even om je hoop te geven ;) )
Jouw wond is kleiner en ziet er op zich wel netjes uit.

Qua verband: ik zou er iets absorberends om doen dat niet aan de wond plakt op erop mag blijven zitten, informeer eens bij de apotheek. Mijn vader had op ‘t laatst een hele tere huid, en die had een soort gelpleister vd apotheek op zijn wond (ben even de naam kwijt). Goedkope alternatief: inlegkruisje/maandverband at absorbeert wondvocht en plakt niet (tip vd wondverpleegkumdige vh ziekenhuis)
Daar omheen een zelfklevend elastisch windsel, zo heb ik Spot z’n poot verbonden toen hij nagel eraf gescheurd had. Ik had er 1 van het Kruidvat, ze zijn er ook speciaal voor honden https://www.medpets.nl/petflex-bandage/ ... gJn7vD_BwE

Succes!
Door Siberienne
#3351975
Wat je nu doet (wond open laten) gebeurt bij mensen ook best eens, ook na bv chirurgie van benen of buiken, dat heet met een mooie term ‘secundaire wondgenezing’. De wond gaat van beneden af dichtgroeien, er komt tzt een soort geel beslag in, dat s granulatie weefsel en dan vormt zich weer huid, kan wel een wat kaler plekje blijven
Schematisch site dat er zo uit:
B2505B93-9158-4D0D-AE3E-5D0C9B8862BD.jpeg
B2505B93-9158-4D0D-AE3E-5D0C9B8862BD.jpeg (84.1 KiB) 6856 keer bekeken
(Van deze site https://www.huidziekten.nl/zakboek/derm ... ention.htm )
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351978
Geen tips voor de wond zelf, maar wel qua verband. Ik ben nogal fan van zelfklevend verband. Zie foto. Blijft veel beter zitten en geeft meer druk. Het is een rotplek, maar misschien dat met een slag om de buik het wel lukt.
image.jpg
image.jpg (2.03 MiB) 6852 keer bekeken
Ik ben verder ook erg tevreden over honingzalf bij wonden, maar zo’n wond heb ik geen ervaring mee. Toen Oscar zijn hechtingen op precies dezelfde plek eruit trok, was de wond van binnenuit al verder genezen en is toen gelukkig niet weer open gegaan. Ik heb er toen weinig aan gedaan, een paar keer honingzalf erop. En hij heeft nog weken zijn kap om gehad, zodat ie er af bleef. Want dat was bij hem het grootste probleem, dat is er teveel aan zat.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3351979
Zoals iedereen al zegt: honingzalf. Dan gaat het zeker goedkomen. Grootste probleem hier is altijd dat alle honden dat heel erg lekker vinden. Dus je zal wel moeten zorgen dat hij er niet bij kan anders is het er binnen 3 seconden weer af gelikt.
Door Lizzy
#3351982
L-Mesitran Soft van Klinion. Ik zweer erbij. De beste die er is. Eén keer per dag er in laten lopen. Maar, net wat Spikkelneus al schrijft: daarna moet je hond er wel echt afblijven. Sowieso natuurlijk. Ik zou hem een kap om doen. Hier gebruik ik Comfy Cones.
Door Jaba09
#3351985
Goed om te lezen dat er meerdere goede ervaringen zijn met zelfs nog grotere open wonden! Ben ik toch een beetje overbezorgd. :biggrin2:

Ik blijf dan wel bij honingzalf, lees het hier meerdere keren en had de tip gehad van de site veterinairewondzorg.nl waar dat ook gebruikt wordt, zeker als ik die foto's zie van de Bulldog krijg ik goede hoop. Heb van de DA Dermiel gehad, deze is eerdaags op en dan ga ik die van Mesitran bestellen.

Het liefst wil ik het drogen aan de lucht, zo heb ik het ook altijd met mijn wonden gedaan, maar dat lukt niet bij hem helaas..
Qua likken ben ik niet bang voor, op het eruit trekken van die hechtingen na, blijft hij er vanaf (hij is sindsdien ook geen moment alleen geweest), grootste probleem is dat hij er graag op ligt. Ik krijg ook echt kippenvel als hij zich er zo lomp op laat vallen, maar hij lijkt er geen last van te hebben :idiot2: Op deze manier komt er wel enorm veel vuil in, zand, pluisjes van kleedjes etc. dus ik moet het wel afdekken..

Op deze foto zie je hoe ik het nu heb gedaan. Werkt perfect alleen hij vindt die leukoplast irritant, met lopen en liggen trekt erg aan zijn vel. Dus ik ga toch eens kijken voor gelpleister of maandverband (goede tip!) icm dat zelfklevende verband van kruidvat dat 2x is genoemd, en dan verschillende manieren van verbinden proberen om te kijken wat goed blijft zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door