Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3351611
Als hij 'alleen maar' allergisch is voor gevogelte, rund en vis, dan zou ik ook gaan barfen met 'm. Je kunt dan konijnenbot en -orgaan voeren, lamsvlees en -orgaan, paardenvlees en -orgaan, jonge geitenbokjes (zit veel vlees aan), reeribjes van Floris24 (die zijn mooi zacht, kan een labbie makkelijk hebben), en Floris heeft ook hertenvlees en -orgaan (niet goedkoop, maar dat zou je als luxe diersoort erbij kunnen doen af en toe.

Ik denk dat flink werken met z'n eten hem ook veel meer voldoening zal geven dan hap-sloek-weg-kvv.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351631
Ik zou ook zo mager mogelijk en zo “bezigheidstherapie-mogelijk” gaan voeren. Op 1% wakkert dit gedrag natuurlijk aan, het kan niet anders dan dat hij honger heeft.

Onze herder moest, na een flinke ziektegeschiedenis, op brok over. Na jaren een kilo barf per dag, kreeg ie drie keer per dag 100 gram brokjes. En nog werd ie dik! Toen begon hij ook te jatten. Ik kon me niet omdraaien of mijn brood was weg. Eerst vond ik het heel raar, want dat deed ie nooit. Maar al snel snapte ik dat ie gewoon gierend gek werd van de honger. We zijn toen overgestapt naar een brok met minder calorien zodat ie er meer van kon eten en uit slowfeeders gaan voeren. En dat hielp heel goed.

Als je veel magerder kan gaan voeren ( en dat zou ik met een niet-mager labje gerust durven), dan kan je waarschijnlijk al snel dermate meer gaan voeren dat die gierende honger gaat zakken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351633
En ik weet niet of je daar al op let, maar geen koolhydraten voeren. Dus niet enkel geen rijst, granen of aardappel maar vermijd ook wortel, biet en dat soort groenten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3351699
JudithA schreef:Barf is is wel een optie uiteraard maar moeilijk omdat hij geen gevogelte, rund en witte vis verdraagt. Dan zijn bot en orgaan wat moeilijker te vinden... Hij krijgt af en toe wel wat Barf hoor, maar het is moeilijk om veel af te wisselen dan. Ik zoek wel altijd naar kvv's met een laag vetgehalte. En gelukkig is hij niet zó gevoelig dat hij van sporen in de kvv last krijgt.
350 gram vind ik ook bar weinig. Als ik mijn honden 1% zou geven dan gingen ze niet schooieren, dan vielen ze dood neer. Los van het feit dat het weinig is, als je hond zo weinig eet loopt hij ook tegen tekorten aan wat betreft vitaminen, mineralen en sporenelementen. Vergeet niet dan minstens 60%, maar vaak nog meer, van je kvv uit vocht bestaat. Trek het vochtgehalte van je kvv eens van die 350 gram af, en dan zie je dat je dus maar heel, heel erg weinig te eten geeft. Voorbeeld: Kiezebrink lam 65% vocht. Blijft er van 350 gram nog maar 120 gram over :-X
1. Je kan op zoek naar magere kvv-soorten (max. 10% vet). Maar dat doe je al zeg je. Maar dan blijf je toch met het hoge vochtgehalte zitten en de kleine hoeveelheid aan voedingsstoffen.
2. Of je kan barfen: Hij verdraagt geen gevogelte (geen enkele vogelsoort????) rund of witte vis zeg je, maar dan blijft er nog zat over aan soorten waar je bot en orgaan van kan krijgen; wat te denken van konijn, haas en lam. Van die dieren kan je zowel bot als orgaan krijgen. En van paard kan je ook orgaan en vlees krijgen. Dat kan je dan bijv. ook bij bot van een andere diersoort geven. In plaats van witte vis is er nog een heel scala aan andere vis. Best verkrijgbaar: zalm. Ook met bot. Dus zo moeilijk is dat niet. De genoemde soorten zijn toch goed verkrijgbaar. Bijkomend voordeel is dat het voedsel langer in de maag verblijft, de hond daardoor een voldaner gevoel heeft en hij ook minder snel trek krijgt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351707
Misschien is het ook een vicieuze cirkel geworden en beweegt hij net erg weinig omdat hij geen energie heeft omwille van geen voeding. En alles wat ie extra krijgt slaat zijn lichaam dan angstvallig op.

Kan je hem niet op 1 of andere manier wat meer aan het bewegen krijgen en dan tegelijk wat meer voeren?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door