Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351278
Hoi,

Is er iemand die nog ideeën heeft ivm mijn hond?
Onze labrador van 9j (3j geleden uit het asiel gehaald, 15kg te zwaar) eet alles wat hij kan vinden...
Na zo goed als alles te proberen zitten we met onze handen in het haar.
Hij eet alles wat hij tegenkomt op straat, stokjes, eikels, papier, bananenschillen, hondenpoep, eigen hondenpoep, kersenpitten,... maar ook elk takje in onze tuin, elk stukje los gras, en je kersenpit van onze kersenbool. En nu beginnen de de noten van onze hazelaar te vallen... hij echt alles dus :-X

Hij staat uiteraard op rauw vlees, wel kvv, Barf is moeilijker wegens aantal allergieën.
Al 101 supplementen geprobeerd zonder resultaat. Vorig jaar heeft hij een geperforeerde maagzweer gehad na het eten van kastanjes waarschijnlijk. Dus sindsdien mag hij enkel nog buiten met muilkorf :( .
Heeft er dus iemand nog een ideetje hiervoor? Ik zou hem zó graag gewoon in onze tuin laten zonder muilkorf.
Medisch is er nu niets meer aan de hand btw.

Dank je wel voor het meedenken!
Door Lizzy
#3351283
Oh bleh. Wat een naar probleem :-\ . Eerlijk gezegd denk ik dat dit wel eens heeeeeeeeeeeel diep in zijn systeem kan zitten. Iets dat je er misschien nooit meer uit krijgt. Ik zou daar wel rekening mee houden. De enige kans die ik nog zie is naar een homeopathisch werkend/holistisch dierenarts/therapeut gaan. Ik weet nog wel dat Atjo Westerhuis behoorlijk wat geschreven heeft over honden met raar eetgedrag (en daar homeopathische middelen bij heeft genoemd). Maar dit is complexer omdat jouw hond zich niet beperkt tot het eten van 1 specifiek ding.

Ik zou denken dat iemand als Anne-Marie Rodenburg je misschien verder kan helpen (zij is homeopathisch therapeut en zij is lid van barfplaats onder de naam Nitus): http://www.annemarierodenburg.nl/.

Maar ook iemand als Anneke Schellingerhout (dierenarts) kan je misschien verder helpen.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351469
Ja, ik houd er zeker rekening mee dat het misschien in zn systeem zit. Het vreemde is alleen dat hij er pas 1,5 jaar geleden mee gestart is, zonder enige aanleiding voor zover we weten.
Dank je wel al voor de suggesties, dat gaan we eens verder bekijken!
Door hamada
#3351471
Een pleeghondje van ons at altijd kauwgom van straat; heel dwngmatig. Dit is met homeopathische ondersteuning vrijwel helemaal verdwenen. Succes met het zoeken van een oplossing.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351499
Kan het niet al een beetje helpen om een beetje meer maagvulling te geven vb in de vorm van groenten? Of heb je het idee dat het niet uit honger voortkomt? Een lab is daar natuurlijk wel bekend voor, dat ze meer eetlust (of eetdwang) hebben dan goed voor ze is.

Als het plots begonnen is, is er dan iets gebeurd?
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351556
Ja, honger heeft hij altijd natuurlijk, het is en blijft een labrador :P .
Extra groenten hebben we al eens eerder geprobeerd, maar zonder duidelijk resultaat. Maar ik dacht er deze week ook al aan om terug wat meer groenten te geven want de laatste weken is het weer echt erg.
Ja het is op een gegeven moment gestart, subtiel wel, eerst enkel takjes en noten die hij vond, dan poep van andere honden en uiteindelijk zijn eigen :-\
Voor zover wij weten is er niets veranderd, geen extra stress, geen andere voeding, geen ziekte/pijn...
Ondertussen is ook alles helemaal onderzocht en er is absoluut niks gevonden. Hij is perfect gezond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351559
Schildklier ook zeker in orde?
Ik denk aan typische ouderdomskwaaltjes he.

Pfff, echt stom als je er niets aan kan veranderen... :-\

Hoe vaak krijgt hij op een dag eten?
Bij mijn hongerige kater merkte ik dat een grote en een kleinere maaltijd helpt ipv 2 gelijke maaltijden. Die grote maaltijd geeft een voldaner gevoel en dan hebben ze op een dag toch 1x het gevoel echt gegeten te hebben ipv de hele dag door honger te hebben.
Een soepje maken van wat kvv met erg veel water en dat dan als maaltijd geven kan soms ook helpen. Dat is ook maagvulling met amper calorieinhoud. Soms echter is de honger er meteen weer en helpt het dus niet.
Ik laat mijn kater ook het ontdooibakje uitlikken. Daar zit bijna niets in, maar hij is toch weer een aantal minuten met eten en smaken bezig. Dat geeft ook een voldaner gevoel. Zo kan je ook zijn eten in een antischrokbak of Kong geven, dan is hij er langer mee bezig.
Allemaal kleine beetjes, maar wie weet helpt het toch iets?

Er is ook een aandoening die ze Pica noemen. Alles eten wat je tegenkomt, eetbaar of niet. Verder weet ik er niet veel van, maar ik denk ook niet dat er een behandeling mogelijk is. Maar het kan misschien wel meer duidelijkheid scheppen?
Koekje heeft een kat met Pica.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3351568
Wat weegt hij nu en hoeveel krijgt hij op een dag? Misschien is het een idee om toch ietsje meer te gaan geven, zodat hij minder honger heeft? Tussen tonnetje rond en super slank zitten nog veel tussen-mogelijkheden.
Ik bedoel, als hij super slank is met heel veel honger, kan hij misschien beter ietse pietsie minder slank zijn, met minder honger?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3351573
Naast dat ik ervan overtuigd ben dat dit bij labradors ook een stuk dna is, is het ook een vorm van aandacht.

Mijn zwarte lab (5.5 jaar) doet het vooral als ze vind dat ze niet genoeg aandacht krijgt, als ik even sta te praten of met een oppas hond bezig ben.

Mijn foster parent logeerhond, blonde lab (6 jaar), doet het als ze moe is en eigenlijk gewoon lekker aan de riem moet. Zij heeft uitgevonden dat ze de volle aandacht krijgt als ze het na een half uur, het liefst thuis, weer uitkotst. En nu is dat hek van de dam. Zij mag niet meer zonder muilkorf los in de duinen. Gek genoeg doet ze dit op het strand niet.

Onze leen labrador van 12 jaar doet het af en toe nog, ff snel, stiekem. Dwz als hij denkt dat ik het niet zie.

In de uitlaat heb ik nog een exemplaar van 12 die al sinds pup af aan alles eet. en dan echt alles. sokken, beha's, ondergoed, steentjes, alles wat onder zn snuit komt, zand.. hij heeft standaard een muilkorf met tussenschot om voor zijn eigen veiligheid.

Mijn eigen lab eet barf en kvv, de blonde troelala eet yarco brok onder het mom dat ze niks anders verdraagt. Dat betwijfel ik ten zeerste, maar goed dat is aan haar eigenaren.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351579
Schildklier is getest en volledig normaal. Hij weegt nu 30kg en krijgt 350g per dag, super slank is hij niet maar wel netjes op gewicht. Vanaf we ook maar iets meer geven, komt hij meteen enkele kilo's aan. En omdat hij redelijk wat last heeft van artrose, mag hij echt niet dikker worden.
Hij krijgt regelmatig nog wat kvv in zn kong, of de kong zonder iets in, vind hij ook goed. Er ligt altijd zn gewei om te knabbelen. Tussendoor krijgt hij wel eens wat gedroogde dingen, maar die zijn op 123 op.

Hij doet het echt continu, als we met hem bezig zijn, als we gaan wandelen, in het bos, op het strand... binnen niet omdat er niets is waar hij aankan. Maar hij kan gezellig mee in de tuin zitten en na 2 min loopt hij van ons weg en gaat hij zoeken... het maakt echt niet uit of we heel de dag met hem bezig geweest zijn of dat hij alleen thuis was.
Soms gaat het een tijdje veel beter, dan weer helemaal niet...
Door Lizzy
#3351580
JudithA schreef:Schildklier is getest en volledig normaal. Hij weegt nu 30kg en krijgt 350g per dag, super slank is hij niet maar wel netjes op gewicht. Vanaf we ook maar iets meer geven, komt hij meteen enkele kilo's aan. En omdat hij redelijk wat last heeft van artrose, mag hij echt niet dikker worden.
Hij krijgt regelmatig nog wat kvv in zn kong, of de kong zonder iets in, vind hij ook goed. Er ligt altijd zn gewei om te knabbelen. Tussendoor krijgt hij wel eens wat gedroogde dingen, maar die zijn op 123 op.

Hij doet het echt continu, als we met hem bezig zijn, als we gaan wandelen, in het bos, op het strand... binnen niet omdat er niets is waar hij aankan. Maar hij kan gezellig mee in de tuin zitten en na 2 min loopt hij van ons weg en gaat hij zoeken... het maakt echt niet uit of we heel de dag met hem bezig geweest zijn of dat hij alleen thuis was.
Soms gaat het een tijdje veel beter, dan weer helemaal niet...
Ik snap dat hij niet dikker mag worden hoor, maar hij krijgt nu 1% van zijn lichaamsgewicht en dat is ook echt wel verdomt weinig. Zou ik dat aan mijn honden hier geven, 1%, dan breken ze serieus de tent af/vallen ze daarna neer..... Ik zou hem flink wat groentenmix erbij gaan geven. Liefst ook met wat algen erbij zoals spirulina en chlorella want als je het mij vraagt komt hij zo ook wel wat voedingsstoffen tekort, puur doordat hij zo weinig krijgt.

Groenten helpt misschien zelfs wel de zuur/;basisch balans in zijn lichaam te herstellen (waardoor ie misschien minder gaat snaaien).
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351585
Ja dat weet ik, het is idd heel weinig.
Maar 50g meer en hij komt kilo na kilo aan :-\ . We hebben het al meermaals geprobeerd. Hij is op dat vlak super moeilijk. Mijn andere honden krijgen meer dan het dubbele zonder bij te komen maar met hem gaat dat niet. Groenten krijgt hij sowieso nog bij hoor, die tel ik niet mee in mee in de 300g. Hij beweegt ook gewoon heel weinig uit zichzelf. En lang wandelen lukt niet meer... wat niet wil zeggen dat we er niet dagelijks mee op pad gaan natuurlijk, maar het zijn meerdere kleine wandelingetjes, meer kan hij niet...
Ik probeer hem nog eens een pak meer groenten te geven, zien of dat een verschil maakt. Enige nadeel daarbij is dat hij dan weer een pak meer poept en dus meer kan gaan opeten...Chorella krijgt hij sowieso al.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3351586
JudithA schreef:Ja dat weet ik, het is idd heel weinig.
Maar 50g meer en hij komt kilo na kilo aan :-\ . We hebben het al meermaals geprobeerd. Hij is op dat vlak super moeilijk. Mijn andere honden krijgen meer dan het dubbele zonder bij te komen maar met hem gaat dat niet. Groenten krijgt hij sowieso nog bij hoor, die tel ik niet mee in mee in de 300g. Hij beweegt ook gewoon heel weinig uit zichzelf. En lang wandelen lukt niet meer... wat niet wil zeggen dat we er niet dagelijks mee op pad gaan natuurlijk, maar het zijn meerdere kleine wandelingetjes, meer kan hij niet...
Ik probeer hem nog eens een pak meer groenten te geven, zien of dat een verschil maakt. Enige nadeel daarbij is dat hij dan weer een pak meer poept en dus meer kan gaan opeten...Chorella krijgt hij sowieso al.
1 % is naar mijn idee ook te weinig. KVV's zijn heel vaak erg vet. Ik zou dan toch geen KVV meer geven, maar zelf gaan samenstellen, zodat je magerder kunt gaan voeren. Dan kun je misschien wat meer geven zonder dat hij meteen dik wordt. En barf is geen optie vanwege allergieën? Ik zou dan júist barf gaan geven, omdat je alleen dan zeker weet dat er niets door zijn eten zit waar hij niet tegen kan.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3351589
Barf is is wel een optie uiteraard maar moeilijk omdat hij geen gevogelte, rund en witte vis verdraagt. Dan zijn bot en orgaan wat moeilijker te vinden... Hij krijgt af en toe wel wat Barf hoor, maar het is moeilijk om veel af te wisselen dan. Ik zoek wel altijd naar kvv's met een laag vetgehalte. En gelukkig is hij niet zó gevoelig dat hij van sporen in de kvv last krijgt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351590
Welk orgaan zit er dan in je kvv? En welk bot? Lijkt mij toch dat het met barf idd eenvoudiger moet zijn om zaken te vermijden dan met kvv...
Lamsorgaan is toch eenvoudig te vinden bij een Islamslager vb.
Ik zou ook eerder wat eenzijdiger barfen, dan hem zo weinig voeren. Desnoods voer je voornamelijk konijn, das ook goed aan te komen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door