Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Maika
#3350776
Vraag:
Maggie heeft een lange rug en heeft tot 4 maanden buiten gewoond en is een behoorlijke spring in het veld ( letterlijk en figuurlijk )
Ze is wel heel licht en tenger gebouwd maar ik vroeg me af of ik haar iets kan geven ( ze is nu 7 maanden ) waarmee ik de rug wat ondersteun.
Nu heeft ze nog niks maar ik zit preventief te denken.
Door Lizzy
#3350853
Ik weet niet precies wat je lang vindt...? Heeft ze echt een ongewoon lange rug of is ze misschien gewoon uit verhouding op het moment?

Volgens mij valt hier niks preventiefs aan te doen. Ja, behalve uitstekende voeding (zelf samengesteld of KVV - en met KVV weet je nooit wat je voert, dus dan zou ik wel voor bewezen merken gaan die kwalitatief goed zijn maar ook hier merken afwisselen), goede visolie (en die komt niet uit een fles) en goede beweging. Je zou eventueel naar een fysio kunnen gaan om advies te vragen voor oefeningen.
Door Maika
#3350968
Ze heeft naar verhouding een lange rug, niet verhouding teckel maar een teckel op wat hogere poten.
Dank je!
Ga eens verder vragen.
Door Siberienne
#3350971
Ik zou vooral inzetten op kracht en coördinatie training, dat en goede voeding zullen meer doen dan welk supplement ook, denk ik. ;) ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3350982
Siberienne schreef:Ik zou vooral inzetten op kracht en coördinatie training, dat en goede voeding zullen meer doen dan welk supplement ook, denk ik. ;) ;)
Krachttraining/conditietraining voor een hond van 7 maanden lijkt me toch niet zo'n goed idee.
Door Siberienne
#3350984
pike schreef:Krachttraining/conditietraining voor een hond van 7 maanden lijkt me toch niet zo'n goed idee.

Ik bedoel functionele kracht, zoals in balansoefeningen. Geen gewichten trekken oid. Dat kan in mijn ogen prima op die leeftijd opgebouwd gaan worden. Ik heb nergens conditie training genoemd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3350999
En zorgen dat er een balans is tussen rechtlijnig bewegen (zwemmen, fietsen, aangelijnd wandelen) en rauzen. Uiteraard moet een jonge hond lekker los kunnen spelen, maar met een lang slap lijf wel een beetje opletten dat het niet te lang en te ruw gaat.

Met fietsen zou je (als de hitte voorbij is!) heel langzaam kunnen beginnen. Eerst wennen en dan kleine stukjes, heel langzaam opbouwend. In draf en in een mooi tempo dat zij ontspannen loopt aan een losse lijn. Niet meer dan een keer of 3 per week max 10-15 minuutjes tot ze een jaar is. Meestal adviseren ze pas met een jaar te beginnen, maar ik hecht toch wel waarde aan zeer gedoseerd rechtlijnig trainen.
Met zwemmen zorgen dat ze er niet al te idioot in loopt en zoveel mogelijk rechtere stukken zwemt. Als ze graag apporteert, kan dan mooi in het water, balletje gooien als ze al in het water is, zodat ze er niet als een gek in holt/springt.

En verder goede voeding, een goed menu en zelf samengesteld voor de meest optimale voedingsstoffen. Goede kwaliteit vette vis voor de omega's. Dan zou ik verder niet veel kunnen bedenken om te willen doen bij een jonge gezonde hond. Oh jawel, zorgen dat je een goede loopplank hebt bij de auto, zodat ze daar niet in en vooral uit hoeft te springen als ze mee gaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3351103
Siberienne schreef:Ik bedoel functionele kracht, zoals in balansoefeningen. Geen gewichten trekken oid. Dat kan in mijn ogen prima op die leeftijd opgebouwd gaan worden. Ik heb nergens conditie training genoemd.
Inderdaad, sorry, ik heb niet goed/te snel gelezen. Je schreef coordinatie en niet conditie.
Door Siberienne
#3351105
pike schreef:Inderdaad, sorry, ik heb niet goed/te snel gelezen. Je schreef coordinatie en niet conditie.

‘T is ook warm ... en ik had het beter balans en coördinatie kunnen noemen..
Door Maika
#3351432
Dank jullie wel!
Die rechtlijnige beweging ga ik eens mee starten, de rest zit wel snor :D
Door Maika
#3351830
Ja, dat is erg leuk ook om te doen, dank je wel!
Eens zoeken of we dat in de buurt hebben!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door