Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Heidi-24
#3349375
Hallo iedereen.

Iemand ervaring met boekmaag?
De jeuk zou minderen hierdoor en hij geloofde ook niet dat een pup onder het jaar een voedigallergie heeft?

gr
Door Too
#3349376
Hoi Heidi
Je vraag staat nu bij de kattenafdeling hier is niet zoveel kennis van boekmagen, als je de mods een berichtje stuurt kunnen ze t voor je verplaatsen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3349386
Heidi-24 schreef:Hallo iedereen.

Iemand ervaring met boekmaag?
De jeuk zou minderen hierdoor en hij geloofde ook niet dat een pup onder het jaar een voedigallergie heeft?

gr
Ik snap je niet helemaal. Wat voor jeuk en wie is hij?

Boekmaag is een van de vier magen van een koe. We voeren hier meestal pens, maar boekmaag kan ook. Afhankelijk van wat de koe te eten krijgt is dat in meer of mindere mate waardevol. Een koe uit de bioindustrie die vooral hoogwaardige pulpen en brokken eet, daar wil je geen boekmaag van voeren. Een koe die mooi arm ruwvoer te eten krijgt, daar is boekmaag waardevol van. Want in de boekmaag zit heel veel half-verteerd koeieneten en dat is alleen maar waardevol als dat van gezonde, vezelige voeding afkomstig is.

Voor honden zonder jeuk zou het mij niet zoveel uitmaken waar de boekmaag vandaan komt, dan is het altijd wel leuk om te voeren. Ze vinden het zooooo lekker (meestal). Maar voor een hond met jeuk zou ik heel kritisch zijn, want die wil je geen rotzooi voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3349437
Een boekmaag bestaat uit een boel op elkaar liggende velletjes, vandaar de naam. Tussen al die velletjes zit het deels verteerde voer. Als je dat tussen de velletjes uitschraapt heb je een hoop die al aardig op een koeienvlaai lijkt en al zeker zo ruikt :biggrin2: De inhoud van de boekmaag is bijna-poep. Mijn honden vonden het vreselijk lekker, net zo lekker als een echte hoop, maar of het tegen jeuk helpt? Ik weet dat natuurlijk niet zeker maar ik denk het niet.
Door Maika
#3349604
Mijn vorige hond had vaak last van jeuk, van binnen uit, hij kreeg zo nu en dan boekmaag.
Maar ik weet niet of het effect had, hij vond het wel heel erg lekker met die koeienpoep die er tussen zit.
Door perrinos
#3351842
Je kunt eens kijken naar boekmaag van Alroda, dat is een merk van de makers van Darf, dus ik neem aan dat het van EKO-koeien afkomstig is. Dat zou je moeten navragen.

Er zit wel een soort logica in, boekmaag zit barstensvol spijsverteringsenzymen en bacteriën wat de bioom van een hond ten goede kan komen. Veel jeuk en allergieklachten ontstaan door een slechte of te beperkte darmflora.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door