Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3349295
Snow heeft hele erge jeuk (voor mijn gevoel). Hij heeft moeite met zijn vacht, verliest wel 20x zoveel haar als mijn andere hond. Onlangs hadden ze beiden jeuk, toen dacht ik vlooien, vlooienmiddel gehaald maar toen bleek het eikenprocessierups te zijn.
Deze shampoo hielp fantastisch, dus daar van de week weer mee gewassen, en toen was het ruim 1 dag weg.
https://louland.nl/product/shampoo-hond ... oney-oats/

Sinds woensdagavond weer jeuk, gisteren naar de dierenwinkel, nieuwe shampoo gekocht, maar die helpt dus niet. Vandaag weer gewoon jeuk >:(
Ik vind die hondenzeep niet fijn inzepen, welke kunnen jullie mij adviseren?
Ik wil het dus dagelijks gebruiken, als de jeuk minder wordt, ga ik natuurlijk minder wassen.. Maar voor nu heeft hij het even nodig. Daarna de waterblazer.
Kammen/borstelen is geen optie, dan wil hij mijn hand op eten.

Edit: Ik ga na dit topic trouwens eerst appelazijn proberen
viewtopic.php?f=17&t=135404&p=3311708&h ... k#p3311708
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3349296
Ik ken niets van shampoo's, maar ik vraag me wel af wat je denkt dat de oorzaak is van de jeuk. En of dat dan wel met shampoo op te lossen valt?
Want anders kan je wassen wat je wilt, blijft de jeuk toch en wordt zijn huid alleen maar ongezonder.
Door Lizzy
#3349297
Heb je enig idee waarom je hond zo'n jeuk heeft? Allergie voor iets van buiten? Misschien is dan zo'n shampoo wel handig: https://www.medpets.nl/allermyl+shampoo/?lpc=1-37-193. Of deze: https://www.medpets.nl/allercalm+shampoo/?lpc=1-37-193. En als er nog sprake is van vlooien (die kunnen bijten en heul lang jeuk geven) moet je misschien toch weer met een shampoo aan de gang die vlooien doodt? Ik zou zelf toch eerst proberen de oorzaak te achterhalen.
Door eelke
#3349300
Ik was eigenlijk altijd met een shampoo die kalmerend werkt. Ik had steeds een van greenflields, die was wel fijn. Nu 'gewoon' een van bij de intratuin met aloe vera omdat ik geen zin had om te bestellen. Ruikt ook niet heftig/chemisch.

Nu is Joep gewoon een jeuk-hond en weet ik dat dat van allergieen vandaan komt. Sowieso is hij snel jeukerig en wassen helpt hem van jeukende losse haren af te komen, dus dat is wel een prettige manier. Dus ik was hem eens per 1 - 3 maanden.

Dagelijks wassen zou ik toch niet adviseren als je niet goed weet wat de oorzaak is, en je dus ook niet goed weet waarom je het doet. Volgens mij tast je dan de hele huid aan en ben je dan verder van huis... :-\

Kun je eens omschrijven wat 'erge jeuk' voor jullie inhoud?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3349301
Ben het met alle reacties eens. Zou zeker niet dagelijks gaan wassen als je de oorzaak niet weet. Vaak is het zaak de huid te kalmeren en de kans dat je juist de huid meer irriteert is door dagelijks wassen vrij groot. De huid kalmeren betekend vaak zoveel mogelijk met rust laten. De shampoo's die Lizzy zegt, heb ik met een jeukerige hond goede ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3349302
Hij heeft gewoon jeuk, geen vlooien. Voor zover ik weet geen allergie, het krabben is al langer maar nu sinds zondag heel erg.
Daarvoor hadden ze beide jeuk, volgens mij half/eind juni. Toen hielp die shampoo dus.
Snow verliest gewoon veel haar (moet nu minimaal dagelijks, soms 2x per dag stofzuigen) en ik denk dat hij hier kriebels van krijgt.
Hij zit helemaal onder de kleine wondjes, dinsdag met hibicet een plakkaat met een doorsnede van ca. 5cm opgelost, en daarna met die havershampoo gewassen. Dat hielp goed, ruim 30 uur geen jeuk, woensdagavond begon hij weer te krabben. Donderdag ben ik naar de dierenwinkel gegaan en shampoo gekocht, maar die doet dus helemaal niets.
Ik heb vanmorgen appelazijn geprobeerd.
Ik weet dat dagelijks wassen niet goed is, maar als hij zoveel jeuk heeft dat hij tijdens het wandelen ineens moet zitten om te krabben vind ik het ook niet leuk.

Jacy gaat normaal gezien (ivm de droogte kan het niet) 2á3 x per dag in het water en droogt dan zelf op. Ik kan me niet voorstellen dat 1x per dag wassen en meteen waterblazer erop heel erg kan zijn als het een goede, milde shampoo is. Van het weekend trouwens ook gewassen en toen ging meneer er echt voor zitten, terwijl 'verzorging' voor hem normaal een vrijbrief is om mij te bijten en duidelijk te maken dat ik hem niet mag aanraken, dus hij vindt het volgens mij wel fijn...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door eelke
#3349303
Ja tuurlijk is dat fijn, weet je hoe lekker krabben aan een muggenbult is :biggrin2:

Het ding is natuurlijk, het is niet 'gewoon'. Een hond hoort geen jeuk te hebben en een hond hoort niet zo te verharen. Dus ik zou er toch eens mee langs de dierenarts gaan om er eens naar te laten kijken. Voor hetzelfde geld is het een gist of een schimmel en dan is het gewoon zonde dat je zo aan het aanrommelen bent met hem.
Elke dag wassen is niet goed, want op zich bestaat er geen 'milde' shampoo. Dus als je daar de aanleiding niet voor weet kun je zijn huid wel om zeep helpen. Ik kan mezelf ook niet elke dag douchen met volledige inzepen, dan krijg ik ook schilfer plekjes. En dan trekt hondenshampoo ook nog eens langer in want het duurt flink langer eer je dat lijf ingezeept hebt..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3349304
Ik zou zowiezo al voor een zeepvrije shampoo gaan. Voor babies hebben ze dat, dus moet voor honden ook kunnen.

Maar als het puur voor de haren is, dan kan je hem toch ook gewoon natmaken en dan uitblazen. Dan hoeft die shampoo er toch niet steeds bij?
Shampoo zou ik echt maar max 1x per week doen zonder duidelijke reden.
Door Maika
#3349306
Misschien heeft ie wel jeuk door iets van binnen uit, dan helpen al die shampoo's niks.
Ik zou er eens een klassieke homeopaat naar laten kijken of door laten meten met bioresonantie, dat laatste daar zweer ik bij.
Je krijgt uitslag en ze kunnen ook behandelen....voor dat laatste moet je even zoeken, ik weet alleen Wies Dekker in Breda die dat doet.
Door Janie2
#3349310
Ik zag laatst honingshampoo van Maxani.
Ze hebben 2 soorten honingshampoo, het leek mij geweldig zachte voedende shampoo zonder uit te drogen (de honing complex shampoo). Ze hebben dus de complex shampoo en de rescue shampoo.

Wellicht is dat wat?
Door Janie2
#3349312
Ps:

In verband met de jeuk, wondjes en haaruitval: eeft hij geen schimmel infectie?
En ik dacht ook nog aan de mogelijkheid van zwemmersjeuk. Wat voor water gaat hij iedere dag in?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3349551
Dank jullie wel voor de reacties. Helaas toch een oorzaak gevonden voor de jeuk; vlooien :-X Natuurlijk op zondag >:( Maar vanwege de jeuk 2 maanden terug (door eikenprocessierupsen) had ik al een middeltje in huis :cool: Ik ga ervan uit dat het nu snel minder wordt, hopelijk gaan nu snel alle wondjes genezen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door