Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Heidi-24
#3348239
Weten jullie wat dit kan zijn. Hij heeft al wel wat problemen gehad met jeuk.
Nu stabieler op paard kvv.
Weten nog niet allergie of atopy. Pas als hij 1 jaar is.

Kan dit van borstelen zijn?
Bijlagen
E05C529F-0EFC-4B8A-AC01-CF17AD8BA714.jpeg
E05C529F-0EFC-4B8A-AC01-CF17AD8BA714.jpeg (2.11 MiB) 2584 keer bekeken
Door Heidi-24
#3348255
Doranto schreef:Als je hem met een scherpe borstel borstelt en je raakt daarbij de huid, kan het inderdaad daarvan zijn.

Dat gaat over? Ja bij die vacht kwam
Er anders niets uit.. had een kam zonder punten maar werkte niet :-(
Gebruikersavatar
Door doranto
#3348259
Heidi-24 schreef:Dat gaat over? Ja bij die vacht kwam
Er anders niets uit.. had een kam zonder punten maar werkte niet :-(
Als je de huid verder met rust laat gaat het inderdaad over ja. Maar waarom moet er persé haar uit? Laat de natuur gewoon zijn werk doen. Zo te zien is je hond kortharig en zou in feite nooit geborsteld hoeven worden. Borstelen kán als hij in het voor- en najaar erg in de rui is, maar hoeft niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348260
Borstel je ook zijn poten? :???:
Dat zou ik op zo'n gevoelige plaats toch zeker met een zachte borstel doen. Daar heb je nog veel keuze in maar ik zou voor die plaats gaan voor type zachte haarborstel.
Ik zou toch ook denken dat het op zo'n plaats eerder is om de vacht een beetje netjes te leggen of wat aangedroogde modder uit te borstelen. Veel haar moet hij daar toch niet verliezen, zelfs in de rui?

Ik gebruik bij m'n katten, die echt wel ruien, enkel een rubberen borstel. En een 2-tal keer per jaar een nep-furminator in het ergste van de rui. Maar met die laatste let ik echt wel op op gevoelige plaatsen zoals plooien ( oksel, lies enz). En op de poten of vb bovenop het hoofd borstel ik zowiezo niet, daar is de vacht toch dun.
Door Heidi-24
#3348374
Doranto schreef: Als je de huid verder met rust laat gaat het inderdaad over ja. Maar waarom moet er persé haar uit? Laat de natuur gewoon zijn werk doen. Zo te zien is je hond kortharig en zou in feite nooit geborsteld hoeven worden. Borstelen kán als hij in het voor- en najaar erg in de rui is, maar hoeft niet.
Doranto schreef:Als je hem met een scherpe borstel borstelt en je raakt daarbij de huid, kan het inderdaad daarvan zijn.
Nee absoluut geen korthaar het is een akita. Erg rui dus.. moet geborsteld worden anders niet bij te houden maar niet veel natuurlijk :-).
Kan rubber eens proberen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348378
Ik zou de poten ook met rust laten! Alles wat lager dan het lijf komt. En anders iets heel zacht.

Maar als er geen haar af komt is het een teken dat het op dit moment niet nodig is he. Je wil dat ook niet gaan forceren want dan gaat je hond steeds meer haar verliezen, tot het echt niet meer bij te houden is. Je wil enkel de haren die van nature loskomen verwijderen. En dan de ondervacht er af en toe van onder halen. Maar niet al te vaak dus want hoe vaker je borstel, hoe meer haar hij gaat verliezen.
Door eelke
#3348382
Ik borstel niet, maar blaas de losse haren er uit met een waterblazer. Als de rui erg is, dan was ik hem en blaas hem daarna, dan komt er nog meer haar uit. Joep is ook nogal jeukerig en dat wil ik niet triggeren door te borstelen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3348385
Heidi-24 schreef:Nee absoluut geen korthaar het is een akita. Erg rui dus.. moet geborsteld worden anders niet bij te houden maar niet veel natuurlijk :-).
Kan rubber eens proberen.
Een akita valt niet onder de langhaar. Alleen honden die anders klitten krijgen moeten af en toe worden geborsteld.
Door eelke
#3348387
Doranto schreef:Een akita valt niet onder de langhaar. Alleen honden die anders klitten krijgen moeten af en toe worden geborsteld.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja, technisch gezien snap ik je wel. Maar Joep krijgt nooit klitten (hoogstens een in zijn broek) maar als ik bij hem niets aan zijn vacht doe verliest hij de hele tijd door haren, en dat vind ik zelf toch wel erg vervelend. Dus was ik hem eens in de 2, 3 maanden en blaas hem daarna goed uit. Tussendoor ook uitblazen en dat scheelt toch enorm in de haren die hij verliest. Voor hem zelf ook lekkerder, scheelt jeuk. Bij vachten als van labradors heb je dat ook, en die klitten al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348388
Een Akita verliest serieus wat haar. Ze hebben een heel wollige en dikke ondervacht. Zo eentje waar je met je vingers bijna helemaal in kan verdwijnen. Dus ja, die zou ik in de rui ook wel eens borstelen, of uitblazen, nog beter.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3348389
pearlsofpassion schreef:Een Akita verliest serieus wat haar. Ze hebben een heel wollige en dikke ondervacht. Zo eentje waar je met je vingers bijna helemaal in kan verdwijnen. Dus ja, die zou ik in de rui ook wel eens borstelen, of uitblazen, nog beter.
Ik zou een Akita ook helpen tijdens de rui. Het liefst inderdaad door uitblazen. Maar het ging er mij om dat het niet persé noodzakelijk is. Als je niets doet ziet hij er misschien tijdelijk niet uit, en je hebt veel haar binnen (als hij binnen gehouden wordt), maar dat is een ander verhaal. Een gezonde Akita redt het ook prima zonder hulp.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3348390
eelke schreef:Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja, technisch gezien snap ik je wel. Maar Joep krijgt nooit klitten (hoogstens een in zijn broek) maar als ik bij hem niets aan zijn vacht doe verliest hij de hele tijd door haren, en dat vind ik zelf toch wel erg vervelend. Dus was ik hem eens in de 2, 3 maanden en blaas hem daarna goed uit. Tussendoor ook uitblazen en dat scheelt toch enorm in de haren die hij verliest. Voor hem zelf ook lekkerder, scheelt jeuk. Bij vachten als van labradors heb je dat ook, en die klitten al helemaal niet.
Het ging mij ook om het technisch aspect ;)
Door src_esther
#3348410
Doranto schreef:Een akita valt niet onder de langhaar. Alleen honden die anders klitten krijgen moeten af en toe worden geborsteld.
Ko (herder-kruising) valt niet onder de langharen, maar als ik niet af en toe een borstel erdoorheen haal, gaat zijn vacht vervilten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door