Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3348164
Afgelopen zaterdag voelde ik een bultje in Zoë haar hals. Maat flinke knikker. Mijn eigen dierenarts is van het afwachten en meten na een maand of het gegroeid is. De grotere DAP hier in de buurt prikt het liever aan en laat het nakijken wat het is, zij hebben de ervaring dat ook langzaam groeiende bulten grote gevolgen kunnen hebben.
Mijn eigen da vindt aanprikken gevaarlijk omdat je dan ook de boel kunt verspreiden of erger maken.

Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door hannabelgje op di 10 jul 2018, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3348168
Lastige... :( Het meest lastige in deze vind ik dat zo,n dunne naaldbiopt zo weinig zegt. Als er niks uitkomt, weet je nog steeds niks en moet je automatisch doen wat da1 nu voorsteld.
Omdat die er zo vers zit en er ogenschijnlijk toch zo ineens zat zou ik ook geneigd zijn om af te wachten.

Maar is het een opgezette lymfeknoop of een willekeurige knikker?
Door Lizzy
#3348169
hannabelgje schreef:Afgelopen zaterdag voelde ik een bultje in Zoë haar hals. Maat flinke knikker. Mijn eigen dierenarts is van het afwachten en meten na een maand of het gegroeid is. De grotere DAP hier in de buurt prikt het liever aan en laat het nakijken wat het is, zij hebben de ervaring dat ook langzaam groeiende bulten grote gevolgen kunnen hebben.
Mijn eigen da vindt aanprikken gevaarlijk omdat je dan ook de boel kunt verspreiden of erger maken.

Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie doen?
Bij een dunne naald biopt is dat gevaar naar mijn mening nauwelijks/niet aanwezig. Maar ja, ik heb de afgelopen jaren ook gezien hoe ontzettend onbetrouwbaar die biopten kunnen zijn. Dus zo langzamerhand weet ik het niet meer, hoe te adviseren..... Toch vind ik afwachten gevoelsmatig ook geen goed idee. Ik zou zelf toch een dunne naald biopt laten maken door een kundige arts.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348173
Soms weet je wel iets bij zo'n aanprikken.
Als het gewoon een vetbult is vb, ga je dat wel weten. Of een ontstekingsabces ook.
En al de rest zou ik wss toch liever weggehaald hebben...
Door hannabelgje
#3348174
Ik heb morgenvroeg om 9.30 een afspraak in de kliniek. Dan moeten ze maar even kijken. Kan zomaar zijn dat het weggehaald wordt zonder dat ik het aan laat prikken. Niks doen voelt niet goed. Ik heb nu al een vette gewrichtonsteking in mijn pols van de stress.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3348175
Zit de bult echt vast aan de onderkant, of zit hij in de huid? Als hij los in de huid zit, kun je de knikker helemaal vastpakken, hem een stukje optillen, zeg maar. Zo'n ding heeft Scotch al jaren, dat is een vetbult. Zulke losse bultjes laat ik nooit aanprikken, dat doe ik alleen als ze vastzitten en niet opgetild kunnen worden. En ook dan niet altijd, trouwens. Ik ga niet zo snel naar een da met bultjes, maar da's meer een kwestie van kop in het zand steken (wat niet weet, wat niet deert) dan weloverwogen beleid.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3348185
Waar zit de bult precies? Honyx had dat laatst ook en het bleek een opgezette lymfeklier. Dat was volgens de da een normale reactie op iets van een ontstekinkje ergens in zijn lijf. Het is ook vanzelf weer weggegaan.
Door hannabelgje
#3348187
Hij zit in haar hals. Geen idee waar de lymfeknopen zitten.
Ik heb sowieso een afspraak staan op de kliniek voor morgenvroeg. Daar gaan we heen en dan moeten ze maar kijken wat ze ervan vinden. Ik heb vrij gekregen op mijn werk dus dat komt allemaal goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Eef+Stippels
#3348189
Lastige dingen zijn dat..

Ligt er voor mij ook aan waar het zit.
Xindy had een jaar of 2 geleden ineens een bultje op haar poot. Uit dunne naald biopten komt in mijn ervaring vaak niets, alleen handig om te checken of het een vetbult is. Maar omdat Xindy toch al ergens anders voor onder narcose moest heb ik het bultje meteen laten weghalen. Ook omdat mocht het toch snel gaan groeien, je op de poten zo weinig huid hebt om mee te werken. Het is opgestuurd en het waren ontstekingscellen.

Ik hoop dat het een onschuldig iets als een opgezette lymfeklier is. Succes morgen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3348194
Anne in Zweden schreef:Zit de bult echt vast aan de onderkant, of zit hij in de huid? Als hij los in de huid zit, kun je de knikker helemaal vastpakken, hem een stukje optillen, zeg maar. Zo'n ding heeft Scotch al jaren, dat is een vetbult. Zulke losse bultjes laat ik nooit aanprikken, dat doe ik alleen als ze vastzitten en niet opgetild kunnen worden. En ook dan niet altijd, trouwens. Ik ga niet zo snel naar een da met bultjes, maar da's meer een kwestie van kop in het zand steken (wat niet weet, wat niet deert) dan weloverwogen beleid.
Kleintje haar tumor kon je ook verschuiven hoor. En hij was toch echt kwaadaardig. :'(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3348204
pearlsofpassion schreef:Kleintje haar tumor kon je ook verschuiven hoor. En hij was toch echt kwaadaardig. :'(
Ja is zo, maar toch zijn dat wel uitzonderingen. MIjn ervaring is ook dat die loszittende knikkers er over...tig jaar nog net zo zitten.
Door hannabelgje
#3348253
Vanmorgen dus naar de grote kliniek met een zeer nerveuze Zoë. Ze hebben het aangeprikt en meteen onder de microscoop bekeken. De da is er 100% van overtuigd dat het een vetbultje is. Ze heeft het me ook laten zien onder de microscoop en uitleg bij gegeven. Het is nu dus niet naar het lab gestuurd verder.
Mega opluchting uiteraard.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door