Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3347860
Hallo iedereen, Mijn naam is Aylen en ik heb geregeld jeuk en neem een lage dosis apoquel. Ik ben een hond met een stamboom ik ben wel gezond buiten wss allergieën die ik heb. Dus ik was als pup op acana food met 1 maaltijd vers. Nu bij mij nieuw huisje wilde ik eigelijk geen brokes dus deed men vroutje altijd een beetje vers erbij van mijn puppyworst. nu de puppyworst was op en dan ging ik op verse kip met Orijen large breed. mijn baasje zag al snel dat ik begon te krabben, maar ze geloofde mijn baasje niet. dus ze was overbezorgd vertelde de mensen rondom haar. Maar na een maand begon mijn ander baasje dit ook op te merken en de omgeving ook. Dus naar de dierenarts en een lichte predison kuur. werkte even maar net lang. De dierenarts wilde geen te hoge dosis geven. Mijn jeuk zat vooral op heel mijn rug en lichtjes buik maar vooral ook mijn pootjes. Nu naar de dermatoloog in hoop voor bloed te nemen maar die wilde dit niet doen. Ik ben te jongen dit geeft een vals positief. Dus kreeg ik apoquel omdat ik geen schimmels of parasieten had maar wel jeuk. Dan even op lam acana met een beetje vers maar werd op een bepaald moment erger voor mijn baasjes op verlof gingen dus heeft vrouwe maar toegegeven in dierenarts voeding sanimed atopy. Ging goed maar ik at te weinig en na 14 dagen werd ik lichter in gewicht en slomer er bestond ook een worst van en daar ging het totaal mis. Ze zijn uit verlof gekomen hebben me de worst proberen te geven en lusten dit wel maar ik werd erg ziek ( erge spuit poep). Ze zijn naar de dierenarts van wacht geweest en heb daar allerlei medicijnen gegeven en niets werkte. dus toch maar ineens op vers van de kennel maar jeuk werd terug erger want op sanimed was dit wel stabiel enkel at ik te weinig, ben namelijk heel koppig. Dus vrouwke werd het beu en heeft vers gegeven van de kennel maar daar is het probleem dat ze geen enkele eiwitten alleen hebben en snel was dit heel snel dat de jeuk onhoudbaar werd, we zien dit al na 1 dag bij mij. Dus vrouwke een test VAO bij oervoer gedaan en dan kwam er dingen uit. Voor oervoer had ze me al op paard gezet en ik werd stabieler mar ze zeiden dat ik snel meer smaken moet geven omdat hij anders te korten heeft. Dus op paard van hunters home ging het beter tot we de test binnen kregen van oervoer waar instond dat paard niet best is maar op hunters home reageerde hij wel goed. En hij zou lam,fazant en duif mogen. Dus begon bij fazanten ook al snel achteruit jeuk voelde enorm warm aan. Dit wss dat wild een warmte dier is. Daar ben ik ook info over aan zoeken over warmte en koude dieren en groeten enz. Dit is moeilijk te vinden voor honden. Dus even er op terug te komen. Na fazant al 2 weken niet meer te eten kom ik toch niet stabiel en neem ik terug een lichte dosis apoquel. Graag jullie meningen en tips. Over een hond dat gevoelig is die bijna niets mag volgens de test maar toch wat hij zou mogen ook op reageert. Kiezebrink was ik wel content van omdat Hij er van houdt dat het fijn gemalen is. Maar ze rade me terug op hunters te beginnen omdat hij het er eens goed op deed(stabiel). En elke worst is anders samengesteld. Maar moet wel snoepjes geven voor school en beloning. Ik geef al zo weinig en zoals je weet moet je Akita's wil in de hand houden. Hopelijk kan je er wat aan uit aan mijn verhaal want het is namelijk zoveel om even kort samen te vatten. Gr en alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Heidi-24 op vr 06 jul 2018, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#3347872
Heidi-24 schreef:Hallo oiedereen, Mijn naam is Aylen en ik heb geregeld jeuk en neem een lage dosis apoquel. Ik ben een hond met een stamboom ik ben wel gezond buiten wss allergieën die ik heb. Dus ik was als pup op acana food met 1 maaltijd vers. Nu bij mij nieuw huisje wilde ik eigelijk geen brokes dus deed men vroutje altijd een beetje vers erbij van mijn puppyworst. nu de puppyworst was op en dan ging ik op verse kip met Orijen large breed. mijn baasje zag al snel dat ik begon te krabben, maar ze geloofde mijn baasje niet. dus ze was overbezorgd vertelde de mensen rondom haar. Maar na een maand begon mijn ander baasje dit ook op te merken en de omgeving ook. Dus naar de dierenarts en een lichte predison kuur. werkte even maar net lang. De dierenarts wilde geen te hoge dosis geven. Mijn jeuk zat vooral op heel mijn rug en lichtjes buik maar vooral ook mijn pootjes. Nu naar de dermatoloog in hoop voor bloed te nemen maar die wilde dit niet doen. Ik ben te jongen dit geeft een vals positief. Dus kreeg ik apoquel omdat ik geen schimmels of parasieten had maar wel jeuk. Dan even op lam acana met een beetje vers maar werd op een bepaald moment erger voor mijn baasjes op verlof gingen dus heeft vrouwe maar toegegeven in dierenarts voeding sanimed atopy. Ging goed maar ik at te weinig en na 14 dagen werd ik lichter in gewicht en slomer er bestond ook een worst van en daar ging het totaal mis. Ze zijn uit verlof gekomen hebben me de worst proberen te geven en lusten dit wel maar ik werd erg ziek ( erge spuit poep). Ze zijn naar de dierenarts van wacht geweest en heb daar allerlei medicijnen gegeven en niets werkte. dus toch maar ineens op vers van de kennel maar jeuk werd terug erger want op sanimed was dit wel stabiel enkel at ik te weinig, ben namelijk heel koppig. Dus vrouwke werd het beu en heeft vers gegeven van de kennel maar daar is het probleem dat ze geen enkele eiwitten alleen hebben en snel was dit heel snel dat de jeuk onhoudbaar werd, we zien dit al na 1 dag bij mij. Dus vrouwke een test VAO bij oervoer gedaan en dan kwam er dingen uit. Voor oervoer had ze me al op paard gezet en ik werd stabieler mar ze zeiden dat ik snel meer smaken moet geven omdat hij anders te korten heeft. Dus op paard van hunters home ging het beter tot we de test binnen kregen van oervoer waar instond dat paard niet best is maar op hunters home reageerde hij wel goed. En hij zou lam,fazant en duif mogen. Dus begon bij fazanten ook al snel achteruit jeuk voelde enorm warm aan. Dit wss dat wild een warmte dier is. Daar ben ik ook info over aan zoeken over warmte en koude dieren en groeten enz. Dit is moeilijk te vinden voor honden. Dus even er op terug te komen. Na fazant al 2 weken niet meer te eten kom ik toch niet stabiel en neem ik terug een lichte dosis apoquel. Graag jullie meningen en tips. Over een hond dat gevoelig is die bijna niets mag volgens de test maar toch wat hij zou mogen ook op reageert. Kiezebrink was ik wel content van omdat Hij er van houdt dat het fijn gemalen is. Maar ze rade me terug op hunters te beginnen omdat hij het er eens goed op deed(stabiel). En elke worst is anders samengesteld. Maar moet wel snoepjes geven voor school en beloning. Ik geef al zo weinig en zoals je weet moet je Akita's wil in de hand houden. Hopelijk kan je er wat aan uit aan mijn verhaal want het is namelijk zoveel om even kort samen te vatten. Gr en alvast bedankt
Hoi Heidi, ik moet je eerlijk bekennen dat ik verbaast ben over het feit dat je met zo'n jonge hond al prednison voorgeschreven hebt gekregen van je dierenarts. Ik zou maken dat ik daar weg kwam. Prednison heeft regelrechte invloed op het opgroeien van de hond. En die dermatoloog: die heeft volstrekt 100% gelijk. Als een hond nog zo jong is, dan heeft hij een onderontwikkeld immuunsysteem en kun je dus geen allergie-test laten doen.

En verder heb je natuurlijk een ingewikkeld probleem met je hond. Want jeuk is afschuwelijk. En kennelijk heeft hij ook een overgevoelig spijsverteringssysteem. Ik vind zelf dat jouw hond een uitstekend geschikte kandidaat is voor een goede holistische dierenarts. Want ik denk dat er buiten de jeuk ook naar de darmen gekeken moet gaan worden. Mogelijk heeft je hond "Leaky Gut Syndrome" (oftewel het lekkende darmen syndroom) en is dat de basis van alle ellende. Je zou dit als eerste stap kunnen nemen. Je hebt daarvoor wel echt een super goeie holistische dierenarts nodig. Geen idee waar je woont maar wij weten wel namen van goede holistische dierenartsen (en slechte).

Ja en zo'n allergie-test van Oervoer.... Ik geloof er niet in, ik vind het flauwekul op een stokje. Nou ja, en zo te lezen blijkt dat ook wel want kan hij helemaal niet tegen fazant, waar ie wel tegen zou moeten kunnen. Als het leven toch eens zo eenvoudig was en dit soort testjes werkelijk werkte.... :-\

Wat je in mijn ogen moet doen is een echt serieus eliminatie dieet gaan volgen. En dat is gewoon niet eenvoudig. En in mijn ogen doe je dat het beste met zelf samengestelde voeding, niet met KVV. Want met KVV is de kans op kruisbesmetting altijd aanwezig. Je schrijft dat je hond het goed deed op paard. En dit was dan toevallig een KVV. Ga daar op over totdat je weer rust in de tent hebt. En je zou dan zonder Apoquel eigenlijk verder moeten gaan. Overigens denk ik dat je dit gewoon beter in overleg kunt doen met een goede dermatoloog. Ik weet niet of het haalbaar voor je is qua afstand maar Dr. Margreet Vroom is een ster! Maar goed, ook zij zal je adviseren eerst een eliminatie dieet te gaan doen, denk ik. Goed, als de boel gestabiliseerd is, denk ik dat hij van de Apoquel af moet omdat je anders geen goed beeld krijgt van waar hij allergisch voor is of niet. Je kunt overigens prima 6 tot 10 weken alleen de smaak paard geven zonder dat je hond tekorten oploopt.

Goed, als je hond jeuk-vrij is, ga je 1 nieuw diersoort toevoegen. Liefst eentje die hij ook nog niet gegeten heeft. Ik zeg maar wat: eend. Van eend kun je makkelijk aan de karkassen komen, aan hart en lever. En als je dit toevoegt, geef je 2 weken lang alleen paard en eend. Als dat goed gaat, ga je weer 1 nieuw diersoort toevoegen. Zeg even hert (of geit of parelhoen of kwartel - als het er maar 1 is). Dan geef je hertenvlees, kleine zachte hertenribben, hart en lever. En dan voer je die twee weken alleen paard, eend en hert. En dan kijk je hoe dat gaat. Gaat dat niet goed: schrap je hert en ga je terug paard en eend voeren tot hij weer stabiel is. Gaat dat wel goed, ga je na 2 weken weer een nieuw diersoort erbij voeren. En zo verder, tot je stuk of 4 a 5 diersoorten hebt.

Als je een goed vleesmenu hebt, ga je nu proberen groenten erbij te voeren. En dan ook weer 1 groenten per twee weken.

Als je het voor elkaar krijgt om hem jeukvrij te krijgen met alleen voeding waar hij niet allergisch voor is: dan denk ik dat je aan kunt nemen dat hij een voedsel allergie heeft. Krijg je hem niet jeukvrij op voeding (op eiwitten van dieren die hij nog niet eerder gegeten heeft en daarom adviseer ik je ook om als 2de een diersoort te nemen die hij nog niet eerder gegeten heeft. Als je hem op paard niet stabiel zonder jeuk krijgt, moet je paard al uit zijn dieet gooien en alsnog een diersoort kiezen die hij nooit eerder gehad heeft): dan denk ik dat je aan kunt nemen dat voeding alleen niet het probleem is. Ik acht die kans wel aanwezig. En je moet dan terug naar de dermatoloog. Want dan moet je gaan bespreken wanneer je een allergie test laat doen. En dan moet je dus niet alleen een bloedtest doen maar altijd een combinatie van bloed + huidtest. Margreet Vroom weet daar alles van en zal dat op de juiste manier uitvoeren.

Overigens is er een echte voedselallergie test: http://www.nutriscan.org/. Ontwikkeld door Dr. Jean Dodds. Prima test maar deze kost wel een vermogen. Ze kunnen deze test in Duitsland doen (kun je hier bloed op sturen). Ik weet alleen niet meer waar, dat moet ik even opzoeken.

Maar goed, na een huid + bloedtest (mocht dat nodig zijn zoals ik hierboven schrijf): zullen er misschien andere dingen naar boven komen waar hij allergisch voor is. Zoals huisstofmijten of pollen of beide. En dan zul je in overleg met een dermatoloog moeten gaan kiezen of je een desensibilisatiekuur gaat doen. Of dat je hem op de medicijnen zet, levenslang. En dan moet je wel weten dat ook Apoguel echt geen onschuldig goedje is....

Voor nu denk ik dat ik je met voldoende tekst gebombardeerd heb :)
#3347879
Hallo Heidi en Aylen welkom hier! :hi:
Ik ben het helemaal eens met wat Lizzy hier schrijft. Ik meen uit je tekst op te maken dat je uit België komt? Margreet zit in Nederland in Noord-Brabant, in de buurt van Tilburg. Misschien dat het haalbaar is voor je om daarheen te gaan. Wijzelf hebben ook een hond gehad met allergieproblemen en waren heel erg tevreden over Margreet.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het vinden van een oplossing voor Aylen, want jeuk is vreselijk!
#3347960
Hoe oud is hij nou?

Ik vind apoquel meer een middel voor als je veel hebt geprobeerd/ aangepast en alles niet afdoende werkt. En ook niet direct voor voedselallergie want daar kun je wat aan doen, meestal.
Plus dat zijn allergieën dus goed vanuit de darmen kunnen komen, en dus wellicht met de juiste voeding over kunnen gaan. Kort samengevat zie verhaal van Lizzy ;) :biggrin2:
#3347973
Lizzy schreef:Hoi Heidi, ik moet je eerlijk bekennen dat ik verbaast ben over het feit dat je met zo'n jonge hond al prednison voorgeschreven hebt gekregen van je dierenarts. Ik zou maken dat ik daar weg kwam. Prednison heeft regelrechte invloed op het opgroeien van de hond. En die dermatoloog: die heeft volstrekt 100% gelijk. Als een hond nog zo jong is, dan heeft hij een onderontwikkeld immuunsysteem en kun je dus geen allergie-test laten doen.

En verder heb je natuurlijk een ingewikkeld probleem met je hond. Want jeuk is afschuwelijk. En kennelijk heeft hij ook een overgevoelig spijsverteringssysteem. Ik vind zelf dat jouw hond een uitstekend geschikte kandidaat is voor een goede holistische dierenarts. Want ik denk dat er buiten de jeuk ook naar de darmen gekeken moet gaan worden. Mogelijk heeft je hond "Leaky Gut Syndrome" (oftewel het lekkende darmen syndroom) en is dat de basis van alle ellende. Je zou dit als eerste stap kunnen nemen. Je hebt daarvoor wel echt een super goeie holistische dierenarts nodig. Geen idee waar je woont maar wij weten wel namen van goede holistische dierenartsen (en slechte).

Ja en zo'n allergie-test van Oervoer.... Ik geloof er niet in, ik vind het flauwekul op een stokje. Nou ja, en zo te lezen blijkt dat ook wel want kan hij helemaal niet tegen fazant, waar ie wel tegen zou moeten kunnen. Als het leven toch eens zo eenvoudig was en dit soort testjes werkelijk werkte.... :-\

Wat je in mijn ogen moet doen is een echt serieus eliminatie dieet gaan volgen. En dat is gewoon niet eenvoudig. En in mijn ogen doe je dat het beste met zelf samengestelde voeding, niet met KVV. Want met KVV is de kans op kruisbesmetting altijd aanwezig. Je schrijft dat je hond het goed deed op paard. En dit was dan toevallig een KVV. Ga daar op over totdat je weer rust in de tent hebt. En je zou dan zonder Apoquel eigenlijk verder moeten gaan. Overigens denk ik dat je dit gewoon beter in overleg kunt doen met een goede dermatoloog. Ik weet niet of het haalbaar voor je is qua afstand maar Dr. Margreet Vroom is een ster! Maar goed, ook zij zal je adviseren eerst een eliminatie dieet te gaan doen, denk ik. Goed, als de boel gestabiliseerd is, denk ik dat hij van de Apoquel af moet omdat je anders geen goed beeld krijgt van waar hij allergisch voor is of niet. Je kunt overigens prima 6 tot 10 weken alleen de smaak paard geven zonder dat je hond tekorten oploopt.

Goed, als je hond jeuk-vrij is, ga je 1 nieuw diersoort toevoegen. Liefst eentje die hij ook nog niet gegeten heeft. Ik zeg maar wat: eend. Van eend kun je makkelijk aan de karkassen komen, aan hart en lever. En als je dit toevoegt, geef je 2 weken lang alleen paard en eend. Als dat goed gaat, ga je weer 1 nieuw diersoort toevoegen. Zeg even hert (of geit of parelhoen of kwartel - als het er maar 1 is). Dan geef je hertenvlees, kleine zachte hertenribben, hart en lever. En dan voer je die twee weken alleen paard, eend en hert. En dan kijk je hoe dat gaat. Gaat dat niet goed: schrap je hert en ga je terug paard en eend voeren tot hij weer stabiel is. Gaat dat wel goed, ga je na 2 weken weer een nieuw diersoort erbij voeren. En zo verder, tot je stuk of 4 a 5 diersoorten hebt.

Als je een goed vleesmenu hebt, ga je nu proberen groenten erbij te voeren. En dan ook weer 1 groenten per twee weken.

Als je het voor elkaar krijgt om hem jeukvrij te krijgen met alleen voeding waar hij niet allergisch voor is: dan denk ik dat je aan kunt nemen dat hij een voedsel allergie heeft. Krijg je hem niet jeukvrij op voeding (op eiwitten van dieren die hij nog niet eerder gegeten heeft en daarom adviseer ik je ook om als 2de een diersoort te nemen die hij nog niet eerder gegeten heeft. Als je hem op paard niet stabiel zonder jeuk krijgt, moet je paard al uit zijn dieet gooien en alsnog een diersoort kiezen die hij nooit eerder gehad heeft): dan denk ik dat je aan kunt nemen dat voeding alleen niet het probleem is. Ik acht die kans wel aanwezig. En je moet dan terug naar de dermatoloog. Want dan moet je gaan bespreken wanneer je een allergie test laat doen. En dan moet je dus niet alleen een bloedtest doen maar altijd een combinatie van bloed + huidtest. Margreet Vroom weet daar alles van en zal dat op de juiste manier uitvoeren.

Overigens is er een echte voedselallergie test: http://www.nutriscan.org/. Ontwikkeld door Dr. Jean Dodds. Prima test maar deze kost wel een vermogen. Ze kunnen deze test in Duitsland doen (kun je hier bloed op sturen). Ik weet alleen niet meer waar, dat moet ik even opzoeken.

Maar goed, na een huid + bloedtest (mocht dat nodig zijn zoals ik hierboven schrijf): zullen er misschien andere dingen naar boven komen waar hij allergisch voor is. Zoals huisstofmijten of pollen of beide. En dan zul je in overleg met een dermatoloog moeten gaan kiezen of je een desensibilisatiekuur gaat doen. Of dat je hem op de medicijnen zet, levenslang. En dan moet je wel weten dat ook Apoguel echt geen onschuldig goedje is....

Voor nu denk ik dat ik je met voldoende tekst gebombardeerd heb :)

Hey, aylen heeft zo goed als alles van eiwitten gehad. Daarom paard begonnen dit was een van de enige dat hij niet hag gekregen en kangoeroe ook niet. Gevogelte dat is buiten de boze. snele reactie. dus eend ook niet.
Weet niet wat kangoeroe zegt voor een pup maar dan heb ik steeds karkas problemen. kvv eet hij bot geeft hij over. In belgie geen goede holistisch dierenartsen en aylen is zwaar wagenziek. Dus rij ook niet zo ver voor d moment.
Apquel is is super lage maten en is niet elke dag. Denk ook niet dat het alleen een voedingsprobleem is denk beide. Of hij was door de kip zo van zijn stuk dat hij helemaal verstoort is en op alles reageert. geef al wel probiotica bij maar de stoelgang is geregeld heel hard met vers en soms heeft hij last ervan.
Wat jullie zeggen weet ik al allemaal ben alleen nieuw in vers voer :-). Heb al wel wat gelezen maar mijn tweede probleem is dat hij bijna alles al gegeten heeft als snoepje en in kvv Shamanu omdat er telkens meerdere eiwitten samen zaten en na de eenvoudige kip is het mis gegaan met alles. Heb veel te lang mijn eigen gevoel genegeerd dat kip niet gezond was voor hem/rund. en altijd luisteren naar de kennel nen andere mensen dat ik te bezorgt ben. Dat kan ik soms wel zijn maar dan is het nodig omdat ik voel dat er iets is wat andere mensen niet zien. Dit noemt hooggevoelig zijn.
#3347978
Wat heb je allemaal geprobeerd?
Kan je dat oplijsten?
Als je zegt dat alle gevogelte een snelle reactie geeft, op welke manier heb je dat dan getest? Of is die conclusie gebaseerd op een paar ervaringen en misschien wat kort door de bocht?
Het kan he, dat hij absoluut geen gevogelte verdraagt, maar als je geen strikt eliminatiedieet gevolgd hebt, kan je dat moeilijk zeker weten.
Heb je vb ook zuivere fazant of patrijs of wilde eend geprobeerd? Wild of tam kan veel verschil maken.
En hoe zit het met konijn en haas, heeft hij dat al zuiver gehad?
Met kvv moet je erg opletten. Vaak zit er een deel kippenbot of eendkarkas in verwerkt en dan krijgt hij daar natuurlijk ook reactie op. Het is dan niet gezegd dat hij ook niet tegen de rest wat erin zit kan.
Let op met overhaaste conclusies.
#3348076
we hebben in begin vanaf verse kip en kalkoen zijn al de problemen begonnen. Ervoor niets van problemen. En fazant is ook gevogelte net hetzelfde probleem. Dit geef ik absoluut niet meer. Mss later als aylen een tijd stabiel is. Dit lijkt de beste optie en de juiste.
Hij heeft in een gezamenlijke worst de volgende eiwitten gekregen .
Lam met Kalkoen
Rund Konijn
Eend
rundvlees, lam, geit en eend.

Puppy worst geen probleem in begin: rundvlees, lam en eend
Erna Kip met rund dan is alles begonnen

Na dan de brokken heb ik de total taste geprobeerd onmiddellijk jeuk. Sanimed brok was hij stabiel kreeg hij alleen niet genoeg binnen omdat hij dit niet at.

Dan paard begonnen en werd stabiel maar erna fazant erbij gevoegd en terug problemen hij voelde na drie dagen ook enorm zweterig dit heeft hij niet bij paard.


Snoepjes: lam en rund pens voor de problemen
Konijn stick en hert
been paard en hert

nu enkel 100% paard door de eliminatie.
#3348090
Ah, je gaat een strikt eliminatiedieet volgen? Dat lijkt me de enige juiste keuze idd.
Want uit voorgaande kan je enkel opmaken dat hij wss niet tegen fazant en ofwel kip ofwel rund of niet tegen beide kan.
Voor de rest weet je eigenlijk vrijwel niets.

Maar goed, dat merk je dan vanzelf tijdens het eliminatiedieet. Dan kies je idd best niet die 3 diersoorten. Konijn is nog een mooie om toe te voegen en kijken hoe dat gaat. Daar is vrij vlot aan te komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door