Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door enya13
#3346952
als ik alles bij elkaar optel, kom ik op een pond vers uit. dat zou volgens jou 4 % zijn.
dit betekent dus dat jouw hondje 12,5 kg weegt.
ik vind dat erg veel voer. bedenk wel dat ze nu uitgegroeid is en binnenkort gecastreerd wordt.
ik zou eens een tijdje drastisch verminderen en weer eetlust gaan kweken.
ik zie ook dat je alles klein knipt. mss vindt ze grote stukken -en niet meer door elkaar geprakt- lekkerder. je hoeft echt niet elke dag compleet te voeren.
geef eens een penslap of zo.
dat ze eerst wel at toen ze nog volop in de groei was is logisch.
[als puber was ik ook een bodemloze put qua eten door de groeispurten]
het voermoment wordt nu veel te stressvol voor de hond en jou.
zo te zien voelt ze die druk op haar schouders.
als ze verder gezond is, en goed gewisseld heeft [kijk even alles goed na] dan zou ik echt gaan minderen met voer.
ze ziet er goed en glanzend uit, dus ze is niet aan het verhongeren.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3346961
enya13 schreef:als ik alles bij elkaar optel, kom ik op een pond vers uit. dat zou volgens jou 4 % zijn.
dit betekent dus dat jouw hondje 12,5 kg weegt.
ik vind dat erg veel voer. bedenk wel dat ze nu uitgegroeid is en binnenkort gecastreerd wordt.
ik zou eens een tijdje drastisch verminderen en weer eetlust gaan kweken.
ik zie ook dat je alles klein knipt. mss vindt ze grote stukken -en niet meer door elkaar geprakt- lekkerder. je hoeft echt niet elke dag compleet te voeren.
geef eens een penslap of zo.
dat ze eerst wel at toen ze nog volop in de groei was is logisch.
[als puber was ik ook een bodemloze put qua eten door de groeispurten]
het voermoment wordt nu veel te stressvol voor de hond en jou.
zo te zien voelt ze die druk op haar schouders.

als ze verder gezond is, en goed gewisseld heeft [kijk even alles goed na] dan zou ik echt gaan minderen met voer.
ze ziet er goed en glanzend uit, dus ze is niet aan het verhongeren.
Hier zat ik ook aan te denken, het lijkt of ze in de gaten heeft dat je er op let. Wat je aandacht geeft groeit, zeggen ze, en dat zou hier heel goed kunnen :-*
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346970
enya13 schreef:als ik alles bij elkaar optel, kom ik op een pond vers uit. dat zou volgens jou 4 % zijn.
dit betekent dus dat jouw hondje 12,5 kg weegt.
ik vind dat erg veel voer. bedenk wel dat ze nu uitgegroeid is en binnenkort gecastreerd wordt.
ik zou eens een tijdje drastisch verminderen en weer eetlust gaan kweken.
ik zie ook dat je alles klein knipt. mss vindt ze grote stukken -en niet meer door elkaar geprakt- lekkerder. je hoeft echt niet elke dag compleet te voeren.
geef eens een penslap of zo.
dat ze eerst wel at toen ze nog volop in de groei was is logisch.
[als puber was ik ook een bodemloze put qua eten door de groeispurten]
het voermoment wordt nu veel te stressvol voor de hond en jou.
zo te zien voelt ze die druk op haar schouders.
als ze verder gezond is, en goed gewisseld heeft [kijk even alles goed na] dan zou ik echt gaan minderen met voer.
ze ziet er goed en glanzend uit, dus ze is niet aan het verhongeren.
Wauw.... Dit is wel het laatste waar ik aan dacht :-[ En tja, ben aan het rekenen gegaan en voor haar gewicht (14 kg, er zit ook nog groente bij en daar was ik nooit zuinig mee i.v.m. al 2x giardia hier) én 2% (ze zat nog steeds op het percentage van 4% voor een jonge, energieke hond) kreeg ze dus al tijden 2x teveel :-[
Niet dat ik denk dat het probleem nu over is, maar wel dat ik dus sowieso flink kan minderen (halveren :D ). Wat ze dus nu eigenlijk zelf al doet... Poeh... Dát is best veel.... :-\ :-[
Ik knip overigens niets klein; ik heb altijd kleine hondjes gehad en i.v.m. gewrichtsklachten kan ik niet alles klein snijden. Daarom vleesmolen gekocht en vermaal ik alle vlees, pens en orgaan met de grofste schijf (destijds via Cindy gekocht). Alleen de groente gaat door de kleinste schijf. Karkas gaat uiteraard in het geheel in de bak ;) Voor de kleintjes knip ik het gewenste gewicht met een snoeischaar eraf, maar dat is ook altijd één geheel.
En ja, idd is wat je ziet één brok gezondheid, energie en ondeugd. Prima gebit, dus dat is -uiteraard- eerst allemaal uitgesloten.

Dank voor deze inbreng; dat is dus het enige waaraan ikzelf niet dacht... :-X
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346972
Fioon schreef:Hier zat ik ook aan te denken, het lijkt of ze in de gaten heeft dat je er op let. Wat je aandacht geeft groeit, zeggen ze, en dat zou hier heel goed kunnen :-*
Klopt, ik ga het ook loslaten, het aandacht geven dus tijdens de eetmomenten. De groeiperiode is nu voorbij ;D Ze is al enkele maanden op 14 kg, dus dat groeit niet meer.
Ga weer terug naar de oude, consequente aanpak: Eten en anders is het weg. Maar dan nu wel de helft van haar oorspronkelijke portie :biggrin2:
Dank.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3346983
Sorry dames, na het lezen van de reactie van Enya niet meer gedacht aan overige reacties :D
Joyce1985 schreef:Wat een doos is het ook he! :biggrin2:
Ja het is een muts eerste klas ;D :-*
Joyce1985 schreef:In de gang; was jij daar alleen bij of waren Spook en/of Kruimel ook in de buurt?
Daar was ik zelf -even- bij; beide anderen waren nog buiten aan het eten dus daar ben ik naartoe gegaan met hondenluik dicht zodat Raff binnen moest blijven.
Joyce1985 schreef:Ik zou eerst de andere 2 eten geven. Als die klaar zijn, Raff eten geven in een kleine afgesloten ruimte.
Waar eventueel alleen jij bij bent, maar niet de andere.
En dan kijken wat ze doet.
Vanavond dus... Alleen héb ik geen kleine afgesloten ruimte :-[ Het is óf de huiskamer, óf de keuken met gang. Maar ga wel met hekjes werken. Eerst het plebs buiten eten. Daarna zij in de kamer en Raff in de gang met deur dicht. En dus de helft van wat ze normaal kreeg.... :-X
Joyce1985 schreef:Ik weet nog een betere oplossing. Vito en Raff moeten gaan samenwonen :biggrin2:
Dan kan Vito opletten of zijn vrouw wel goed eet, en dan heeft Vito de hele dag iemand om mee rond te racen ;D
Helemaal mee eens! Wanneer gaan jullie verhuizen naar de bossen hier? Want je verwacht hopelijk niet dat wij naar dat platte, kale westen verhuizen?? :o :P
Joyce1985 schreef:Even nog een serieuze aanvulling; ik vind het wel apart, wat ze op het filmpje laat zien.
Ze heeft ergens stress van, maar waarvan dan hé vraag je je af. Oren in dr nek, steeds gapen..
Tja, de stress zie ik, de reden niet. Enige dat ik kan bedenken (nu) is, dat ze dus al tijden teveel krijgt, dus geen honger heeft, en als je geen honger hebt is je eigen bak maar :-\ :-\ en is dat gras is de andere bakken veul groener :biggrin2:
Kaela schreef:Misschien heb ik het gemist, maar is ze fysiek 100% zeker in orde? Geen kiespijn, maagpijn, pijn bij het slikken of kauwen, of verzin het? Want daar zou je wel stress van krijgen, als je van te voren al weet dat eten pijn gaat doen of oncomfortabel is.
Dat was idd het eerste dat ik vermeldde, omdat je uiteraard eerst dat moet uitsluiten. Voor mijn gevoel is er fysiek helemaal niets mis. En let wel: Ze gaat rustig in het gras liggen en knaagt 2 hazenkoppen weg he... Die vindt ze heerlijk. Dat gebitje... Wie daar als mens óf hond niet jaloers op is.. .Zo mooi gaaf, wit, mooi tandvlees, gewoon helemaal top in orde.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3346992
Dwarreltje schreef: Tja, de stress zie ik, de reden niet. Enige dat ik kan bedenken (nu) is, dat ze dus al tijden teveel krijgt, dus geen honger heeft, en als je geen honger hebt is je eigen bak maar :-\ :-\ en is dat gras is de andere bakken veul groener :biggrin2:
Ik ga iets zeggen wat ik moeilijk vind in geschreven tekst uit te drukken, dus ik hoop dat het goed overkomt.

Plat gezegd: door de manier waarop je schrijft, krijg ik het gevoel dat je haar stress "onderschat". Van geen honger hebben krijg je geen stress. Dan heb je gewoon geen honger en negeer je eten. Ze laat duidelijk stress signalen zien.

Wat me ook triggert is wat je hier schrijft:
Dwarreltje schreef:Dat dus. Dat laatste zal meevallen, maar dat vliegtuig (of vergelijkbaar: de buurvrouw gooit iets in de container, de buurkinderen beginnen ineens te schreeuwen, enz.), dát is wat ik zie. Ik zie de onzekerheid, alleen is het voor mij zo moeilijk te verklaren gezien mijn omgang met haar en haar gewenning onderhand na 8-9 maanden....
Maar ik zíe het dus wel...
Wat mij hier triggert is dat je het niet kan verklaren vanwege jou omgang met haar. Ik moet het doen met wat je hier schrijft, dus ik kan er volledig naast zitten! Maar zoals je het hier schrijft, zou ze voor jou idee geen stress meer moeten hebben, omdat jij heel goed voor haar bent. Maar er kunnen tig redenen zijn waarom ze stress heeft, ook al ben jij goed voor haar. En ook al doet ze het op andere vlakken fantastisch, als brutaal en vrij hondje. Kennelijk zit er rondom eten iets, wat sterker is dan de rest van de gewenning en vertrouwen in jou is.

Min advies zou zijn om te gaan proberen heel objectief te gaan kijken, je perceptie op die stress los te laten. Ga het opschrijven. Wat zijn de omstandigheden als ze goed eet, want zijn de omstandigheden als ze slecht eet. Wat is weer, wat heeft ze die dag gedaan aan wandelen, spelen, visite, op bezoek gaan, slapen enz. Heeft ze interactie met andere mensen gehad en hoe ging dat? Hoe heb je eten gegeven, wat en waar en op welke tijd, met of zonder de andere honden in de buurt.
Hou dan vervolgens bij je interpretatie van wat je constateert, ook rekening mee met het feit dat sommige dingen lang doorwerken. Misschien is die lange, drukke wandeling op de dag zelf prima, maar geeft dat een dag of twee dagen later een nawee. Ook leuke dingen geven verhoogde niveaus aan stresshormonen in het lichaam en die blijven een tijdje in het lijf. Dat is helemaal niet erg, maar misschien verklaart het wel een en ander.

En ik zou ook gaan minderen. Kennelijk doet ze het op minder voer prima, dus meer aanbieden is niet nodig.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3347003
Kaela schreef:Ik ga iets zeggen wat ik moeilijk vind in geschreven tekst uit te drukken, dus ik hoop dat het goed overkomt.
Ik vraag om adviezen/meningen, dus alles is welkom ;) (Heb moeite met ongevraagd, maar als iets mijzelf niet lukt, ben ik heel makkelijk om anderen te vragen hoor. Dus ook jouw mening/zienswijze is voor mij van belang)
Een van de redenen dat ik heel veel met emoticons werk, is omdat -mijn- geschreven tekst idd vaak 'harder' overkomt dan bedoeld. Ik schrijf van mezelf vrij recht toe recht aan en dat schijnt nogal eens verkeerd binnen te komen :-[ Emoticons zijn voor mij dé oplossing :biggrin2:
Kaela schreef:Plat gezegd: door de manier waarop je schrijft, krijg ik het gevoel dat je haar stress "onderschat". Van geen honger hebben krijg je geen stress. Dan heb je gewoon geen honger en negeer je eten. Ze laat duidelijk stress signalen zien.
Ik dacht juist niet dat ik het onderschatte; ik heb meerdere malen aangegeven dat ik haar stress (niet zo zeer onzekerheid) dus zie en ook dat ik niet de vinger erop kan leggen. Ik pleit mezelf zeker niet vrij hierin. (Ga niet zoeken, maar weet dat ik het ergens heb geschreven).



Kaela schreef:Wat me ook triggert is wat je hier schrijft: Wat mij hier triggert is dat je het niet kan verklaren vanwege jou omgang met haar. Ik moet het doen met wat je hier schrijft, dus ik kan er volledig naast zitten! Maar zoals je het hier schrijft, zou ze voor jou idee geen stress meer moeten hebben, omdat jij heel goed voor haar bent.
Maar er kunnen tig redenen zijn waarom ze stress heeft, ook al ben jij goed voor haar. En ook al doet ze het op andere vlakken fantastisch, als brutaal en vrij hondje. Kennelijk zit er rondom eten iets, wat sterker is dan de rest van de gewenning en vertrouwen in jou is.
Ik kan het niet verklaren waarom ze de stress laat zien tijdens het eetmoment, maar weet tegelijkertijd ook dat ik redelijk 'aanwezig' ben :P . Honden voelen dat natuurlijk veel beter aan; de een vindt het prachtig, de ander neemt afstand (het lijken soms net mensen ;D ).
Raff vindt het prachtig als ik dol doe, gek met haar ben, in bos, buiten, op de bank enz. Tegelijkertijd is ze -wat ik snap voor een Podenco- best heel erg gehoorzaam en volgzaam. Natuurlijk wil ze jagen, maar voornamelijk op de vogeltjes naast het pad en de muizen die ze nooit te pakken krijgt maar zich een ongeluk graaft. Genoeg reeën komen we tegen, maar als ze wil gaan, is een simpel 'hier' genoeg. N og nooit achter de reeën aangegaan. Misschien niet Podenco genoeg; ik denk persoonlijk dat mijn stem heel duidelijk aangeeft waar de grens is. (en nou maar hopen dat anderen niet gelijk het gevoel krijgen dat zij niet duidelijk naar hún hond zouden zijn... :-X ). Het is er of het is er niet m.i.
Tegelijkertijd besef ik heel goed dat dit voor Raff als Podenco best heel veel druk zou kunnen geven. Voor haar heb ik jarenlang terriërs gehad... Nou, die mag je wel eerst even ...... voor ze weten wanneer het menens is... ::)
Dus dan is Raff een compleet ander geval/ras/persoonlijkheid... Dáár ben ik me van bewust. Dus, ik heb bedacht dat ikzelf zeker het probleem voor haar stress tijdens het eten zou kunnen zijn. Een belangrijke reden waarom ik bij voorkeur de bakken neerzet en dan naar binnen verdwijn. Ik houd ze meestal vanachter een raam in de gaten.
En vertrouwen in mij?? Natuurlijk, dat is gegroeid. Maar Spoiler, ruim 6 jaar oud, zelfde achtergrond (pup op straat gevonden zonder moeder) heeft nog steeds momenten waarop ze panisch is. Zij rent dan wel gillend tussen mijn benen, dus ik hoop dan maar dat ze mij idd als veiligheid ziet.
Raff kan in angst (hond in bos die haar onbeschoft benadert) nog steeds wegrennen. Uiteindelijk wel weer naar mij komend, maar het is niet altijd haar eerste ingeving. Dus dat ik 100% haar vertrouwen heb, denk ik wel, als het dus om actie tussen haar en mij gaat. Maar nog niet zo vertrouwd dat ik HET ben als de boze buitenwereld zich ermee bemoeit. Daarvoor is ze veel te labiel. Hoe brutaal ze ook overkomt soms.

Kaela schreef:Min advies zou zijn om te gaan proberen heel objectief te gaan kijken, je perceptie op die stress los te laten. Ga het opschrijven. Wat zijn de omstandigheden als ze goed eet, want zijn de omstandigheden als ze slecht eet. Wat is weer, wat heeft ze die dag gedaan aan wandelen, spelen, visite, op bezoek gaan, slapen enz. Heeft ze interactie met andere mensen gehad en hoe ging dat? Hoe heb je eten gegeven, wat en waar en op welke tijd, met of zonder de andere honden in de buurt.
Hou dan vervolgens bij je interpretatie van wat je constateert, ook rekening mee met het feit dat sommige dingen lang doorwerken. Misschien is die lange, drukke wandeling op de dag zelf prima, maar geeft dat een dag of twee dagen later een nawee. Ook leuke dingen geven verhoogde niveaus aan stresshormonen in het lichaam en die blijven een tijdje in het lijf. Dat is helemaal niet erg, maar misschien verklaart het wel een en ander.
Zo heb ik het niet bekeken. Inderdaad is er voor haar niets mooiers op de wereld dan samen het bos in (nou ja, de renbaan is ook zwaar favoriet tegenwoordig ::) ). Dus ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat dat haar plezier is; niet dat dat stress oplevert (evt later).
Kaela schreef:En ik zou ook gaan minderen. Kennelijk doet ze het op minder voer prima, dus meer aanbieden is niet nodig.
Ja dat lijstje is al aangepast... :)
Door src_esther
#3347038
Het zou ook nog stress kunnen zijn doordat ze het gevoel heeft dat ze het op moet eten terwijl ze geen honger heeft? Vooral nu naar voren komt dat ze misschien wel te veel eten krijgt.
Ik bedenk me dat Ko soms ook zo kan doen als hij niet wil eten. Maar ook als hij wel wil eten en ik vergeet hem een sein te gegeven dat hij mag eten, snuffelt, soms een likje en gaat staan dralen bij de bak.

En dat leuke dingen stress kunnen veroorzaken, kan ik beamen. Ko gaat graag in het (honden)park wandelen, even achter een konijn aan, struiken en grassprietjes snuffelen, hondje snuffelen, grommen naar brutale/onstuimige honden en even met een speeltje het water in, vindt hij geweldig en ik hoef niet binnen een half uur te proberen naar huis te gaan. Maar Ko heeft altijd - nog tijdens het wandelen - diarree en dat is bij hem een uiting van stress weet ik inmiddels.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3347430
We zijn er uit (met dank aan Enya :-* )!! Uiteraard met dank aan allen die meegedacht hebben ::) ;) , maar Enya had het bij het rechte eind. Na vier dagen durf ik dat te zeggen....
De eerste dag dat ik Raff 'vergat', viel het haar eerst niet eens op. Ze lag in de mand binnen, terwijl de beide anderen al buiten stonden te wachten/kwijlen terwijl ik in keuken bezig was. Bakken Spoiler en Kruimel buiten gezet, kamerdeur dicht zodat Raff niet uit de kamer kon maar de anderen wel naar binnen als ze klaar waren. Toen hun bakken opgeruimd, alvast het eten van de volgende dag in bakjes verdeeld in de koelkast, keuken schoon.... Zo. Ik ben klaar. Ik loop de kamer in, Raff loopt wat rond, kijkt me eens aan... ;D Ben je niets vergeten vrouwtje?? :cool:
Niet gereageeerd, mijn eigen eten opgegeten, uiteindelijk werd ze héél onrustig. Bleef lopen, ook naar buitendeur... Goh meisje, is er iets? ::)
Toen de bak die al klaar stond, buiten neer gezet, haar toestemming gegeven naar buiten te gaan en zelf weer naar binnen gegaan. Bak ging na enige aarzeling schoon leeg :-* Het was de helft van wat ze normaal kreeg.... (120 bot, 70 vlees, 30 pens, 30 org en groente)
Volgende dag stond mw buiten te wachten ;D Die zal honger hebben gekregen... :D Dus toen alle bakken klaar waren, Raff naar binnen geroepen en de beide anderen lekker laten eten. Dit keer niet langer gewacht dan dat anderen klaar waren en hun bakken weggehaald. Toen Raff buiten eten gegeven: Schoon op!
Gisteren en vandaag dus hetzelfde ritme: Mw. naar binnengeroepen en zij mag pas eten als al het andere weer binnen is. Het werkt! Ze is nu echt hongerig, eet zelfs 's morgen een gedroogde kippennek, dus moet nu wel de ribbetjes in de gaten houden. Het blijft een energieke hond dus 2% leek me wat weinig.... Maar ben blij dat de oplossing zo voor de hand lag: Teveel eten = kieskeurig en miepen... Miepen is over! Dank allen en vooral Enya! :flowers: :flowers: :flowers:
Door enya13
#3347444
dat is mooi om te lezen.
als ze goed blijft eten, en zou afvallen, kun je idd. langzaam weer wat ophogen.
begint ze weer te miepen, dan is het weer teveel.
succes ermee.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3347517
Wat een heerlijk portret ;D .... gelukkig heb je nu een stukje gebruiksaanwijzing erbij gevonden en blijft het eten gewoon lekker voorspoedig gaan :)
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3347744
Ja, nogmaals dank allen. Het was echt hét probleem en dus nu opgelost. Sinds 2 dagen eet ze weer samen met de rest buiten, zonder enig probleem. Als eigen bak leeg is stiekem de restjes konijnenkop van Kruim gappen die hij liet liggen (tanden e.d.) en dan met schuine blik mijn kant op kijken. Ik 'zie uiteraard niets' maar geniet intens dat ze zo lekker aan het schooien is.
Ook blij dat ze 'gevuld' en fit morgen de ok in gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door