Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3346399
Zoë heeft ieder voorjaar plekjes op haar neus bij snorharen en zijkant neusdoppen. Ooit ook op haar lippen. Ze heeft er geen last van verder. Nu was ze bij de da voor haar rabiës enting en de da zei dat dat kwam door met haar neus in het zand te graven en dat ze zo een soort schimmelinfectie oploopt. Als het erger werd kon ik een tube anti schimmelzalf halen bij de drogist en gaan smeren.
Is iemand hier bekend mee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3346400
hannabelgje schreef:Zoë heeft ieder voorjaar plekjes op haar neus bij snorharen en zijkant neusdoppen. Ooit ook op haar lippen. Ze heeft er geen last van verder. Nu was ze bij de da voor haar rabiës enting en de da zei dat dat kwam door met haar neus in het zand te graven en dat ze zo een soort schimmelinfectie oploopt. Als het erger werd kon ik een tube anti schimmelzalf halen bij de drogist en gaan smeren.
Is iemand hier bekend mee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nee, eerlijk gezegd niet. En ik vind eerlijk gezegd ook dat je eerst zeker moet weten dat het schimmel is. En ik quote:

Diagnose
Op grond van de verschijnselen kan nooit met zekerheid worden gezegd dat een dier schimmel heeft. Er is dus verder onderzoek nodig. Dit onderzoek kan bestaan uit het beschijnen van de aangetaste huid met UV-licht (black-light), het maken van huidafkrabsels voor microscopisch onderzoek of het inzetten van een schimmel kweek. De methode met UV licht is simpel en snel, maar niet 100% betrouwbaar. Sommige soorten schimmel lichten groen op als ze bestraald worden door UV licht, maar ook huidschilfers, ontstekingsprodukten en sommige zalven kunnen een positieve uitslag geven. Het huidafkrabsel kost iets meer tijd en is betrouwbaarder, maar het is mogelijk dat je net een paar haren treft die niet aangetast zijn, terwijl het dier toch besmet is. De kweek is de meest betrouwbare methode, maar ook de kostbaarste. Bovendien duurt het drie weken voor de uitslag bekend is. Dit komt doordat schimmels langzaam groeien.

Bron: https://dapmarum.nl/schimmelinfecties/

Dus ik zou never nooit zo maar met een anti schimmelzalf gaan smeren.
Door hannabelgje
#3346401
Het gaat normaal gewoon vanzelf over en doe ik dus niks. Ik kan er wel wat honingzalf ofzo op smeren.
Ze heeft er ook echt totaal geen last van. (Behalve dat ik er steeds naar zit te kijken. Dat vindt ze vrij vervelend. ) Het ziet er alleen niet uit.
Ze zit in het voorjaar inderdaad wel heel veel met haar snuit in het zand om kuilen te graven om in te liggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door hannabelgje
#3346402
Ik dacht zelf eerder aan een plantje ofzo waar ze niet tegen kan. Omdat het ieder voorjaar is en vanzelf verdwijnt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
#3346407
hannabelgje schreef:Ik dacht zelf eerder aan een plantje ofzo waar ze niet tegen kan. Omdat het ieder voorjaar is en vanzelf verdwijnt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat zou ook goed kunnen natuurlijk. Hoewel ik bij een allergische reactie van een plantje zou verwachten dat er jeuk is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door