Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mijnkleinehondjes
#3345198
Ik maak mij een beetje zorgen. Ik heb al een aantal jaren honden maar heb mij hier nooit in verdiept. Gisteren vertelde iemand hoe gevaarlijk deze planten zijn. Ik heb nooit rekening mee gehouden hoeveel schade deze planten kunnen aanrichten. Ik liet ze altijd zonder pardon poepen en plassen tussen deze planten Nu lees ik veel verhalen op internet wat deze dingen kunnen aanrichten en maak mij nu dus zorgen of mijn honden deze planten ook hebben ingeslikt of in hun voetzooltjes zitten. Een hond bijt namelijk veel in zijn pootje en zie soms beschadiging aan de zooltjes. Maar dacht altijd aan een scherp steentje of zo iets en zalfde de zooltjes en het was over. Nu kon het weleens een grasaar zijn. Vraag mij af of grasaren in voetzolen blijven zitten en nooit oplossen? Ik heb geen ontstoken zolen gezien ooit.

Nu kijk ik ze altijd iedere ronde na op teken in de lente en zomer en vind nooit iets. In mijn woonplaats staan ze volop en probeer het zoveel mogelijk te ontwijken maar lekker loopt het niet meer. Hier maaien ze ook amper dus zaden liggen echt overal. Hebben jullie tips? Of hoe doen jullie het qua uitlaten (al begrijp ik dat enige mogelijkheid is het zoveel mogelijk te ontwijken, maar het ligt hier echt overal)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3345227
Mijn katten hebben nog nooit grasaren in voetzolen of oren gehad. Ik denk dat ze er op de hondenafdeling meer van weten. Ik verplaats je topic daar naartoe.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345231
Grasaren blijven in ieder geval geen jaren zitten, dus die geruststelling alvast. Als een zeer pootje met een zalfje over gaat, is het geen grasaar die al inwendig zit.

Meestal geven ze vrij accuut klachten. In de zin van manken of oorontstekingen. In pootjes willen ze omhoog kruipen, dus de zere plek verplaatst zich dan naar hoger in de poot. Meestal met ontstekingen, bulten, warme poot, manken ed. Het ontgaat je echt niet. In oren mis je ze ook niet, dat geeft oorontsteking en gedoe.

Het beste is om de gebieden met grasaren te vermijden, maar doordat veel gemeenten amper nog maaien stikt het er van. Als je na de wandeling pootjes en oren controleert, doe je wat je kunt. En als je echt een grasaar vermoed, dan moet je naar de dierenarts voor behandeling.
Door Mijnkleinehondjes
#3345382
Kaela schreef:Grasaren blijven in ieder geval geen jaren zitten, dus die geruststelling alvast. Als een zeer pootje met een zalfje over gaat, is het geen grasaar die al inwendig zit.

Meestal geven ze vrij accuut klachten. In de zin van manken of oorontstekingen. In pootjes willen ze omhoog kruipen, dus de zere plek verplaatst zich dan naar hoger in de poot. Meestal met ontstekingen, bulten, warme poot, manken ed. Het ontgaat je echt niet. In oren mis je ze ook niet, dat geeft oorontsteking en gedoe.

Het beste is om de gebieden met grasaren te vermijden, maar doordat veel gemeenten amper nog maaien stikt het er van. Als je na de wandeling pootjes en oren controleert, doe je wat je kunt. En als je echt een grasaar vermoed, dan moet je naar de dierenarts voor behandeling.
Gelukkig, nog nooit mee bezig gehouden en geweten. Ik heb de honden al 5 jaar. Ik probeer de plekken zoveel mogelijk te vermijden. Ze hebben hier nu eindelijk wel gemaaid maar het ligt ook op de straat helaas. Ik let er nu gewoon meer op en laat ze bv niet meer plassen/lopen/poepen in het gras waar deze planten staan. Tijdens de wandelingen kijk ik ze ook af te toe na en zeker na de wandelingen. Ik merk gelukkig niets van ontstekingen en andere ernstige aandoeningen, ook niet na al die jaren dat er niets van afwist. Oorontstekingen hebben zo ook nooit. Hier in de omgeving zijn er veel honden die er last van hadden, mijn honden gek genoeg nooit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door