Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door HennyS
#3344908
Hoi,
Ben al enige jaren lid van Barplaats. Post niet veel maar lees iedere dag mee en ik heb veel geleerd van jullie.
Hopelijk kunnen jullie me wat adviezen geven want ik weet het zo even niet meer.
Ik heb sinds een maand of drie een Leonberger pup er bij. Ik heb er nog een van bijna negen, beide reuen. Gaat verder supergoed tussen die twee.
Het probleem is dat puppemans ( hij is nu bijna 5 maanden) iedere nacht in de kamer poept en plast.Toen ik hem pas had plaste hij als ik niet opgelet had op zijn kleed/kussen. De mand van mijn ouwetje liet hij enig tijd met rust. Overdag alle kleedjes weggelegd, kussen uit de mand gehaald waar daar ging hij op een bepaald moment ook op plassen en poepen.Het enige kleed wat er nu ligt, en dat leg ik voor ik naar bed ga pas neer, is dat van de oudste. Die gaat niet liggen zonder zijn kleed s’avonds.
Ze krijgen allebei Kvv van verschillende merken en smaken. Puppemans drie keer per dag. Om 8, 12 en 17.00 uur krijgt hij eten.
Neem ze samen mee om 8 en 11 uur, s’middags 1 op 1 en na het eten s’avonds nog een keer of drie met puppemans. Laatste rondje is rond 23.00 uur.
Wat ik ook doe, iedere morgen heeft hij binnen gepoept en altijd op het kleed. Hebben jullie nog suggesties wat ik nog kan proberen? Alvast super bedankt!
Groetjes Henny
Door eelke
#3344909
Op zich vind ik het niet heel vreemd, onze newf pup was pas met 8 maanden ofzo zindelijk te noemen. Maar het is voor alle partijen niet fijn.

Ik zou eens kijken wat twee keer per dag voeren gaat doen, en het laatste voermoment pas doen voor of na de laatste uitlaatronde. Kijken of je het moment van moeten ontlasten zo kunt uitstellen tot de ochtend.

En anders snachts er nog een keer uit. De truc is echt het voorkomen van, en op die manier aanleren dat poepen en plassen gewoon altijd buiten gebeurd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3344910
Tja.. het is een pup dus t kan even duren voor die 100% zindelijk is.

Ik zou s nachts opstaan om 'm de kans te geven het buiten te doen. En dan het tijdstip telkens iets verleggen totdat je rond de tijd zit waarop je nu op staat.
Omdat je een ongelukje niet altijd kunt voorkomen zou ik daarnaast 's nachts een oude handdoek, kranten of zelfs een puppypad neerleggen.

En waarom hij het op het kleed doet? Waarschijnlijk omdat veel honden de neiging hebben hun behoefte te doen op een zachte ondergrond (meestal gras of zand).
Door HennyS
#3344914
S'nachts er uit heb ik ook geprobeerd. Kan een uur lopen maar meneer doet niets. Kranten en puppypad heb ik ook neergelegd. Die zijn alleen fijn om te versnipperen. Hij piept ook nooit als ie moet. Ik hoor hem nooit s'nachts. Overdag poept ie keurig buiten. Wat ik nog het meest vreemd vind is, dat als ik twee kleedje neerleg, hij op allebei de kleedjes poept. Heb ik ook bewust zo uitgeprobeerd.
Het enige "voordeel" is dat het keurige drolletjes zijn en dat ze niet zo stinken. Kan proberen om hem twee keer per dag eten te geven, maar hij is nog zo jong en moet nog zoveel groeien.
Door Lizzy
#3344921
HennyS schreef:Hoi,
Ben al enige jaren lid van Barplaats. Post niet veel maar lees iedere dag mee en ik heb veel geleerd van jullie.
Hopelijk kunnen jullie me wat adviezen geven want ik weet het zo even niet meer.
Ik heb sinds een maand of drie een Leonberger pup er bij. Ik heb er nog een van bijna negen, beide reuen. Gaat verder supergoed tussen die twee.
Het probleem is dat puppemans ( hij is nu bijna 5 maanden) iedere nacht in de kamer poept en plast.Toen ik hem pas had plaste hij als ik niet opgelet had op zijn kleed/kussen. De mand van mijn ouwetje liet hij enig tijd met rust. Overdag alle kleedjes weggelegd, kussen uit de mand gehaald waar daar ging hij op een bepaald moment ook op plassen en poepen.Het enige kleed wat er nu ligt, en dat leg ik voor ik naar bed ga pas neer, is dat van de oudste. Die gaat niet liggen zonder zijn kleed s’avonds.
Ze krijgen allebei Kvv van verschillende merken en smaken. Puppemans drie keer per dag. Om 8, 12 en 17.00 uur krijgt hij eten.
Neem ze samen mee om 8 en 11 uur, s’middags 1 op 1 en na het eten s’avonds nog een keer of drie met puppemans. Laatste rondje is rond 23.00 uur.
Wat ik ook doe, iedere morgen heeft hij binnen gepoept en altijd op het kleed. Hebben jullie nog suggesties wat ik nog kan proberen? Alvast super bedankt!
Groetjes Henny
Ik zou hem zelf 2 keer per dag eten gaan geven. Drie keer per dag is een beetje veel. En ik zou de 2de maaltijd om een uur of 13:00 a 14:00 geven. Daarna geen eten meer. En als hij dan nog steeds 's nachts poept: ja, heel lullig maar ik zette hem tijdelijk in een kleiner gemaakte ruimte. Dus of een grote bench of een play-pen: https://www.boxenland.nl/c-893750/grondboxen-playpens/ (kun je ook een stukje kamer mee afzetten).
Door enya13
#3345010
als ik het goed begrijp heb je hem dus los in de kamer lopen, ook 's nachts?
dan is het idd. lastig zindelijk maken.
zoals lizzy ook al zegt; in de bench als je er geen oog op kunt houden. geef hem niet de kans om in de fout te gaan.
ik vrees dat hij in zo'n puppy pen gewoon zijn behoefte gaat doen.
in een bench houden de meeste honden het wel droog.
weet niet hoe laat je opstaat, maar van 23 uur-bv. 8 uur vind ik te lang voor hem.
dan zou ik hem tussendoor nog even kort! uitlaten. geen wandeling, geen spel, evt. even plassen en/of poepen en dan weer in de bench.
leg er geen kleed in, want dat nodigt weer uit tot ontlasten in de bench.
gewoon even de gewoonte doorbreken van 's nachts poepen.
in ieder geval 's avonds niet meer voeren. kvv verteert sneller dan barf.
klein gedroogd snackje bij het slapen gaan en niks meer.
Door HennyS
#3345031
Hij ligt inderdaad los in de kamer. Had het liever ander gehad maar heb nog een hond die al jaren in de kamer ligt. Kan die op zijn oude leeftijd niet meer opsluiten. Ze liggen ook bij elkaar. En bench moet voor hem zo groot zijn dat ik die niet kwijt kan.
Ben gisteren begonnen om de hoeveelheid voer anders te verdelen. Hij krijgt nu als laatste maaltijd maar een hapje. Ik weet nog niet of dat echt de oplossing is maar vanmorgen niet binnen gepoept.Was helemaal blij. Zal dat een paar dagen volhouden en kijken of het echt werkt. Ik vind hem nog te jong om op twee maaltijden per dag te zetten. Hij moet nog 5 maanden worden.
Door tt-tjes
#3345038
Maar kun je ook geen puppyren kwijt voor de nacht? Die kun je 's morgens dan gewoon inklappen en neemt dan niet veel ruimte in. Ben bang dat ie anders dit als normaal gaat zien.
Door eelke
#3345039
tt-tjes schreef:Maar kun je ook geen puppyren kwijt voor de nacht? Die kun je 's morgens dan gewoon inklappen en neemt dan niet veel ruimte in. Ben bang dat ie anders dit als normaal gaat zien.
Het probleem met een puppyren voor een hond die niet in een bench past, is wel een beetje dat een puppyren hem dan niet tegen gaat houden... of je moet van die kamerhoge kennelpanelen nemen. Die je vast zet, anders liggen die ook zo om.

Dat herken ik wel van Gijs. Die paste met 5-6 maanden ook niet meer in de bench. En heeft toen doodleuk de hele keuken gesloopt enzo. Dat zit nu in de categorie 'dat doen we de volgende keer anders'. Niet goed bij nagedacht toen.

Fijn dat het vannacht goed ging!
Door HennyS
#3345140
Het probleem is dat hij al zo groot is. Wat Eelke al zegt, het past niet echt meer. Meneer is inmiddels ongeveer 60 cm hoog en een dikke 30 kilo zwaar. Ik heb dit ook nog niet eerder meegemaakt met een pup. En dit is pup nummer 8 waarvan nummer 5 van het ras Leonberger. Afgelopen nacht toch weer goed gegaan. Denk dat ik het toch in het tijdstip/hoeveelheid per keer van voeren moet gaan zoeken. Slopen doet hij niet echt gelukkig, tenminste tot nu toe. Voor iedereen super bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#3345146
eelke schreef:Het probleem met een puppyren voor een hond die niet in een bench past, is wel een beetje dat een puppyren hem dan niet tegen gaat houden... of je moet van die kamerhoge kennelpanelen nemen. Die je vast zet, anders liggen die ook zo om.

Dat herken ik wel van Gijs. Die paste met 5-6 maanden ook niet meer in de bench. En heeft toen doodleuk de hele keuken gesloopt enzo. Dat zit nu in de categorie 'dat doen we de volgende keer anders'. Niet goed bij nagedacht toen.

Fijn dat het vannacht goed ging!
Daarom is een baby play pen ook zo ideaal. En dat houdt een grote hond wel tegen.
Door eelke
#3345148
Lizzy schreef:Daarom is een baby play pen ook zo ideaal. En dat houdt een grote hond wel tegen.
Nou, Gijs ging met gemak over een hekje van 1.20 hoor. En dan moet je zoiets ook nog vast zetten ergens aan je huis, want anders zou hij er met complete ren vandoor gaan. Hij is eens onder het bankje van Joep geraakt, toen ging ie ook mooi met bankje en al aan de kletter, zonder moeite, en dat weegt ook zo'n 20 kilo...(dat was paniek, een op hol geslagen bank in huis ;D ).

Als ik google op baby play pen zie ik echt niets wat hem erin zou houden (dat lukte in onze keuken eigenlijk al niet, met een half jaar kreeg hij de deuren open en klom hij op het aanrecht...). Ik denk trouwens ook niet dat Joep erin zou blijven.

Nu vind ik 60 cm en 30 kilo nog niet groot. Dat is formaat Joep, zelfs nog wat kleiner, en Joep heeft echt wel tot dat formaat in de 1.06 cm bench gezeten. En benches heb je dan ook nog wel een formaat groter (1.30 dacht ik?). Dus dat zou wel moeten kunnen.

Maar goed, als het niet nodig zit omdat de crux hem in de voertijden zit, is het ook prima natuurlijk.
Door Siberienne
#3345152
Wat ook nog mee kan spelen: voor honden is poep en plas niet vies. Het is ook een 'zich omringen met de eigen geur". Spot plaste in het begin in het nachthok van onze oudste husky. Dat was echt geen hoge nood, want dan had hij de hele tuin en de kennel tot zijn beschikking, maar ging hij nog bewust IN dat hok zitten. Of hij nou toch onzeker was tov Janouk? Nog steeds is Spot degene die als hij van de wap is, gaat markeren. Als ik ze om en om meenam (training), geheid dat Spot in tuin plaste, zelfs als hij als eerste meeging. "Pissed off" noemden wij dat ;) ;) . En na onze vakantie in maart heeft hij in het nachthok geplast (en een kozijn gesloopt) en laatst heeft hij de nacht na onze vakantie in juni in zijn eigen mand geplast. Hj is al 7 en echt wel zindelijk. Maar ja, bij Spot is er een eerste keer voor alles.

Dus het kan ook zijn dat hij het juist op het kleed van jullie andere hond doet, vanuit toch een beetje onzekerheid en veiligheid zoeken in zijn eigen lucht. En dan kan een duidelijk eigen plekje met iets van zijn eigen geur en misschien iets met jouw geur (gedrag T-shirt?) ook helpen. Of misschien een paar nachten bij hem slapen? Is dat een optie? Om het patroon te doorbreken, zeg maar..

Sterkte ermee!
Door HennyS
#3345211
Dank jullie wel. Misschien speelt er ook wel wat onzekerheid en een stukje veiligheid Siberienne. Hij had een eigen kussen maar daar ging hij nooit op liggen, behalve om een kluifje op te eten.Heb vandaag een nieuwe goedkope mand met opstaande randen voor hem gekocht, ga er ook een shirtje van mezelf inleggen. Ga hem, als ik ga slapen, ook bewust daar naar toe brengen. Normaal gaan ze samen op het kleedje liggen voor een laatste koekje. Heb ook maar een nieuw kleed voor de andere gekocht. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345213
HennyS schreef:Het probleem is dat hij al zo groot is. Wat Eelke al zegt, het past niet echt meer. Meneer is inmiddels ongeveer 60 cm hoog en een dikke 30 kilo zwaar. Ik heb dit ook nog niet eerder meegemaakt met een pup. En dit is pup nummer 8 waarvan nummer 5 van het ras Leonberger. Afgelopen nacht toch weer goed gegaan. Denk dat ik het toch in het tijdstip/hoeveelheid per keer van voeren moet gaan zoeken. Slopen doet hij niet echt gelukkig, tenminste tot nu toe. Voor iedereen super bedankt voor het meedenken.
60 cm en 30 kilo is toch niet groot? Onze mechel was 62 cm en 32 kilo en die lag prima in een bench van een ruime meter. En dat is maar tijdelijk, dus met wat passen en meten lukt dat vast wel.

Als het van het tijdstip komt ook helemaal goed natuurlijk. Maar ik ben het met je eens dat een hond die zo groot moet worden, met nog geen vijf maanden erg jong is om naar 2 maal daags voeren terug te gaan. Dus meer dan wat je nu verschoven hebt zou ik niet doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door