Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3344098
Hallo allemaal,

Sinds paar dagen hoest mijn hond en is hij klinkt snotterig (niet uit zijn neus wel lijkt het veel slijm te hebben in zijn luchtwegen) en redelijk futloos. In zijn ogen zit ook af toe beetje prut (alsof ze ontstoken zijn maar zijn ogen zijn verder niet rood) Ik denk dat hij kennelhoest heeft en als het binnen paar dagen niet over is ga ik naar de dierenarts. Vandaag lijkt het beter te gaan dan gisteren en hij heeft geen koorts; gisteren 38,0 en vandaag 37,8 en 37,9. Hij eet verder goed en niest niet.


Mijn andere hond niest af en toe maar heeft verder geen last.

Elk jaar komen deze klachten bij mijn honden terug. Altijd zo rond de lente en zomer.



Alvast zeer bedankt.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op ma 04 jun 2018, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3344101
Iets als tijmsiroop kun je zo geven. Gewoon die van het huismerk van de drogist is prima. Let wel even op dat er geen xylitol in zit!
Verder zou je echinacea ter ondersteuning van de weerstand kunnen geven. Bloem heeft capsules die je kunt openen en bijvoorbeeld door het voer kunt roeren.

Sterkte!
#3344103
pluk schreef:Iets als tijmsiroop kun je zo geven. Gewoon die van het huismerk van de drogist is prima. Let wel even op dat er geen xylitol in zit!
Verder zou je echinacea ter ondersteuning van de weerstand kunnen geven. Bloem heeft capsules die je kunt openen en bijvoorbeeld door het voer kunt roeren.

Sterkte!
Bedankt voor het advies. Ga het meteen aanschaffen. Hoestsiroop voor mensen mag neem ik aan ook geven? Ik denk dat het tabletjes worden omdat hij hoogst waarschijnlijk zijn voer niet opeet als er vitamine c doorheen zit.

Hij niest niet. Mijn andere hond wel regelmatig. Zij lijkt er verder geen last van te hebben. Hoest en niest niet.

Hoort groen/gelige oog prut ook bij kennelhoest?
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3344108
Mijnkleinehondjes schreef:Bedankt voor het advies. Ga het meteen aanschaffen. Hoestsiroop voor mensen mag neem ik aan ook geven? Ik denk dat het tabletjes worden omdat hij hoogst waarschijnlijk zijn voer niet opeet als er vitamine c doorheen zit.

Hij niest niet. Mijn andere hond wel regelmatig. Zij lijkt er verder geen last van te hebben. Hoest, niest niet.

Hoort groen/gelige oog prut ook bij kennelhoest?
deze siropen zijn bijvoorbeeld prima: https://www.kruidvat.nl/daro-kind-kind- ... p/p/740776 of https://www.kruidvat.nl/vsm-nisyleen-20 ... /p/3245453
de meeste honden likken dit zo van de lepel af dus door het eten hoeft niet

tabletjes echinacea bedoel je? als je die er beter in krijgt, kan dat natuurlijk ook.

ontstoken/vieze ogen past inderdaad bij kennelhoest. je zou de ogen kunnen schoonmaken met wat afgekoelde kamillethee. Als het echt ontstoken is zou je ik Similasan nr 1 of Ogentroost druppels aanraden.
Mijnkleinehondjes schreef:Hij kokhalst trouwens wel soms. Dan maakt hij zich druk en lijkt het slijm op te hoesten. Dat vind ik wel eng.
Kokhalzen past bij kennelhoest. Meestal gebeurt dit als ze veel hebben gehoest.
Probeer je hond rustig te houden. Dus geen balspelletjes maar hersenwerk doen bijvoorbeeld.
Verder zou ik een halsband vermijden en een tuig gebruiken.
#3344117
Ik heb een week met afgekoeld water schoongemaakt maar dit helpt niet. Nu denk ik inderdaad dat het door de kennelhoest komt. Zijn ogen zijn niet rood. Nu sinds paar dagen heeft hij nog weinig prut. In het algemeen is hij binnen 1 dag al veel meer opgeknapt gelukkig. Behalve slijmerige hoest/kokhalzen is het zelfde gebleven. Hij klinkt echt erg verkouden. Alsof hij helemaal vol zit met slijm. Arm dier.

Andere hond niest ook soms flink (ook bij mij verse koffie :P )

Tuigje om zijn borst heeft hij al en til hem tijdens de wandelingen veel op, omdat hij sneller vermoeid is nu.

Verder ga ik je tips overnemen.
Door eelke
#3344124
Als het elk jaar terug komt klinkt het ook wel een beetje pollen-allergie achtig?

Hier hebben ze 2 jaar geleden kennelhoest gehad. Best een ellende, maar na goed 1-2 weken wel weer een eind over. Inderdaad echinacea en tijm-siroop en uitlaten met een tuig. Nu met het warme weer goed opletten ivm hijgen enzo.
En ben je er van bewust dat het rete-besmettelijk is.
#3344131
eelke schreef:Oh geen idee!

Hoe kom je bij vit c? Ik gaf dat er eigenlijk ook niet bij en kwam dat volgens mij ook niet als advies tegen?
Nee, helemaal verkeerd gezien van mij. In de war met vitamine C en echinacea. Ik geef ze geen vitamine C. Altijd gedacht dat dit het zelfde was. Stom zeg van mij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door